Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"
Postat: 23 jan 2023 08:12
Jag hämtade just ut min efter samma fel. De sa att det fanns en recall på vissa komponenter i klimatssystemet till mig.
Håller med. När man släppte den och det blev kaos så gjorde man ju en någon mjukvarufix som man hävdade skulle fixa problemen, men det verkar vara fortsatta problem. Tycker också det borde bli en recall, men Tesla brukar inte vara så flitiga med dessa om det inte är fara för liv och lem.NiklasTesla skrev: ↑06 feb 2023 20:42Dags för omdesign och recall på alla bilar som tillverkats med värmepump verkar vara på sin plats.
Det där är lite av en myt numera. Tesla testar sina bilar över hela världen.Xanthopteryx skrev: ↑24 mar 2024 20:32Det tragiska är ju att alla ni som har fått nytt system nu när det gamla självdestruerat är ju att det lär hända igen.
Som märkts här är ju flera bilar väldigt nytillverkade och ändå är det bekymmer.
På något sätt märks det att bilen är designad i Kalifornienmed all värme och avsaknad av kyla som det innbär erfarenhetsmässigt.
Lite som problemen med fukt och rost som kvarstår:
Det är som att man aldrig riktigt lär sig, eller ens testar prylarna ordentligt utanför det varma och torra klimatet som där råder.
Lake Tahoe ligger nästan 2.000 m.ö.h.Jaegaern skrev: ↑29 apr 2024 14:33Det där är lite av en myt numera. Tesla testar sina bilar över hela världen.Xanthopteryx skrev: ↑24 mar 2024 20:32Det tragiska är ju att alla ni som har fått nytt system nu när det gamla självdestruerat är ju att det lär hända igen.
Som märkts här är ju flera bilar väldigt nytillverkade och ändå är det bekymmer.
På något sätt märks det att bilen är designad i Kalifornienmed all värme och avsaknad av kyla som det innbär erfarenhetsmässigt.
Lite som problemen med fukt och rost som kvarstår:
Det är som att man aldrig riktigt lär sig, eller ens testar prylarna ordentligt utanför det varma och torra klimatet som där råder.
Och visste du att du kan åka skidor i Kalifornien? Lake Tahoe och big bear lake, för att nämna några ställen.
Det luktar lite väl mycket hets och skitsnack här tycker jag.Xanthopteryx skrev: ↑29 apr 2024 15:15Lake Tahoe ligger nästan 2.000 m.ö.h.Jaegaern skrev: ↑29 apr 2024 14:33Det där är lite av en myt numera. Tesla testar sina bilar över hela världen.Xanthopteryx skrev: ↑24 mar 2024 20:32Det tragiska är ju att alla ni som har fått nytt system nu när det gamla självdestruerat är ju att det lär hända igen.
Som märkts här är ju flera bilar väldigt nytillverkade och ändå är det bekymmer.
På något sätt märks det att bilen är designad i Kalifornienmed all värme och avsaknad av kyla som det innbär erfarenhetsmässigt.
Lite som problemen med fukt och rost som kvarstår:
Det är som att man aldrig riktigt lär sig, eller ens testar prylarna ordentligt utanför det varma och torra klimatet som där råder.
Och visste du att du kan åka skidor i Kalifornien? Lake Tahoe och big bear lake, för att nämna några ställen.
Knappast representativt för klimatet i kalifornien.
Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Om man verkligen testat sina bilar ordentligt hade man inte haft de stora problemen som man faktiskt fortfarande har med felande klimatanäggningar på grund av att kompressorn förstör sig själv till exempel.
Man skulle inte heller haft de stora problemen med att vatten läcker in på olika sätt.
Och så vidare.
En hel del designval man har gjort är ju som att be om problem.
Bara en sådan enkel sak som att det dröjde väldigt länge innan man fick till skydd på torkarmotorn - tidigare vred den sönder hela armen om den var fastfrusen på rutan.
Och korrosionståligheten är ju under all kritik.
Tesla har byggt bilar sedan 2008. Det är 16 år. Och en torkarmotor och den elektroniken är knappst något som uppfanns i går.Jaegaern skrev: ↑29 apr 2024 22:20Det luktar lite väl mycket hets och skitsnack här tycker jag.Xanthopteryx skrev: ↑29 apr 2024 15:15Lake Tahoe ligger nästan 2.000 m.ö.h.Jaegaern skrev: ↑29 apr 2024 14:33Det där är lite av en myt numera. Tesla testar sina bilar över hela världen.Xanthopteryx skrev: ↑24 mar 2024 20:32Det tragiska är ju att alla ni som har fått nytt system nu när det gamla självdestruerat är ju att det lär hända igen.
Som märkts här är ju flera bilar väldigt nytillverkade och ändå är det bekymmer.
På något sätt märks det att bilen är designad i Kalifornienmed all värme och avsaknad av kyla som det innbär erfarenhetsmässigt.
Lite som problemen med fukt och rost som kvarstår:
Det är som att man aldrig riktigt lär sig, eller ens testar prylarna ordentligt utanför det varma och torra klimatet som där råder.
Och visste du att du kan åka skidor i Kalifornien? Lake Tahoe och big bear lake, för att nämna några ställen.
Knappast representativt för klimatet i kalifornien.
Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Om man verkligen testat sina bilar ordentligt hade man inte haft de stora problemen som man faktiskt fortfarande har med felande klimatanäggningar på grund av att kompressorn förstör sig själv till exempel.
Man skulle inte heller haft de stora problemen med att vatten läcker in på olika sätt.
Och så vidare.
En hel del designval man har gjort är ju som att be om problem.
Bara en sådan enkel sak som att det dröjde väldigt länge innan man fick till skydd på torkarmotorn - tidigare vred den sönder hela armen om den var fastfrusen på rutan.
Och korrosionståligheten är ju under all kritik.
De har blivit långt mycket bättre på hur de designar för faktiskt bilkörning. Ta exempelvis stänkskydd till model 3.
Först saknades dem helt.
Sedan fick man med halvkass, korta stänkskydd i plast.
Till sist har man designat så hela innersidan av hjulhuset som är bakom hjulet, täcks av plast, samt att stänkskydden går ut längre och högre upp.
Sedan ditt exempel på torkarskydd.
De har bara byggt bilar i någon betydande volym sedan 2018. Jag tycker de gör bra progress.
Så Fredrik Grufman, som arbetar med Teslor dagligen och säger att Model 3 är en välbyggd bil, vet inte vad han pratar om?Xanthopteryx skrev: ↑29 apr 2024 15:15[Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Jag har inte hört en enda gång om felande gångjärn på model Y. Dela gärna detta.Xanthopteryx skrev: ↑30 apr 2024 07:41Tesla har byggt bilar sedan 2008. Det är 16 år. Och en torkarmotor och den elektroniken är knappst något som uppfanns i går.Jaegaern skrev: ↑29 apr 2024 22:20Det luktar lite väl mycket hets och skitsnack här tycker jag.Xanthopteryx skrev: ↑29 apr 2024 15:15Lake Tahoe ligger nästan 2.000 m.ö.h.Jaegaern skrev: ↑29 apr 2024 14:33Det där är lite av en myt numera. Tesla testar sina bilar över hela världen.Xanthopteryx skrev: ↑24 mar 2024 20:32Det tragiska är ju att alla ni som har fått nytt system nu när det gamla självdestruerat är ju att det lär hända igen.
Som märkts här är ju flera bilar väldigt nytillverkade och ändå är det bekymmer.
På något sätt märks det att bilen är designad i Kalifornienmed all värme och avsaknad av kyla som det innbär erfarenhetsmässigt.
Lite som problemen med fukt och rost som kvarstår:
Det är som att man aldrig riktigt lär sig, eller ens testar prylarna ordentligt utanför det varma och torra klimatet som där råder.
Och visste du att du kan åka skidor i Kalifornien? Lake Tahoe och big bear lake, för att nämna några ställen.
Knappast representativt för klimatet i kalifornien.
Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Om man verkligen testat sina bilar ordentligt hade man inte haft de stora problemen som man faktiskt fortfarande har med felande klimatanäggningar på grund av att kompressorn förstör sig själv till exempel.
Man skulle inte heller haft de stora problemen med att vatten läcker in på olika sätt.
Och så vidare.
En hel del designval man har gjort är ju som att be om problem.
Bara en sådan enkel sak som att det dröjde väldigt länge innan man fick till skydd på torkarmotorn - tidigare vred den sönder hela armen om den var fastfrusen på rutan.
Och korrosionståligheten är ju under all kritik.
De har blivit långt mycket bättre på hur de designar för faktiskt bilkörning. Ta exempelvis stänkskydd till model 3.
Först saknades dem helt.
Sedan fick man med halvkass, korta stänkskydd i plast.
Till sist har man designat så hela innersidan av hjulhuset som är bakom hjulet, täcks av plast, samt att stänkskydden går ut längre och högre upp.
Sedan ditt exempel på torkarskydd.
De har bara byggt bilar i någon betydande volym sedan 2018. Jag tycker de gör bra progress.
Ja, de har fixat till en hel del saker men det är fortfarande många problem och designmissar som görs som innebär att det kan bli allt annat än roligt för begagnade bilar framöver.
Det är fel som är mycket enkelt att undvika genom designförändringar och små byggförändringar.
Dock så vill man spara in på ALT (vilket är anledningen till att man tog bort parkeringssensorer, radar, spakar med mera).
Man har även en förmåga av att välja helt fel material och materialkombinationer vilket ökar korrosionsproblemen ännu mer.
Alla självförstörande kompressorer är likaså märkligt - första värmepumpen kom 1936...
Det finns i dag värmepumpar som utan bekymmer fungerar ner till -30 grader utan att självförstöra sig.
Har aldrig hört om någon vars kompressor förstört sig själv på grund av kyla, förutom då alla Teslor.
Och problemen fortgår - även denna vinter som var drabbades folk.
Andra intressanta fel är, tror det är model Y, där gångjärnen går sönder på grund av bristande konstruktion. Trots flera designändringar kvarstår problemen.
Ganska bra poäng faktiskt. Fredrik borde ha mångt mycket mer erfarenhet och trovärdighet i ämnet än oss skrivbordsriddare på nätet.tesla newbie skrev: ↑30 apr 2024 10:50Så Fredrik Grufman, som arbetar med Teslor dagligen och säger att Model 3 är en välbyggd bil, vet inte vad han pratar om?Xanthopteryx skrev: ↑29 apr 2024 15:15[Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Att säga att det inte är någon skillnad mellan första Model S och nuvarande modeller är väl ändå en sanning med ganska stor modifikation. T.ex är elektroniken i nyare Teslor radikalt annorlunda än i de första Model S som kom.
Man hade inte gått över till strukturella batterier om man inte hade haft koll på att dom kommer hålla riktigt bra.Xanthopteryx skrev: ↑30 apr 2024 14:37Grufman har inte sett många model 3 ännu. Åtta (8) års garanti och de första trevande leveranserna började 2017 och det tog fart 2018.
Det är alltså 6-7 år sedan.
Merparten av samtliga bilar med problem har därmed Tesla tagit hand om inom garantitiden.
Gångjärnen har man gjort flera nya versioner av men problemet kvarstår. Dålig design kombinerat med snålhet kan man sammanfatta det med:
VIsst, det var en rostfirma som gjorde undersökningen men samtidigt ser man ju tydligt hur det rostar och man ser också alla problemområden i designen som garanterat innebär rost inom en inte allt för avlägsen framtid.
Även model 3 drar till sig rost:
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... en-garanti
Detta i kombination med blästerskadorna som garanterat kommer på grund av den från början bristfälliga designen samt svaga lacken gör inte saken bättre.
Man har även under många år skrivit sönder eMMCn i MCUn på ett sätt som får en att undra om man kan något alls om programmering och minneskretsar. Problemet var känt länge men Tesla gjorde inget åt det utan kunderna fick betala hutlösa summor.
Problemen med hjulupphängningen är ju mer än väl bekanta för de flesta. Och inte nog med att designen är bristfällig så har man dessutom mörkat problemen från myndigheterna.
De nya strukturella batterierna är ju även det en katastrofal design som omöjliggör framtida reparationer eller återbrukande av battericellerna i andra tillämpningar. Man går alltså från något som ändå går att laga till något som är omöjligt att laga. Inte riktigt vad man förväntar sig av ett företag som skryter om miljö och hur smarta och duktiga de är med en ägare som "kan mer om tillverkning än någon annan levande människa på jorden"...
Men visst, Tesla har ju försökt att bättra sig, men det räcker inte så långt och det är ju en av anledningarna till att man hamnar i botten på kvalitetsundersökningar år efter år. Men det blir ju så när allt man gör är att pressa priserna och kostnaderna genom att köra personalen i botten, avyttra kvalitetsavdelningen och trycker ut så många bilar som det bara är fysiskt möjligt.