Re: Model 3 Highland
Postat: 17 apr 2023 09:03
Eftersom man designade bilen efter den och dessutom tog bort blinkers spaken så var det väl revolution i en annars väldigt konservativ bil industriDafro skrev: ↑17 apr 2023 08:56Det här med yoke, skulle det varit bra så skulle man ju gjort så man inte behövde svänga ratten mer än 90 grader åt varje håll, det är väl så Toyota löst det. Att bara byta ut en rund ratt mot yoke är väl inte så imponerande.Honkan skrev: ↑17 apr 2023 08:41Jag skulle säga att jag inte vill ha något framför ratten mer än en HUD som kan stängas av… så min personliga åsikt är att jag trivs bättre med Y än S där… då jag nämligen kör nyare hyrbilar av märke volvo/audi varje vecka nästan, så blir jag lika glad varje gång när jag sätter mig i min MYP och slipper alla knappar och sån som lyser…
Men generellt så tycker jag Tesla har riktigt bra tänk kring föraren generellt oavsett model och de utmanar hela tiden, vem hade liksom kommit på en Yoke ? Inte bmw,volvo eller audi i alla fall..
Absolut kan man se det så men vad man läser här så verkar borttagning av växelspak vara sådär. Med lösning att bara behöva svänga 90 grader så funkar knappar bättreHonkan skrev: ↑17 apr 2023 09:24Eftersom man designade bilen efter den och dessutom tog bort blinkers spaken så var det väl revolution i en annars väldigt konservativ bil industriDafro skrev: ↑17 apr 2023 08:56Det här med yoke, skulle det varit bra så skulle man ju gjort så man inte behövde svänga ratten mer än 90 grader åt varje håll, det är väl så Toyota löst det. Att bara byta ut en rund ratt mot yoke är väl inte så imponerande.Honkan skrev: ↑17 apr 2023 08:41Jag skulle säga att jag inte vill ha något framför ratten mer än en HUD som kan stängas av… så min personliga åsikt är att jag trivs bättre med Y än S där… då jag nämligen kör nyare hyrbilar av märke volvo/audi varje vecka nästan, så blir jag lika glad varje gång när jag sätter mig i min MYP och slipper alla knappar och sån som lyser…
Men generellt så tycker jag Tesla har riktigt bra tänk kring föraren generellt oavsett model och de utmanar hela tiden, vem hade liksom kommit på en Yoke ? Inte bmw,volvo eller audi i alla fall..
Jag skulle nog vilja påstå att man sysslar med en hel del konservativa grejer även i storstäder faktiskt.
Dafro skrev: ↑17 apr 2023 09:37Absolut kan man se det så men vad man läser här så verkar borttagning av växelspak vara sådär. Med lösning att bara behöva svänga 90 grader så funkar knappar bättreHonkan skrev: ↑17 apr 2023 09:24Eftersom man designade bilen efter den och dessutom tog bort blinkers spaken så var det väl revolution i en annars väldigt konservativ bil industriDafro skrev: ↑17 apr 2023 08:56Det här med yoke, skulle det varit bra så skulle man ju gjort så man inte behövde svänga ratten mer än 90 grader åt varje håll, det är väl så Toyota löst det. Att bara byta ut en rund ratt mot yoke är väl inte så imponerande.Honkan skrev: ↑17 apr 2023 08:41Jag skulle säga att jag inte vill ha något framför ratten mer än en HUD som kan stängas av… så min personliga åsikt är att jag trivs bättre med Y än S där… då jag nämligen kör nyare hyrbilar av märke volvo/audi varje vecka nästan, så blir jag lika glad varje gång när jag sätter mig i min MYP och slipper alla knappar och sån som lyser…
Men generellt så tycker jag Tesla har riktigt bra tänk kring föraren generellt oavsett model och de utmanar hela tiden, vem hade liksom kommit på en Yoke ? Inte bmw,volvo eller audi i alla fall..
Om man inte längre vill ha ett instrumentkluster bakom ratten så är det ju det.
Eller tillräckligt bra så det inte är värt mödan att installera något eftermarknad som ser lite sådär ut.taliz skrev: ↑18 apr 2023 07:37Om man inte längre vill ha ett instrumentkluster bakom ratten så är det ju det.
Finns som sagt massvis med billiga kit för eftermontering. Vissa köper på förhand, för de tänker att de vill ha det - men installerar det aldrig.
Har ännu inte sett en enda 3a eller Y med det monterat IRL.
Dvs majoriteten tycker efter tillvänjning att det är bättre utan.
Hastighet skulle jag väldigt gärna vilja kunna se framför ratten, som i nya VW ID.7 med en minimal display eller som HUD. Mycket märkligt att inte Tesla erbjuder HUD ens som tillval.Klingspor skrev: ↑13 apr 2023 22:30Troligtvis inte - där är nog snarare problemet att de inte gillar helheten med Teslas spartanska inredning och inga fysiska knappar och därmed inte specifikt avsaknaden av instrumentpanel. Vidare, det alla Tesla-ägare säger stämmer verkligen - man vänjer sig fort vid att inte ha någon instrumentpanel och saknar det verkligen inte ett dugg. Den enda egentliga relevanta informationen under färd, hastigheten och batterinivån, uppfattar man utan problem under färden är min upplevelse.SwedishAdvocate skrev: ↑13 apr 2023 21:16Fick inte med det här:
Ingen kommer välja bort en bil för att den har snygg och stilren instrumentering bakom ratten. Men frågan är om det inte finns en hel del som väljer bort en bil med den instrumentering som 3 och Y har idag...
Jag tycker inte dagens instrumentering i 3 och Y tillför något ur estetiskt synvinkel. Istället tycker jag helt klart dagens instrumentering i 3 och Y utgör ett sänke.
Och det känns vidare inte som dagens Tesla är lika 'kostnadskänsligt' som det Tesla som lanserade Model 3 för dryga fem år sen...
Tur det finns så mycket annat än Tesla att välja på nuförtiden.
Med samma resonemang borde man räkna med Yoke också. Högst tveksam till det antagandet.TiborBlomhall skrev: ↑12 maj 2023 13:47Om man inte får blinkersspak på Teslas dyraste modell varför tror folk de kommer få det på den billigaste?
Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Yoke verkar dom ju backa på, men några spakar får man ju inte med "vanlig" ratt heller.
Tesla får nya M3 och MY kunder trots att bilarna saknar eller kommer sakna radar, ultraljudssensorer, temp.givare, växel och blinkersspak. Frågan är hur befintliga kunder tänker när värdeminskningen på en 1-2 år gammal bil ska realiseras?
Jag tycker i te heller det, men Tesla har sällan adderat kostnader till sina bilar, bara tagit bort. Elon vill sälja så många som möjligt och då är priset viktigt. De har en standardiserings- och förenklingskultur som är extrem på bolaget.SwedishAdvocate skrev:
Går det att utesluta att det finns 'ngt nytt' bakom ratten. Jag tycker inte det...![]()
Image credit goes to: https://electrek.co/2023/05/11/tesla-mo ... ing-wheel/
Jag tror Tibor har rätt. Kolla interaktionen för att lägga i växel här - swipe down:Legato skrev: ↑12 maj 2023 15:44Med samma resonemang borde man räkna med Yoke också. Högst tveksam till det antagandet.TiborBlomhall skrev: ↑12 maj 2023 13:47Om man inte får blinkersspak på Teslas dyraste modell varför tror folk de kommer få det på den billigaste?
Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Att testa nya lösningar/teknik på de dyraste modellerna, men att det inte går vidare till massmarknads-modeller är inget unikt för Tesla.
Rätt i vad?spacecoin skrev: ↑13 maj 2023 12:01Jag tror Tibor har rätt. Kolla interaktionen för att lägga i växel här - swipe down:Legato skrev: ↑12 maj 2023 15:44Med samma resonemang borde man räkna med Yoke också. Högst tveksam till det antagandet.TiborBlomhall skrev: ↑12 maj 2023 13:47Om man inte får blinkersspak på Teslas dyraste modell varför tror folk de kommer få det på den billigaste?
Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Att testa nya lösningar/teknik på de dyraste modellerna, men att det inte går vidare till massmarknads-modeller är inget unikt för Tesla.
Sa jag något om vad du tror? Tibor har rätt om spakarna. Tycker du samma så är det uppenbarligen rätt med. Jag håller med om att det är ett uselt beslut. Jag tror inte på yokens framtid i 3/Y.Legato skrev: ↑13 maj 2023 12:03Rätt i vad?spacecoin skrev: ↑13 maj 2023 12:01Jag tror Tibor har rätt. Kolla interaktionen för att lägga i växel här - swipe down:Legato skrev: ↑12 maj 2023 15:44Med samma resonemang borde man räkna med Yoke också. Högst tveksam till det antagandet.TiborBlomhall skrev: ↑12 maj 2023 13:47Om man inte får blinkersspak på Teslas dyraste modell varför tror folk de kommer få det på den billigaste?
Tyvärr blir nog även M3 av med den.
Att testa nya lösningar/teknik på de dyraste modellerna, men att det inte går vidare till massmarknads-modeller är inget unikt för Tesla.
Vi tror båda den blir utan spakar. Jag tycker bara det är ett uselt beslut.