Förlorar ju dock lite lastutrymme , sen vet jag inte om den håller kvar sakerna något om man krockar eller om den bara är för syns skull och lite dämpning.
Jag hade ett sådant skydd på C-klassen. Det var en delmoment var insynsskydd och en annan som var lastskydd. Dessutom följde den med ner när man fällde sätena så att lastnätet funkade även där. Perfekt lösning!
Den funkade som ett säkerhetsbälte och låste sig alltså när den drogs snabbt.
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 15 apr 2022 14:11
av Ilduce77
Honkan skrev:
Förlorar ju dock lite lastutrymme , sen vet jag inte om den håller kvar sakerna något om man krockar eller om den bara är för syns skull och lite dämpning.
Den är nog mest för syns och skull och för dämpning av ljud..
Jag saknar ett ordentligt original lastgaller, men det får nog bli ett från Tässla... 1950 kr där.. Tar gärna emot tips på om det finns billigare på andra ställen..
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 15 apr 2022 14:32
av chaffis75
LarsL skrev:
Honkan skrev:
Förlorar ju dock lite lastutrymme , sen vet jag inte om den håller kvar sakerna något om man krockar eller om den bara är för syns skull och lite dämpning.
Jag hade ett sådant skydd på C-klassen. Det var en delmoment var insynsskydd och en annan som var lastskydd. Dessutom följde den med ner när man fällde sätena så att lastnätet funkade även där. Perfekt lösning!
Den funkade som ett säkerhetsbälte och låste sig alltså när den drogs snabbt.
Jo jag är övertygad om att de hjälper, frågan är bara om de blir tillräckligt bra.. Även Volvos tunna överdrag hjälper, denna känns tjockare och bör dämpa mer.
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 15 apr 2022 17:31
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
Så vad tycker du vi ska göra då? Som jag ser de så är de omöjlig att undvika kinesiska produkter och de är ju ganska tydligt hur Ryssland har påverkat oss.
Att köpa bilen från Berlin istället för Kina är ju ett sätt att försöka göra något åt de men nej jag har inte löst världsproblemen.
Det är förenklingen jag reagerar på.
Om det är viktigt för dig att undvika produkter med utpekad härkomst blir det nog bäst att inte köpa någon bil alls. Bara fortsätta i den man har.
Men några världsproblem löser man inte med det förhållningssättet heller.
Jag tycker det finns en förenkling från din sida också.
Europa har satt igång arbetet för att bryta beroendet av Putlers olja och gas.
Kan man säga detsamma om Kina när det gäller Demokrati, Rättsstat och Mänskliga rättigheter?
Och: Har den kinesiska diktaturen fördömt Putlers Brott mot Mänskligheten i Ukraina?
Sen tycker jag för övrigt att fallet med Teslas kinesiska bilfabrik är speciellt. Har skrivit om det tidigare men får väl klistra in det igen här med:
SwedishAdvocate skrev:
Det finns en hel del på det här forumet som inte kommer hålla med om nedanstående, men så här ser jag det:
Tesla startades för accelerera den här planetens omställning till hållbara transporter.
De startade från noll.
Första egna fabriken införskaffades 2010. Den ligger som bekant i Kalifornien.
När det blev dags för företagets andra fabrik valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter.
Det är först sen några månader tillbaka som man är redo att köra igång sina tredje fabrik – den i Berlin. (Och tyvärr är ju detta försenat eftersom tyska myndigheter av någon 'outgrundlig' anledning ännu inte gett tillstånd för full produktion…)
Och eftersom kunder på bilmarknaden idag av någon anledning främst köper Crossovers/Suvar så kommer de först starta produktion av Model Y i Berlin, och inte Model 3...
Och tydligen finns det inga konkreta uttalanden alls från Tesla om Model 3-produktion i Berlin. Det enda jag hittat som rimligtvis innebär att Tesla kommer bygga fler modeller än Model Y i Berlin är det här från Elon på Twitter:
"[Giga Berlin] Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y"
Source:
Och det är från 12 november 2019...
Så enda sättet att få Tesla att bygga Model 3 i Europa är att visa att det finns tillräcklig efterfrågan. Och ju fler som köper Model 3 – desto snabbare kommer vi kunna se fler liknande prissatta alternativ från de europeiska tillverkarna som inte är SUVar/Crossovers. Fler alternativ än VW ID.3 och Cupra Born...
Jag menar att det är skillnad att köpa en Tesla producerad i Kina jämfört med bilar från andra tillverkare.
Tesla är den enda tillverkare utanför Kina som endast bygger elbilar. Och de skapades som sagt enbart för att accelerera den här planetens omställning till förnyelsebara transporter. Det tycker jag är värt att stödja.
Tesla är inte heller ett kinesiskt bilföretag /.../. Och de är inte heller direktägda av den kinesiska militärdiktaturen (Som t.ex. MG eller Maxus). /...
Och för övrigt skulle det inte förvåna mig särskilt mycket ifall det finns en hel del inom Tesla som ser annorlunda på fabriken i Shanghai idag pga av den kinesiska regimens position gällande Putins krig i Ukraina...
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 15 apr 2022 17:33
av SwedishAdvocate
not_sure skrev:
chaffis75 skrev:
Ok.. Nej jag sitter och skriver på en mobil och orkar inte skrivaren hel roman... Är fullt medveten om att de är förenklat vilket jag tror alls förstår här. Men små steg av många kan leda till stora steg totalt.
Förstår hur du tänker, men i det här fallet har ju vi som konsumenter inte så mycket val. Vi kan inte fritt välja vilken fabrik bilen kommer ifrån, och därmed har vi inte möjligheten att ”rösta med plånboken” i den frågan. Förövrigt kommer batteriet och antagningen ett gäng andra delar fortfarande från China, så Xi får sin beskärda del hur man än gör. [Min understrykning.]
Det går ju fortfarande att välja hur stor Xi's "beskärda del" ska bli.
För fallet Tesla – se även mitt inlägg ovan.
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 15 apr 2022 17:36
av Old_O
Hyfsat OT den här tråden blev…
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 15 apr 2022 17:44
av Honkan
Någon som varit och provkört ? Tänkte att man gärna kan få skriva några rader de som varit och tittat
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 15 apr 2022 17:47
av Walker
Honkan skrev:
Någon som varit och provkört ? Tänkte att man gärna kan få skriva några rader de som varit och tittat
Scrolla. Anna har kört
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 15 apr 2022 17:51
av Honkan
Jag vet men tänkt om någon mer provkört ?
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 15 apr 2022 17:52
av SwedishAdvocate
Walker skrev:
Honkan skrev:
Någon som varit och provkört ? Tänkte att man gärna kan få skriva några rader de som varit och tittat
Någon som varit och provkört ? Tänkte att man gärna kan få skriva några rader de som varit och tittat
Yes jag provkörde en kort stund igår då de skulle stänga men mycket positiv, kände ingen stor skillnad mellan LR och P i fjädringen, ruskigt snabb, samma som mp3 i min meningen även om de på pappret skiljer lite.
Sköna stolar, bra stöd på Sidorna
Högtalare var också stort plus.
Visst det är en del väggljud och inte lika tyst som bmw i4 som jag provade för ett tag sedan men helt ok ändå. Inget som störde mig
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 15 apr 2022 20:49
av chaffis75
Honkan skrev:
Jag vet men tänkt om någon mer provkört ?
Jo de var väl provgärning och skillnad mot andra modell y jag var ute efter. Tror inte jag drog tråden ot men kanske besvarwt en del, ursäkta.
Men ja tack Anna för du svarat på din upplevelse.
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 17 apr 2022 20:36
av Djastar
Kolla I slutet på videon , undra var de bilarna skulle transporteras? 13/4....
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 17 apr 2022 21:34
av Ilduce77
Djastar skrev:
Kolla I slutet på videon , undra var de bilarna skulle transporteras? 13/4....