Re: Model Y Juniper
Postat: 12 okt 2023 15:12
Hade varit uppskattat även med uppdaterad Interiör med mer vitt i klädseln om man nu väljer vit Interiör. Nyligen blev detta ändrat på M3 Highland
Handlar nog mest om att hinna leverera beställningar innan kvartalsslut.
Så är det ja (åtminstone i Sverige)vigge50 skrev: ↑12 okt 2023 19:14
Det är väl att göra med riksbankens möte om styrräntan.flamman skrev:Väldigt udda val av datum att avsluta räntekampanjen helt klart… Så något är nog på gång. Tror dock inte en ”full” Juniper med allt från Highland men kanske samma ändring som kommit i Kina med ambient-ljuslist fram med byte från trä till textil och svarta fälgar.
… Men samtidigt det är en väldigt liten ändring som inte borde påverka räntekampanjen. Kan också vara så enkelt att en kampanj måste ha ett slut i närtid för att få folk att hoppa på och köpa.
Nej, nu har du övertänkt. Beslutet fattas 23 november och den nya räntan träder alltid i kraft en vecka efter beslutet meddelas, således ändras räntan först 29 november.fm_carv skrev: ↑13 okt 2023 20:37Det är väl att göra med riksbankens möte om styrräntan.flamman skrev:Väldigt udda val av datum att avsluta räntekampanjen helt klart… Så något är nog på gång. Tror dock inte en ”full” Juniper med allt från Highland men kanske samma ändring som kommit i Kina med ambient-ljuslist fram med byte från trä till textil och svarta fälgar.
… Men samtidigt det är en väldigt liten ändring som inte borde påverka räntekampanjen. Kan också vara så enkelt att en kampanj måste ha ett slut i närtid för att få folk att hoppa på och köpa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Märkligt att 14 dagar (returrätten) efter 17 november är 1 decemberFranz skrev: ↑13 okt 2023 23:45I flera europeiska länder finns det olika former av ränteerbjudande till och med 17:e november. I Norge är det ränteerbjudande specifikt på Model Y Performance till och med 31:e december.
Det är nog mindre sannolikt att det har med det svenska riksbanksbeskedet att göra.
Ja, typ det jag väntar på. Funderar på en tour runt Europa några månader med start till våren/sommaren, levereras den då kan det mkt väl bli en sån som resekamrat.HelectriC skrev: ↑16 dec 2023 17:10Om Juniper får samma generella kvalitetshöjning som M3 fick iom Highland, så snackar vi bra bil. Då är det nästan så jag kan fundera på att låta den ersätta Porschen så småningom. Ventilerade stolar, ljudisolering och inte minst förfinad fjädring. Då är Tesla något på spåret
Antagligen försvinner spakarna också...HelectriC skrev: ↑16 dec 2023 17:10Om Juniper får samma generella kvalitetshöjning som M3 fick iom Highland, så snackar vi bra bil. Då är det nästan så jag kan fundera på att låta den ersätta Porschen så småningom. Ventilerade stolar, ljudisolering och inte minst förfinad fjädring. Då är Tesla något på spåret
Ja, det är extremt dåligt, men går att leva med. Tydligt att det knappt finns rondeller i USA.mikebike skrev: ↑16 dec 2023 17:32Antagligen försvinner spakarna också...HelectriC skrev: ↑16 dec 2023 17:10Om Juniper får samma generella kvalitetshöjning som M3 fick iom Highland, så snackar vi bra bil. Då är det nästan så jag kan fundera på att låta den ersätta Porschen så småningom. Ventilerade stolar, ljudisolering och inte minst förfinad fjädring. Då är Tesla något på spåret
Vad menar du med "igen"?Maw skrev:Om de bara kan få till AP och adaptiv farthållare igen så kan jag lära mig köra utan spakarna och med alla andra tillkortakommanden som Tesla har. Regnsensor kan jag klara mig utan så länge den inte envisas med att torrköra vindrutetorkarna så fort farthållaren ska användas T o m frånvaron av USS skulle jag kunna leva med i så fall
Din veteranbil kanske har kvar radarn?jpetters skrev: ↑16 dec 2023 20:27Vad menar du med "igen"?Maw skrev:Om de bara kan få till AP och adaptiv farthållare igen så kan jag lära mig köra utan spakarna och med alla andra tillkortakommanden som Tesla har. Regnsensor kan jag klara mig utan så länge den inte envisas med att torrköra vindrutetorkarna så fort farthållaren ska användas T o m frånvaron av USS skulle jag kunna leva med i så fall
På min S Plaid fungerar det lika bra eller bättre än det gjort sedan 2015.
Däremot är frånvaron av USS faktiskt mycket värre, iaf på S/X som ju är rätt mycket större 3/Y. Parkerar man aldrig i stadsmiljö eller i närheten av något annat föremål så går det ju såklart bra utan.
Vad jag menar är att enligt min erfarenhet från en Model Y och en Model 3, båda från 2022, så blev AP och adaptiv farthållare betydligt sämre, ofta oanvändbar, iom Tesla Vision. Kul för dig om du har en annan erfarenhet, men din MSP har kanske radar som är aktiv?jpetters skrev: ↑16 dec 2023 20:27Vad menar du med "igen"?Maw skrev:Om de bara kan få till AP och adaptiv farthållare igen så kan jag lära mig köra utan spakarna och med alla andra tillkortakommanden som Tesla har. Regnsensor kan jag klara mig utan så länge den inte envisas med att torrköra vindrutetorkarna så fort farthållaren ska användas T o m frånvaron av USS skulle jag kunna leva med i så fall
På min S Plaid fungerar det lika bra eller bättre än det gjort sedan 2015.
Däremot är frånvaron av USS faktiskt mycket värre, iaf på S/X som ju är rätt mycket större 3/Y. Parkerar man aldrig i stadsmiljö eller i närheten av något annat föremål så går det ju såklart bra utan.
Inte direkt då det är en veteran-Plaid, dvs den med HW3 och USS. De har inte radar till skillnad från HW4 bilarna.mikebike skrev:Din veteranbil kanske har kvar radarn?jpetters skrev: ↑16 dec 2023 20:27Vad menar du med "igen"?Maw skrev:Om de bara kan få till AP och adaptiv farthållare igen så kan jag lära mig köra utan spakarna och med alla andra tillkortakommanden som Tesla har. Regnsensor kan jag klara mig utan så länge den inte envisas med att torrköra vindrutetorkarna så fort farthållaren ska användas T o m frånvaron av USS skulle jag kunna leva med i så fall
På min S Plaid fungerar det lika bra eller bättre än det gjort sedan 2015.
Däremot är frånvaron av USS faktiskt mycket värre, iaf på S/X som ju är rätt mycket större 3/Y. Parkerar man aldrig i stadsmiljö eller i närheten av något annat föremål så går det ju såklart bra utan.
Ja, det låter ju trist. Men känner inte igen det från varken min S eller X med endast vision. Eller från någon lånebil heller faktiskt.Maw skrev:Vad jag menar är att enligt min erfarenhet från en Model Y och en Model 3, båda från 2022, så blev AP och adaptiv farthållare betydligt sämre, ofta oanvändbar, iom Tesla Vision. Kul för dig om du har en annan erfarenhet, men din MSP har kanske radar som är aktiv?jpetters skrev: ↑16 dec 2023 20:27Vad menar du med "igen"?Maw skrev:Om de bara kan få till AP och adaptiv farthållare igen så kan jag lära mig köra utan spakarna och med alla andra tillkortakommanden som Tesla har. Regnsensor kan jag klara mig utan så länge den inte envisas med att torrköra vindrutetorkarna så fort farthållaren ska användas T o m frånvaron av USS skulle jag kunna leva med i så fall
På min S Plaid fungerar det lika bra eller bättre än det gjort sedan 2015.
Däremot är frånvaron av USS faktiskt mycket värre, iaf på S/X som ju är rätt mycket större 3/Y. Parkerar man aldrig i stadsmiljö eller i närheten av något annat föremål så går det ju såklart bra utan.
Instämmer Tesla Vision funkar för det mesta väldigt bra.jpetters skrev: ↑16 dec 2023 23:14Ja, det låter ju trist. Men känner inte igen det från varken min S eller X med endast vision. Eller från någon lånebil heller faktiskt.Maw skrev:Vad jag menar är att enligt min erfarenhet från en Model Y och en Model 3, båda från 2022, så blev AP och adaptiv farthållare betydligt sämre, ofta oanvändbar, iom Tesla Vision. Kul för dig om du har en annan erfarenhet, men din MSP har kanske radar som är aktiv?jpetters skrev: ↑16 dec 2023 20:27Vad menar du med "igen"?Maw skrev:Om de bara kan få till AP och adaptiv farthållare igen så kan jag lära mig köra utan spakarna och med alla andra tillkortakommanden som Tesla har. Regnsensor kan jag klara mig utan så länge den inte envisas med att torrköra vindrutetorkarna så fort farthållaren ska användas T o m frånvaron av USS skulle jag kunna leva med i så fall
På min S Plaid fungerar det lika bra eller bättre än det gjort sedan 2015.
Däremot är frånvaron av USS faktiskt mycket värre, iaf på S/X som ju är rätt mycket större 3/Y. Parkerar man aldrig i stadsmiljö eller i närheten av något annat föremål så går det ju såklart bra utan.
Långt ifrån oanvändbar, men jag kanske bara haft tur helt enkelt.
Grattis.jpetters skrev: ↑16 dec 2023 23:10Inte direkt då det är en veteran-Plaid, dvs den med HW3 och USS. De har inte radar till skillnad från HW4 bilarna.mikebike skrev:Din veteranbil kanske har kvar radarn?jpetters skrev: ↑16 dec 2023 20:27Vad menar du med "igen"?Maw skrev:Om de bara kan få till AP och adaptiv farthållare igen så kan jag lära mig köra utan spakarna och med alla andra tillkortakommanden som Tesla har. Regnsensor kan jag klara mig utan så länge den inte envisas med att torrköra vindrutetorkarna så fort farthållaren ska användas T o m frånvaron av USS skulle jag kunna leva med i så fall
På min S Plaid fungerar det lika bra eller bättre än det gjort sedan 2015.
Däremot är frånvaron av USS faktiskt mycket värre, iaf på S/X som ju är rätt mycket större 3/Y. Parkerar man aldrig i stadsmiljö eller i närheten av något annat föremål så går det ju såklart bra utan.
Det måste alltså vara ett torsdagsex....
Som förväntat, tror det kommer en drös med info i Q1.spacecoin skrev: ↑27 dec 2023 15:52Bloomberg rapporterar att Juniper kan vara på marknaden till sommaren (i Kina åtminstone).
Tesla Plans Revamp of Smash Hit Model Y From China Plant
The US electric carmaker is currently conducting preparation work in China for its refreshed Model Y sport utility vehicle and mass production may start as soon as mid-2024, the people said, asking not to be identified because the information isn’t public.