Elix747 skrev: ↑07 feb 2024 20:17
Maw skrev: ↑07 feb 2024 19:53
Teslasemitruck skrev: ↑07 feb 2024 19:47
Zeekr kostar en bra bit mer än 3 och y. Tror inte den kommer komma upp i några jättevolymer här. Men snygg är den.
Det skiljer drygt 40k mellan MYP och zeekr 001 performance. Det är inte speciellt stor skillnad med tanke på hur mycket mer påkostad zeekr 001 är. Zeekr 001 tål även att jämföras med MS och MX som känns extremt dyra i den jämförelsen.
Vad är det som är ”mycket mer påkostad” med Zeekr Perf jmf Y perf?
Försökte läsa på Zeekrs hemsida, men inte så informativ. Vad gäller utrustning, HuD, Matrix, vad mer?
Har inte provkört någon Zeekr ännu, så är intresserad av jämförelsen.
Edit: Matrix
Ptjaa, nu bör detta inte utvecklas till en ***mätartävling, olika bilar fyller olika behov. Mina referenser när det gäller förbrukning är Polestar 2, när det gäller Tesla främst M3LR, MY LR men även någon MS som jag provat.
Personligen är följande saker som jag uppskattar i en bil:
- Bekväm inredning, både vad gäller sittställning och möjlighet att variera sittställning.
- Fina materialval, bra belyst vid mörkerkörning, enkelt att hitta reglage och de viktigaste förarinställningarna.
- Jag vill ha lätt att avläsa t ex hastighet och navigationsinfo, kör vanligen med tyst navi. Så förarskärm och HUD är uppskattat.
- Bra förarhjälpmedel i form av sensorer, vettiga kameraverktyg och automatik. LED Matrix underlättar väldigt mycket vid körning i mörker, de mesta och flesta av våra mil läggs på landsväg. I norra delen av landet så vintertid blir det mycket mörkerkörning.
- Chassit får gärna vara åt det sportigare hållet men måste funka vid långkörning. Här är naturligtvis luftfjädring en fördel, när det är enkelt att med en knapptryckning ändra köregenskaper och markfrigång.
- God komfort är för mig även en låg bullernivå i bilen, ju tystare desto bättre. Gnirk och gnissel avskyr jag, bilen ska vara väl ihopskruvad. PuNcKkt.
- Vi kör en hel del med släp av olika slag så för mig är semi- eller helautomatiskt drag en stor fördel.
- Vi har hundar så vettiga utrymmen för hundbur och att de kan se ut är prioriterat.
- Bra och tillräcklig effekt för landsvägskörning (omkörningar och lite mer inspirerad kurvtagning), 0-100 är mer av akademiskt intresse.
- Vettig förbrukning är en bonus, däremot köper jag inga fordon enbart på förbrukning.
- Vad jag ännu inte kan uttala mig om är värdet av massagestolar och ventilerade säten, det ser jag i nuläget som mer av en bonus men ingen dealbraker. Här må jag återkomma efter sommaren för att ge ett bättre omdöme om värdet av dessa detaljer. Men jag är lite nyfiken ändå, på hemresan (90 mil) uppskattade jag massagefunktionen i stolarna.
Storleksmässigt är Zeekr en betydligt mer generös bil än M3, MY har bra utrymmen och är väldisponerad men upplevs av mig inte som lika "premium" som Zeekr. Förarmiljön är för avskalad i mitt tycke och smak och delar av vad jag i övrigt uppskattar ser Du i listan ovan.
Men detta är helt och hållet baserat på mina preferenser, andra som provat och gjort andra val gör sina värderingar efter deras förutsättningar och önskemål. Mina önskemål innebär dock att jag uppfattar Martinssons val (Zeekr) som ett i f t egenskaperna mycket prisvärt alternativ då den i mångt och mycket slår mer uppåt än nedåt i prissegmenten.