Sida 5 av 5
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 05 dec 2022 14:24
av Bjelke
Visste vi exakt när Tesla bytte dessa i produktionen?
Vad är det för mått utvändigt på dom nya? Tänkte om det var enkelt att se på en bil…
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 01 feb 2023 18:20
av Magicmike
Hej.
Äger en MS -14
Har idag fått offert på totalt 13000 kr för byte av båda bakre bärarmarna. I priset ingår ca 3 Tim uppskattad arbetstid. Känns offerten rimlig eller borde vi som ”drabbats” försöka stå på oss och försöka få till en recall? Med tanke på att min bil rullat ca 28000 mil känns det ju som det finns betydande risk för ett brott framöver.
Mvh
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 01 feb 2023 18:30
av Trevlig
Magicmike skrev: ↑01 feb 2023 18:20
Hej.
Äger en MS -14
Har idag fått offert på totalt 13000 kr för byte av båda bakre bärarmarna. I priset ingår ca 3 Tim uppskattad arbetstid. Känns offerten rimlig eller borde vi som ”drabbats” försöka stå på oss och försöka få till en recall? Med tanke på att min bil rullat ca 28000 mil känns det ju som det finns betydande risk för ett brott framöver.
Mvh
Var och när köpte du den? du kan ju reklamera upp till 3 år om du kan bevisa att det är ett problem sedan tidigare. Detta verkar ju vara det.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 01 feb 2023 19:01
av Magicmike
Hej. Nä jag köpte bilen privat för drygt 3 år sedan så ingen chans till reklamation mot säljaren.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 10 maj 2023 18:33
av MacGyver
Blev det nån återkallelse på dessa länkarmar som är av kinastål kvalité?
3 länkarmar har gått sönder för mig på just ett års tid! 2 fram en bak. Bilen har stått på verkstad mer än den varit ute i körning. Tröttsamt!
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 10 maj 2023 18:37
av BigEasy
MacGyver skrev: ↑10 maj 2023 18:33
Blev det nån återkallelse på dessa länkarmar som är av kinastål kvalité?
3 länkarmar har gått sönder för mig på just ett års tid! 2 fram en bak. Bilen har stått på verkstad mer än den varit ute i körning. Tröttsamt!
Har du fått brott på nya revisionen också?
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 25 jul 2023 11:41
av Viper
Teslared skrev: ↑10 nov 2022 12:27
Det är inte så att besiktningen orsakar en del på vissa äldre bärarmar så att de efteråt brister?
De lyfter ju inte alltid i de rekommenderade4 lyftpunkterna.
Besiktade min model S idag. Där jag besiktar så lyfter dom inte längre bak mot länkarmarna (inte på något annat sätt heller då dom saknar den möjligheten). Frågade om det och svaret var typ "Nej, dom tål inte det, det är tunt gods av aluminium. Så det är våra nya instruktioner, lyft inte där."
Fram lyfte dom dock mot länkarmarna "som vanligt". Synd att dom inte har möjlighet till förlängning av lyftarmarna så att dom kan lyfta som man ska. Synd också att min bil blivit felaktigt lyft 4 ggr innan ...
Men jag undrar också, tycker "myndigheterna" att saken är utagerad nu? Bara man inte lyfter mot bakre armar så är det "ok"? Inte bra i så fall.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 25 jul 2023 13:01
av Teslared
Intressant! Vilket bolag besiktade du hos?
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 25 jul 2023 14:23
av Bod
Jag besiktigade på Dekra i Täby kyrkby. Bad dem speciellt kontrollera länkarmarna, vilket de gjord. Såg helt ok ut.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 25 jul 2023 14:34
av Viper
Teslared skrev: ↑25 jul 2023 13:01
Intressant! Vilket bolag besiktade du hos?
Bilprovningen, bilprovningen.se.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 25 jul 2023 15:32
av Bjelke
Viper skrev: ↑25 jul 2023 14:34
Teslared skrev: ↑25 jul 2023 13:01
Intressant! Vilket bolag besiktade du hos?
Bilprovningen, bilprovningen.se.
Är det samma instruktioner till alla deras stationer tro? Det borde ju vara det iaf…
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 25 jul 2023 18:08
av SwedishAdvocate
Bjelke skrev: ↑25 jul 2023 15:32
Viper skrev: ↑25 jul 2023 14:34
Teslared skrev: ↑25 jul 2023 13:01
Intressant! Vilket bolag besiktade du hos?
Bilprovningen, bilprovningen.se.
Är det samma instruktioner till alla deras stationer tro? Det borde ju vara det iaf…
Förslag:
Kanske kan vara smart att göra bokningen via telefon och den vägen säkerställa rätt handhavande vid besiktningen. Och så klart: Även dubbelkolla med besiktningsteknikern på plats vid själva besiktningen så hen verkligen avser göra som överenskommet.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 25 jul 2023 18:12
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2023 18:08
Kanske kan vara smart att göra bokningen via telefon och den vägen säkerställa rätt handhavande vid besiktningen. Och så klart: Även dubbelkolla med besiktningsteknikern på plats vid själva besiktningen så hen verkligen avser göra som överenskommet.
Du har då en helt annan idé om hur telefonbokning funkar än jag. Om det nu finns telefonbokning så vet dom knappast hur dom lyfter en bil av ett visst märke. Eller om en viss verkstad gör det eller om en viss besiktningsperson gör si eller så.
Enda sättet är att informera besiktningspersonen och hoppas att hen bryr sig. En annan lite jobbigare lösning är att köpa en bil som håller för normal hantering.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 25 jul 2023 18:16
av SwedishAdvocate
spacecoin skrev: ↑25 jul 2023 18:12
SwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2023 18:08
Kanske kan vara smart att göra bokningen via telefon och den vägen säkerställa rätt handhavande vid besiktningen. Och så klart: Även dubbelkolla med besiktningsteknikern på plats vid själva besiktningen så hen verkligen avser göra som överenskommet.
Du har då en helt annan idé om hur telefonbokning funkar än jag. Om det nu finns telefonbokning så vet dom knappast hur dom lyfter en bil av ett visst märke. Eller om en viss verkstad gör det eller om en viss besiktningsperson gör si eller så. [Min u.]
Enda sättet är att informera besiktningspersonen och hoppas att hen bryr sig. En annan lite jobbigare lösning är att köpa en bil som håller för normal hantering.
Har du ställt frågan?
Och ja. Det finns
naturligtvis telefonbokning...
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 25 jul 2023 18:27
av SwedishAdvocate
Forts.
Jag tror faktiskt jag har lite koll på hur det fungerar, eftersom jag dividerat en del med Besikta kring huruvida de skulle acceptera ett inspektionsprotokoll av trycktankar mm. på gasbil, eller ifall de inte skulle acceptera det.
Det som hände(r) är att bokaren dubbelkollar med en ansvarig tekniker som antingen har koll eller kan skaffa sig koll. Sen får man kommunicera med den här teknikern via e-post. Så då har man även skriftligt på vad som är överenskommet.
Men valet är naturligtvis fritt…

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 25 jul 2023 19:16
av VjB
Besikta lyfte min bil på länkarmarna förra året. Påstod att det var ok trots min skepsis. (Limhamn Malmö)
Året efter (i år) åkte jag ut till en annan Besikta (valdemarsro) som påstod ha lyft som åkte långt ut och kunde klara av Model S på de anvisade lyftpunkterna. Alltså innan jag bokade, åkte jag själv dit och pratade med tekniker på plats. De bekräftade att det inte skulle vara några problem att lyfta på angivna lyftpunkterna.
Men Väl vid besiktning så var en annan tekniker på plats och han stod på sig att de lyfter på armarna (först fram och sedan bak) och att det är ok. Han visade mig även instruktioner på sin dator på just Model S, att de faktiskt skulle göra så. Trots att jag visade tesla instruktionsbok om att man bara skulle lyfta på angivna punkterna.
Jag gick till sist med på att lyfta på länkarmar (först fram sedan bak). Rätt eller fel vet jag inte.
Har Dekra gått ifrån det?
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 25 jul 2023 19:23
av SwedishAdvocate
VjB skrev: ↑25 jul 2023 19:16
...] Men Väl vid besiktning så var en annan tekniker på plats och han stod på sig att de lyfter på armarna (först fram och sedan bak) och att det är ok. Han visade mig även instruktioner på sin dator på just Model S, att de faktiskt skulle göra så. Trots att jag visade tesla instruktionsbok om att man bara skulle lyfta på angivna punkterna. [Min u.] [...
Därav verkar det ju bra att få skriftligt på tillvägagångssätt när man bokar. (Om det nu är ngn av kedjorna som kan lämna det dvs...)
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 25 jul 2023 20:19
av Teslared
Fram är mer ok, då den armen är designad för att ta vikten. Bak armen är inte avsedd att ta vikten, utan gjord för sidolaster i princip, så det är inte ok anser jag. Dessutom beror det på var lyften sätts hur armen, materialet och gummibussningarna påfrestas.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 17 aug 2023 17:44
av lawgiver
lawgiver skrev: ↑05 dec 2022 09:43
Dagsnoteringen när man har tur och bara behöver byta själva bärarmarna är 14k på SC i Segeltorp.
Jag begärde och fick de gamla delarna och de visar precis som bilderna här i tråden på korrosion i bussningen både lös aluminiumoxid och rost.
...och efter bytet så drog bilen lite snett vid gaspådrag och regen som den inte gjort förut. Tesla skyllde på att de inte kunnat ställa in ordentligt för att jag hade sommardäck och det hade hunnit bli lite halt ute....tänkte att jag tar hand om det vid nästa besök som blev nu för att byta batterivärmaren. (Bilen har inte blivit sämre sedan sist utan gått precis som efter bärarmsbytet)
Döm om min förvåning när de inte kan justera det som blev fel förra gången utan istället vill typ helrenovera min hjulupphängning både fram och bak för 72.000 exkl moms. T.ex. byta luftfjädrings modulerna fram som byttes för knappt 2 år sedan för att de är "slitna" (pandemi-mil sedan dess dvs knappt kört alls).
Humor!

Dags att uppsöka en riktig verkstad tror jag visst....