Re: Prissänkning på Model Y
Postat: 18 jan 2024 14:39
Så ska man köpa ny enl denna deal å få dels nybil men även vagnskadegaranti å halvförsäkring i 3 år, eller vänta på att andrahansmarknaden droppar?
Så ska man köpa ny enl denna deal å få dels nybil men även vagnskadegaranti å halvförsäkring i 3 år, eller vänta på att andrahansmarknaden droppar?
Man överlåter direkt. Mkt bra USP.Arn skrev: ↑18 jan 2024 10:40pejvic skrev: ↑18 jan 2024 09:47Skulle säga 80-100.000 på en LR med vinterhjul om man lånar max på den och tar på 5år.Arn skrev: ↑18 jan 2024 09:03Räntan är riktigt bra
Hur mycket är ränteerbjudandet värt ungefär om man av betalar på tre år eller fem år?
Om man nu utgår från att MY Juniper kommer snart och får samma pris men utan ränterabatt, så är ju frågan vilken som är bästa köpet
Nyare bil med snyggare design, interiör belysning, bakre skärm, bättre fjädring och ljudkomfort och bättre räckvidd, kanske 50k högre andrahandsvärde. Frågan är om ränteerbjudandet idag är tillräckligt attraktivt för att inte vänta in uppdateringen
Det är sjukt bra deal. Dessutom blir det ju extremt lätt att sälja en om ett år då man har en ränta på kanske 1% efter en liten sänkning.
Om man säljer bilen till privatperson finns det möjlighet att överlåta lånet eller behöver personen i fråga ansöka om eget lån? Säljer man till bilhandlare däremot så är de nog inte intresserade av att överta lån. 80-100k låter inte så dumt...
Köpa nytt. Så mycket har inte hänt på begagnatpriserna vid de tidigare sänkningarna. Först i år som en elbil (Y) blev mest sålda bil. Tror det tar ett bra tag till innan begagnatpriserna är nere ordentligt.Bergand skrev: ↑18 jan 2024 14:39Så ska man köpa ny enl denna deal å få dels nybil men även vagnskadegaranti å halvförsäkring i 3 år, eller vänta på att andrahansmarknaden droppar?
Delta mellan billigaste RWD på blocket med 2000mil och en ny är ~30000SEK (2024-01-18) helt klart inte värt att köpa begagnat.Bergand skrev: ↑18 jan 2024 14:39Så ska man köpa ny enl denna deal å få dels nybil men även vagnskadegaranti å halvförsäkring i 3 år, eller vänta på att andrahansmarknaden droppar?
Troligen kan du dock pruta på den begagnade men de kan du inte på den nya..MY_piraya skrev: ↑18 jan 2024 15:14Delta mellan billigaste RWD på blocket med 2000mil och en ny är ~30000SEK (2024-01-18) helt klart inte värt att köpa begagnat.Bergand skrev: ↑18 jan 2024 14:39Så ska man köpa ny enl denna deal å få dels nybil men även vagnskadegaranti å halvförsäkring i 3 år, eller vänta på att andrahansmarknaden droppar?
Nu tror jag inte Hertz och Sixt kom fram till detta denna veckan, det ju inget nytt att det är helt omöjligt att beräkna andrahandsvärdet på Tesla iom priserna som är lite bingo. För bolag som har som affärsidé att hyra ut och senare sälja bilarna, så blir det naturligtvis väldigt jobbigt.
De hade ju i och för sig ganska många 0,25% - kampanjer för kanske 5 år sen. Så det är inget nytt. Precis som du säger så kan räntan hamna på 0-1% om den faller lite.. så det är sjukt bra kampanj. Även för de som inte är intresserad av finans alls.
Oj, du kan inte spola rutan speciellt mycket. Får man en liter spolarvätska för 20 spänn? På 5 år?!pejvic skrev: ↑18 jan 2024 17:51Just värdeminskningskostnaden är ju just nu stora problemet för omställningen. Fler och fler inser att de vill ha svaret på vad bilen kostar i värdeminskning. Det är klart - att köpa en ny Y eller 3a kostar ju i princip ingenting alls. Med 1,99% ränta får du betalt för att köpa bilen. du får 25% rabatt på en redan billig försäkring, du får nya däck, du får en bil som inte behöver tankas. Du får en bil som inte behöver servas alls. Du får en bil som inte ens behöver åka till besiktningsstationen på länge. På mina 5 år med 3/Y så har jag betalt runt 20 spänn för spolarvätska. Det är ALLT. MEN - vad är värdeminskningen? Det är där stora frågan är. Som ingen kan svara på. Det är i princip det enda man behöver fundera på. Förr var den negativ. jag fick 10.000 i månaden i lön en gång för att ha bilen. Men nu är det andra bullar.
Stämmer det verkligen att räntan följer med ner också under 1,99? Som jag hört av andra så stannar den på 1,99% men går såklart upp om räntan går upp.pejvic skrev: ↑18 jan 2024 18:10De hade ju i och för sig ganska många 0,25% - kampanjer för kanske 5 år sen. Så det är inget nytt. Precis som du säger så kan räntan hamna på 0-1% om den faller lite.. så det är sjukt bra kampanj. Även för de som inte är intresserad av finans alls.
Framförallt är det ju extremt bra när man säljer bilen att erbjuda en låg ränta till köparen.
Jag har frågat Tesla och den följer styrräntan upp och ned men nedåt till max 0%.Kadde skrev: ↑18 jan 2024 18:28Stämmer det verkligen att räntan följer med ner också under 1,99? Som jag hört av andra så stannar den på 1,99% men går såklart upp om räntan går upp.pejvic skrev: ↑18 jan 2024 18:10De hade ju i och för sig ganska många 0,25% - kampanjer för kanske 5 år sen. Så det är inget nytt. Precis som du säger så kan räntan hamna på 0-1% om den faller lite.. så det är sjukt bra kampanj. Även för de som inte är intresserad av finans alls.
Framförallt är det ju extremt bra när man säljer bilen att erbjuda en låg ränta till köparen.
Ja asså jag va inne på Tesla butiken å de sa att 1,99 är dagens ränta. Går styrräntan upp eller NER så ska det speglas 1/1 på billånet. Exakt om den kan lägga sig på 0,0 kunde han inte svara på utan troligtvis någon tiondel över.Kadde skrev: ↑18 jan 2024 18:28Stämmer det verkligen att räntan följer med ner också under 1,99? Som jag hört av andra så stannar den på 1,99% men går såklart upp om räntan går upp.pejvic skrev: ↑18 jan 2024 18:10De hade ju i och för sig ganska många 0,25% - kampanjer för kanske 5 år sen. Så det är inget nytt. Precis som du säger så kan räntan hamna på 0-1% om den faller lite.. så det är sjukt bra kampanj. Även för de som inte är intresserad av finans alls.
Framförallt är det ju extremt bra när man säljer bilen att erbjuda en låg ränta till köparen.
jag har bytt några gånger. De första bilarna hade mkt spolarvätska. Första trean som jag hade 1,5 år fyllde jag aldrig på något i faktiskt.Maw skrev: ↑18 jan 2024 18:13Oj, du kan inte spola rutan speciellt mycket. Får man en liter spolarvätska för 20 spänn? På 5 år?!pejvic skrev: ↑18 jan 2024 17:51Just värdeminskningskostnaden är ju just nu stora problemet för omställningen. Fler och fler inser att de vill ha svaret på vad bilen kostar i värdeminskning. Det är klart - att köpa en ny Y eller 3a kostar ju i princip ingenting alls. Med 1,99% ränta får du betalt för att köpa bilen. du får 25% rabatt på en redan billig försäkring, du får nya däck, du får en bil som inte behöver tankas. Du får en bil som inte behöver servas alls. Du får en bil som inte ens behöver åka till besiktningsstationen på länge. På mina 5 år med 3/Y så har jag betalt runt 20 spänn för spolarvätska. Det är ALLT. MEN - vad är värdeminskningen? Det är där stora frågan är. Som ingen kan svara på. Det är i princip det enda man behöver fundera på. Förr var den negativ. jag fick 10.000 i månaden i lön en gång för att ha bilen. Men nu är det andra bullar.
Eller byter du bil när spolarvätskan är slut?
Nä - det är inte så konstigt att det är en ränterabatt. som sagt - det är ett kanonerbjudande. Huruvida det är en bra affär är en annan fråga. men att köpa en Y UTAN att använda ränteerbjudandet nu, då är man riktigt korkad....Bergand skrev: ↑18 jan 2024 18:35Ja asså jag va inne på Tesla butiken å de sa att 1,99 är dagens ränta. Går styrräntan upp eller NER så ska det speglas 1/1 på billånet. Exakt om den kan lägga sig på 0,0 kunde han inte svara på utan troligtvis någon tiondel över.Kadde skrev: ↑18 jan 2024 18:28Stämmer det verkligen att räntan följer med ner också under 1,99? Som jag hört av andra så stannar den på 1,99% men går såklart upp om räntan går upp.pejvic skrev: ↑18 jan 2024 18:10De hade ju i och för sig ganska många 0,25% - kampanjer för kanske 5 år sen. Så det är inget nytt. Precis som du säger så kan räntan hamna på 0-1% om den faller lite.. så det är sjukt bra kampanj. Även för de som inte är intresserad av finans alls.
Framförallt är det ju extremt bra när man säljer bilen att erbjuda en låg ränta till köparen.
Men låter för bra för å va sant. Å är något för bra för å va sant brukar det ju i regel va det?
Blir nog lite jobbigt även med andra märken.HelectriC skrev: ↑18 jan 2024 16:44Nu tror jag inte Hertz och Sixt kom fram till detta denna veckan, det ju inget nytt att det är helt omöjligt att beräkna andrahandsvärdet på Tesla iom priserna som är lite bingo. För bolag som har som affärsidé att hyra ut och senare sälja bilarna, så blir det naturligtvis väldigt jobbigt.
Finansiell leasing är leasing bara för företag. Där anger man körsträckan.Pikiek skrev: ↑18 jan 2024 22:14Kan någon hjälpa mig räta ut ett par frågetecken då jag inte är en van bilköpare och aldrig leasat.
Har idag en M3 SR som jag köpt med vanligt billån via Handelsbanken. Typ 6 års amortering och över 6% ränta för tillfället.
Skulle gärna byta till en MY LR för rymligare bil med längre räckvidd.
Vad är skillnaden på finansiell leasing och privat avbetalning hos tesla?
Varför behöver jag uppge antal km/år och hur påverkar det? Jag pendlar 11 mil per dag så jag kommer nog upp i 2500-3000 mil per år.
Tesla erbjuder dig att bara amortera värdeminskningen på bilen och efter avtalstidens slut har du fortfarande skuld kvar som, om beräkningen stämmer, motsvarar värdet på bilen. Det är bara en prognos och ingen garanti från tesla. Skulden kan vara högre eller lägre än värdet.Pikiek skrev: ↑18 jan 2024 22:14Kan någon hjälpa mig räta ut ett par frågetecken då jag inte är en van bilköpare och aldrig leasat.
Har idag en M3 SR som jag köpt med vanligt billån via Handelsbanken. Typ 6 års amortering och över 6% ränta för tillfället.
Skulle gärna byta till en MY LR för rymligare bil med längre räckvidd.
Vad är skillnaden på finansiell leasing och privat avbetalning hos tesla?
Varför behöver jag uppge antal km/år och hur påverkar det? Jag pendlar 11 mil per dag så jag kommer nog upp i 2500-3000 mil per år.
Helt enig!Fredrik j skrev: ↑19 jan 2024 06:40Tesla erbjuder dig att bara amortera värdeminskningen på bilen och efter avtalstidens slut har du fortfarande skuld kvar som, om beräkningen stämmer, motsvarar värdet på bilen. Det är bara en prognos och ingen garanti från tesla. Skulden kan vara högre eller lägre än värdet.Pikiek skrev: ↑18 jan 2024 22:14Kan någon hjälpa mig räta ut ett par frågetecken då jag inte är en van bilköpare och aldrig leasat.
Har idag en M3 SR som jag köpt med vanligt billån via Handelsbanken. Typ 6 års amortering och över 6% ränta för tillfället.
Skulle gärna byta till en MY LR för rymligare bil med längre räckvidd.
Vad är skillnaden på finansiell leasing och privat avbetalning hos tesla?
Varför behöver jag uppge antal km/år och hur påverkar det? Jag pendlar 11 mil per dag så jag kommer nog upp i 2500-3000 mil per år.
När du väljer miltal så hjälper tesla dig att räkna ut hur mycket du bör amortera.
1000mil/år = låg amortering = hög restskuld.
4000mil/år = hög amortering = låg restskuld.
Du betalar 100% av bilen i slutändan ändå.
Lånar man med ränterabatt och får låg ränta kan det ju vara en poäng att välja så låg amortering som möjligt, dvs 1000mil, och istället spara dom pengarna någonstans där man får en avkastning som är högre än låneränta. Det kapitalet kan man sen använda för att betala tillbaka restskulden när avtalet tar slut.
Eller så kommer alla hata på blinkersknappen som troligtvis placeras på ratten (gjord för jänkare utan rondeller)Kadde skrev: ↑19 jan 2024 09:19Hjälp mig ta ett klokt beslut.
Bra deal är det ingen tvekan om men..
Väntar man på juniper och får en ökad räntekostnad på säg en tusenlapp med tanke på högre pris + högre ränta, borde man inte kunna räkna hem den tusenlappen i lägre värdeminskning på 2 år?
Dessutom förhoppningsvis en bättre bil.