Sida 5 av 6

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 23 jan 2023 08:12
av Jaegaern
Heidi skrev: 23 jan 2023 07:18
Bilen hämtad och har fått en ny värmepump. Tog 1 vecka vilket jag tycker är godkänt då det var flera helgdagar. Tesla i Uppsala agerade föredömligt och jag är nöjd. :P
Sade de vad som hade hänt? Slitage eller liknande designfel?

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 05 feb 2023 06:50
av Heidi
Nop ingen förklaring. På fakturan står det: ”confirmed that it (compressorn) does not work as it should. Replaced the AC compressor, supermanifold and AC-lines.”
Skulle tro att det här är ett känt problem hos Tesla men att man inte kallar in alla bilar förebyggande utan inväntar och åtgärdar om/när felet uppstår.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 05 feb 2023 07:53
av agehall
Om en del i en produkt ofta går sönder innan garantitiden har gått ut skulle jag säga att det per definition är ett designfel. Ligger inte i någons intresse och som tillverkare vill man ju att alla komponenter ska hålla minst så länge som man ger ut garanti.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 06 feb 2023 16:28
av argoyle
Jaegaern skrev: 23 jan 2023 08:12
Heidi skrev: 23 jan 2023 07:18
Bilen hämtad och har fått en ny värmepump. Tog 1 vecka vilket jag tycker är godkänt då det var flera helgdagar. Tesla i Uppsala agerade föredömligt och jag är nöjd. :P
Sade de vad som hade hänt? Slitage eller liknande designfel?
Jag hämtade just ut min efter samma fel. De sa att det fanns en recall på vissa komponenter i klimatssystemet till mig.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 06 feb 2023 20:09
av Tortoise
Lämnade in min MYP byggd i november för samma fel i förmiddags. Värmen dog helt i lördags, men fläkten funkade fortfarande.

Fick info enligt bifogad skärmdump.
FD24F9DC-26CD-4F6B-849C-07A74D413494.jpeg
Beräknas vara klart nästa vecka vilket känns vara rimlig tid (vi får väl se hur det går). Fick en modell 3 från 2019 som lånebil.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 06 feb 2023 20:42
av NiklasTesla
Värmepump i elbil är bra för räckvidden men Teslas värmepumpar verkar verkligen vara felbyggda/designade annars (typfel) hade inte vart så många inlägg kring dessa värmepumpar som slutar fungera.

Dags för omdesign och recall på alla bilar som tillverkats med värmepump verkar vara på sin plats.

MVH

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 06 feb 2023 20:46
av jonasl
Den här vintern verkar det vara bara bilar byggda i Tyskland som drabbats? Och det är väl en annat fel än det som var aktuellt förra vintern på bilarna från Kina, då byttes sensorer och en del fyrvägsventiler om jag minns rätt.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 06 feb 2023 21:42
av pejvic
Porsche Taycan-gruppen på facebook. Där pratar vi många värmepumpar.
Verkar som de flesta pajar. Mkt värre hos Porsche.
Det finns rätt många Y.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 06 feb 2023 21:48
av spacecoin
NiklasTesla skrev: 06 feb 2023 20:42
Dags för omdesign och recall på alla bilar som tillverkats med värmepump verkar vara på sin plats.
Håller med. När man släppte den och det blev kaos så gjorde man ju en någon mjukvarufix som man hävdade skulle fixa problemen, men det verkar vara fortsatta problem. Tycker också det borde bli en recall, men Tesla brukar inte vara så flitiga med dessa om det inte är fara för liv och lem.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 17 feb 2023 16:09
av Marino
Jaha nu var det min tur, kallt utan värme. Var på väg mellan Stockholm och Linköping så svängde in till Tesla Norrköping och hade tur och fick en lånebil så färden kunde fortsätta efter en halvtimme. Tack Tesla för bra service. Vet inte än när dom fixat problemet, beror på om dom har delar hemma, jobbet tar en dag.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 08 jan 2024 10:14
av MattiPekka
Jag fick problem den 5/1 under körning i -30. Värmen försvann men kunde temporärt komma tillbaka efter omstart. Det blev dock snabbt ohållbart som lösning, höll på att frysa ihjäl helt enkelt. Hade turen att passera Umeå och klev in på Tesla och förklarade problemet. De tittade på loggar och tog snabbt och smidigt bilen på service (trots strejk!). De bytte supermanifold och ac compressor på ca 4h. Vi kunde fortsätta resan (med fungerande värme) på eftermiddagen.

Helt otroligt smidigt och bra löst av Tesla Umeå! Jag var orolig för det här felet när bilen var helt ny, då var det många som råkade ut för detta, men min bil klarade sig fram till superkylan.

Jag hade felmeddelande VCFRONT_a447, Klimatanläggningen behöver servas.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 17 mar 2024 10:59
av pom
Hämtade min MYP i fredags, fick detta felmeddelande igår efter att jag testat super charge för första gången. Nu går ej värmen på igen oavsett omstart, avstängning osv. Värmen gick igång i 1-2 minuter igen efter natten men samma fel kom snabbt tillbaka.

Riktigt onajs på helt ny bil utan någon extremkyla :( hoppas service center kan fixa snabbt och effektivt!

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 21 mar 2024 09:31
av Pladda12
Idag fick jag VCFRONT_a447
Kallt i bilen.
Bilen är bara 8-9 månader gammal :?

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 21 mar 2024 10:55
av mikebike
Pladda12 skrev: 21 mar 2024 09:31
Idag fick jag VCFRONT_a447
Kallt i bilen.
Bilen är bara 8-9 månader gammal :?
Min Model 3 var 15 dagar gammal när värmen la av, dagen innan Julafton i Norrland.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 21 mar 2024 20:29
av Pladda12
Snabb respons av Tesla norrköping. Bilen ska lämnas in i morgon

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 24 mar 2024 20:32
av Xanthopteryx
Det tragiska är ju att alla ni som har fått nytt system nu när det gamla självdestruerat är ju att det lär hända igen.
Som märkts här är ju flera bilar väldigt nytillverkade och ändå är det bekymmer.

På något sätt märks det att bilen är designad i Kalifornienmed all värme och avsaknad av kyla som det innbär erfarenhetsmässigt.
Lite som problemen med fukt och rost som kvarstår:
Det är som att man aldrig riktigt lär sig, eller ens testar prylarna ordentligt utanför det varma och torra klimatet som där råder.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 29 apr 2024 14:33
av Jaegaern
Xanthopteryx skrev: 24 mar 2024 20:32
Det tragiska är ju att alla ni som har fått nytt system nu när det gamla självdestruerat är ju att det lär hända igen.
Som märkts här är ju flera bilar väldigt nytillverkade och ändå är det bekymmer.

På något sätt märks det att bilen är designad i Kalifornienmed all värme och avsaknad av kyla som det innbär erfarenhetsmässigt.
Lite som problemen med fukt och rost som kvarstår:
Det är som att man aldrig riktigt lär sig, eller ens testar prylarna ordentligt utanför det varma och torra klimatet som där råder.
Det där är lite av en myt numera. Tesla testar sina bilar över hela världen.

Och visste du att du kan åka skidor i Kalifornien? Lake Tahoe och big bear lake, för att nämna några ställen.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 29 apr 2024 15:15
av Xanthopteryx
Jaegaern skrev: 29 apr 2024 14:33
Xanthopteryx skrev: 24 mar 2024 20:32
Det tragiska är ju att alla ni som har fått nytt system nu när det gamla självdestruerat är ju att det lär hända igen.
Som märkts här är ju flera bilar väldigt nytillverkade och ändå är det bekymmer.

På något sätt märks det att bilen är designad i Kalifornienmed all värme och avsaknad av kyla som det innbär erfarenhetsmässigt.
Lite som problemen med fukt och rost som kvarstår:
Det är som att man aldrig riktigt lär sig, eller ens testar prylarna ordentligt utanför det varma och torra klimatet som där råder.
Det där är lite av en myt numera. Tesla testar sina bilar över hela världen.

Och visste du att du kan åka skidor i Kalifornien? Lake Tahoe och big bear lake, för att nämna några ställen.
Lake Tahoe ligger nästan 2.000 m.ö.h.
Knappast representativt för klimatet i kalifornien.
Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Om man verkligen testat sina bilar ordentligt hade man inte haft de stora problemen som man faktiskt fortfarande har med felande klimatanäggningar på grund av att kompressorn förstör sig själv till exempel.
Man skulle inte heller haft de stora problemen med att vatten läcker in på olika sätt.
Och så vidare.
En hel del designval man har gjort är ju som att be om problem.
Bara en sådan enkel sak som att det dröjde väldigt länge innan man fick till skydd på torkarmotorn - tidigare vred den sönder hela armen om den var fastfrusen på rutan.
Och korrosionståligheten är ju under all kritik.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 29 apr 2024 22:20
av Jaegaern
Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 15:15
Jaegaern skrev: 29 apr 2024 14:33
Xanthopteryx skrev: 24 mar 2024 20:32
Det tragiska är ju att alla ni som har fått nytt system nu när det gamla självdestruerat är ju att det lär hända igen.
Som märkts här är ju flera bilar väldigt nytillverkade och ändå är det bekymmer.

På något sätt märks det att bilen är designad i Kalifornienmed all värme och avsaknad av kyla som det innbär erfarenhetsmässigt.
Lite som problemen med fukt och rost som kvarstår:
Det är som att man aldrig riktigt lär sig, eller ens testar prylarna ordentligt utanför det varma och torra klimatet som där råder.
Det där är lite av en myt numera. Tesla testar sina bilar över hela världen.

Och visste du att du kan åka skidor i Kalifornien? Lake Tahoe och big bear lake, för att nämna några ställen.
Lake Tahoe ligger nästan 2.000 m.ö.h.
Knappast representativt för klimatet i kalifornien.
Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Om man verkligen testat sina bilar ordentligt hade man inte haft de stora problemen som man faktiskt fortfarande har med felande klimatanäggningar på grund av att kompressorn förstör sig själv till exempel.
Man skulle inte heller haft de stora problemen med att vatten läcker in på olika sätt.
Och så vidare.
En hel del designval man har gjort är ju som att be om problem.
Bara en sådan enkel sak som att det dröjde väldigt länge innan man fick till skydd på torkarmotorn - tidigare vred den sönder hela armen om den var fastfrusen på rutan.
Och korrosionståligheten är ju under all kritik.
Det luktar lite väl mycket hets och skitsnack här tycker jag.

De har blivit långt mycket bättre på hur de designar för faktiskt bilkörning. Ta exempelvis stänkskydd till model 3.
Först saknades dem helt.
Sedan fick man med halvkass, korta stänkskydd i plast.
Till sist har man designat så hela innersidan av hjulhuset som är bakom hjulet, täcks av plast, samt att stänkskydden går ut längre och högre upp.

Sedan ditt exempel på torkarskydd.

De har bara byggt bilar i någon betydande volym sedan 2018. Jag tycker de gör bra progress.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 30 apr 2024 07:41
av Xanthopteryx
Jaegaern skrev: 29 apr 2024 22:20
Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 15:15
Jaegaern skrev: 29 apr 2024 14:33
Xanthopteryx skrev: 24 mar 2024 20:32
Det tragiska är ju att alla ni som har fått nytt system nu när det gamla självdestruerat är ju att det lär hända igen.
Som märkts här är ju flera bilar väldigt nytillverkade och ändå är det bekymmer.

På något sätt märks det att bilen är designad i Kalifornienmed all värme och avsaknad av kyla som det innbär erfarenhetsmässigt.
Lite som problemen med fukt och rost som kvarstår:
Det är som att man aldrig riktigt lär sig, eller ens testar prylarna ordentligt utanför det varma och torra klimatet som där råder.
Det där är lite av en myt numera. Tesla testar sina bilar över hela världen.

Och visste du att du kan åka skidor i Kalifornien? Lake Tahoe och big bear lake, för att nämna några ställen.
Lake Tahoe ligger nästan 2.000 m.ö.h.
Knappast representativt för klimatet i kalifornien.
Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Om man verkligen testat sina bilar ordentligt hade man inte haft de stora problemen som man faktiskt fortfarande har med felande klimatanäggningar på grund av att kompressorn förstör sig själv till exempel.
Man skulle inte heller haft de stora problemen med att vatten läcker in på olika sätt.
Och så vidare.
En hel del designval man har gjort är ju som att be om problem.
Bara en sådan enkel sak som att det dröjde väldigt länge innan man fick till skydd på torkarmotorn - tidigare vred den sönder hela armen om den var fastfrusen på rutan.
Och korrosionståligheten är ju under all kritik.
Det luktar lite väl mycket hets och skitsnack här tycker jag.

De har blivit långt mycket bättre på hur de designar för faktiskt bilkörning. Ta exempelvis stänkskydd till model 3.
Först saknades dem helt.
Sedan fick man med halvkass, korta stänkskydd i plast.
Till sist har man designat så hela innersidan av hjulhuset som är bakom hjulet, täcks av plast, samt att stänkskydden går ut längre och högre upp.

Sedan ditt exempel på torkarskydd.

De har bara byggt bilar i någon betydande volym sedan 2018. Jag tycker de gör bra progress.
Tesla har byggt bilar sedan 2008. Det är 16 år. Och en torkarmotor och den elektroniken är knappst något som uppfanns i går.

Ja, de har fixat till en hel del saker men det är fortfarande många problem och designmissar som görs som innebär att det kan bli allt annat än roligt för begagnade bilar framöver.
Det är fel som är mycket enkelt att undvika genom designförändringar och små byggförändringar.
Dock så vill man spara in på ALT (vilket är anledningen till att man tog bort parkeringssensorer, radar, spakar med mera).
Man har även en förmåga av att välja helt fel material och materialkombinationer vilket ökar korrosionsproblemen ännu mer.

Alla självförstörande kompressorer är likaså märkligt - första värmepumpen kom 1936...
Det finns i dag värmepumpar som utan bekymmer fungerar ner till -30 grader utan att självförstöra sig.
Har aldrig hört om någon vars kompressor förstört sig själv på grund av kyla, förutom då alla Teslor.
Och problemen fortgår - även denna vinter som var drabbades folk.

Andra intressanta fel är, tror det är model Y, där gångjärnen går sönder på grund av bristande konstruktion. Trots flera designändringar kvarstår problemen.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 30 apr 2024 10:50
av tesla newbie
Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 15:15
[Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Så Fredrik Grufman, som arbetar med Teslor dagligen och säger att Model 3 är en välbyggd bil, vet inte vad han pratar om?



Att säga att det inte är någon skillnad mellan första Model S och nuvarande modeller är väl ändå en sanning med ganska stor modifikation. T.ex är elektroniken i nyare Teslor radikalt annorlunda än i de första Model S som kom.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 30 apr 2024 11:24
av Jaegaern
Xanthopteryx skrev: 30 apr 2024 07:41
Jaegaern skrev: 29 apr 2024 22:20
Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 15:15
Jaegaern skrev: 29 apr 2024 14:33
Xanthopteryx skrev: 24 mar 2024 20:32
Det tragiska är ju att alla ni som har fått nytt system nu när det gamla självdestruerat är ju att det lär hända igen.
Som märkts här är ju flera bilar väldigt nytillverkade och ändå är det bekymmer.

På något sätt märks det att bilen är designad i Kalifornienmed all värme och avsaknad av kyla som det innbär erfarenhetsmässigt.
Lite som problemen med fukt och rost som kvarstår:
Det är som att man aldrig riktigt lär sig, eller ens testar prylarna ordentligt utanför det varma och torra klimatet som där råder.
Det där är lite av en myt numera. Tesla testar sina bilar över hela världen.

Och visste du att du kan åka skidor i Kalifornien? Lake Tahoe och big bear lake, för att nämna några ställen.
Lake Tahoe ligger nästan 2.000 m.ö.h.
Knappast representativt för klimatet i kalifornien.
Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Om man verkligen testat sina bilar ordentligt hade man inte haft de stora problemen som man faktiskt fortfarande har med felande klimatanäggningar på grund av att kompressorn förstör sig själv till exempel.
Man skulle inte heller haft de stora problemen med att vatten läcker in på olika sätt.
Och så vidare.
En hel del designval man har gjort är ju som att be om problem.
Bara en sådan enkel sak som att det dröjde väldigt länge innan man fick till skydd på torkarmotorn - tidigare vred den sönder hela armen om den var fastfrusen på rutan.
Och korrosionståligheten är ju under all kritik.
Det luktar lite väl mycket hets och skitsnack här tycker jag.

De har blivit långt mycket bättre på hur de designar för faktiskt bilkörning. Ta exempelvis stänkskydd till model 3.
Först saknades dem helt.
Sedan fick man med halvkass, korta stänkskydd i plast.
Till sist har man designat så hela innersidan av hjulhuset som är bakom hjulet, täcks av plast, samt att stänkskydden går ut längre och högre upp.

Sedan ditt exempel på torkarskydd.

De har bara byggt bilar i någon betydande volym sedan 2018. Jag tycker de gör bra progress.
Tesla har byggt bilar sedan 2008. Det är 16 år. Och en torkarmotor och den elektroniken är knappst något som uppfanns i går.

Ja, de har fixat till en hel del saker men det är fortfarande många problem och designmissar som görs som innebär att det kan bli allt annat än roligt för begagnade bilar framöver.
Det är fel som är mycket enkelt att undvika genom designförändringar och små byggförändringar.
Dock så vill man spara in på ALT (vilket är anledningen till att man tog bort parkeringssensorer, radar, spakar med mera).
Man har även en förmåga av att välja helt fel material och materialkombinationer vilket ökar korrosionsproblemen ännu mer.

Alla självförstörande kompressorer är likaså märkligt - första värmepumpen kom 1936...
Det finns i dag värmepumpar som utan bekymmer fungerar ner till -30 grader utan att självförstöra sig.
Har aldrig hört om någon vars kompressor förstört sig själv på grund av kyla, förutom då alla Teslor.
Och problemen fortgår - även denna vinter som var drabbades folk.

Andra intressanta fel är, tror det är model Y, där gångjärnen går sönder på grund av bristande konstruktion. Trots flera designändringar kvarstår problemen.
Jag har inte hört en enda gång om felande gångjärn på model Y. Dela gärna detta.

Jag har läst att model Y är kass på rostskydd, av ett företag som säljer rostskyddsbehandlingar, alltså en fet nypa salt.

Tesla byggde knappt några bilar innan de började sälja model 3. De har alltså bara haft några år på sig. Det skulle jag hävda ÖKAR min tilltro till att de förbättrar sig snabbare än konkurrenterna. Inte minskar.

För att belysa min poäng om att de saknade erfarenhet av att bygga bilar innan model 3, så byggde de:

2013: 22,442 bilar
2014: 31,655 bilar

2017: 103,014 bilar
2018: 245,491 bilar.

2023: 1,808,425 bilar.

Erfarenheten är ganska färsk..

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 30 apr 2024 11:25
av Jaegaern
tesla newbie skrev: 30 apr 2024 10:50
Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 15:15
[Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Så Fredrik Grufman, som arbetar med Teslor dagligen och säger att Model 3 är en välbyggd bil, vet inte vad han pratar om?



Att säga att det inte är någon skillnad mellan första Model S och nuvarande modeller är väl ändå en sanning med ganska stor modifikation. T.ex är elektroniken i nyare Teslor radikalt annorlunda än i de första Model S som kom.
Ganska bra poäng faktiskt. Fredrik borde ha mångt mycket mer erfarenhet och trovärdighet i ämnet än oss skrivbordsriddare på nätet.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 30 apr 2024 14:37
av Xanthopteryx
Grufman har inte sett många model 3 ännu. Åtta (8) års garanti och de första trevande leveranserna började 2017 och det tog fart 2018.
Det är alltså 6-7 år sedan.
Merparten av samtliga bilar med problem har därmed Tesla tagit hand om inom garantitiden.

Gångjärnen har man gjort flera nya versioner av men problemet kvarstår. Dålig design kombinerat med snålhet kan man sammanfatta det med:


VIsst, det var en rostfirma som gjorde undersökningen men samtidigt ser man ju tydligt hur det rostar och man ser också alla problemområden i designen som garanterat innebär rost inom en inte allt för avlägsen framtid.

Även model 3 drar till sig rost:
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... en-garanti

Detta i kombination med blästerskadorna som garanterat kommer på grund av den från början bristfälliga designen samt svaga lacken gör inte saken bättre.

Man har även under många år skrivit sönder eMMCn i MCUn på ett sätt som får en att undra om man kan något alls om programmering och minneskretsar. Problemet var känt länge men Tesla gjorde inget åt det utan kunderna fick betala hutlösa summor.

Problemen med hjulupphängningen är ju mer än väl bekanta för de flesta. Och inte nog med att designen är bristfällig så har man dessutom mörkat problemen från myndigheterna.

De nya strukturella batterierna är ju även det en katastrofal design som omöjliggör framtida reparationer eller återbrukande av battericellerna i andra tillämpningar. Man går alltså från något som ändå går att laga till något som är omöjligt att laga. Inte riktigt vad man förväntar sig av ett företag som skryter om miljö och hur smarta och duktiga de är med en ägare som "kan mer om tillverkning än någon annan levande människa på jorden"...

Men visst, Tesla har ju försökt att bättra sig, men det räcker inte så långt och det är ju en av anledningarna till att man hamnar i botten på kvalitetsundersökningar år efter år. Men det blir ju så när allt man gör är att pressa priserna och kostnaderna genom att köra personalen i botten, avyttra kvalitetsavdelningen och trycker ut så många bilar som det bara är fysiskt möjligt.

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Postat: 30 apr 2024 14:43
av NiklasTesla
Xanthopteryx skrev: 30 apr 2024 14:37
Grufman har inte sett många model 3 ännu. Åtta (8) års garanti och de första trevande leveranserna började 2017 och det tog fart 2018.
Det är alltså 6-7 år sedan.
Merparten av samtliga bilar med problem har därmed Tesla tagit hand om inom garantitiden.

Gångjärnen har man gjort flera nya versioner av men problemet kvarstår. Dålig design kombinerat med snålhet kan man sammanfatta det med:


VIsst, det var en rostfirma som gjorde undersökningen men samtidigt ser man ju tydligt hur det rostar och man ser också alla problemområden i designen som garanterat innebär rost inom en inte allt för avlägsen framtid.

Även model 3 drar till sig rost:
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... en-garanti

Detta i kombination med blästerskadorna som garanterat kommer på grund av den från början bristfälliga designen samt svaga lacken gör inte saken bättre.

Man har även under många år skrivit sönder eMMCn i MCUn på ett sätt som får en att undra om man kan något alls om programmering och minneskretsar. Problemet var känt länge men Tesla gjorde inget åt det utan kunderna fick betala hutlösa summor.

Problemen med hjulupphängningen är ju mer än väl bekanta för de flesta. Och inte nog med att designen är bristfällig så har man dessutom mörkat problemen från myndigheterna.

De nya strukturella batterierna är ju även det en katastrofal design som omöjliggör framtida reparationer eller återbrukande av battericellerna i andra tillämpningar. Man går alltså från något som ändå går att laga till något som är omöjligt att laga. Inte riktigt vad man förväntar sig av ett företag som skryter om miljö och hur smarta och duktiga de är med en ägare som "kan mer om tillverkning än någon annan levande människa på jorden"...

Men visst, Tesla har ju försökt att bättra sig, men det räcker inte så långt och det är ju en av anledningarna till att man hamnar i botten på kvalitetsundersökningar år efter år. Men det blir ju så när allt man gör är att pressa priserna och kostnaderna genom att köra personalen i botten, avyttra kvalitetsavdelningen och trycker ut så många bilar som det bara är fysiskt möjligt.
Man hade inte gått över till strukturella batterier om man inte hade haft koll på att dom kommer hålla riktigt bra.

+18000 hårdkörda mil med vår Model 3 nu från 2019 och den rullar fortfarande på finfint utan rost eller batteriproblem.

Enda problemet har varit gummibälg på övre länkarm som torkat (löste själv med lite molyfett för ca 8000mil sedan och fortfarande tyst samt gick finfint genom senaste besiktning).

MVH