Tesla slutar tillverka S och X

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Maetlarv

Re: Tesla slutar tillverka S och X

Inlägg av Maetlarv »

bjornnilsson skrev: 31 jan 2026 18:33
IMG_4845.jpeg

RIP

Bästa vinterbilen.
Bästa husbilen.
Fetaste bakdelen.
Galnaste accelerationen.
Bästa packutrymmet.
Absolut bästa långfärdssällskapet.
Mjuk, tyst, lugn och låg, som frun säger.
Bilen där varje kilometer är en njutning.
Absolut snyggaste Teslan! Och acc o bakdel håller jag med om. Men bästa husbilen kan du inte mena på allvar.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Maetlarv skrev: 31 jan 2026 22:30
IMG_4845.jpeg

RIP

Bästa vinterbilen.
Bästa husbilen.
Fetaste bakdelen.
Galnaste accelerationen.
Bästa packutrymmet.
Absolut snyggaste Teslan! Och acc o bakdel håller jag med om. Men bästa husbilen kan du inte mena på allvar.
Jo då. Tack vare bakboxen är allt möjligt. Kylskåpet får plats under bagageutrymmet. Ölen i frunken. Visst, dusch och toalett är en utmaning. Men vi har skaffat en portabel liten hopfällbar toastol och en handdusch är på gång.. Camp mode rockar.
9CEB6A3D-1EA1-4888-9FED-B2C275745870.png
IMG_4855.jpeg
IMG_4854.jpeg
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Personligen tycker jag att MS och X är bilar som borde kunna ha utvecklats länge än. De har nästan ikonstatus och med mer fokus på utveckling hade de nog sålt tillräckligt bra. Att volymen är liten har inte någon betydelse så länge de går att tillverka med vinst.
Idag borde t.ex batteriet kunna ha haft minst 50 % högre kapacitet till samma eller lägre kostnad som när 100 batteriet kom 2017.
Tänker åter på hur andra bilmodeller vårdats, t.ex. Corvette. Kanske inte ett bra exempel då bilen idag inte är lika åtråvärd som ny.
Jag har svårt att förstå diskussioner om att ”plattformen” är för gammal. Vad är förresten en plattform? S idag har inte många skruvar gemensamt med första S.

Här är en som ifrågasätter beslutet
https://www.teslarati.com/tesla-analyst ... continued/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev: 01 feb 2026 09:29
Personligen tycker jag att MS och X är bilar som borde kunna ha utvecklats länge än. De har nästan ikonstatus och med mer fokus på utveckling hade de nog sålt tillräckligt bra. Att volymen är liten har inte någon betydelse så länge de går att tillverka med vinst.
Idag borde t.ex batteriet kunna ha haft minst 50 % högre kapacitet till samma eller lägre kostnad som när 100 batteriet kom 2017.
Tänker åter på hur andra bilmodeller vårdats, t.ex. Corvette. Kanske inte ett bra exempel då bilen idag inte är lika åtråvärd som ny.
Jag har svårt att förstå diskussioner om att ”plattformen” är för gammal. Vad är förresten en plattform? S idag har inte många skruvar gemensamt med första S.

Med platform menar man bilens grundarkitektur. Model 3 och Y är ett bra exempel på bilar som till hög grad delar platform.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Att man lägger ner S/X är som om Mercedes-Benz skulle lägga ner S-klasse och GLS. Tesla vill alltså positionera sig i lägre segment. Kanske klokt ändå för i det övre segmentet förväntar jag mig mer, inte minst möjligheten att anpassa bilen.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Fredrik j skrev: 01 feb 2026 09:58

Med platform menar man bilens grundarkitektur. Model 3 och Y är ett bra exempel på bilar som till hög grad delar platform.
Jo det har jag förstått, men inte exakt vad en plattform är. Alla bilar har fyra hjul, möjlighet till fyrhjulsdrift och olika plattformar ser för den oinvigde likadana ut. Är det bottenplattans form, motorfästen och hjulupphängning? Hör karossformen dit? Längd och bredd? Hur som, googlar och försöker förstå vad som är omodernt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Tycker att Fredrik j beskriver vad plattform är på enkelt sett och kan bara hålla med om det.

Synd att det inte verkar komma någon ersättare till dessa modeller, det hade varit intressant.

Jag har ställt denna fråga tidigare men hur tänker Tesla med bil produktionen framöver?
Nya modeller i pipeline? (verkar inte så?)
Kommer man att upphöra med att producera bilar?
Model 3 Performance Highland
manneson

Inlägg av manneson »

Volymmodeller har ju aldrig varit någon högmarginalprodukt. Tesla hade behövt bli det nya Ferrari för att behålla höga marginaler.
Så nej framtiden ligger nog inte i att tillverka bilar, åtminstone inte sådana folk kör själva.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Inlägg av Claes_B »

Gustafsson skrev: 01 feb 2026 10:07
Fredrik j skrev: 01 feb 2026 09:58

Jo det har jag förstått, men inte exakt vad en plattform är. Alla bilar har fyra hjul, möjlighet till fyrhjulsdrift och olika plattformar ser för den oinvigde likadana ut. Är det bottenplattans form, motorfästen och hjulupphängning? Hör karossformen dit? Längd och bredd? Hur som, googlar och försöker förstå vad som är omodernt.
Plattformen är mer att det är gemensamma komponenter och struktur på uppbyggnaden, inte att det ser likadant ut. Många olika modeller kan dela på samma plattform trots att det skiljer storleksmässigt och utseendemässigt. Exv. så bygger ju Volvo ett antal olika modeller på sin SPA-plattform, S60 och XC90 är exv. byggda på den och inte så lika varandra.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Håller med. Litegrann att ta själen ur Tesla.
Men de väldigt små förändringarna i senaste refreshen pekar på hur lite Tesla var villiga att lägga på att uppdatera modellen. Marknaden verkar vilja ha en rejäl remake, för att bilen ska vara intressant.

(OBS! Det är inte min personliga syn att det hade behövts en massa stora moddar. Jobba på kvaliten på delar och helheten/byggkvalitet hade räckt för mig. En hjulupphängning bak som inte förstör bakhjulen och att man faktiskt levererar bilen med en hjulinställning istället för slumpen)

Batteriet kunde inte direkt få mer kapacitet utan att bygga om bilen från grunden. Toppvärdet låg runt 2020 med 104kWh total kapacitet och 8256 18650-celler.

När Palladium kom re-designades batteriet helt för att få kylning så att man kunde ta ut mycket effekt, vilket tog en del plats (flera parallella kylslingor istället för en seriekopplad). Det blev 7920 celler istället för 8256.

Panasonic 18650 och 2170 är de mest energitäta batterierna på marknaden. Det finns inga celler som ger mer energi per volym.

Hade man gått på samma design med sämre kylning och bibehållit 8256 celler hade det blivit 104 kWh igen. (Samma energitäthet i cellerna.)
Men då hade det inte kunnat bli någon Plaid.

Hade Tesla velat (och fått) hade de kanske kunnat använda 2170-cellerna. De har samma energitäthet, så det hade blivit 107 kWh med nuvarande kylning.
Med 2170 och dålig kylning hade man kunnat nå ~ 111.5 kWh. Men då hade inte Plaiden kunnat uppstå, återigen.
2170 skulle kosta 5mm markfrigång eller höjd på bilen så det kan säkert lösas. Min gissning är att Tesla låste sig avtalsmässigt till 18650 i model S när man gick ihop med Panasonic.

Man har gått över till *high volt cells* i nya model Y LR/P både i USA och EU (det är inte samma celler). Dessa lider av långsam laddning och trots 84kWh får man inte ut speciellt mycket effekt ur det nya LG-packet.

Skulle man gå dessa högvolts-celler, fast med bra kylning kommer man upp i cirka 112 kWh.
Mer ryms det inte i nuvarande utrymme för batterilådan, och vill man öka kapaciteten krävs en redesign. Exempelvis att stacka celler i mer än ett lager där man inte har fötter eller använda celler som är högre och designa om bottenplattan. Bilen skulle bli lite högre, eftersom det inte finns någon extra space idag.

Hade man bibehållit 4680 med NCA-kemi hade man teoretiskt fått ~ 122kWh, men det hade offrat 15 mm markfrigång vilket man antagligen inte kan göra bara “sådär”. Nu har Tesla haft stora problem med 4680 och energitätheten är 10-15% under NCA eftersom man bytt till NMC-kemi. 4680 skulle inte lösa något i dagsläget.

112 kWh är max kapacitet vi får till i tillgängligt utrymme och då har vi ändå de mest energidensitiva cellerna som finns idag, men vi har begränsat maxeffekten pga de cellernas begränsningar.

Så ur ett Plaidperspektiv är batteriet ganska maximerat. Cellerna är inte speciellt bra enligt min mening då man tagit utvecklingen ett steg för långt mot hög kapacitet, då batterierba degraderar extremt snabbt och laddningen är kraftfullt neddragen sen 2021. Men de ger 100kWh och bilen levererar sina 1000hk.

Här håller jag med precis som jag beskrev tidigare. Men försäljningen gjorde tvärstopp i USA (minskade med 90% eller mer?) och varken refreshen eller fri SuC bilens livslängd gjorde något än lite konstgjord andning.

Tesla verkar extremt resultatinriktade (se kvartalshetsen som skulle bort men lika fullt är kvar) och om inte S/X fungerar som kassako tas den bort.

I min värld behöver premium-märken några modeller med flärd. De etablerade premiummärkena har alltid haft det och någon förändring syns inte där.

Jag upplever det som början till Teslas fall när man bara har två modeller att erbjuda. När andra märken har ett betydligt bredare spektrum att erbjuda blir det lättare att hitta bilen som passar ens behov där.
Tidigare fick bilköparen anpassa sig gör att köpa en EV, det visste man och gjorde.
Idag behövs det inte, då utbudet är såpass stort.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

85n skrev: 30 jan 2026 15:50
Sedan om jag släpper lös den mellan 23-05 på fre-lör det får det ekonomiska incitamentet avgöra. Förmodligen kommer den gå Robotaxi 24/7, medan jag själv åker närmaste Robotaxi istället för att kalla hem bilen.

Tiden får avgöra, det är knappast 10 år bort i USA. Här är det svårt att veta.
Hur tänker du att det funkar med spyor, nedskräpning, kladd, punktering, när bilen blir vandaliserad, kör fast/på något, eller blir påkörd? Ska du ha ett larm på det och gå upp mitt i natten och fixa den, eller rengöra bilen varje lördagsmorgon?

Jag tror att det är minst 10 år bort innan privatpersoner lånar ut sin bil som taxi även i USA. Jag tänker att det är troligare att det aldrig händer. Man äger inte en bil privat för att andra ska gegga ned den. Att bedriva taxiverksamhet har skalfördelar och det är inget som vem som helst vill göra.

Att man tar en standardbil som massproduceras och använder den som robotaxi utan dubbelkommando i bilen eller på distans tror jag händer inom 10 år däremot.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 01 feb 2026 12:10
Jag tror att det är minst 10 år bort innan privatpersoner lånar ut sin bil som taxi ävemn i USA. Jag tänker att det är troligare att det aldrig händer.
Exakt. Taxiföretag kan säkert köpa in och nyttja förarlösa taxis.

För att det ska locka en privatperson på det sättet är det antagligen kollektivtänket och liknande ideologier som krävs.
Det finns ju redan folk som delar på bilar i bilpoolar etc, men det är en försvinnande liten del av befolkningen som gör det trots att det sannolikt är oerhört mycket billigare.

Mig lockar tanken inte ett dugg.

Jag har en bekant som ofta föreslår att köpa exempelvis handverktyg/maskiner etc. tillsammans men tanken på att måsta hämta verktyget när jag behöver det, att set kanske är trasigt eller att slitdelar behöver inköpas/bytas innan jag kommer åt att använda gör att den tanken går bort helt.

Jag skulle hellre ha en 10 år äldre bil, värd 1/4 själv än dela en bil med fyra andra familjer.

Det var diskussion här i forumet för några år sedan om att man kunde hyra ut sin egen bil när man inte behövde den och någon/några som hade tänkt hyra ut sin model 3/Y på det viset. Det fanns några företag som assisterade med det.
Det är nog ungefär samma tänk som att låta bilen gå som taxi när man inte behöver den.

Det finns inget märkbart intresse för det verkar det som.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Om bilar med riktig total självkörning blir verklighet så skulle jag kunna tänka mig att investera i en för att ha när jag blir så gammal att jag annars skulle vara hänvisad till färdtjänst. Jag har passerat 60, så om 20-25 år, kanske?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jerker skrev: 01 feb 2026 14:34
Om bilar med riktig total självkörning blir verklighet så skulle jag kunna tänka mig att investera i en för att ha när jag blir så gammal att jag annars skulle vara hänvisad till färdtjänst. Jag har passerat 60, så om 20-25 år, kanske?
Där finns en poäng som jag inte tänkt på. Om man inte får ha kvar sitt körkort kanske dessa kan vara nåt...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det känns ju ändå som att solid state kan ligga runt hörnet, och då blir vad jag förstår energitätheten betydligt högre. Rätta mig om jag har fel. Bättre billigare och hållbarare utlovas.
Personligen är jag inte så intresserad av 1000+ Hk. Min AWD 2023 är mer än tillräckligt kapabel, laddhastigheten däremot är ju väldigt nice.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gustafsson skrev: 01 feb 2026 14:45
Det känns ju ändå som att solid state kan ligga runt hörnet, och då blir vad jag förstår energitätheten betydligt högre. Rätta mig om jag har fel. Bättre billigare och hållbarare utlovas.
Personligen är jag inte så intresserad av 1000+ Hk. Min AWD 2023 är mer än tillräckligt kapabel, laddhastigheten däremot är ju väldigt nice.
Redan för 10 år sedan pratades det om solid state och man fick höra att man var korkad som köpte elbil då, eftersom solid state var runt hörnet och då skulle alla andra elbilar bli värdelösa över en natt.

Vi får se hur det blir.
Vi har i och för sig aldrig varit så nära solid state som nu. Men billigt kommer det inte bli. Inte initialt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

IMG_4845.jpeg

RIP

Bästa vinterbilen.
Bästa husbilen.
Fetaste bakdelen.
Galnaste accelerationen.
Bästa packutrymmet.
Snyggaste baken kommer man långt på ;)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Ny high tech teknik är aldrig billig från början.
Och äkta solid statebatterier är några år bort.

Media fokuserar på Wh/kg, fast vikten är inte första problemet. Ryms inte batteriet man vill ha dit så spelar energidensiteten i vikt ingen roll.

Det pratas mycket om 800-1000Wh/L för de första SSB:na när man läser info från tillverkarna själv.

Senaste 2170-cellerna som idag sitter i model 3/Y når 800Wh/L eller väldigt nära det.

1000Wh per liter är ~ 32% mer energitätt än dagens model S-cell.

Det planeras för att nyttja andra ämnen än man använder idag som ger mer energitäthet. Men det blir inte före 2030.

Nio ET7 finns med 100kWh LFP. Det är ett rätt fett batteripack med ungefär samma yta som model S, men själva batteripacket är närapå dubbelt så tjockt (1.5x?) som model S pack.
Den bilen finns också med ett semi solidstatebatteri på 150 kWh, och det är också lika tjockt, dvs 1.5 gånger model S-packet.

När EV Media som inte fattar bättre sprider rykten om batterier blir focus ofta fel. Nyligen hade man en nyhetsdrive om Chery/Exeed Liefeng som sägs skulle komma ut med en 1500 km räckvidds bil med SSB 2026.

Hela historien är uppfablad och spårar man det bakvägen till Chery och batteritillverkaren så är bilen en konceptbil. Kommer inte tillverkas som media beskriver, framförallt inte 2026. Tillverkaren Chery säger 1500km men snarare 1300 km. De pratar CLTC, som inte är speciellt verklighetsbaserar.
Batteritillverkaren ska dra igång en prototyp av solid statebatteriet i år.
Man har löst att tillverka solid state på laboratorienivå men man har inte löst hur serietillverkning ska gå till.

Batteritillverkaren säger dessutom 400Wh/kg, inte 600.

Jag rekommenderar alla Solid state-tefanatiker att kritiskt granska EV nyheter om Solid state och fantastiska räckvidder. EV media blir aldrig hängd för att de påstått något som inte var sant.

Detta är Cherys hemsida. Man kan kolla in detas nyheter om 600Wh/kg och 1500km räckvidd här:
https://www.cheryinternational.com/pc/ ... ndex.shtml
(Nej, man hittar inget om det där. Undra varför).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 01 feb 2026 14:55
Redan för 10 år sedan pratades det om solid state och man fick höra att man var korkad som köpte elbil då, eftersom solid state var runt hörnet och då skulle alla andra elbilar bli värdelösa över en natt.

Vi får se hur det blir.
Vi har i och för sig aldrig varit så nära solid state som nu. Men billigt kommer det inte bli. Inte initialt.
Exakt.

Och Solid state händer inte före 2030.

Om det gör det är det inte i gemene mans Y utan i en dyr exklusiv bil, ungefär det som motsvarar model S.

Såvitt vi vet så jagr inte Tesla Solid state utvecklingen med blåslampa. Tesla har valt vägen att fortsätta med den billigaste batteritekniken som finns, och de köper att bilarna hamnar efter i laddhastighet och kapacitet etc.

Man maximerar såklart vinsten genom att fortsätta bygga med den billigaste skiten.
Hur stor avance har Tesla per bil jämfört med de andra? Gissningsvis mycket större.
Tesla kan än så länge sätta priser i relation till andra tillverkare som bygger bilarna mycket dyrare. Hir stor del av vinsten återinvesterar Tesla jämfört med BMW, Mercedes, Audi och Volvo?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
ErransEgo

Inlägg av ErransEgo »

spacecoin skrev: 01 feb 2026 12:10
85n skrev: 30 jan 2026 15:50
Sedan om jag släpper lös den mellan 23-05 på fre-lör det får det ekonomiska incitamentet avgöra. Förmodligen kommer den gå Robotaxi 24/7, medan jag själv åker närmaste Robotaxi istället för att kalla hem bilen.

Tiden får avgöra, det är knappast 10 år bort i USA. Här är det svårt att veta.
Hur tänker du att det funkar med spyor, nedskräpning, kladd, punktering, när bilen blir vandaliserad, kör fast/på något, eller blir påkörd? Ska du ha ett larm på det och gå upp mitt i natten och fixa den, eller rengöra bilen varje lördagsmorgon?

Jag tror att det är minst 10 år bort innan privatpersoner lånar ut sin bil som taxi även i USA. Jag tänker att det är troligare att det aldrig händer. Man äger inte en bil privat för att andra ska gegga ned den. Att bedriva taxiverksamhet har skalfördelar och det är inget som vem som helst vill göra.

Att man tar en standardbil som massproduceras och använder den som robotaxi utan dubbelkommando i bilen eller på distans tror jag händer inom 10 år däremot.
Jag känner folk som hyr ut bilar och husbilar privat idag.
Exempelvis på Gomore.
(Men vi är många som inte skulle vilja det, men de få som vill kommer att tjäna pengar på självkörande bilar, tror jag)

Många (inte alla dock) högutbildade som bor i storstäderna önskar inte att äga en bil, och det tänker inte som de flesta som bo i glesbygden, är lågutbildade, medelålders och äldre avseende transporter, ägande osv.

De många unga jag känner cyklar mycket och åker gärna kollektivt, både till jobbet, fritiden och på semestern.
De ser jag som givna kandidater till att hyra/låna våra Teslor.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

ErransEgo skrev: 01 feb 2026 16:54
De många unga jag känner cyklar mycket och åker gärna kollektivt, både till jobbet, fritiden och på semestern.
Jag har sett många unga växa upp och under en period av sitt vuxna liv tyckt att det funkar bra utan bil. Men för en väldigt stor andel så ändras den åsikten när de bildar familj, skaffar [stor] hund osv. Då blir det en bil ändå, för det funkar inte längre. Men det finns också de som är ihärdiga och fortsätter utan bil, men de är inte särskilt många.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jerker skrev: 01 feb 2026 17:22
Jag har sett många unga växa upp och under en period av sitt vuxna liv tyckt att det funkar bra utan bil. Men för en väldigt stor andel så ändras den åsikten när de bildar familj, skaffar [stor] hund osv. Då blir det en bil ändå, för det funkar inte längre. Men det finns också de som är ihärdiga och fortsätter utan bil, men de är inte särskilt många.
Det gäller ju kanske i storstäder att folk klarar sig utan bil. Vi har ytterst lite sån mentalitet här.

Här, normalstor stad i norr går det knappt några bussar. Lördag och söndag går det ingen, eller på sin höjd en buss.
Bor på gångavstånd från centrum men det funkar ju inte att gå några km i -30C med matkassar. Man skulle bli oerhört isolerad utan bil, speciellt vintertid.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

AAKEE skrev: 01 feb 2026 17:28
Det gäller ju kanske i storstäder att folk klarar sig utan bil. Vi har ytterst lite sån mentalitet här.

Här, normalstor stad i norr går det knappt några bussar. Lördag och söndag går det ingen, eller på sin höjd en buss.
Bor på gångavstånd från centrum men det funkar ju inte att gå några km i -30C med matkassar. Man skulle bli oerhört isolerad utan bil, speciellt vintertid.
Bor i södrare del av landet men samma gäller här. I kommuner utanför de riktigt stora städerna så är det en inte så liten andel av invånarna som verkligen bor på landet och kollektivtrafiken är anpassad efter jobb- och skolpendling. Många måste ändå ta sig med bil fram till busshållplatsen. Min kommun, Nyköping, där bor en tredjedel av invånarna utanför Nyköpings tätort. Det ser nog ut så i en större del av landet.

Visserligen bor 88% i det som definieras som en tätort, men av dessa 2000 tätorter är det inte särskilt många som skulle kunna bilda underlag för en flotta av "just-in-time" robottaxis. Tätorternas yta täcker endast 1,5% av landets yta.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jerker skrev: 01 feb 2026 17:45

Bor i södrare del av landet men samma gäller här. I kommuner utanför de riktigt stora städerna så är det en inte så liten andel av invånarna som verkligen bor på landet och kollektivtrafiken är anpassad efter jobb- och skolpendling. Många måste ändå ta sig med bil fram till busshållplatsen. Min kommun, Nyköping, där bor en tredjedel av invånarna utanför Nyköpings tätort. Det ser nog ut så i en större del av landet.

Visserligen bor 88% i det som definieras som en tätort, men av dessa 2000 tätorter är det inte särskilt många som skulle kunna bilda underlag för en flotta av "just-in-time" robottaxis. Tätorternas yta täcker endast 1,5% av landets yta.
Exakt så.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Jerker skrev: 01 feb 2026 17:45

Bor i utkanten av stad med 50k innevånare. Bland mina grannar är frågan knappast om man skall ha bil eller ej utan hur många man skall ha, vi har 3 bilar på 2 personer, snittet i villaområdet kanske är kring 2 per hushåll.
Men om villkoren är rätt skulle jag väl kunna hyra ut en bil tidvis om det inte är för mycket meck och även utnyttja robotaxis när man är på fyllan.
Skriv svar