MP vill ha skrotningspremie på 20.000kr

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: MP vill ha skrotningspremie på 20.000kr

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Vad gäller invandring så är det ju sant att de flesta inte begår brott. Men en alldeles för hög andel gör det. Har en släkting som jobbat som fångvaktare på anstalt med högsta säkerhetsklass. Av de som sitter där är en stor majoritet av utomeuropeiskt ursprung trots att den gruppen är en minoritet bland befolkningen i stort. Något säger det ju.

Nu kan man ju välja två två vinklar. En där invandring inte är ett problem då de flesta inte begår brott och en annan där man helt enkelt konstaterar att vi haft mycket mindre problem med brottslighet om vi inte haft en omfattande invandring de senaste decennierna.

Man kan teoretisera och problematisera hur mycket man vill kring det. Säga att det beror på fattigdom och vad som helst. Man kommer inte runt det faktumet ändå.
Det har alltid varit individer ur de fattigaste befolkningslagren och andra marginaliserade grupper som har befolkat fängelserna. Felet man har gjort med invandringen är inte nödvändigtvis att de fått komma hit från början utan hur man hanterat invandringen. Man har misslyckats totalt med att låta dem integreras i det svenska samhället. Dels de långa byråkratiska vägarna till ett uppehållstillstånd, boende i flyktingförläggningar osv. maler ner människor. Och sen, när de väl får stanna och ska skaffa jobb så får de inga jobb som matchar deras kompetenser. Svenska arbetsgivare anställer inte gärna nån som inte har ett svenskt namn. Det har ju bevisats gång på gång att de sorteras bort. Det finns gott om exempel på högutbildade flyktingar som får jobba med lågavlönade okvalificerade jobb trots att de tillhör en yrkesgrupp som vi i Sverige skriker efter. Men så flyttar de till t.ex. Storbritannien och får jobb omgående! Där är man, med sin koloniala historia, van vid högutbildade som inte ser ut som en blek britt och inte talar språket perfekt. De vill ha dem ändå. Svensken i gemen är tydligen mycket mer rasistisk i grunden.

Så i Sverige har vi skapat en socialgrupp bestående av invandrare med hög arbetslöshet där deras barn är dömda från början till att också de leva i arbetslöshet och bli utlämnade till kriminella gäng, för där får de status och snabba cash och där frodas en mentalitet som säger att det är bäst att ta för sig snabbt och brutalt för i morgon är du ändå död.

Det är ingen slump att fängelserna idag fylls med invandrare av första eller andra generationen eftersom det är den grupp som står lägst i rang i vårt samhälle nu. Förr var det svenskar, men då var de bottenskrapet.

Men visst, sparka ut alla invandrare och stora delar av vårt samhälle kommer att kollapsa. En stor andel av lågkvalificerade jobb sköts att invandrare. Inte många av dagens influencerwannabees skulle vilja torka gamlingar i baken, men det gör invandrarkvinnor.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Invandring i sig ser jag inte som ett problem. Men att man tillåter invandrare (men även svenskar) att begå grova brott utan att det får några större konsekvenser för förövaren, det är ett problem. Att antalet grova brott begås oftare av invandrare betyder fortfarande inte att man får dra alla över en kam. Brott begås också oftare av män än av kvinnor. Ändå så skulle ingen vettig människa komma på idén att säga att män utgör ett generellt problem för samhället.
Men man skulle kunna ställa lite hårdare krav på invandrare. Jag är den första som skriver under på det. Jag vet av egen erfarenhet hur fullständigt avgörande det är att kunna prata svenska om man vill ha ett jobb i Sverige. Det är helt obegripligt för mig att man kan ha bott i Sverige i flera decennier utan att kunna prata ett enda ord svenska.
En annan sak som man borde hanterat annorlunda är religionsfriheten. Tyvärr får man i Sverige intrycket att religionsfriheten värderas högre än allt annat, även högre än svenska lagar. Och det är naturligtvis galet fel. Alla får tro vad de vill utan att behöva vara utsatta för någon form av repressalier eller hot. Det är självklart och det är precis det religionsfrihet betyder. Men man måste fortfarande följa och respektera lagarna. I Sverige ser man genom fingrarna i det sammanhanget och det är fel.
En tredje sak är att man tyvärr alldeles för ofta får intrycket att det förväntas av svenskarna att de ska anpassa sig till invandrarna, och inte tvärtom. Jag har alltid försökt att anpassa mig till samhället jag flyttade till. Det var och är inte alltid helt enkelt, men jag skulle fan inte komma på idén att någon infödd svensk ska anpassa sig till mitt sätt att tänka och prata.
Men man får absolut inte beskylla invandrarna för allt detta. Jag brukar ställa frågan vad vi hade gjort om vi hade flyttat till säg Afghanistan eller Somalia. Väl på plats hade vi tillåtits bo i en stad där alla pratar svenska utan att behöva befatta sig med den inhemska befolkningen. Där man kan käka kanelbullar, dricka Gevalia, fira midsommar med sill och prinskorv, skapa egna lagar och regler, och allt detta hade betalats av staten utan att vi hade behövt anstränga oss. Hade vi inte gjort detta? Hade inte detta utnyttjats av svenska kriminella som hade sett detta som en fristad för att begå brott för att berika sig? Klart som fan att det hade varit så.
Skillnaden är bara att andra länder inte är så korkade att de tillåter sådan dårskap.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
MWall skrev:
Vad gäller invandring så är det ju sant att de flesta inte begår brott. Men en alldeles för hög andel gör det. Har en släkting som jobbat som fångvaktare på anstalt med högsta säkerhetsklass. Av de som sitter där är en stor majoritet av utomeuropeiskt ursprung trots att den gruppen är en minoritet bland befolkningen i stort. Något säger det ju.

Nu kan man ju välja två två vinklar. En där invandring inte är ett problem då de flesta inte begår brott och en annan där man helt enkelt konstaterar att vi haft mycket mindre problem med brottslighet om vi inte haft en omfattande invandring de senaste decennierna.

Man kan teoretisera och problematisera hur mycket man vill kring det. Säga att det beror på fattigdom och vad som helst. Man kommer inte runt det faktumet ändå.
Det har alltid varit individer ur de fattigaste befolkningslagren och andra marginaliserade grupper som har befolkat fängelserna. Felet man har gjort med invandringen är inte nödvändigtvis att de fått komma hit från början utan hur man hanterat invandringen. Man har misslyckats totalt med att låta dem integreras i det svenska samhället. Dels de långa byråkratiska vägarna till ett uppehållstillstånd, boende i flyktingförläggningar osv. maler ner människor. Och sen, när de väl får stanna och ska skaffa jobb så får de inga jobb som matchar deras kompetenser. Svenska arbetsgivare anställer inte gärna nån som inte har ett svenskt namn. Det har ju bevisats gång på gång att de sorteras bort. Det finns gott om exempel på högutbildade flyktingar som får jobba med lågavlönade okvalificerade jobb trots att de tillhör en yrkesgrupp som vi i Sverige skriker efter. Men så flyttar de till t.ex. Storbritannien och får jobb omgående! Där är man, med sin koloniala historia, van vid högutbildade som inte ser ut som en blek britt och inte talar språket perfekt. De vill ha dem ändå. Svensken i gemen är tydligen mycket mer rasistisk i grunden.

Så i Sverige har vi skapat en socialgrupp bestående av invandrare med hög arbetslöshet där deras barn är dömda från början till att också de leva i arbetslöshet och bli utlämnade till kriminella gäng, för där får de status och snabba cash och där frodas en mentalitet som säger att det är bäst att ta för sig snabbt och brutalt för i morgon är du ändå död.

Det är ingen slump att fängelserna idag fylls med invandrare av första eller andra generationen eftersom det är den grupp som står lägst i rang i vårt samhälle nu. Förr var det svenskar, men då var de bottenskrapet.

Men visst, sparka ut alla invandrare och stora delar av vårt samhälle kommer att kollapsa. En stor andel av lågkvalificerade jobb sköts att invandrare. Inte många av dagens influencerwannabees skulle vilja torka gamlingar i baken, men det gör invandrarkvinnor.
Det där med att högkvalificerade invandrare har skitjobb är en gammal trött myt. Det finns ju trots allt massor av invandrare som har lyckats. Läkare, tandläkare, jurister, ingenjörer... De är överallt. Att en del som hävdar att de har utbildning inte får jobb kan bero på massa annat. Att utbildningen inte är relevant för svenska förhållanden, språkproblem osv.

Vad gäller det här med gäng och brottslighet så tror jag det beror på kultur. I de länder som många kommer ifrån litar man inte på polisen och samhället. De flesta är korrupta ändå. De enda man kan lita på är sin släkt. Sin klan. Då är det inte svårt att de parallellerna. Misstron mot socialtjänsten och polisen parat med en fallenhet att organisera sig på egen hand.

Den här oförmågan att se och förstå att vi har olika kulturer tror jag är den främsta orsaken till vår usla integration. För att lösa problemen måste vi för det första inse grundförutsättningarna.

Jag har ingenstans skrivit att "alla ska sparkas ut". Att du ens skriver det betyder egentligen att du ger upp.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Det där med att högkvalificerade invandrare har skitjobb är en gammal trött myt. Det finns ju trots allt massor av invandrare som har lyckats. Läkare, tandläkare, jurister, ingenjörer... De är överallt. Att en del som hävdar att de har utbildning inte får jobb kan bero på massa annat. Att utbildningen inte är relevant för svenska förhållanden, språkproblem osv.

Vad gäller det här med gäng och brottslighet så tror jag det beror på kultur. I de länder som många kommer ifrån litar man inte på polisen och samhället. De flesta är korrupta ändå. De enda man kan lita på är sin släkt. Sin klan. Då är det inte svårt att de parallellerna. Misstron mot socialtjänsten och polisen parat med en fallenhet att organisera sig på egen hand.

Den här oförmågan att se och förstå att vi har olika kulturer tror jag är den främsta orsaken till vår usla integration. För att lösa problemen måste vi för det första inse grundförutsättningarna.

Jag har ingenstans skrivit att "alla ska sparkas ut". Att du ens skriver det betyder egentligen att du ger upp.
Nej, det är inte du som skrivit det, men det är SD:s retorik och det är så som många svenskar tycker idag.

Jo, det är många invandrare och barn till invandrare som aldrig får jobb de är meriterade för bara av den anledningen att de inte heter Stefan eller Annelie. Det är verkligen inte en myt. Det finns absolut invandrare som får högkvalificerade jobb, men de har en mycket brantare uppförsbacke.

Håller med om att kulturer där man inte litar på samhället är ett problem, men man underlättar inte genom att i praktiken under åratal förbjuda människor att försöka försörja sig själva eftersom deras uppehållstillstånd inte är utrett. Där håller jag med kritikerna mot bidragssamhället. De får ta emot bidrag istället för att arbeta, vilket de flesta vill kunna göra från dag ett när de kommit hit. Männens stolthet som familjeförsörjare får sig en knäck när de inte tillåts arbeta trots att de vill. Där börjar den nedåtgående spiralen.

Min poäng är att invandringen/flyktingströmmen i sig inte är problemet utan det är hur man bemöter dem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Nej, Jerker har tyvärr rätt. Jag råkar ha en del erfarenhet med detta. Själv fick jag lalla runt och söka jobb i flera år innan jag äntligen hittade en arbetsgivare som kunde tänka sig anställa mig. Tack och lov hade bristen på programmerare blivit så stor att jag till sist lyckades. Och jag kunde svenska. Det var inte det som var problemet. Jag fick inte ens komma på intervjuer. "Du måste ha en riktig utbildning" fick jag höra." Vi har anställt en svensk, det kändes tryggare". Saker i den stilen. En granne som är läkare och som kommer från forna Jugoslavien sa till mig vid den tiden att det finns en överhängande risk att jag aldrig lyckas få ett jobb i Sverige. Svenskarna är rasister, sa han. Jag trodde först han överdrev. Men jag insåg sedermera att han hade rätt, jag var nära att ge upp. Jag kan inte föreställa mig hur svårt det måste vara för en mörkhyad stackare som heter Muhammed, och som bryter på arabiska, att komma in på arbetsmarknaden. Råkar han inte vara programmerare så blir det tufft. Det är verkligheten.
När jag väl hade fått mitt första jobb var det enkelt. Därefter fick jag i princip alla jobb jag sökte. Jag hade blivit "godkänd ".
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Jerker skrev:
MWall skrev:

Nej, det är inte du som skrivit det, men det är SD:s retorik och det är så som många svenskar tycker idag.

Jo, det är många invandrare och barn till invandrare som aldrig får jobb de är meriterade för bara av den anledningen att de inte heter Stefan eller Annelie. Det är verkligen inte en myt. Det finns absolut invandrare som får högkvalificerade jobb, men de har en mycket brantare uppförsbacke.

Håller med om att kulturer där man inte litar på samhället är ett problem, men man underlättar inte genom att i praktiken under åratal förbjuda människor att försöka försörja sig själva eftersom deras uppehållstillstånd inte är utrett. Där håller jag med kritikerna mot bidragssamhället. De får ta emot bidrag istället för att arbeta, vilket de flesta vill kunna göra från dag ett när de kommit hit. Männens stolthet som familjeförsörjare får sig en knäck när de inte tillåts arbeta trots att de vill. Där börjar den nedåtgående spiralen.

Min poäng är att invandringen/flyktingströmmen i sig inte är problemet utan det är hur man bemöter dem.
Problemen man nu ser är resultatet av att man inte haft en plan eller några mål med hur man ska hantera en stor invandring.
De som blir mest drabbade och förbannade över det svenska systemet är de hederliga skötsamma invandrararna som vill göra rätt för sig.

Jag har haft massa samtal med syrier som inte förstår varför man inte ställer högre krav på de som kommer hit och hur man kan låta detta fortgå år efter år.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Vänsterpartiet har ju redan innan valet omöjliggjort en regering ledd av Magdalena Andersson eftersom dom kräver ministerposter. Det kommer Centern aldrig acceptera. Chansen/risken är ju stor för extraval om vänstern på pappret får majoritet. Vänsterpartiet vill inte sitta i regeringen egentligen. Det skulle ju gå upp för dom hur verklighetsfrämmande deras politik är.
Eller så kan man säga att Centern omöjliggjort ett regeringsbildande genom att från den dag de släppte taget om Alliansen deklarerat att V aldrig ska få nåt inflytande, trots att de vet att de är helt beroende av V:s stöd för att kunna hindra SD från att komma till makten.

M har ju också drömmar om att kunna bilda en regering där SD inte ska få diktera politiken, nåt som alltså bara är drömmar, för så kommer det aldrig att bli. SD kommer att vara hänsynslösa och helt utan skrupler och vara beredda att skjuta ner varje försök till regeringsbildning där de inte får ett starkt inflytande eller kanske medverkan. Det är skillnaden mellan V och SD. SD tvekar inte att offra sina högerkompisar om de inte får som de vill. V kan göra lite symbolhandlingar, som de t.ex. gjorde förra sommaren när de avsatte Löfvén, men de skulle aldrig släppa fram en M-regering om vänsterblocket har majoritet i riksdagen. Och L är ju per definition SD:s svurna fiende. Det är en minst lika svår konflikt som den mellan C och V.

Båda sidor är egentligen omöjliga alternativ, iaf om man ska tro att de håller sina "röda linjer" i regeringsfrågan. C räknar nog med att V är en lättare nöt att knäcka än SD kommer att vara för L.
Skillnaden är att V inte fixar att sitta i en regering. Många jobbiga grejor.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

niklas12 skrev:
Jag har haft massa samtal med syrier som inte förstår varför man inte ställer högre krav på de som kommer hit och hur man kan låta detta fortgå år efter år.
Jag tror faktiskt att de flesta invandrare delar den åsikten. Jag känner bara skötsamma invandrare och jag har aldrig träffat nån som inte har sagt samma sak.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Gällande Vänsterpartiets påstådda motstånd mot Putin så ser verkligheten annorlunda ut.

https://www.europaportalen.se/2022/06/u ... arlamentet
7F7A1B0E-E362-452A-A904-E34EF179930D.jpeg
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Till skillnad från SD, menar du? Ärligt talat så tror jag att Åkesson är alldeles för smart för att sätta sig i en regering eftersom han vet att de inte heller klarar det. Alltså, han har sett och lärt av sina systerpartier i andra länder att det straffar sig att sitta i regering och tvingas ta ansvar för en massa obekväma beslut.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Till skillnad från SD, menar du? Ärligt talat så tror jag att Åkesson är alldeles för smart för att sätta sig i en regering eftersom han vet att de inte heller klarar det. Alltså, han har sett och lärt av sina systerpartier i andra länder att det straffar sig att sitta i regering och tvingas ta ansvar för en massa obekväma beslut.
Ja, jag tror SDs väljare skulle acceptera att partiet sitter i en moderatledd regering och får ta ansvar för besluten även om det inte är deras politik fullt ut. Vänsterpartiets väljare skulle ha betydligt svårare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Ja, jag tror SDs väljare skulle acceptera att partiet sitter i en moderatledd regering och får ta ansvar för besluten även om det inte är deras politik fullt ut. Vänsterpartiets väljare skulle ha betydligt svårare.
Du har höga tankar om SD:s väljare. Tror inte att de skiljer sig särskilt åt mot sina motsvarigheter i andra europeiska länder.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

niklas12 skrev:

Partiet föreslår också en skrotningspremie på 20 000 kronor för den som skrotar sin gamla bil. Enligt partiet finns i dagsläget 1,2 miljoner bilar som är 15 år eller äldre. Även detta stöd riktar in sig på hushåll med låga inkomster för att de inte ska behöva köpa ytterligare en fossilbil.

Tusenlapparna ska kunna användas till att köpa en ny eller begagnad elbil, men även för biljetter till kollektivtrafik, medlemskap i en bilpool eller en elcykel, enligt MP.

Skulle alla bilar de pekat ut nyttja förslaget kommer det kosta 24 miljarder.

Som referens så är Budgeten för hela polismyndigheten är 34miljarder
Jag förstår att det är angeläget för MP att Sverige klarar sina klimatmål, men vore det inte bättre att satsa mer krut på att styra nybilsköpen i riktning mot elbilar och satsa de 24 miljarderna på att bygga ut laddinfrastrukturen? Tittar man på car.info så registrerades det drygt 50000 rena elbilar hittills i år. Men det registrerades också 45000 bensinbilar och 37000 dieselbilar.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

tesla newbie skrev:
Jag förstår att det är angeläget för MP att Sverige klarar sina klimatmål, men vore det inte bättre att satsa mer krut på att styra nybilsköpen i riktning mot elbilar och satsa de 24 miljarderna på att bygga ut laddinfrastrukturen? Tittar man på car.info så registrerades det drygt 50000 rena elbilar hittills i år. Men det registrerades också 45000 bensinbilar och 37000 dieselbilar.
Jag tror att skrotningspremie och sedan leasing-elbils-bidraget för personer med lite lägre inkomst kan ses i som en sänk-skatten-på-fossil-bränsle-diskussion-dödare. Argumentet att sänka skatten på fossilt bränsle anses av vissa som viktigt för att hjälpa "fattiga människor" så att de kan ta sig från bostad till jobb. Med skrotningspremien och därefter bidraget för att ge de minst köpstarka grupperna möjlighet till att leasa billiga elbilar så finns nu möjlighet att möta detta argument.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

mati skrev:
MWall skrev:
Nej, Jerker har tyvärr rätt. Jag råkar ha en del erfarenhet med detta. Själv fick jag lalla runt och söka jobb i flera år innan jag äntligen hittade en arbetsgivare som kunde tänka sig anställa mig. Tack och lov hade bristen på programmerare blivit så stor att jag till sist lyckades. Och jag kunde svenska. Det var inte det som var problemet. Jag fick inte ens komma på intervjuer. "Du måste ha en riktig utbildning" fick jag höra." Vi har anställt en svensk, det kändes tryggare". Saker i den stilen. En granne som är läkare och som kommer från forna Jugoslavien sa till mig vid den tiden att det finns en överhängande risk att jag aldrig lyckas få ett jobb i Sverige. Svenskarna är rasister, sa han. Jag trodde först han överdrev. Men jag insåg sedermera att han hade rätt, jag var nära att ge upp. Jag kan inte föreställa mig hur svårt det måste vara för en mörkhyad stackare som heter Muhammed, och som bryter på arabiska, att komma in på arbetsmarknaden. Råkar han inte vara programmerare så blir det tufft. Det är verkligheten.
När jag väl hade fått mitt första jobb var det enkelt. Därefter fick jag i princip alla jobb jag sökte. Jag hade blivit "godkänd ".
Samma sak för svenskar. Vad ska de skylla på? Det är svårt för ALLA att få jobb. Krävs ofta personliga kontakter för att ens få chansen. Det är inte som på 70-talet längre där vem som ville fick jobb. Väldigt enkelt att skylla på rasism.

Har själv jobbat med många invandrare, inom industri, taxi/bud och IT. Även i extremt blandade arbetsgrupper och mycket problem och konflikter berodde på kulturella orsaker. Så fullt förståeligt också att vissa chefer föredrar svenskar om kandidaterna är likvärdiga. Detta är inte rasism.. det är pragmatism. Kulturellt liknande bakgrunder ger mindre konfliktytor. Sen finns det rasister också, men att ropa varg så fort livet går emot en är kontraproduktivt då man inte ser de verkliga problemen. Nej, livet är inte rättvist. Vissa föds med guldsked och andra får jobba dubbelt så hårt dit de ska. Själv är jag gift med en muslim, har massor av vänner i alla möjliga färger, bor i sveriges mest invandrartäta kommun.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

kaffekoko skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Samma sak för svenskar. Vad ska de skylla på? Det är svårt för ALLA att få jobb. Krävs ofta personliga kontakter för att ens få chansen. Det är inte som på 70-talet längre där vem som ville fick jobb. Väldigt enkelt att skylla på rasism.

Har själv jobbat med många invandrare, inom industri, taxi/bud och IT. Även i extremt blandade arbetsgrupper och mycket problem och konflikter berodde på kulturella orsaker. Så fullt förståeligt också att vissa chefer föredrar svenskar om kandidaterna är likvärdiga. Detta är inte rasism.. det är pragmatism. Kulturellt liknande bakgrunder ger mindre konfliktytor. Sen finns det rasister också, men att ropa varg så fort livet går emot en är kontraproduktivt då man inte ser de verkliga problemen. Nej, livet är inte rättvist. Vissa föds med guldsked och andra får jobba dubbelt så hårt dit de ska. Själv är jag gift med en muslim, har massor av vänner i alla möjliga färger, bor i sveriges mest invandrartäta kommun.
Hört om Farzad Khazaei?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kaffekoko skrev:

Tror du verkligen att svenskar behöver få höra saker som "du behöver en svensk utbildning för att få jobba här"? Det är ju bara ren bullshit, förlåt uttrycket, men så är det.
Jag var ihop med en portugisisk tjej för 10 år sedan, hon hade en massa akademiska titlar från Lissabons universitet, hade ett extremt välbetalt jobb i sitt hemland. När hon flyttade hit (hennes fel var att hon av någon anledning hade blivit kär i mig) fick hon börja om från början. Inte ens hennes gymnasiebetyg var värda nånting. Sin masterxamen kunde hon i princip slänga. Hon fick jobba som personlig assistent, mer än så gick inte,
Att Portugal trots allt är ett EU-land verkade de flesta svenskar inte ens känna till.
Det slutade illa, riktigt riktigt illa.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

mati skrev:
… Råkar han inte vara programmerare så blir det tufft. Det är verkligheten …
Har en god vän som jobbat som programmerare i hela sitt liv, och ständigt uppdaterat sig. Helsvensk sen generationer. Men efter han blev uppsagd ”på grund av arbetsbrist” (jobbet flyttades utomlands) så får han inga nya jobb. Så visst har invandrare svårt att få jobb. Men det har svenskar också, särskilt om man som min kompis passerat 55 …
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

themax skrev:
mati skrev:
… Råkar han inte vara programmerare så blir det tufft. Det är verkligheten …
Har en god vän som jobbat som programmerare i hela sitt liv, och ständigt uppdaterat sig. Helsvensk sen generationer. Men efter han blev uppsagd ”på grund av arbetsbrist” (jobbet flyttades utomlands) så får han inga nya jobb. Så visst har invandrare svårt att få jobb. Men det har svenskar också, särskilt om man som min kompis passerat 55 …
Absolut. Ålderssegregeringen är ett jätteproblem det också, men det gör inte problemet för folk med utländskt namn mindre. Förvånad att inte fler arbetsgivare använder båda delar till sin fördel.

Det är inte för inte som invandrare byter namn eller går under alias när de jobbar som säljare.

Tror man inte att någon segregering existerar så bör man visualisera typ en högutbildad 58-årig överviktig somalisk transperson och fundera på om man verkligen tror att den personen har samma chans att få jobbet som en 30-årig stilig svensk man med likvärdig utbildning och meriter :)
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Tror du verkligen att svenskar behöver få höra saker som "du behöver en svensk utbildning för att få jobba här"? Det är ju bara ren bullshit, förlåt uttrycket, men så är det.
Jag var ihop med en portugisisk tjej för 10 år sedan, hon hade en massa akademiska titlar från Lissabons universitet, hade ett extremt välbetalt jobb i sitt hemland. När hon flyttade hit (hennes fel var att hon av någon anledning hade blivit kär i mig) fick hon börja om från början. Inte ens hennes gymnasiebetyg var värda nånting. Sin masterxamen kunde hon i princip slänga. Hon fick jobba som personlig assistent, mer än så gick inte,
Att Portugal trots allt är ett EU-land verkade de flesta svenskar inte ens känna till.
Det slutade illa, riktigt riktigt illa.
Du tror inte sådant snarare handlade om allt arbete som krävs för att bekräfta att utbildningen innehåller det man efterfrågar och är på tillräckligt hög nivå snarare än rasism? Hade jag två likvärdiga sökande där den ena krävde mycket extraarbete för att säkerställa att den faktiskt är likvärdig så vet jag vem jag väljer. Vet av erfarenhet att alla utländska universitet inte ens hade engelska som valbart språk för 10 år sedan (kollade wayback machine för Lissabons och det verkar inte funnits där då heller) vilket gör det till ett stort projekt att försöka få reda på vad en person faktiskt studerat.

Pratar vi om områden där det är väldigt få kvalificerade sökande kanske man orkar göra sådana saker men annars kostar det för mycket tid för att det skall vara värt det. Det sagt finns det gott om studier som visar på rasism redan vid namn från vissa regioner så det är klart rasism existerar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Så kan det vara, men att inte ens bemöda sig med att kolla upp vad en person har studerat, utan istället kräva att personen ska göra om både gymnasiet och universitetet i Sverige för att kunna få ett jobb, tycker du är normalt? Det tycker inte jag. Jag har själv om och om behövt bevisa att jag inte har gått nån sketen datakurs utan att jag har en universitetsexamen inom informatik, på riktigt, inte fejkat, inte köpt och inte vunnit på lotteriet. Ändå så har arbetsgivare alltför ofta likställt min bakgrund med gymnasieingenjörer och programmerare, inte med civilingenjörer så som det borde vara. Detta är inte rasism utan någon form av översittar-mentalitet, att man vet bäst i Sverige. Allt annat är mindre värt.
Jag har under den tiden ibland ställt frågan om de tror att det är svenska ingenjörer som bygger tyska bilar. Tyskland är ju för h*e inget hottentottenland där man släcker ljuset med en hammare.
Jag tror inte att jag nånsin fått ett vettigt svar på frågan.
Med det sagt så är det naturligtvis inte så överallt. Det finns ju arbetsgivare där bakgrunden är ointressant. Företaget där jag jobbar för tillfället, Volvo Group, är en sådan arbetsgivare. Där finns alla nationaliteter vilt blandade, och det är bra.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

mati skrev:
Med det sagt så är det naturligtvis inte så överallt. Det finns ju arbetsgivare där bakgrunden är ointressant. Företaget där jag jobbar för tillfället, Volvo Group, är en sådan arbetsgivare. Där finns alla nationaliteter vilt blandade, och det är bra.
Samma gäller där jag jobbar. Bara i mitt team så har vi folk med fyra olika nationaliteter inklusive svenskar. Är ju en fördel när företaget har engelska som koncernspråk. Eftersom jag alltid upplevt att det funkat bra med en blandning av nationaliteter så har jag alltid trott att svenskar inte är fördomsfulla.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Vi är drygt 100 anställda där jag jobbar.

Från åtminstone Sverige, Finland, Norge, England, Skottland, Tyskland, Italien, Portugal, Frankrike, Grekland, Nederländerna, Malta, Rumänien, Ungern, Polen, Kroatien, USA, Brasilien, Peru, Chile, Australien, Japan och Indien :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jag vill hävda att S och M är dom ända partierna i riksdagen som skulle kunna leda landet genom att titta i sina partiprogram. Dom andra skulle i olika stor omfattning få problem när verkligheten slår till.

Ja man brukar ju prata om statsbärande partier.
De två partierna är ju dem som förstört landet allra mest de sista 24 åren, så statsbärande verkar helt fel ord, statsförstörande skulle ju passa som hand i handsken.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jag vill hävda att S och M är dom ända partierna i riksdagen som skulle kunna leda landet genom att titta i sina partiprogram. Dom andra skulle i olika stor omfattning få problem när verkligheten slår till.

Ja man brukar ju prata om statsbärande partier.
De två partierna är ju dem som förstört landet allra mest de sista 24 åren, så statsbärande verkar helt fel ord, statsförstörande skulle ju passa som hand i handsken.
Men likväl statsbärande. Det kanske är förstört där hemma hos dig men jag tycker inte det är så illa.
Kunde varit betydligt sämre.
Skriv svar