Sida 5 av 5

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 09 dec 2023 19:37
av Bjelke
pejvic skrev: 08 dec 2023 10:19
jonasl skrev: 08 dec 2023 09:15
Chill ger väl lite lugnare gasrespons har jag för mig? Har dock aldrig testat det läget, förstår inte syftet :-)
Jo precis, det kan man ju ha i när man lånar ut bilen till någon. Kör man själv så vill man väl inte att den är slöare. Tänk om man måste pressa på in någon nödsituation liksom. Det är ju direkt farligt i ett sånt läge att ha chill i. Det är ju bara att gasa mindre om man vill accelerera sakta.
Håller med.
Vi hade chill på en lånebil en månad ungefär och satan vad det faktiskt kan vara direkt
trafikfarligt vid tex en omkörning, man kan ju liksom inte påverka hur andra kör tex.
Och det finns ju fler situationer där bra effekt kan göra stor skillnad.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 31 jan 2024 23:14
av Performance
Vem bromsar hårt när det är halt? De flesta bakhjulsdrivna manuella bilarna sladdar vid hård motorbroms.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 03 feb 2024 07:43
av mussla
Jag har kört en ylr en vecka nu på varierat underlag med både modd och blankis runt nollan. Jag tycker att den har känts väldigt stabil. Beror det på att den har nya dubbdäck eller har den regen på alla fyra hjulen?

Bara undrar vad jag kan förvänta mig. Kanske har jag haft tur än så länge?

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 03 feb 2024 08:59
av tslaqqq
Kanske så enkelt som att du är en van / bra förare?
Med en MYP kan jag inte annat än säga det är den absolut bästa vinterbil jag både ägt och kört, jmf bla med div Audi modeller med Quattro osv

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 03 feb 2024 10:09
av mussla
tslaqqq skrev: 03 feb 2024 08:59
Kanske så enkelt som att du är en van / bra förare?
Med en MYP kan jag inte annat än säga det är den absolut bästa vinterbil jag både ägt och kört, jmf bla med div Audi modeller med Quattro osv
Jag tycker som sagt också att min y känns väldigt trygg på vintern men jag har bara ägt den en vecka. Jag tror inte att det beror på mina skills. 😊

Någon som vet om dual motor regenerar fram och bak?

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 03 feb 2024 10:10
av tslaqqq
Man kan väl säga som såhär, det är inte lämpligt att släppa upp gas pedalen snabbt om man har regen på vid halt väglag. Gör man det lugnt kontrollerat blir det däremot en enorm fördel att få ner hastigheten på bilen utan att låsa hjulen

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 03 feb 2024 10:27
av Earplugged
tslaqqq skrev: 03 feb 2024 10:10
Man kan väl säga som såhär, det är inte lämpligt att släppa upp gas pedalen snabbt om man har regen på vid halt väglag. Gör man det lugnt kontrollerat blir det däremot en enorm fördel att få ner hastigheten på bilen utan att låsa hjulen
Jag växlade ner lite för hastigt med min manuellpetade bil till 2:an häromdagen när jag skulle in i en rondell och det var sjukt halt och bilen började glida rakt fram pga motorbromsen.... livsfarlig vinterbil? Nej bara en dålig förare 😀

Teslan känns hur stabil som helst och även om jag provocerar så räddar bilen upp det snyggt och odramatiskt.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 03 feb 2024 11:41
av xms67
mussla skrev: 03 feb 2024 10:09
tslaqqq skrev: 03 feb 2024 08:59
Kanske så enkelt som att du är en van / bra förare?
Med en MYP kan jag inte annat än säga det är den absolut bästa vinterbil jag både ägt och kört, jmf bla med div Audi modeller med Quattro osv
Jag tycker som sagt också att min y känns väldigt trygg på vintern men jag har bara ägt den en vecka. Jag tror inte att det beror på mina skills. 😊

Någon som vet om dual motor regenerar fram och bak?
Den driver normalt helt eller nästan helt på bakhjulen. Vid halka ställer bilen om sig(den känner av att hjulen slirar) och blir mer konstant fyrhjulsdriven under en period. Skulle tro att den inställningen ligger kvar ca. 5 minuter innan den går tillbaka till att vara bakhjulsdriven igen. Du kan märka det är om du gasar på lite i en kurva, då släpper baken lätt första gången, testar du snabbt igen är den betydligt stabilare.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 03 feb 2024 12:05
av AAKEE
xms67 skrev: 03 feb 2024 11:41
mussla skrev: 03 feb 2024 10:09
tslaqqq skrev: 03 feb 2024 08:59
Kanske så enkelt som att du är en van / bra förare?
Med en MYP kan jag inte annat än säga det är den absolut bästa vinterbil jag både ägt och kört, jmf bla med div Audi modeller med Quattro osv
Jag tycker som sagt också att min y känns väldigt trygg på vintern men jag har bara ägt den en vecka. Jag tror inte att det beror på mina skills. 😊

Någon som vet om dual motor regenerar fram och bak?
Den driver normalt helt eller nästan helt på bakhjulen. Vid halka ställer bilen om sig(den känner av att hjulen slirar) och blir mer konstant fyrhjulsdriven under en period. Skulle tro att den inställningen ligger kvar ca. 5 minuter innan den går tillbaka till att vara bakhjulsdriven igen. Du kan märka det är om du gasar på lite i en kurva, då släpper baken lätt första gången, testar du snabbt igen är den betydligt stabilare.
Ungefär så. Jag tror 4Wd kunde ligga kvar längre i vart fall i vissa fall. (Körde med en skärm framför ratten i min M3P där det syntes live.)

Ur minnet vill bilen ändå väldigt gärna köra regen bara bak. Detta eftersom det bara är permanentmagnetmotor bak.

Det är nog där alla Facebook-gruppers inlägg om oro oftast kommer ifrån. Sladd vid uppsläpp.

Min M3P ville svansa betydligt mindre med bakändan än min Audi A5 quattro Sportback (som har Audis uppdaterade mittdiff med 40/60%-drivning, alltså mer drivning bak). Den Audin har konstant fyrhjulsdrift men vill ändå spinna bak och kasta ut baken om man kör inspirerat.

M3P:n var inte riktigt lika stabil som min A6 quattro med 50/50-fördelning, men bättre än A5:an.

Min nya model S med permanentmagnetmotorer både fram och bak driver alltid på alla fyra och gör regen på alla fyra, alltid.
Jag har inte lyckats få en millimeter sladd vid regen, trots att jag försökt på alla sätt.
Samma vid acceleration, man kan möjligen känna att bakändan rör sig lite om man gasar på vid utgången sv en rondell där bakhjulen är kvar på isen i rondellen och framhjulen hunnit ut på snö med bättre fäste.

Jag hoppas Tesla tar steget till permanentmagnetmotorer runt om då min S är den stabilaste bilen jag kört på vinterväg, ever.
Skulle man gå över på det så skulle alla diskussioner om ”farlig” vara undanstökade.
I vart fall om de fungerar som min S.

(Jag har kört en hel del bus på isbana, och tidigare ordnat iskörningsträffar för Audi, så jag brukar köra ganska aktivt och brukar vilja lära känna bilen så jag vet gränserna och hur den beteer sig.)

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 03 feb 2024 12:05
av Fredrik j
Performance skrev: 31 jan 2024 23:14
Vem bromsar hårt när det är halt? De flesta bakhjulsdrivna manuella bilarna sladdar vid hård motorbroms.
Nej, där är det ju frikoppling och doserad broms som gäller.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 03 feb 2024 14:19
av mussla
xms67 skrev: 03 feb 2024 11:41
mussla skrev: 03 feb 2024 10:09
tslaqqq skrev: 03 feb 2024 08:59
Kanske så enkelt som att du är en van / bra förare?
Med en MYP kan jag inte annat än säga det är den absolut bästa vinterbil jag både ägt och kört, jmf bla med div Audi modeller med Quattro osv
Jag tycker som sagt också att min y känns väldigt trygg på vintern men jag har bara ägt den en vecka. Jag tror inte att det beror på mina skills. 😊

Någon som vet om dual motor regenerar fram och bak?
Den driver normalt helt eller nästan helt på bakhjulen. Vid halka ställer bilen om sig(den känner av att hjulen slirar) och blir mer konstant fyrhjulsdriven under en period. Skulle tro att den inställningen ligger kvar ca. 5 minuter innan den går tillbaka till att vara bakhjulsdriven igen. Du kan märka det är om du gasar på lite i en kurva, då släpper baken lätt första gången, testar du snabbt igen är den betydligt stabilare.
Tack! Bra att veta hur den beter sig!

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 03 feb 2024 14:24
av mussla
AAKEE skrev: 03 feb 2024 12:05
xms67 skrev: 03 feb 2024 11:41
mussla skrev: 03 feb 2024 10:09
tslaqqq skrev: 03 feb 2024 08:59
Kanske så enkelt som att du är en van / bra förare?
Med en MYP kan jag inte annat än säga det är den absolut bästa vinterbil jag både ägt och kört, jmf bla med div Audi modeller med Quattro osv
Jag tycker som sagt också att min y känns väldigt trygg på vintern men jag har bara ägt den en vecka. Jag tror inte att det beror på mina skills. 😊

Någon som vet om dual motor regenerar fram och bak?
Den driver normalt helt eller nästan helt på bakhjulen. Vid halka ställer bilen om sig(den känner av att hjulen slirar) och blir mer konstant fyrhjulsdriven under en period. Skulle tro att den inställningen ligger kvar ca. 5 minuter innan den går tillbaka till att vara bakhjulsdriven igen. Du kan märka det är om du gasar på lite i en kurva, då släpper baken lätt första gången, testar du snabbt igen är den betydligt stabilare.
Ungefär så. Jag tror 4Wd kunde ligga kvar längre i vart fall i vissa fall. (Körde med en skärm framför ratten i min M3P där det syntes live.)

Ur minnet vill bilen ändå väldigt gärna köra regen bara bak. Detta eftersom det bara är permanentmagnetmotor bak.

Det är nog där alla Facebook-gruppers inlägg om oro oftast kommer ifrån. Sladd vid uppsläpp.
Det var det jag tänkte också - att det blir som att dra i handbromsen när man släpper på gasen. Jag trodde att min Y är så riktningsstabil för att den gör regen på alla fyra. Hur det än är så känns den väldigt trygg på vinterväglag. Betydligt tryggare än min focus med friktionsdäck.

Re: MYP farlig på vinterväg?

Postat: 03 feb 2024 15:37
av xms67
AAKEE skrev: 03 feb 2024 12:05
xms67 skrev: 03 feb 2024 11:41
mussla skrev: 03 feb 2024 10:09
tslaqqq skrev: 03 feb 2024 08:59
Kanske så enkelt som att du är en van / bra förare?
Med en MYP kan jag inte annat än säga det är den absolut bästa vinterbil jag både ägt och kört, jmf bla med div Audi modeller med Quattro osv
Jag tycker som sagt också att min y känns väldigt trygg på vintern men jag har bara ägt den en vecka. Jag tror inte att det beror på mina skills. 😊

Någon som vet om dual motor regenerar fram och bak?
Den driver normalt helt eller nästan helt på bakhjulen. Vid halka ställer bilen om sig(den känner av att hjulen slirar) och blir mer konstant fyrhjulsdriven under en period. Skulle tro att den inställningen ligger kvar ca. 5 minuter innan den går tillbaka till att vara bakhjulsdriven igen. Du kan märka det är om du gasar på lite i en kurva, då släpper baken lätt första gången, testar du snabbt igen är den betydligt stabilare.
Ungefär så. Jag tror 4Wd kunde ligga kvar längre i vart fall i vissa fall. (Körde med en skärm framför ratten i min M3P där det syntes live.)

Ur minnet vill bilen ändå väldigt gärna köra regen bara bak. Detta eftersom det bara är permanentmagnetmotor bak.

Det är nog där alla Facebook-gruppers inlägg om oro oftast kommer ifrån. Sladd vid uppsläpp.

Min M3P ville svansa betydligt mindre med bakändan än min Audi A5 quattro Sportback (som har Audis uppdaterade mittdiff med 40/60%-drivning, alltså mer drivning bak). Den Audin har konstant fyrhjulsdrift men vill ändå spinna bak och kasta ut baken om man kör inspirerat.

M3P:n var inte riktigt lika stabil som min A6 quattro med 50/50-fördelning, men bättre än A5:an.

Min nya model S med permanentmagnetmotorer både fram och bak driver alltid på alla fyra och gör regen på alla fyra, alltid.
Jag har inte lyckats få en millimeter sladd vid regen, trots att jag försökt på alla sätt.
Samma vid acceleration, man kan möjligen känna att bakändan rör sig lite om man gasar på vid utgången sv en rondell där bakhjulen är kvar på isen i rondellen och framhjulen hunnit ut på snö med bättre fäste.

Jag hoppas Tesla tar steget till permanentmagnetmotorer runt om då min S är den stabilaste bilen jag kört på vinterväg, ever.
Skulle man gå över på det så skulle alla diskussioner om ”farlig” vara undanstökade.
I vart fall om de fungerar som min S.

(Jag har kört en hel del bus på isbana, och tidigare ordnat iskörningsträffar för Audi, så jag brukar köra ganska aktivt och brukar vilja lära känna bilen så jag vet gränserna och hur den beteer sig.)
5 eller 15 minuter törs jag inte ta gift på. Kan vara 15, men känns som 5..😁. Sedan skriver du "...jag brukar köra ganska aktivt och brukar vilja lära känna bilen så jag vet gränserna och hur den beter sig". Det är här jag kan vara lite kritisk mot Tesla. Jag tycker inte bilen är osäker och det skrämmer mig inte det minsta, men i grunden ska en bil vara förutsägbar och det är inte min MY. Ibland är den bakhjulsdriven och ibland fyrhjulsdriven och det är stor skillnad på beteendet.
Jag är nog inte lika "driven" som du vad gäller körning, men har haft banracinglicens och kört isrally eller snarare kört isbanan innan med riktiga rallybilar för att kontrollera banan. Så jag anser mig bättre än medelsvensson men jag ska nog inte överdiva min talang inom området..😎