Sida 5 av 9

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 12:23
av macky
LarsOJ skrev:
LarsOJ skrev:
macky skrev:
Nu var den upphämtad och snabbt lackbehandlad. Brukar ju regna när man hämtar ut ny bil men inte denna gång. En dryg mil till handlaren. Tog e-tron dit och den drog 2.1 och Cupran hem 1.3. Blir en tur till landet imorgon så då får man se hur den är på motorväg. Har e-boost som jag tror har sportchassi och har inte ställbara dämpare. Upplevde den som mycket skön, inte svajig men heller inte stötig. Mycket nöjd med det. Beats låter väl lite bättre än audi sound system i e-tron. Inget särskilt men kostade heller inte så mycket.
Snygg i grå!
Vågar man fråga vad du betalat? Får lite hot hatch vibbar. Det var länge sen..
Det får man. Blev 487” efter lite rabatt. Sen hoppas jag på 70” i bonus i vår också. De har höjt priserna runt 20-25 tusen sedan i våras. Borde bli en ok bilaffär detta.

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 12:41
av LarsOJ
macky skrev:
LarsOJ skrev:
LarsOJ skrev:
macky skrev:
Nu var den upphämtad och snabbt lackbehandlad. Brukar ju regna när man hämtar ut ny bil men inte denna gång. En dryg mil till handlaren. Tog e-tron dit och den drog 2.1 och Cupran hem 1.3. Blir en tur till landet imorgon så då får man se hur den är på motorväg. Har e-boost som jag tror har sportchassi och har inte ställbara dämpare. Upplevde den som mycket skön, inte svajig men heller inte stötig. Mycket nöjd med det. Beats låter väl lite bättre än audi sound system i e-tron. Inget särskilt men kostade heller inte så mycket.
Snygg i grå!
Vågar man fråga vad du betalat? Får lite hot hatch vibbar. Det var länge sen..
Det får man. Blev 487” efter lite rabatt. Sen hoppas jag på 70” i bonus i vår också. De har höjt priserna runt 20-25 tusen sedan i våras. Borde bli en ok bilaffär detta.
Tack! Känns som mycket bil för pengarna jmf. med id3 eftersom den är snygg och cool också. Ska dra och kolla/prova en hos Aften i veckan tänkte jag.

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 15:06
av martinot
Legato skrev:
Sådär bilen hämtad! :)

Första intryck:

Positivt
* Härligt tight i Performance-läge med DCC. Faktiskt bästa jag haft hittills bland elbilar i detta avseende!
* Grymt sköna framstolar med lagom skålning.
* Skönt med trådlös Android Auto äntligen (har trådad i Audin, och hade trådad i Hondan).
Kul! :)

Lite sen återkoppling, men nu när du kört den ett tag, är den fortsatt tigthare och sportigare än M3LR/P?

Antar att den även har trådlös Apple Carplay?

Tycker i övrigt att det verkar vara en riktigt trevlig och mycket prisvärd bil som nog kan passa många köpare.

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 15:10
av martinot
Legato skrev:
Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag :)
PXL_20220619_122225526~2.jpg
Riktigt snygg lackfärg! :)

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 16:38
av Legato
martinot skrev:
Legato skrev:
Sådär bilen hämtad! :)

Första intryck:

Positivt
* Härligt tight i Performance-läge med DCC. Faktiskt bästa jag haft hittills bland elbilar i detta avseende!
* Grymt sköna framstolar med lagom skålning.
* Skönt med trådlös Android Auto äntligen (har trådad i Audin, och hade trådad i Hondan).
Kul! :)

Lite sen återkoppling, men nu när du kört den ett tag, är den fortsatt tigthare och sportigare än M3LR/P?

Antar att den även har trådlös Apple Carplay?

Tycker i övrigt att det verkar vara en riktigt trevlig och mycket prisvärd bil som nog kan passa många köpare.
"Tightare" tycker jag den är i Performance-läge och med DCC. "Sportigare" skulle jag dock inte kalla den, i "sportig" ingår för mig prestanda och där är den såklart långt efter 3LR/P.

Ja den har även Apple Carplay trådlöst.

Prisvärd tycker jag verkligen den är! Med tanke på rabatter och bonus så tycker jag den är en av få "riktiga" elbilar (tillräckligt stor och som funkar på långresa) med så förmånligt pris.

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 16:47
av taliz
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 16:51
av SwedishAdvocate
taliz skrev:
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Har ett vagt minne av att du gillar att 'trycka på lite' i 'roliga' kurvor. Är det inte roligare med en bil som inte är en SUV/Crossover då?...

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 16:54
av taliz
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Har ett vagt minne av att du gillar att 'trycka på lite' i 'roliga' kurvor. Är det inte roligare med en bil som inte är en SUV/Crossover då?...
Renaulten är ju inte direkt hög.
Tyckte ID3 gav busskänsla(ok, nog mest pga vindrutetorkarna :lol:).
Hursomhäst är ju 200hk inte mkt att hurra för.
En importerad 2021 M3 RWD blir nog såväl roligare som billigare.

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 16:56
av SwedishAdvocate
taliz skrev:
.../ En importerad 2021 M3 RWD blir nog såväl roligare som billigare.
That's more like it! ;)

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 16:56
av Legato
taliz skrev:
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Smaken är som baken ;)

Bättre infotainment är mycket möjligt, men utseendet både in- och utvändigt är i mina ögon inte i samma liga. Tycker den känns mer åt crorssover-hållet. Sen är den ju klart kortare, utan att veta så antar jag att det även betyder något mindre innerutrymmen.

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 16:56
av Nect
taliz skrev:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Har ett vagt minne av att du gillar att 'trycka på lite' i 'roliga' kurvor. Är det inte roligare med en bil som inte är en SUV/Crossover då?...
Renaulten är ju inte direkt hög.
Tyckte ID3 gav busskänsla(ok, nog mest pga vindrutetorkarna :lol:).
Hursomhäst är ju 200hk inte mkt att hurra för.
En importerad 2021 M3 RWD blir nog såväl roligare som billigare.
Vart har världen tagit vägen. När jag fick 163 HK i min gamla Volvo D3 så tyckte jag den var pigg som ett as :lol:

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 16:59
av SwedishAdvocate
taliz skrev:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Har ett vagt minne av att du gillar att 'trycka på lite' i 'roliga' kurvor. Är det inte roligare med en bil som inte är en SUV/Crossover då?...
Renaulten är ju inte direkt hög.
Tyckte ID3 gav busskänsla(ok, nog mest pga vindrutetorkarna :lol:).
Hursomhäst är ju 200hk inte mkt att hurra för. /...
Jag har 'bara' typ 110-122 hk, som inte ens är tillgängliga genom instant torque... Man vänjer sig vid det med... :?

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 16:59
av Legato
taliz skrev:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Har ett vagt minne av att du gillar att 'trycka på lite' i 'roliga' kurvor. Är det inte roligare med en bil som inte är en SUV/Crossover då?...
Renaulten är ju inte direkt hög.
Tyckte ID3 gav busskänsla(ok, nog mest pga vindrutetorkarna :lol:).
Hursomhäst är ju 200hk inte mkt att hurra för.
En importerad 2021 M3 RWD blir nog såväl roligare som billigare.
Tveksam ang roligare men hyfsat jämnt skulle jag säga. Bättre mjukvara helt klart samt större bil. Men ganska trist/gammalt utseende nu imo, både in och utvändigt.

Som förstabil hade jag nog valt Teslan. Som andrabil solklart Cupran.

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 17:00
av taliz
Legato skrev:
taliz skrev:
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Smaken är som baken ;)

Bättre infotainment är mycket möjligt, men utseendet både in- och utvändigt är i mina ögon inte i samma liga. Tycker den känns mer åt crorssover-hållet. Sen är den ju klart kortare, utan att veta så antar jag att det även betyder något mindre innerutrymmen.
Största nackdelen IMO är att Renaulten är FWD.
Borde vara förbjudet på elbilar. :lol:

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 17:01
av Legato
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Smaken är som baken ;)

Bättre infotainment är mycket möjligt, men utseendet både in- och utvändigt är i mina ögon inte i samma liga. Tycker den känns mer åt crorssover-hållet. Sen är den ju klart kortare, utan att veta så antar jag att det även betyder något mindre innerutrymmen.
Största nackdelen IMO är att Renaulten är FWD.
Borde vara förbjudet på elbilar. :lol:
Oj. Ja jag fattar inte hur man tänker med det.

Re: Cupra Born

Postat: 29 okt 2022 18:07
av Dafro
Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Smaken är som baken ;)

Bättre infotainment är mycket möjligt, men utseendet både in- och utvändigt är i mina ögon inte i samma liga. Tycker den känns mer åt crorssover-hållet. Sen är den ju klart kortare, utan att veta så antar jag att det även betyder något mindre innerutrymmen.
Största nackdelen IMO är att Renaulten är FWD.
Borde vara förbjudet på elbilar. :lol:
Oj. Ja jag fattar inte hur man tänker med det.
Håller med helt, leaf med vinterdäck nu när det är blött är hopplöst.

Re: Cupra Born

Postat: 03 nov 2022 14:49
av macky
Tog cupran ned till Blekinge och det går bra körmässigt men den laddar ju sjukt segt. Första stoppet på ionity maxade runt 70kW och fyller upp nu igen i Karlskrona med 50kW. Är runt 13 grader ute och har kört 2 timmar med snittfart på knappa 100km/h. Den ska väl toppa på 120kW.

Man är bortskämd med e-tronen onekligen när det gäller laddning.

Är id-bilarna med 58kWh batteriet så här sega?

Plug and charge funkade iaf men det var en klen tröst.

Re: Cupra Born

Postat: 03 nov 2022 16:29
av taliz
macky skrev:
Tog cupran ned till Blekinge och det går bra körmässigt men den laddar ju sjukt segt. Första stoppet på ionity maxade runt 70kW och fyller upp nu igen i Karlskrona med 50kW. Är runt 13 grader ute och har kört 2 timmar med snittfart på knappa 100km/h. Den ska väl toppa på 120kW.

Man är bortskämd med e-tronen onekligen när det gäller laddning.

Är id-bilarna med 58kWh batteriet så här sega?

Plug and charge funkade iaf men det var en klen tröst.
Tyvärr finns det väl ingen förvärmning av batteriet på MEB.
Kan ju tycka det borde blivit tillräckligt varmt på 2h dock.

Re: Cupra Born

Postat: 03 nov 2022 17:21
av Legato
macky skrev:
Tog cupran ned till Blekinge och det går bra körmässigt men den laddar ju sjukt segt. Första stoppet på ionity maxade runt 70kW och fyller upp nu igen i Karlskrona med 50kW. Är runt 13 grader ute och har kört 2 timmar med snittfart på knappa 100km/h. Den ska väl toppa på 120kW.

Man är bortskämd med e-tronen onekligen när det gäller laddning.

Är id-bilarna med 58kWh batteriet så här sega?

Plug and charge funkade iaf men det var en klen tröst.
Har bara laddat under en resa och det var sommartid. Då laddade den med drygt 110 kW.

Så antingen kallt batteri eller hög SOC. I motsats till E-tron så har den ju en kurva som Tesla ungefär... Dvs laddhastigheten rasar snabbt med ökande SOC. Vid 50% SOC är man nere på ca 75 kW. Redan vid 30% SOC går man under 100 kW.

Re: Cupra Born

Postat: 03 nov 2022 18:08
av macky
Legato skrev:
macky skrev:
Tog cupran ned till Blekinge och det går bra körmässigt men den laddar ju sjukt segt. Första stoppet på ionity maxade runt 70kW och fyller upp nu igen i Karlskrona med 50kW. Är runt 13 grader ute och har kört 2 timmar med snittfart på knappa 100km/h. Den ska väl toppa på 120kW.

Man är bortskämd med e-tronen onekligen när det gäller laddning.

Är id-bilarna med 58kWh batteriet så här sega?

Plug and charge funkade iaf men det var en klen tröst.
Har bara laddat under en resa och det var sommartid. Då laddade den med drygt 110 kW.

Så antingen kallt batteri eller hög SOC. I motsats till E-tron så har den ju en kurva som Tesla ungefär... Dvs laddhastigheten rasar snabbt med ökande SOC. Vid 50% SOC är man nere på ca 75 kW. Redan vid 30% SOC går man under 100 kW.
Kan väl ha varit en kombo. Startade från landet och det var 4 grader bara och bilen stått hela natten. Körde väl 2.5 timme men en hel del i ganska låg hastighet. Tror jag var på ca 25% SOC när jag startade första laddningen. Så kanske den kombon som är förklaringen. Får man sen inte mer än 60kW-70kW får man ju heller inte ngn direkt värme i batteriet av laddningen. Nästa laddning var dc-destinationsladdning. Startade på 35% men då var jag aldrig över 55kW. Då borde batteriet varit varmt dock.

Re: Cupra Born

Postat: 03 nov 2022 18:11
av martinot
Misstänker mer att det är en lite dålig temperaturreglering av batterierna på MEB-bilarna, och kanske inte främst SoC-kurvan i sig. Detta är sådant som brukar göra sig till känna när det antingen är extremt varmt eller väldigt kallt ute.

Oftast så gör det ju inte så mycket då man normalt laddar hemma med AC över natten (speciellt inte om det är en andra/tredjebil i familjen, som i tex. Legatos fall här och många andras i tråden). Dessutom så verkar ju MEB vara rätt så effektiva och väldigt energisnåla även om de inte laddar så snabbt som de allra bästa.

Re: Cupra Born

Postat: 04 nov 2022 07:20
av HelectriC
taliz skrev:
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Renaulten är väl framhjulsdriven? Den går ju helt bort!

Re: Cupra Born

Postat: 04 nov 2022 07:52
av LarsaR
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Renaulten är väl framhjulsdriven? Den går ju helt bort!
Varför väljer du bort framhjulsdrift?

Re: Cupra Born

Postat: 04 nov 2022 08:06
av Legato
LarsaR skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Väljer nog en Renault Megane e-tech framför denna.
Bättre infotainment och lite tuffare IMO.
Renaulten är väl framhjulsdriven? Den går ju helt bort!
Varför väljer du bort framhjulsdrift?
Finns inga fördelar med det på en elbil.

Men Taliz har faktiskt redan kommenterat det som största nackdel med bilen. Personligen håller jag nog med HelectriC att det tom är en dealbreaker dock, har svårt att se att jag någonsin ska äga en framhjusdriven bil igen.

Re: Cupra Born

Postat: 04 nov 2022 08:15
av martinot
AWD är ju överlägset bäst och givna valet för att få ner effekten i backen (viktigt för just en elbil), men om jag måste ha 2WD (tex. av budgetskäl), och har möjlighet att välja mellan FWD och RWD (allt annat lika mellan bilarna), så blir det för mig givet RWD alla dagar i veckan. Som andra kommenterat så är det inget snack om att det är ett bättre val, speciellt när vi håller oss till elbilar (när det gäller bensin/diesel så finns det ibland vissa driftsmässiga och produktionskostnadsmässiga fördelar med FWD framför RWD). Köregenskaperna bir så mycket bättre.