Sida 5 av 5

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 01 nov 2022 21:41
av martinot
LarsOJ skrev:
martinot skrev:
LarsOJ skrev:
Själv tänker jag att det är en av de stora fördelarna med elbilar att kunna värma/kyla utan att släppa ut avgaser i (onödan). Trodde alla med elbil använde det hela tiden.
Jag har inte mätt hur mycket som går åt för föruppvärmningen av kupé på vintern, men tycker att det är så smidigt att jag skiter i om det kostar några kronor.

För vår dieselbil, som jag förvärmer på antingen diesel (genom att köra motorn i 20 min innan avfärd) eller via kupévärmare när det finns inkopplat, så lär det oavsett kosta mer och dra mer än förvärmningen av elbilarna som vi har (som bägge har värmepumpar).

Så nackdel för vår dieselbil på vintern oavsett, känns som rätt givet oavsett att jag inte räknat exakt på hur mycket. Klar vinst för våra elbilar i detta perspektivet.
Självklart är det försumbart ekonomiskt men vi diskuterade snittförbrukning på elbilar i Sverige generellt. Har hört siffror i tråden mellan 1,6-3 kWh mil med något sorts konsensus kring 2,1kWh. Detta i bilen. Är ju såklart intressant att veta förluster och förvärmning/kyla då om man vill få en uppfattning kring hur många kWh/år Sveriges alla elbilar använder.

Den enda gissningen ovan i tråden är 0,3% av Sveriges totala förbrukning.
Som sagt; skall du räkna in energiåtgång för förvärmning i förbrukning (vilket jag tycker är galet fel att blanda samman) så borde du göra samma sak när du kör kupévärmare och motorvärmare i fossilbilar. Annars är det totalt inkonsekvent.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 01 nov 2022 22:57
av Elof
Värmen ingår ju när man kör förbränningsmotor, i en elbil tillkommer värmekostnaden.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 01:29
av martinot
Elof skrev:
Värmen ingår ju när man kör förbränningsmotor, i en elbil tillkommer värmekostnaden.
Inte innan start.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 04:32
av Dafro
Om man ska räkna alla kWh så gäller det väl även förvärmning, både för elbil och kupévärmare för bensinbil, samt tomgångskörning som såklart ingår i förbrukning men som borde undvikas.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 06:45
av Elof
martinot skrev:
Elof skrev:
Värmen ingår ju när man kör förbränningsmotor, i en elbil tillkommer värmekostnaden.
Inte innan start.
I förbränningsbilen är uppvärmning innan körning mest förlorad energi, i elbilen som ger ganska lite överskottsvärme spelar det mindre roll om man värmer upp den just innan avfärd eller under färd. Håller man den varm timmar innan avfärd blir det såklart mycket förlorad energi även i elbilen.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 08:25
av Legato
Elof skrev:
martinot skrev:
Elof skrev:
Värmen ingår ju när man kör förbränningsmotor, i en elbil tillkommer värmekostnaden.
Inte innan start.
I förbränningsbilen är uppvärmning innan körning mest förlorad energi, i elbilen som ger ganska lite överskottsvärme spelar det mindre roll om man värmer upp den just innan avfärd eller under färd. Håller man den varm timmar innan avfärd blir det såklart mycket förlorad energi även i elbilen.
Så är det men bekvämlighet vill även fossilister ha och därför finns det kupe/motorvärmare...

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 08:50
av chaffis75
Legato skrev:
Elof skrev:
martinot skrev:
Elof skrev:
Värmen ingår ju när man kör förbränningsmotor, i en elbil tillkommer värmekostnaden.
Inte innan start.
I förbränningsbilen är uppvärmning innan körning mest förlorad energi, i elbilen som ger ganska lite överskottsvärme spelar det mindre roll om man värmer upp den just innan avfärd eller under färd. Håller man den varm timmar innan avfärd blir det såklart mycket förlorad energi även i elbilen.
Så är det men bekvämlighet vill även fossilister ha och därför finns det kupe/motorvärmare...
Inte i Skåne dock.. Kanske någon som har motorvärmare uttag hemma men på offentlig plats skulle jag säga de finns ungefär 0 stolpar i Skåne.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 09:18
av LarsOJ
martinot skrev:
LarsOJ skrev:
martinot skrev:
LarsOJ skrev:
Själv tänker jag att det är en av de stora fördelarna med elbilar att kunna värma/kyla utan att släppa ut avgaser i (onödan). Trodde alla med elbil använde det hela tiden.
Jag har inte mätt hur mycket som går åt för föruppvärmningen av kupé på vintern, men tycker att det är så smidigt att jag skiter i om det kostar några kronor.

För vår dieselbil, som jag förvärmer på antingen diesel (genom att köra motorn i 20 min innan avfärd) eller via kupévärmare när det finns inkopplat, så lär det oavsett kosta mer och dra mer än förvärmningen av elbilarna som vi har (som bägge har värmepumpar).

Så nackdel för vår dieselbil på vintern oavsett, känns som rätt givet oavsett att jag inte räknat exakt på hur mycket. Klar vinst för våra elbilar i detta perspektivet.
Självklart är det försumbart ekonomiskt men vi diskuterade snittförbrukning på elbilar i Sverige generellt. Har hört siffror i tråden mellan 1,6-3 kWh mil med något sorts konsensus kring 2,1kWh. Detta i bilen. Är ju såklart intressant att veta förluster och förvärmning/kyla då om man vill få en uppfattning kring hur många kWh/år Sveriges alla elbilar använder.

Den enda gissningen ovan i tråden är 0,3% av Sveriges totala förbrukning.
Som sagt; skall du räkna in energiåtgång för förvärmning i förbrukning (vilket jag tycker är galet fel att blanda samman) så borde du göra samma sak när du kör kupévärmare och motorvärmare i fossilbilar. Annars är det totalt inkonsekvent.
Jag skiter i fossilbilar de påverkar knappast den totala elförbrukningen i Sverige som tråden handlar om.

Då elbilar är framtiden så diskuterade vi hur mycket el totalt som elbilarna förbrukar. För att räkna ut detta så behöver man veta hur mycket el som snittelbilen förbrukar, om man slår ut det per mil eller total per år spelar ingen roll. Antalet elbilar är känt. Pratar man per mil så behöver man också veta genomsnittlig körsträcka/elbil.

Hittils har ingen kommit fram med några siffror på ovan så jag antar att det är okänt.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 10:30
av Niklas Z
LarsOJ skrev:
Hittils har ingen kommit fram med några siffror på ovan så jag antar att det är okänt.
Den exakta siffran är okänd, ja. Men ett närmevärde borde räcka, men vilken precision tycker du krävs?
För det är ju inte så att avsaknad av exakta siffror betyder att man inte har en aning.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 10:32
av LarsOJ
Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Hittils har ingen kommit fram med några siffror på ovan så jag antar att det är okänt.
Den exakta siffran är okänd, ja. Men ett närmevärde borde räcka, men vilken precision tycker du krävs?
För det är ju inte så att avsaknad av exakta siffror betyder att man inte har en aning.
Få höra då?

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 11:08
av Niklas Z
LarsOJ skrev:
Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Hittils har ingen kommit fram med några siffror på ovan så jag antar att det är okänt.
Den exakta siffran är okänd, ja. Men ett närmevärde borde räcka, men vilken precision tycker du krävs?
För det är ju inte så att avsaknad av exakta siffror betyder att man inte har en aning.
Få höra då?
Räcker en precision av detta slag: Någonstans i intervallet 0,3-0,5 % av den svenska elproduktionen går till att ladda elbilar, inklusive laddförluster och uppvärming.
Detta är lite av ett Fermiproblem.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 11:47
av Teslared
El.png

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 12:11
av LarsOJ
Teslared skrev:
El.png
Ja såg de siffrorna tidigare

Hittade även:

” Elbilsföreningen har räknat med en genomsnittlig körsträcka om 1 280 mil per år och bil, en genomsnittsförbrukning på 2 kWh/mil och laddförluster på tio procent. ”

Tror de flesta elbilarna sålda hittils i Sverige rullar mer än så men ger ganska bra fingervisning.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 17:54
av Kevork
Tror ni kan sortera fram den info ni vill ha från den här sidan:

https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrac ... m~barchart

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 18:03
av martinot
LarsOJ skrev:
Jag skiter i fossilbilar de påverkar knappast den totala elförbrukningen i Sverige som tråden handlar om.
Men du kan inte plocka ur saker ur sitt sammanhang på det där sättet. Iaf. inte om man är seriös.

Vill man räkna in den energi som går åt för att förvärma elbilen (som du gör och propsar på är enormt viktigt), så måste man ju även räkna med den energi som går åt förvärma fossilbilen (som du, plösligt, tycker är helt oviktigt).

Inkonsekvent (är väl det snällaste man kan säga här).

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 18:26
av LarsOJ
Kevork skrev:
Tror ni kan sortera fram den info ni vill ha från den här sidan:

https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrac ... m~barchart
Bra länk tack!

Blev förvånad att körsträckan i snitt för elbilar 2021 bara var 971mil/år.

Bara 80mil i månaden vad fasen gör folk med sina elbilar?

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 18:29
av LarsOJ
martinot skrev:
LarsOJ skrev:
Jag skiter i fossilbilar de påverkar knappast den totala elförbrukningen i Sverige som tråden handlar om.
Men du kan inte plocka ur saker ur sitt sammanhang på det där sättet. Iaf. inte om man är seriös.

Vill man räkna in den energi som går åt för att förvärma elbilen (som du gör och propsar på är enormt viktigt), så måste man ju även räkna med den energi som går åt förvärma fossilbilen (som du, plösligt, tycker är helt oviktigt).

Inkonsekvent (är väl det snällaste man kan säga här).
Åter igen. Tråden handlar om ELBRIST. Jag skulle vilja veta hur mycket EL som Sveriges ELBILAR använder. Helt ointressant hur du värmer din dieselmercedes.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 18:34
av Niklas Z
LarsOJ skrev:
Åter igen. Tråden handlar om ELBRIST. Jag skulle vilja veta hur mycket EL som Sveriges ELBILAR använder. Helt ointressant hur du värmer din dieselmercedes.
Men återigen, hur noggrant behöver du veta det? För den frågeställning du inledde med spelar det ingen roll om svaret är 0,3 % eller 0,4 % av Sveriges elproduktion. Slutsatsen blir densamma i alla fall.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 18:41
av LarsOJ
Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Åter igen. Tråden handlar om ELBRIST. Jag skulle vilja veta hur mycket EL som Sveriges ELBILAR använder. Helt ointressant hur du värmer din dieselmercedes.
Men återigen, hur noggrant behöver du veta det? För den frågeställning du inledde med spelar det ingen roll om svaret är 0,3 % eller 0,4 % av Sveriges elproduktion. Slutsatsen blir densamma i alla fall.
Jag tror vi hamnar en bra bit under 0,3% i dagsläget om länken ovan med endast 971 mil/år stämmer för elbilar.

Det intressanta är ju såklart när alla fossilbilar är utbytta. Tror Norge räknade på 5% av sin totala produktionen av el. Vi borde hamna något högre med dagens siffror då.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 18:50
av Niklas Z
LarsOJ skrev:
Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Åter igen. Tråden handlar om ELBRIST. Jag skulle vilja veta hur mycket EL som Sveriges ELBILAR använder. Helt ointressant hur du värmer din dieselmercedes.
Men återigen, hur noggrant behöver du veta det? För den frågeställning du inledde med spelar det ingen roll om svaret är 0,3 % eller 0,4 % av Sveriges elproduktion. Slutsatsen blir densamma i alla fall.
Jag tror vi hamnar en bra bit under 0,3% i dagsläget om länken ovan med endast 971 mil/år stämmer för elbilar.

Det intressanta är ju såklart när alla fossilbilar är utbytta. Tror Norge räknade på 5% av sin totala produktionen av el. Vi borde hamna något högre med dagens siffror då.
Ja, vi borde hamna lite högre, men det är knappast så att elproduktionen kommer att vara oförändrad heller och med tanke på att vi idag exporterar cirka 20 % av vår elproduktion så finns marginaler.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 18:57
av LarsOJ
Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Åter igen. Tråden handlar om ELBRIST. Jag skulle vilja veta hur mycket EL som Sveriges ELBILAR använder. Helt ointressant hur du värmer din dieselmercedes.
Men återigen, hur noggrant behöver du veta det? För den frågeställning du inledde med spelar det ingen roll om svaret är 0,3 % eller 0,4 % av Sveriges elproduktion. Slutsatsen blir densamma i alla fall.
Jag tror vi hamnar en bra bit under 0,3% i dagsläget om länken ovan med endast 971 mil/år stämmer för elbilar.

Det intressanta är ju såklart när alla fossilbilar är utbytta. Tror Norge räknade på 5% av sin totala produktionen av el. Vi borde hamna något högre med dagens siffror då.
Ja, vi borde hamna lite högre, men det är knappast så att elproduktionen kommer att vara oförändrad heller och med tanke på att vi idag exporterar cirka 20 % av vår elproduktion så finns marginaler.
Nä det är ju hanterbart helt klart när det gäller antal kWh. Kanske man kommer få optimera för effekten när de flesta kör elbil och ska snabbladda samtidigt efter jobbet (de som inte kan hemma).

Angående trådstarten (som var för att provocera) så är det ju på marginalen att det ens är mätbart om man laddar elbilen eller inte.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 19:01
av Bjelke
Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Niklas Z skrev:
LarsOJ skrev:
Åter igen. Tråden handlar om ELBRIST. Jag skulle vilja veta hur mycket EL som Sveriges ELBILAR använder. Helt ointressant hur du värmer din dieselmercedes.
Men återigen, hur noggrant behöver du veta det? För den frågeställning du inledde med spelar det ingen roll om svaret är 0,3 % eller 0,4 % av Sveriges elproduktion. Slutsatsen blir densamma i alla fall.
Jag tror vi hamnar en bra bit under 0,3% i dagsläget om länken ovan med endast 971 mil/år stämmer för elbilar.

Det intressanta är ju såklart när alla fossilbilar är utbytta. Tror Norge räknade på 5% av sin totala produktionen av el. Vi borde hamna något högre med dagens siffror då.
Ja, vi borde hamna lite högre, men det är knappast så att elproduktionen kommer att vara oförändrad heller och med tanke på att vi idag exporterar cirka 20 % av vår elproduktion så finns marginaler.
Ja vi snackar om bra många år innan alla fossilare är utbytta, t.o.m. om man räknar när typ över
90% är borta… hur många år är dock svårt att säga.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 02 nov 2022 19:57
av Wilson
LarsOJ skrev:
Kevork skrev:
Tror ni kan sortera fram den info ni vill ha från den här sidan:

https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrac ... m~barchart
Bra länk tack!

Blev förvånad att körsträckan i snitt för elbilar 2021 bara var 971mil/år.

Bara 80mil i månaden vad fasen gör folk med sina elbilar?

Tja, en del är ju privatleasade med lågt antal mil i avtalen. Och många av de mindre bilarna går nog som andrabilar i stan. Men jo, jag tycker också att 971 mil det låter i lägsta laget. Det är ju de riktiga långåkarna som har tjänat mest på att byta till elbil.

Jag tror faktiskt att statisktiken luras här. Gick in och exporterade excelfilerna och där beskrivs metoden som att statistiken avser fordon som varit i trafik någon gång under året. Funkar kanske hyggligt på bensin/dieselbilar där fordonsbeståndet är någorlunda konstant över åren. Men för elbilar vete tusan. Man räknar med milen för elbilarna under året och delar med 115 000 elbilar (beståndet vid årsslutet 2021), men grejen är att 60 000 av de där registrerades under året (dessutom med klar övervikt mot årsslutet) Dessa bilar har inte alls haft samma möjlighet att samla på sig mil och borde inte räknas med i snittet. Eller så har de tagit höjd för det där, men jag har i så fall inte sett hur i dokumentationen.

Jag hittar det iaf inte här, men har inte läst med lupp:
https://www.trafa.se/globalassets/stati ... 9-2009.pdf

D5D7ECAC-D474-418C-922B-37AB4863AE9B.jpeg