uraza skrev: ↑28 aug 2024 23:40
Carlsson skrev: ↑28 aug 2024 10:58
uraza skrev: ↑28 aug 2024 00:09
Carlsson skrev: ↑27 aug 2024 17:03
För att det ska bli "billigare" att äga en MY än att leasa bilen på tre år ska värdeminskningen vara mindre än 30% på tre år. Är värdeminskningen mer än 30% är det billigare att leasa. Det är då förutsatt att man kör 1000-1500 mil per år.
och alternativkostnad på att lägga in 110 000 kr som kontantinsats.
Jag förstår inte vad du menar med detta.
Om du köper bilen behöver du lägga in 110 000 kr som kontantinsats. Denna summa representerar en alternativkostnad, eftersom de pengarna annars skulle kunna investeras. Om du istället leasar bilen kan du investera dessa 110 000 kr och få X kr per månad i avkastning. Detta är viktigt att ta med i beräkningen när man jämför leasing med att köpa bil – många glömmer ofta att ta hänsyn till denna potentiella avkastning.
Då är jag med. Lägger vi in det i kalkylen blir kostnad per månad för en MY Standard Range med 1000 mil: 5290:- och med 1500 mil: 5790:- då har jag räknat med att försäkringen kostar 500 kr i månaden samt att du får 4% ränta per år på 110 000 kr. Det är troligen något högt räknat eftersom räntorna är på väg ner igen. Sannolikheten att du på så kort sikt skulle få mer på börsen är ett lotteri. Du kan lika gärna gå 30% upp som 30% ner enskilda år, inte värt att räkna på.
Därtill kommer vinterdäck och drivmedel.
Jämför vi med att köpa en MY SR handlar allt om värdeminskningen, såklart. Vid cirka 50% på tre år landar vi på cirka 8800 kr per månad över tre år. Då tillkommer vinterdäck och drivmedel. Äger vi bilen i fem år blir det cirka 6800 (om den fortsätter tappa 10% per år efter tre år) och vid åtta år har man betalat 5500 per månad.
Är vi lite ”snällare” med värdeminskning och räknar 10% per år alla år blir siffrorna istället:
3 år: 5300 per månad
5 år: 5100 per månad
8 år: 4800 per månad (vid åtta år räknar jag med att man behövt köpa en uppsättning sommar och vinterdäck)
Sanningen ligger väl troligtvis närmare de högre siffrorna än de lägre. Allt handlar om värdeminskning om 3, 5 och 8 år. Är den närmare 30 eller närmare 50% om tre år? Time will tell. Oavsett känns leasingkostnaden för en MY SR relativt billig.