Jag fattar inte riktigt varför Tesla är så oförutsägbara i exempelvis prissättningen på SuC.
Dom kanske tänker att inga kunder bryr sig och att man är "Tesla for life"?
Jag fattar inte riktigt varför Tesla är så oförutsägbara i exempelvis prissättningen på SuC.
Dom kanske tänker att inga kunder bryr sig och att man är "Tesla for life"?
Jag fattar.
Jag håller mig till SuC på långresor av bekvämlighetsskäl. Jag vet att det generellt är hög laddhastighet, många laddplatser, hyfsat pris, tätt mellan Supercharger-orterna, sällan trasiga laddare, inget strul med betalningen osv.
Sen om det kostar 5, 10 eller 15 kr per kWh bryr jag mig inte om, de få gånger jag laddar där.
Så. Jag fattar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Tyvärr så har Tesla låtit ekonomer ta över och då kan de hålla vilka priser de vill så länge de kan hålla lönsamhet på stationen.
Och om tillräckligt många resonerar som slugger75 så kan de likväl sätta 15kr/kWh
Ja och då kan man ju bara använda en annan laddoperatör om man tycker det är för dyrt hos Tesla. Jag ser faktiskt inte problemet.
Det är klart det skulle vara trevligt om det kostade 5 öre per kWh, men det skulle nog leda till långa köer.
Kör jag själv kan jag chansa på andra operatörer, men är det viktigt och bilen full med folk.... 100% SUC. Bara för att det är snabbt pålitligt och sällan kö - dyrt? Yepp, men allt är inte pengar
Tyvärr så har Tesla låtit ekonomer ta över och då kan de hålla vilka priser de vill så länge de kan hålla lönsamhet på stationen.
Och om tillräckligt många resonerar som slugger75 så kan de likväl sätta 15kr/kWh
Ja och då kan man ju bara använda en annan laddoperatör om man tycker det är för dyrt hos Tesla. Jag ser faktiskt inte problemet.
Det är klart det skulle vara trevligt om det kostade 5 öre per kWh, men det skulle nog leda till långa köer.
Absolut i vissa fall finns det alternativ och man kan välja en annan operatör.
Men tyvärr inte alltid och dessa höga priser hade såklart inte varit möjligt om det funnits en stor konkurrens.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Tyvärr så har Tesla låtit ekonomer ta över och då kan de hålla vilka priser de vill så länge de kan hålla lönsamhet på stationen.
Och om tillräckligt många resonerar som slugger75 så kan de likväl sätta 15kr/kWh
Ja och då kan man ju bara använda en annan laddoperatör om man tycker det är för dyrt hos Tesla. Jag ser faktiskt inte problemet.
Det är klart det skulle vara trevligt om det kostade 5 öre per kWh, men det skulle nog leda till långa köer.
Absolut i vissa fall finns det alternativ och man kan välja en annan operatör.
Men tyvärr inte alltid och dessa höga priser hade såklart inte varit möjligt om det funnits en stor konkurrens.
Så länge konkurenterna är usla så.... Ionity är för billiga och puckade kunder som blockar stolparna i evighet. Mer är dyrare än SuC..... och så vidare...
Tyvärr så har Tesla låtit ekonomer ta över och då kan de hålla vilka priser de vill så länge de kan hålla lönsamhet på stationen.
Och om tillräckligt många resonerar som slugger75 så kan de likväl sätta 15kr/kWh
Ja och då kan man ju bara använda en annan laddoperatör om man tycker det är för dyrt hos Tesla. Jag ser faktiskt inte problemet.
Det är klart det skulle vara trevligt om det kostade 5 öre per kWh, men det skulle nog leda till långa köer.
Absolut i vissa fall finns det alternativ och man kan välja en annan operatör.
Men tyvärr inte alltid och dessa höga priser hade såklart inte varit möjligt om det funnits en stor konkurrens.
Och så är det väl med alla varor och tjänster i fria världen? Du får kanske acceptera att det du söker (en outstanding laddoperatör till ett lågt pris) inte finns. Då får du välja; outstanding operatör eller lågt pris.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Har precis avverkat ca 750mil långresa genom Europa och laddat hos Ionity för under 4sek/kwh (via Elli Appen i flera olika länder i Europa). Kö en gång i ca 5minuter hos Ionity.
Just nu är Ionity (via Elli Appen) Outstanding och billig jämfört med Teslas reservdunksnätverk.
Har precis avverkat ca 750mil långresa genom Europa och laddat hos Ionity för under 4sek/kwh (via Elli Appen i flera olika länder i Europa). Kö en gång i ca 5minuter hos Ionity.
Just nu är Ionity (via Elli Appen) Outstanding och billig jämfört med Teslas reservdunksnätverk.
MVH
Perfekt! Vad glad jag blir! Använd Ionity istället allihopa. Outstanding och billigt! Så slipper ni bli sura på SuC och jag slipper kö där.
Alla nöjda! Tråden kan avslutas.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Använd Ionity istället allihopa. Outstanding och billigt! Så slipper ni bli sura på SuC och jag slipper kö där.
Det är ju det vi gör, och det är ju därför vi gnäller här.
För mig har Tesla tappat sin magi i och med att SuC öppnades upp och blev svindyrt. "Glory days well they'll pass you by..."
Tyvärr så har Tesla låtit ekonomer ta över och då kan de hålla vilka priser de vill så länge de kan hålla lönsamhet på stationen.
Och om tillräckligt många resonerar som slugger75 så kan de likväl sätta 15kr/kWh
Ja och då kan man ju bara använda en annan laddoperatör om man tycker det är för dyrt hos Tesla. Jag ser faktiskt inte problemet.
Det är klart det skulle vara trevligt om det kostade 5 öre per kWh, men det skulle nog leda till långa köer.
Jo, grundproblemet är att de öppnat upp SuC för alla. Då kan de inte ta för låga priser, för då skulle stora köer bildas precis som du påpekar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jo, grundproblemet är att de öppnat upp SuC för alla. Då kan de inte ta för låga priser, för då skulle stora köer bildas precis som du påpekar.
Det kan ju dom iofs lätt reglera via differentierade priset för Tesla och andra märken. Ett ”inköpspris” för Tesla-ägare och ett marknadspris för övriga, då borde väl båda grupperna bli hyfsat nöjda.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Har precis avverkat ca 750mil långresa genom Europa och laddat hos Ionity för under 4sek/kwh (via Elli Appen i flera olika länder i Europa). Kö en gång i ca 5minuter hos Ionity.
Just nu är Ionity (via Elli Appen) Outstanding och billig jämfört med Teslas reservdunksnätverk.
MVH
Min erfarenhet av Ionity i Tyskland och Tjeckien i somras var sådär. Kö och trasiga laddare. Men var ju ögonblick och ska inte generaliseras.
Dock är det kanske generellt hårdare tryck på Ionity i Norden än på kontinenten?
Vad gäller grundfrågan i rubriken så är det väl ändå helt orimligt i dessa dagar att fossil energi som pumpats, fraktats över halva världen, raffinerats, fraktats igen över halva landet etc kostar <2:-/kWh på macken, och ren, närproducerad, grön energi med minimala logistikkrav kostar 7.40:-/kWh på laddstationen bredvid
Det finns många orsaker och förklaringar till detta, det är stor skillnad mellan "lågvärdig" kemisk energi och "högvärdig" elektrisk energi etc, men visst känns detta förhållande ändå fullständigt bakvänt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det löser kanske delar av problemet, men grundproblemet att fossil energi är alldeles för billig i förhållande till grön el kommer man ju inte runt. Ingen laddoperatör kan ju sälja el till ett lägre pris än vad dom kan köpa den för själva.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jo, grundproblemet är att de öppnat upp SuC för alla. Då kan de inte ta för låga priser, för då skulle stora köer bildas precis som du påpekar.
Det kan ju dom iofs lätt reglera via differentierade priset för Tesla och andra märken. Ett ”inköpspris” för Tesla-ägare och ett marknadspris för övriga, då borde väl båda grupperna bli hyfsat nöjda.
/fth
Jo, det är mycket märkligt att de inte gjort så håller jag med dig om. Där hade de haft en bra möjlighet. Känns som de inte alls längre prioriterar deras bilkunder speciellt mycket. Tyvärr.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jo, det är mycket märkligt att de inte gjort så håller jag med dig om. Där hade de haft en bra möjlighet. Känns som de inte alls längre prioriterar deras bilkunder speciellt mycket. Tyvärr.
Ja, det skulle ju funka med deras tidigare löften om att inte tjäna pengar på SuC.
Intäkter från övriga märken skulle ju tom kunna subventionera priset för Tesla-ägarna
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jo, det är mycket märkligt att de inte gjort så håller jag med dig om. Där hade de haft en bra möjlighet. Känns som de inte alls längre prioriterar deras bilkunder speciellt mycket. Tyvärr.
Ja, det skulle ju funka med deras tidigare löften om att inte tjäna pengar på SuC.
Intäkter från övriga märken skulle ju tom kunna subventionera priset för Tesla-ägarna
/fth
Jag vet inte om man ska ta löften från tesla bokstavligen det är mer en vision
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Laddade nästan fullt hemma. SuC-Laddning i Mariestad och Malung. Gick otroligt smidigt, men blev dyrt. Även destinationsladdning gick smidigt, men igen dyrt. Det fanns för 5kr men en bit bort. Inte smidigt att promenera 20 min för att spara 2kr/kWh.
Har kollat igenom chargefinder efter alternativ, men de verkar lika eller dyrare än tesla. Även krångligare än SuC för en Tesla. Kollade Elli och IONITY, men det finns inte mycket för mig om man åker till fjällen. Mariestad blir enda IONITY. Nästa tur till Ramundberget, men det blir inte bättre.
På desitnationslddare verkar kosta mellan 3-7 kr/kWh.
Slutsats.
Det blir ca 15kr /mil, vilket är ca samma milkostnad som bensinbil. Tesla SuC verkar vara hålla liknande pris som andra snabbladdare. Jag hittar inget sätt att få det billigare. Det finns några laddare för 5kr/kWh, men då måste jag ofta välja annan väg än önskad. Högst osäker på om Elli hjälper mig, då det bar blir få laddningar på vintern och några på sommaren. Jag hade gärna sett att teslarabatten var stötte på SuC
Tipsa gärna med fler alternativ för billigare laddning på långresa utan att det blir alltför osmidigt.
Fick göra ett stopp pga barnen härom dagen, slumpade sig så att det fanns en 50kW-laddare från incharge där. Passade på att ladda under stoppet då bilen fullkomligen slukade elektroner i det usla vädret. Enligt appen skulle det kosta 4,95 kr/kWh plus en spänn per minut. Efter avslutad laddning motsvarade det nästan exakt 7 spänn per kWh.
Riktigt uselt med minuttaxa, nästan omöjligt att på förhand förutspå hur mycket det kostar. Nu fick jag bara 35kW pga kallt batteri (spontanstopp, så hade inte förvärmt) men det ligger väl nära tillhands att max hade varit 43kW som det brukar vara på "50kW"-laddare, så förvärmning hade nog kostat mer än vad det smakade.
Nja jag tycker att det ska vara minuttaxa på fler laddare men det räcker från 150 kW, 50 kan man väl få stå och ladda länge, om det finns flera vill säga.