Sida 5 av 27

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 02 apr 2024 22:02
av Hertsh
frippan skrev:
Verkar vara en presentation på gång.
Bild
Ser ni förresten att något är täckt på bordet?

Vad tror ni det är? Jag tror det är en modell av de nya dämparna, vilka Tesla säkert utvecklat själva och kommer påstå är bättre än något som setts tidigare.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 02 apr 2024 22:42
av backe
Hertsh skrev: 02 apr 2024 22:02
frippan skrev:
Verkar vara en presentation på gång.
Bild
Ser ni förresten att något är täckt på bordet?

Vad tror ni det är? Jag tror det är en modell av de nya dämparna, vilka Tesla säkert utvecklat själva och kommer påstå är bättre än något som setts tidigare.
Gigamegadampers 😅

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 03 apr 2024 17:41
av Bjelke
backe skrev: 02 apr 2024 22:42
Hertsh skrev: 02 apr 2024 22:02
frippan skrev:
Verkar vara en presentation på gång.
Bild
Ser ni förresten att något är täckt på bordet?

Vad tror ni det är? Jag tror det är en modell av de nya dämparna, vilka Tesla säkert utvecklat själva och kommer påstå är bättre än något som setts tidigare.
Gigamegadampers 😅
Men som i själva verket kostar Tesla 17kr mindre…

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 03 apr 2024 19:15
av pefreli
Måste säga att de fått till fronten riktigt bra.

Det kostar säkert nån mil i räckvidd men enligt mig är det helt klart värt det. :P
IMG_2477.png

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 03 apr 2024 22:40
av Maw
pefreli skrev: 03 apr 2024 19:15
Måste säga att de fått till fronten riktigt bra.

Det kostar säkert nån mil i räckvidd men enligt mig är det helt klart värt det. :P

IMG_2477.png
Ser helt klart trevlig ut

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 03 apr 2024 23:44
av Plexx

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 04 apr 2024 02:03
av martinot
Plexx skrev: 03 apr 2024 23:44
Synd att de bytt ut tyget på instrumentbrädan mot billig fejk-kolfiber. Hade mycket hellre haft tyget som på LR kvar. Mycket mer elegant och mindre P12.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 04 apr 2024 06:03
av Honkan
Men vit innertak, herregud vad B på , men annars riktigts snygg

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 04 apr 2024 11:20
av holden
Den funkar, blir väl en svart/svart om priset landar rimligt.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 04 apr 2024 11:54
av taliz
Bakre spoilern ser skapligt mkt större ut än gamla M3P.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 04 apr 2024 12:27
av Legato
Jag tycker den röda är överlägset snyggast men bär emot ordentligt att betala 25k eller liknande för något man vet är värt 0 på andrahandsmarknaden :roll:

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 04 apr 2024 22:02
av Tellus
Nu kommer jag framstå som en riktig pessimist eller gubbe, men jag tycker M3P var snyggare när den kom 2018

https://www.motortrend.com/reviews/2018 ... ew/photos/

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 04 apr 2024 22:39
av SwedishAdvocate
Tellus skrev: 04 apr 2024 22:02
Nu kommer jag framstå som en riktig pessimist eller gubbe, men jag tycker M3P var snyggare när den kom 2018

https://www.motortrend.com/reviews/2018 ... ew/photos/
Tycker båda har sina exteriöra kvalitéer. Vet faktiskt inte riktigt vilken jag tycker är snyggare, men det börjar noga väga över åt refresh – särskilt i det här 'Ludicrousutförandet'...

Men gillar inte att blinkersspak och manuell körriktningsväljare försvunnit/hamnat som 'touchreglage' i taket och på skärmen.

Tycker vidare det är ett misstag att refresh inte fick instrumentering bakom ratten samt svart innertak.

Park.sensor-delete verkar också vara ett misstag, men det är ju inte nytt för den här modellen...

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 04 apr 2024 23:17
av pefreli
Jag tycker helt klart den nya Ludicrous är ett lyft. Dock inte övertygad om fronten på vanliga Highland.

Det jag saknar är möjligtvis en liten exteriör justering på sidopartierna/dörrarna. Från sidan är det svårt att se skillnad mot gamla modellen. Någon liten justering på linjerna här hade gett en än mer komplett känsla av uppdatering.

Sen saknar jag svart innertak. Och tonade rutor som MY har.

Annars ser det riktigt bra ut. En riktig mini-S!

Landar priset rätt blir det svårt att motstå…

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 04 apr 2024 23:59
av Oryd
Tellus skrev: 04 apr 2024 22:02
Nu kommer jag framstå som en riktig pessimist eller gubbe, men jag tycker M3P var snyggare när den kom 2018

https://www.motortrend.com/reviews/2018 ... ew/photos/
Särskilt med M3P med dessa fälgar, tror årsmodell -19, -20
IMG_5228.jpeg

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 05 apr 2024 01:19
av Legato
Jag tycker nya är mycket, mycket bättre.

Den är fortfarande för tam, men nu är skillnaden iaf betydligt större mellan L och LR/SR än det var mellan P och LR/SR.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 05 apr 2024 09:17
av taliz
Fälgarna är en rejäl nedgradering från tidigare.
Just att man kunde få bra betalt för dem var en stor anledning att jag köpte P istället för LR. Blev ju typ "gratis" uppgradering pga det.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 05 apr 2024 11:31
av Rasmussen
pefreli skrev: 04 apr 2024 23:17
Jag tycker helt klart den nya Ludicrous är ett lyft. Dock inte övertygad om fronten på vanliga Highland.

Det jag saknar är möjligtvis en liten exteriör justering på sidopartierna/dörrarna. Från sidan är det svårt att se skillnad mot gamla modellen. Någon liten justering på linjerna här hade gett en än mer komplett känsla av uppdatering.

Sen saknar jag svart innertak. Och tonade rutor som MY har.

Annars ser det riktigt bra ut. En riktig mini-S!

Landar priset rätt blir det svårt att motstå…
Skönt att se att någon annan tycker att fronten blivit sämre. Den såg pigg och glad ut och hade lite porchevibb men nu kisar den på ett sätt som varken känns tufft eller aggressivt, vilket jag gissar är vad dom vill. Bara närsynt. Innan highland presenterades hade jag sett fram emot en ny tesla vad det lider men njae, nu är det för mkt som talar emot. Evt en beg m3p refresh som jag får hålla i länge:)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 05 apr 2024 15:13
av Airlift
LG 5L NMC 79kWh. Toppfart 261km/h.

Spännande att/om de ska plocka mer ampere ur det paketet, eller vad säger du @AAKEE ?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 05 apr 2024 16:19
av AAKEE
Airlift skrev: 05 apr 2024 15:13
LG 5L NMC 79kWh. Toppfart 261km/h.

Spännande att/om de ska plocka mer ampere ur det paketet, eller vad säger du @AAKEE ?
Låter som du hittat de gamla värdena på ”nuvarande” M3P.

Det finns inte någon bra overhead i LG-batteriet. Det ger redan nuvarande P en sämre acceleration, och kräver >85% och helt värmt batteri för att leverera det nuvarande P behöver.

Det går månne kräma ut aningen mer ur det om Tesla tillåter det men inte några stora skillnader.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 05 apr 2024 16:46
av flamman
Spec från certifieringen:
https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... 00784/1367

”Battery: LG 5L 79kWh NMC / Power limit 415kW!”

Vet inte om det där utropstecknet efter power limit ska tolkas som att den är högre än tidigare?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 05 apr 2024 16:57
av AAKEE
flamman skrev: 05 apr 2024 16:46
Spec från certifieringen:
https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... 00784/1367

”Battery: LG 5L 79kWh NMC / Power limit 415kW!”

Vet inte om det där utropstecknet efter power limit ska tolkas som att den är högre än tidigare?
Det är eivissas data från hans logs på tidigare M3P med det batteriet. Det är med största säkerhet inte en officiell siffra.
Min M3P peakade ~430kW batterieffekt med Panasonicbatteriet och med LG-batteriet når bilen inte riktigt dit.
Man måste se till att LG-batteriet är riktigt varmt (och mer än 85% SOC) för att få ut det.

Om inte Tesla tweakat till det på ngt sätt blir nog inte nya M3P den raket folk hoppas på.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 06 apr 2024 07:17
av Airlift
AAKEE skrev: 05 apr 2024 16:19
Airlift skrev: 05 apr 2024 15:13
LG 5L NMC 79kWh. Toppfart 261km/h.

Spännande att/om de ska plocka mer ampere ur det paketet, eller vad säger du @AAKEE ?
Låter som du hittat de gamla värdena på ”nuvarande” M3P.

Det finns inte någon bra overhead i LG-batteriet. Det ger redan nuvarande P en sämre acceleration, och kräver >85% och helt värmt batteri för att leverera det nuvarande P behöver.

Det går månne kräma ut aningen mer ur det om Tesla tillåter det men inte några stora skillnader.
Tolkade infon som att det kommer från ECE-dokumenten.

Om man nu valt samma paket som LR H, så är det väl som som MYP/MY LR. Två paket per modell?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 06 apr 2024 08:44
av AAKEE
Airlift skrev: 06 apr 2024 07:17
AAKEE skrev: 05 apr 2024 16:19
Airlift skrev: 05 apr 2024 15:13
LG 5L NMC 79kWh. Toppfart 261km/h.

Spännande att/om de ska plocka mer ampere ur det paketet, eller vad säger du @AAKEE ?
Låter som du hittat de gamla värdena på ”nuvarande” M3P.

Det finns inte någon bra overhead i LG-batteriet. Det ger redan nuvarande P en sämre acceleration, och kräver >85% och helt värmt batteri för att leverera det nuvarande P behöver.

Det går månne kräma ut aningen mer ur det om Tesla tillåter det men inte några stora skillnader.
Tolkade infon som att det kommer från ECE-dokumenten.

Om man nu valt samma paket som LR H, så är det väl som som MYP/MY LR. Två paket per modell?
Det är samma pack som 2022 och senare 3/Y, dvs LG’s 78.8 kWh pack med M50-celler. Det i sig låter lite bekymrande ur perspektivet att det förväntades väldigt mycket att köra med.

Vi får åtminstone hoppas att det finns en separat mode för att värma batteriet.
Motorerna skulle kanske kunna vara starkare eller växlade för att ge lite mer torque på hjulen. Då skulle man kunna bättra 0-100, men mör bilen når toppeffekten så kommer batteriet begränsa. I vart fall som det batteriet kunnat leverera tidigare.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 06 apr 2024 10:17
av Airlift
AAKEE skrev: 06 apr 2024 08:44
Airlift skrev: 06 apr 2024 07:17
AAKEE skrev: 05 apr 2024 16:19
Airlift skrev: 05 apr 2024 15:13
LG 5L NMC 79kWh. Toppfart 261km/h.

Spännande att/om de ska plocka mer ampere ur det paketet, eller vad säger du @AAKEE ?
Låter som du hittat de gamla värdena på ”nuvarande” M3P.

Det finns inte någon bra overhead i LG-batteriet. Det ger redan nuvarande P en sämre acceleration, och kräver >85% och helt värmt batteri för att leverera det nuvarande P behöver.

Det går månne kräma ut aningen mer ur det om Tesla tillåter det men inte några stora skillnader.
Tolkade infon som att det kommer från ECE-dokumenten.

Om man nu valt samma paket som LR H, så är det väl som som MYP/MY LR. Två paket per modell?
Det är samma pack som 2022 och senare 3/Y, dvs LG’s 78.8 kWh pack med M50-celler. Det i sig låter lite bekymrande ur perspektivet att det förväntades väldigt mycket att köra med.

Vi får åtminstone hoppas att det finns en separat mode för att värma batteriet.
Motorerna skulle kanske kunna vara starkare eller växlade för att ge lite mer torque på hjulen. Då skulle man kunna bättra 0-100, men mör bilen når toppeffekten så kommer batteriet begränsa. I vart fall som det batteriet kunnat leverera tidigare.
Ja det var vad jag gissade på initialt, att man växlar ner och offrar lite toppfart för mer moment ut. Men med angiven toppfart blir det en inte mycket till över..

Blir ju som att köra en gammal ice, måste förvärma, solen ska stå i zenit, intercoolern behöver fyllas med kolsyreis.. :?