Du behöver föreställa dig mängden bilar som rullar i sverige och hur många laddstationer som skulle behövas.fth skrev:Jag tror tvärtom det vore en olycklig utveckling.Fredrik j skrev:När det gäller räckvidd tror jag man får ett tipping-point scenario när räckvidden blir tillräckligt lång så att man når hela södra sverige/sälen på en laddning från stockholm/göteborg.
Då blir det mer fokus på distinationsladdning vilket ju är betydligt mer rationellt. Framförallt för skidsemestrar där bilen ju normalt står en vecka när man väl kommit fram.
Skulle behovet av snabbladdning minska med 90% som vissa tror här i tråden så skulle förstås också hela kundunderlaget och affärsmodellen för snabbladdning försvinna.
Det skulle i praktiken innebära att den maximala räckvidden för elbilar begränsas till en laddning, dvs någonstans 20-70 mil beroende på bil, det skulle också göra det i praktiken omöjligt att åka på långresa med billigare bilar med kortare räckvidd, etc etc.
För mig så passar modellen med hyfsad räckvidd och bra snabbladdning perfekt, 70 mil och ingen snabbladdning skulle inte funka, jag kör ofta betydligt längre sträckor än så på en dag.
/fth
Om det är olyckligt eller inte är väl ganska ointressant. Jag tror att kunderna kommer se en poäng i att bli mindre beroende av snabbladdning längs vägarna när det blir mer eller mindre standard med att man alltid kan ladda när bilen ändå är parkerad vid målet. Det skulle även frigöra laddkapacitet för dom som av någon anledning inte har tillräckligt.