Sida 5 av 8

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 11 jun 2023 21:02
av iAkita
martinot skrev: 10 jun 2023 22:00
iAkita skrev: 03 apr 2023 22:14
EV6 GT mot Model 3P :) Väldigt jämnt, men det förvånar mig hur mycket bättre EV6:an decelererar/regenererar, med tanke på att det är en betydligt tyngre bil. Som bonus blir en Corvette förnedrad på slutet.
Jo, fördelen för M3 är inte vid rödljuskörning eller acceleration rakt fram på raksträckor. Finns många som tar även Performance-versionen av M3, som tex. i videon ovan då länkar till (finns många fler exempel med andra bilar).

Fördelen för M3 är på kurviga slingriga vägar. Där kommer dess lätthet (för att vara elbil i sin storleksklass) och chassi verkligen till sin rätta jämfört med de flesta andra elbilar. Det är på slingriga vägar med många roliga och branta kurvor som M3 är så grym på! :)
viewtopic.php?p=695494#p695494

Från samma artikel:
Of 42 cars that went through the grill in our extreme Nürburgring tests , three were powered by an electric motor. But none shone. The heavy BMW i4 M50 proved to be a little risky in turns, handicapped it is true by unsuitable tires. The Tesla Model 3 Performance appeared harsher but lost half its power in less than a lap and its brakes in less than three corners.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 11 jun 2023 21:08
av iAkita
SwedishAdvocate skrev: 10 jun 2023 14:43
Hur mycket mer räckvidd brukar man kunna få med ett par mer aerodynamiskt effektiva fälgar? ~3%? Fast vet i och för sig inte ifall det finns sådana till den här GT-varianten...
Under vintern körde jag med samma däck och 19-tum fälgar som jag hade på min GT Line, och då var det ingen skillnad i förbrukning mellan de två.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 11 jun 2023 21:27
av BigEasy
Maw skrev: 11 jun 2023 20:25
martinot skrev: 10 jun 2023 22:00
iAkita skrev: 03 apr 2023 22:14
EV6 GT mot Model 3P :) Väldigt jämnt, men det förvånar mig hur mycket bättre EV6:an decelererar/regenererar, med tanke på att det är en betydligt tyngre bil. Som bonus blir en Corvette förnedrad på slutet.
Jo, fördelen för M3 är inte vid rödljuskörning eller acceleration rakt fram på raksträckor. Finns många som tar även Performance-versionen av M3, som tex. i videon ovan då länkar till (finns många fler exempel med andra bilar).

Fördelen för M3 är på kurviga slingriga vägar. Där kommer dess lätthet (för att vara elbil i sin storleksklass) och chassi verkligen till sin rätta jämfört med de flesta andra elbilar. Det är på slingriga vägar med många roliga och branta kurvor som M3 är så grym på! :)
Som jag förstått det på Kyle Conner, Out of spec motoring, som kört väkdigt mycket m3p så lider m3p av undermåliga bromsar och i viss mån överhettning av drivlinan och tål inte hård körning på slingriga vägar spexiellt länge. Rödljusrace och någon enstaka acceleration utan kraftig inbromsning är nog trots allt vad den är mest lämpad för och det öe väl vackert så? :)
Jag tror du får svårt att köra så hårt i verkligheten.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 11 jun 2023 22:58
av taliz
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 12 jun 2023 07:50
av Maw
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
Nä, att vingla in i mitträcket så gnistorna yr klarar säkert både bromsar och drivlina ;)

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 13 jun 2023 09:47
av Huffington
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
Precis, det är svårt att hålla ett ban-tempo på väg. Eller inte bara svårt, det går helt enkelt inte. Men du behöver inte vara en speciellt duktig chafför för att elda upp ett par standard oservade bromsar på bana med en "vanlig" bil heller.

Motorväg däremot kan nog få en elbil att svettas. Jag körde upp ett halvt batteri på en generande kort sträcka en tidig morgon.
Vad är er högsta förbrukning över några mil?

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 13 jun 2023 17:47
av taliz
Maw skrev: 12 jun 2023 07:50
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
Nä, att vingla in i mitträcket så gnistorna yr klarar säkert både bromsar och drivlina ;)
Höhö, vingla in i mitträcke kan du få göra alldeles själv.
Det var när jag landade efter en flygtur över några gupp runt häckeberga(känd mc-runda i Skåne) som det slog gnistor. :lol:

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 13 jun 2023 18:25
av Maw
taliz skrev: 13 jun 2023 17:47
Maw skrev: 12 jun 2023 07:50
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. :Varken bromsar eller drivlina.
Nä, att vingla in i mitträcket så gnistorna yr klarar säkert både bromsar och drivlina ;)
Höhö, vingla in i mitträcke kan du få göra alldeles själv.
Det var när jag landade efter en flygtur över några gupp runt häckeberga(känd mc-runda i Skåne) som det slog gnistor. :lol:
:D

Jag känner till området, väldigt trevligt. Jag körde ganska ofta där med min S2000 när jag var i sena 20-årsåldern

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 13 jun 2023 20:29
av Bjelke
Maw skrev: 13 jun 2023 18:25
taliz skrev: 13 jun 2023 17:47
Maw skrev: 12 jun 2023 07:50
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. :Varken bromsar eller drivlina.
Nä, att vingla in i mitträcket så gnistorna yr klarar säkert både bromsar och drivlina ;)
Höhö, vingla in i mitträcke kan du få göra alldeles själv.
Det var när jag landade efter en flygtur över några gupp runt häckeberga(känd mc-runda i Skåne) som det slog gnistor. :lol:
:D

Jag känner till området, väldigt trevligt. Jag körde ganska ofta där med min S2000 när jag var i sena 20-årsåldern
Är det inte där som många cyklister brukar satsa på personbästa också? Typ superfina vägar…

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 16 jun 2023 21:25
av martinot
iAkita skrev: 11 jun 2023 21:02
martinot skrev: 10 jun 2023 22:00
iAkita skrev: 03 apr 2023 22:14
EV6 GT mot Model 3P :) Väldigt jämnt, men det förvånar mig hur mycket bättre EV6:an decelererar/regenererar, med tanke på att det är en betydligt tyngre bil. Som bonus blir en Corvette förnedrad på slutet.
Jo, fördelen för M3 är inte vid rödljuskörning eller acceleration rakt fram på raksträckor. Finns många som tar även Performance-versionen av M3, som tex. i videon ovan då länkar till (finns många fler exempel med andra bilar).

Fördelen för M3 är på kurviga slingriga vägar. Där kommer dess lätthet (för att vara elbil i sin storleksklass) och chassi verkligen till sin rätta jämfört med de flesta andra elbilar. Det är på slingriga vägar med många roliga och branta kurvor som M3 är så grym på! :)
viewtopic.php?p=695494#p695494

Från samma artikel:
Of 42 cars that went through the grill in our extreme Nürburgring tests , three were powered by an electric motor. But none shone. The heavy BMW i4 M50 proved to be a little risky in turns, handicapped it is true by unsuitable tires. The Tesla Model 3 Performance appeared harsher but lost half its power in less than a lap and its brakes in less than three corners.
Nürburgring är ju just en erkänt snabb (och farlig) högfartsbana. Det är inte en bana där M3 skiner.

M3 skiner bäst på mer kraftigt kurviga banor med färre långa och snabba raksträckor än Nürburgring.

Ju mer kurvor, ju mer kommer M3 till sin rätt.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 16 jun 2023 21:28
av martinot
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
Jo, M3 är en helt grym bil att pressa på härliga kurviga vägar! :D

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 16 jun 2023 21:32
av martinot
Huffington skrev: 13 jun 2023 09:47
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
Precis, det är svårt att hålla ett ban-tempo på väg. Eller inte bara svårt, det går helt enkelt inte. Men du behöver inte vara en speciellt duktig chafför för att elda upp ett par standard oservade bromsar på bana med en "vanlig" bil heller.

Motorväg däremot kan nog få en elbil att svettas. Jag körde upp ett halvt batteri på en generande kort sträcka en tidig morgon.
Vad är er högsta förbrukning över några mil?
Japp, att köra på bana är en helt annan sak. Något som jag aldrig gör (även om jag skulle vilja prova).

Elbilar är inte heller speciellt effektiva i riktigt hög fart på motorvägar.

På kurviga landsvägar så är en M3 dock helt underbart. Kommer verkligen 100% till sin rätt där. Extremt snabb ut kurvorna och grymt härlig körkänsla! :)

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 16 jun 2023 21:54
av iAkita
martinot skrev: 16 jun 2023 21:25
iAkita skrev: 11 jun 2023 21:02
martinot skrev: 10 jun 2023 22:00
iAkita skrev: 03 apr 2023 22:14
EV6 GT mot Model 3P :) Väldigt jämnt, men det förvånar mig hur mycket bättre EV6:an decelererar/regenererar, med tanke på att det är en betydligt tyngre bil. Som bonus blir en Corvette förnedrad på slutet.
Jo, fördelen för M3 är inte vid rödljuskörning eller acceleration rakt fram på raksträckor. Finns många som tar även Performance-versionen av M3, som tex. i videon ovan då länkar till (finns många fler exempel med andra bilar).

Fördelen för M3 är på kurviga slingriga vägar. Där kommer dess lätthet (för att vara elbil i sin storleksklass) och chassi verkligen till sin rätta jämfört med de flesta andra elbilar. Det är på slingriga vägar med många roliga och branta kurvor som M3 är så grym på! :)
viewtopic.php?p=695494#p695494

Från samma artikel:
Of 42 cars that went through the grill in our extreme Nürburgring tests , three were powered by an electric motor. But none shone. The heavy BMW i4 M50 proved to be a little risky in turns, handicapped it is true by unsuitable tires. The Tesla Model 3 Performance appeared harsher but lost half its power in less than a lap and its brakes in less than three corners.
Nürburgring är ju just en erkänt snabb (och farlig) högfartsbana. Det är inte en bana där M3 skiner.

M3 skiner bäst på mer kraftigt kurviga banor med färre långa och snabba raksträckor än Nürburgring.

Ju mer kurvor, ju mer kommer M3 till sin rätt.
Du menar typ såna här vägar, som Kyle från Out of specs review testar bilar på? Videolänken börjar där han jämför körglädjen med Model 3P.

För mig är den dock onödigt snabb. Jag har inte förmågan att utnyttja den fulla prestandan och skulle inte ha det ens i en Model 3 LR. Så jag kommer sälja den och köpa en gubb-bil med fokus på komfort istället, nu när jag pendlar 13-14 mil på motorväg varje dag.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 17 jun 2023 07:03
av teslaponken
Huffington skrev: 13 jun 2023 09:47
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
Precis, det är svårt att hålla ett ban-tempo på väg. Eller inte bara svårt, det går helt enkelt inte. Men du behöver inte vara en speciellt duktig chafför för att elda upp ett par standard oservade bromsar på bana med en "vanlig" bil heller.

Motorväg däremot kan nog få en elbil att svettas. Jag körde upp ett halvt batteri på en generande kort sträcka en tidig morgon.
Vad är er högsta förbrukning över några mil?
380wh/km, autobahn kring 190-220km/h med MY. Brände nog halva batteriet på 20 min, eller ja på typ 70km körning.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 17 jun 2023 08:47
av Tellus
iAkita skrev "Så jag kommer sälja den och köpa en gubb-bil med fokus på komfort istället, nu när jag pendlar 13-14 mil på motorväg varje dag."

En model S LR med 723km WLTP! Om dom sänker priserna eller hitta någon lätt beg för gamla priset, fast ändå mycket pengar för en bil. Finns många andra alternativ också.
Är det uppdaterade Polestar som har lång räckvidd och bakhjulsdrift...
Eller model 3 Highland
Eller Ioniq 5 eller 6
Eller vad blir det? 😊

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 17 jun 2023 09:36
av Maw
Tellus skrev: 17 jun 2023 08:47
iAkita skrev "Så jag kommer sälja den och köpa en gubb-bil med fokus på komfort istället, nu när jag pendlar 13-14 mil på motorväg varje dag."

En model S LR med 723km WLTP! Om dom sänker priserna eller hitta någon lätt beg för gamla priset, fast ändå mycket pengar för en bil. Finns många andra alternativ också.
Är det uppdaterade Polestar som har lång räckvidd och bakhjulsdrift...
Eller model 3 Highland
Eller Ioniq 5 eller 6
Eller vad blir det? 😊
Så länge AP / farthållare med tvingande autowipers fungerar så dåligt på Tesla så är det svårt att tänka sig en Tesla som pendlarbil, annars hade det varit ett utmärkt val. Jag kan tänka mig att Highland kommer vara ännu snålare än nuvarande M3 och får kanske även lägre pris. Vågar man hoppas på att Highland blir lite tystare också? Polestar 2 skulle fungera fint om man tyxker ljudnivån som är jämförbar med M3 är OK :) Kan man vänta på ID7 tror jag den kommer bli riktigt bra som pendlarbil.

Jag är också nyfiken, vad blir det för bil iAkita? :)

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 17 jun 2023 11:56
av iAkita
Tellus skrev: 17 jun 2023 08:47
iAkita skrev "Så jag kommer sälja den och köpa en gubb-bil med fokus på komfort istället, nu när jag pendlar 13-14 mil på motorväg varje dag."

En model S LR med 723km WLTP! Om dom sänker priserna eller hitta någon lätt beg för gamla priset, fast ändå mycket pengar för en bil. Finns många andra alternativ också.
Är det uppdaterade Polestar som har lång räckvidd och bakhjulsdrift...
Eller model 3 Highland
Eller Ioniq 5 eller 6
Eller vad blir det? 😊
Maw skrev: 17 jun 2023 09:36
Så länge AP / farthållare med tvingande autowipers fungerar så dåligt på Tesla så är det svårt att tänka sig en Tesla som pendlarbil, annars hade det varit ett utmärkt val. Jag kan tänka mig att Highland kommer vara ännu snålare än nuvarande M3 och får kanske även lägre pris. Vågar man hoppas på att Highland blir lite tystare också? Polestar 2 skulle fungera fint om man tyxker ljudnivån som är jämförbar med M3 är OK :) Kan man vänta på ID7 tror jag den kommer bli riktigt bra som pendlarbil.

Jag är också nyfiken, vad blir det för bil iAkita? :)
Tack för tipsen! Både Polestar och Ioniq 5 skulle kännas lite som ett nerköp, så det blir det inte. Sedaner går också bort tyvärr. Därför lutar det väldigt mycket åt en VW ID7 just nu, helst en Pro S om jag orkar vänta så länge. ID4:an jag hade var tyst, välbyggd och komfortabel, men lite för slö och tråkig och den hade en del andra brister. Inte minst vad det gällde interiördesignen. För mig verkar det som om de mesta av detta är åtgärdat på ID7:an.

Har kikat lite på BMW i4 också men tycker den har lite för dåliga utrymmen med tanken på storlek på bilen. Sen sticker priset iväg ganska rejält också, med alla tillval jag "måste" ha.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 05 sep 2023 22:40
av Legato
Iakita: Nu när du sålt din GT... Vad saknar du och vad saknar du inte alls med bilen? Vad tycker du var de största styrkorna och svagheterna?

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 06 sep 2023 18:17
av iAkita
Legato skrev: 05 sep 2023 22:40
Iakita: Nu när du sålt din GT... Vad saknar du och vad saknar du inte alls med bilen? Vad tycker du var de största styrkorna och svagheterna?
Saker jag saknar
- Den helt makalösa laddkurvan!
- Den brutala prestandan, även vid lite högre farter.
- Chassit och styrningen. Jag tycker den ligger väldigt bra på vägen vid lite mer aktiv körning. Styrningen är enligt mina preferenser väldigt välavvägd. Lagom motstånd och ganska direkt, utan att för den sakens skull bli nervös.
- Framstolarna. Jag satt som en kung men inställningsmöjligheterna är få, så andra kan nog uppleva det som precis tvärt om. Viktigt att testa om de funkar skulle jag säga, i och med de få inställningsmöjligheterna.
- Självstyrningen och den adaptiva fartkontrollen. Man kan välja att bilen lär sig hur man kör och sen agerar därefter. Den följer filen bra utan att hamna för nära mittlinjen som många andra bilar. Långa kurvor klaras av i en välavvägd sväng, medan andra bilar jag testat ofta tar mer än ett apex i lite längre kurvor.
- Att man kan ha självstyrningen aktiverad oavsett om man har farthållaren påslagen eller inte. Fattar inte att fler tillverkare inte implementerat det.
- HUD:en. Det är inte den mest innehållsrika, men den projiceras i två lager långt fram på vägen. Inte precis framför motorhuven som hos VW och BMW.
- Förvaringsutrymmet under mittkonsolen fram.
- Byggkvaliteten både exteriört och interiört. Inte med avseende på materialval, utan för att bilen är oerhört väl ihopsatt.
- Att vara först upp på Öresundsbron efter betalstationen varje dag när jag pendlar till jobbet 8-)

Saker jag inte saknar
- Den höga förbrukningen med 21-tummarna (gick snålare med 19-tums)
- Det höga vägljudet på original 21-tums fälgar och däck. Det kan nog delvis skyllas på däcken, då det är mest påtagligt när temperaturen sjunker under 10-15 grader (vilket den ju gör ganska ofta).
- Sisådär komfort vid normal körning. Bilen är ganska hård, framförallt bak.
- Det hysteriskt omoderna och röriga infotainmentsystemet. Jag har inte jättestora krav, men det här är för dåligt till och med för mig.
- Den röriga interiöra designen. Det är alldeles för mycket olika material, texturer, färger och mönster. Av alla EV6:or har basmodellen den mest harmoniska interiören, i och med att de inte försökt piffa upp den så mycket. Däremot tycker jag den är väl genomtänkt ur en ergonomisk synvinkel.
- De väldigt påträngande varningssystemen. Med lite snömodd i vägrenen tror bilen att man är på väg över linjen precis hela tiden, och antingen plingar eller vibrerar ratten hysteriskt.
- Att den plingar aggressivt sex gånger när man startar bilen om man inte först sätter på sig bältet.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 07 sep 2023 07:16
av Legato
Tack för utförligt svar!

Med "kampanjpris" på 750k så lockar denna mycket. Verkar dock bara vara vid privatköp, vet inte om de löser motsvarande rabatt ändå om man köper på företag?

Infotainment är nog det enda som verkligen bekymrar, utöver en liten gnagande känsla att jag kanske börjar bli för gammal för busbilar :lol: Förbrukning spelar ingen roll när den i så fall agerar andrabil. För långresor måste vi ändå ta vår X (och den är fascinerande snål).

Önskar man visste hur länge Highland P skulle dröja samt hur bra den blir. Dröjer den länge skulle jag gärna köpa en sån här så länge.

Måste provköra iaf. Både det du skrev om HUD och säten ger extra intresse förutom att det vore kul att bara prova :D Jag tycker fortfarande bilen är riktigt snygg.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 07 sep 2023 08:35
av Walker
iAkita skrev: 06 sep 2023 18:17
Legato skrev: 05 sep 2023 22:40
Iakita: Nu när du sålt din GT... Vad saknar du och vad saknar du inte alls med bilen? Vad tycker du var de största styrkorna och svagheterna?
Saker jag saknar
- Den helt makalösa laddkurvan!
- Den brutala prestandan, även vid lite högre farter.
- Chassit och styrningen. Jag tycker den ligger väldigt bra på vägen vid lite mer aktiv körning. Styrningen är enligt mina preferenser väldigt välavvägd. Lagom motstånd och ganska direkt, utan att för den sakens skull bli nervös.
- Framstolarna. Jag satt som en kung men inställningsmöjligheterna är få, så andra kan nog uppleva det som precis tvärt om. Viktigt att testa om de funkar skulle jag säga, i och med de få inställningsmöjligheterna.
- Självstyrningen och den adaptiva fartkontrollen. Man kan välja att bilen lär sig hur man kör och sen agerar därefter. Den följer filen bra utan att hamna för nära mittlinjen som många andra bilar. Långa kurvor klaras av i en välavvägd sväng, medan andra bilar jag testat ofta tar mer än ett apex i lite längre kurvor.
- Att man kan ha självstyrningen aktiverad oavsett om man har farthållaren påslagen eller inte. Fattar inte att fler tillverkare inte implementerat det.
- HUD:en. Det är inte den mest innehållsrika, men den projiceras i två lager långt fram på vägen. Inte precis framför motorhuven som hos VW och BMW.
- Förvaringsutrymmet under mittkonsolen fram.
- Byggkvaliteten både exteriört och interiört. Inte med avseende på materialval, utan för att bilen är oerhört väl ihopsatt.
- Att vara först upp på Öresundsbron efter betalstationen varje dag när jag pendlar till jobbet 8-)

Saker jag inte saknar
- Den höga förbrukningen med 21-tummarna (gick snålare med 19-tums)
- Det höga vägljudet på original 21-tums fälgar och däck. Det kan nog delvis skyllas på däcken, då det är mest påtagligt när temperaturen sjunker under 10-15 grader (vilket den ju gör ganska ofta).
- Sisådär komfort vid normal körning. Bilen är ganska hård, framförallt bak.
- Det hysteriskt omoderna och röriga infotainmentsystemet. Jag har inte jättestora krav, men det här är för dåligt till och med för mig.
- Den röriga interiöra designen. Det är alldeles för mycket olika material, texturer, färger och mönster. Av alla EV6:or har basmodellen den mest harmoniska interiören, i och med att de inte försökt piffa upp den så mycket. Däremot tycker jag den är väl genomtänkt ur en ergonomisk synvinkel.
- De väldigt påträngande varningssystemen. Med lite snömodd i vägrenen tror bilen att man är på väg över linjen precis hela tiden, och antingen plingar eller vibrerar ratten hysteriskt.
- Att den plingar aggressivt sex gånger när man startar bilen om man inte först sätter på sig bältet.
…mycke ”pling” är det. Höll på att bli galen på min Ioniq 5.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 07 sep 2023 22:50
av iAkita
Legato skrev: 07 sep 2023 07:16
Måste provköra iaf. Både det du skrev om HUD och säten ger extra intresse förutom att det vore kul att bara prova :D Jag tycker fortfarande bilen är riktigt snygg.
Det skulle vara roligt att höra vad du tyckte efter du provkört. Model 3 är en lättare och agilare bil, och Plaid's prestanda är ju från en annan planet. Så det är inte alls säkert att du blir lika imponerad av köregenskaper och prestanda.

Jag glömde förresten nämna att helljuset är ganska dåligt. Matrixfunktionen får godkänt, men ljusstyrkan är inte som i de bästa.

Jag har förresten svårt att se att de inte skulle ge samma eller bättre rabatter till företag som privatpersoner. Jag fick loss min för 725 000 kr (privatköp), men det var kort efter lanseringen och innan prishöjningen som skedde strax därefter.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 14 sep 2023 13:20
av Legato
Aaaaarrggg...

Har provkört och skrev ett långt inlägg men gjorde misstaget att inte köra Ctrl-C och hamnade vid inlogg och allt försvann :o

Positivt överraskad totalt sett iaf. Får se om jag orkar skriva om allt igen :roll:

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 14 sep 2023 17:23
av iAkita
Legato skrev: 14 sep 2023 13:20
Aaaaarrggg...

Har provkört och skrev ett långt inlägg men gjorde misstaget att inte köra Ctrl-C och hamnade vid inlogg och allt försvann :o

Positivt överraskad totalt sett iaf. Får se om jag orkar skriva om allt igen :roll:
Den är sur! Skulle vara roligt att höra vad som överraskar mest positivt och mest negativt iallafall, när du orkar :)

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Postat: 14 sep 2023 17:25
av martinot
iAkita skrev: 06 sep 2023 18:17

Saker jag inte saknar
- Den höga förbrukningen med 21-tummarna (gick snålare med 19-tums)
- Det höga vägljudet på original 21-tums fälgar och däck. Det kan nog delvis skyllas på däcken, då det är mest påtagligt när temperaturen sjunker under 10-15 grader (vilket den ju gör ganska ofta).
- Sisådär komfort vid normal körning. Bilen är ganska hård, framförallt bak.
Detta märkte jag inte när jag provkörde den ganska (för mycket) mjuka Ioniq 5, men det beror nog på att det är SUV vs Sedan. Gillade inte alls körkänslan hos Ioniq 5 (gillade inte MY heller, men Iq5 var klart sämre och ännu gungigare fartygskänsla), och skulle misstänka att EV6 GT chassi och körkänsla är mycket mer i min smak.
iAkita skrev: 06 sep 2023 18:17
- Det hysteriskt omoderna och röriga infotainmentsystemet. Jag har inte jättestora krav, men det här är för dåligt till och med för mig.
- Den röriga interiöra designen. Det är alldeles för mycket olika material, texturer, färger och mönster. Av alla EV6:or har basmodellen den mest harmoniska interiören, i och med att de inte försökt piffa upp den så mycket. Däremot tycker jag den är väl genomtänkt ur en ergonomisk synvinkel.
- De väldigt påträngande varningssystemen. Med lite snömodd i vägrenen tror bilen att man är på väg över linjen precis hela tiden, och antingen plingar eller vibrerar ratten hysteriskt.
- Att den plingar aggressivt sex gånger när man startar bilen om man inte först sätter på sig bältet.
Det du skriver ovan är nästan exakt samma uppfattning som jag fick av systermodellen Ioniq 5, och något jag inte själv skulle palla med riktigt. Men detta verkar nästan gälla alla asiatiska bilar (de verkar gilla sådant i Kina, Korea och även Japan till en hel del).
Walker skrev: 07 sep 2023 08:35

…mycke ”pling” är det. Höll på att bli galen på min Ioniq 5.
Detta är en orsak till att Hyundai/Kia går bort för mig personligen, även om bra elbilar på många andra vis.