Ny programuppdatering idag
Moderator: Redaktion
Re: Ny programuppdatering idag
Ikväll när jag körde på motorvägen upptäckte jag en uppdatering av autopiloten - efter senaste uppdateringen har den blivit mycket bättre på att köra om bilar. Tidigare tog den tid på sig innan den svängde ut efter att man börjat blinka, men nu körde den in och ut omedelbart varje gång. Mittlinjen var också streckad mycket längre än vad den varit tidigare efter att jag slutat att blinka.
Har inte upptäckt några andra förändringar/förbättringar efter att jag uppdaterade.
Har inte upptäckt några andra förändringar/förbättringar efter att jag uppdaterade.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Vilken är den senaste versionen?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- grenhall
- Teslaägare
Tack!bat skrev:http://ev-fw.com/grenhall skrev:Vilken är den senaste versionen?
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Jag upplever en klar försämring tyvärr.Herr X skrev:Har inte upptäckt några andra förändringar/förbättringar efter att jag uppdaterade.
De senaste 4 veckorna har vi kört ungefär 1000 mil (majoritet på AP naturligtvis) och efter uppdateringen har bilen en tendens att vingla snett bakom lastbilar.
- det som händer när jag ligger i ytterfilen och är på väg om en lastbil så kan bilen ibland tappa linjerna (vilka varje gång varit mycket tydliga) och då vinglat till ordentligt.
- detta händer inte varje gång, men har hänt i farter från 110 - 150 (Tyskland givetvis

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Den har via fleetlearning blivit rädd för lastbilar (förlåt Boreno men den här var jag ju bara tvungen att haka på)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Men den här också blivit mycket stabilare på vägar som går mellan mycket breda och smala filer...
- E20 från Göteborg har aldrig gått så här smidigt!
Det var ju spännande att höra. Jag har ju ingen ap själv, men jag hade lånebil förra månaden. Jag tyckte att den betedde sig som en berusad 12 åring just på E20. De breda filerna söder om Vara fick bilen att vingla betänkligt från sida till sida. Samtidigt som den inte tyckte om de smala filerna på motorvägen runt Partille heller. Jag fick ingripa våldsamt två gånger när bilen först försökte att våldföra sig på ett lastbilssläp, och strax därefter styrde den rakt in i mitträcket. Förmodligen var den sur eftersom den inte fick träffa den snygga lastbilsrumpan. Har det blivit bättre nu alltså menar du?Nicklas skrev:Men den här också blivit mycket stabilare på vägar som går mellan mycket breda och smala filer...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- grenhall
- Teslaägare
Du måste fått en riktig skitbil med gammal programvara eller 320px upplösning på kameran. Min autopilot kör centrerat och fint på alla vägar med vägmarkeringar. Vi körde hela vägen från Göteborg till Lund med autopilot. Funkade perfekt hela vägen. Nej förresten vid Glumslöv ville den lägga sig i mittfilen av tre filer. Men det var det värsta.mati skrev:Det var ju spännande att höra. Jag har ju ingen ap själv, men jag hade lånebil förra månaden. Jag tyckte att den betedde sig som en berusad 12 åring just på E20. De breda filerna söder om Vara fick bilen att vingla betänkligt från sida till sida. Samtidigt som den inte tyckte om de smala filerna på motorvägen runt Partille heller. Jag fick ingripa våldsamt två gånger när bilen först försökte att våldföra sig på ett lastbilssläp, och strax därefter styrde den rakt in i mitträcket. Förmodligen var den sur eftersom den inte fick träffa den snygga lastbilsrumpan. Har det blivit bättre nu alltså menar du?Nicklas skrev:Men den här också blivit mycket stabilare på vägar som går mellan mycket breda och smala filer...
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Nej, jag vet inte. Bilen var från 2016 och hade bara gått 300 mil. Men den körde ganska illa, även på de vägarna som borde vara idiotsäkra för autopiloten. Sambon blev så rädd att jag till sist valde att köra själv.grenhall skrev:Du måste fått en riktig skitbil med gammal programvara eller 320px upplösning på kameran. Min autopilot kör centrerat och fint på alla vägar med vägmarkeringar. Vi körde hela vägen från Göteborg till Lund med autopilot. Funkade perfekt hela vägen. Nej förresten vid Glumslöv ville den lägga sig i mittfilen av tre filer. Men det var det värsta.
HahahaBjelke skrev:Den har via fleetlearning blivit rädd för lastbilar (förlåt Boreno men den här var jag ju bara tvungen att haka på)
Jag noterade att AP hade stora problem att ligga bakom lastbilar. Den justerade sidledes mest hela tiden när vi körde på kortaste avståndet.
I mörker klarade AP inte att köra förbi lastbilar på tvåfilig väg utan att vingla så mycket att jag ofta tog över.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
- grenhall
- Teslaägare
Det säger absolut ingenting. Första gången jag körde Tesla med AP så kunde inte den byta fil. Det var en helt ny demobil. Men med gammal programvara.mati skrev:Nej, jag vet inte. Bilen var från 2016 och hade bara gått 300 mil. Men den körde ganska illa, även på de vägarna som borde vara idiotsäkra för autopiloten. Sambon blev så rädd att jag till sist valde att köra själv.grenhall skrev:Du måste fått en riktig skitbil med gammal programvara eller 320px upplösning på kameran. Min autopilot kör centrerat och fint på alla vägar med vägmarkeringar. Vi körde hela vägen från Göteborg till Lund med autopilot. Funkade perfekt hela vägen. Nej förresten vid Glumslöv ville den lägga sig i mittfilen av tre filer. Men det var det värsta.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- Bjelke
- Teslaägare
Har dom bytt kameran med åren? Det visste inte jag iaf, skulle ju kunna förklara varför min (och flera andra) har bilar som kör uselt ibland...grenhall skrev:Det säger absolut ingenting. Första gången jag körde Tesla med AP så kunde inte den byta fil. Det var en helt ny demobil. Men med gammal programvara.mati skrev:Nej, jag vet inte. Bilen var från 2016 och hade bara gått 300 mil. Men den körde ganska illa, även på de vägarna som borde vara idiotsäkra för autopiloten. Sambon blev så rädd att jag till sist valde att köra själv.grenhall skrev:Du måste fått en riktig skitbil med gammal programvara eller 320px upplösning på kameran. Min autopilot kör centrerat och fint på alla vägar med vägmarkeringar. Vi körde hela vägen från Göteborg till Lund med autopilot. Funkade perfekt hela vägen. Nej förresten vid Glumslöv ville den lägga sig i mittfilen av tre filer. Men det var det värsta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det här har jag också märkt. Jag körde en längre sträcka genom Danmark häromveckan, och där har de ju motorvägspåfarter där påfarten och högerfilen vävs ihop, vilket ofta skapar långa sträckor där filen helt plötsligt blir jättebred för att sen smalna av. Tidigare hade autopiloten väldigt svårt för såna situationer men det här hanterade den jättefint.Nicklas skrev:Men den här också blivit mycket stabilare på vägar som går mellan mycket breda och smala filer...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- grenhall
- Teslaägare
Det vet jag inte jag skojade mest eftersom jag inte upplever de problemen.Bjelke skrev:Har dom bytt kameran med åren? Det visste inte jag iaf, skulle ju kunna förklara varför min (och flera andra) har bilar som kör uselt ibland...grenhall skrev:Det säger absolut ingenting. Första gången jag körde Tesla med AP så kunde inte den byta fil. Det var en helt ny demobil. Men med gammal programvara.mati skrev:Nej, jag vet inte. Bilen var från 2016 och hade bara gått 300 mil. Men den körde ganska illa, även på de vägarna som borde vara idiotsäkra för autopiloten. Sambon blev så rädd att jag till sist valde att köra själv.grenhall skrev:Du måste fått en riktig skitbil med gammal programvara eller 320px upplösning på kameran. Min autopilot kör centrerat och fint på alla vägar med vägmarkeringar. Vi körde hela vägen från Göteborg till Lund med autopilot. Funkade perfekt hela vägen. Nej förresten vid Glumslöv ville den lägga sig i mittfilen av tre filer. Men det var det värsta.

Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- Bjelke
- Teslaägare
Äh va faen å jag som förberedde mig på å bråka till mig en bättre kamera...grenhall skrev:Det vet jag inte jag skojade mest eftersom jag inte upplever de problemen.Bjelke skrev:Har dom bytt kameran med åren? Det visste inte jag iaf, skulle ju kunna förklara varför min (och flera andra) har bilar som kör uselt ibland...grenhall skrev:Det säger absolut ingenting. Första gången jag körde Tesla med AP så kunde inte den byta fil. Det var en helt ny demobil. Men med gammal programvara.mati skrev:Nej, jag vet inte. Bilen var från 2016 och hade bara gått 300 mil. Men den körde ganska illa, även på de vägarna som borde vara idiotsäkra för autopiloten. Sambon blev så rädd att jag till sist valde att köra själv.grenhall skrev:Du måste fått en riktig skitbil med gammal programvara eller 320px upplösning på kameran. Min autopilot kör centrerat och fint på alla vägar med vägmarkeringar. Vi körde hela vägen från Göteborg till Lund med autopilot. Funkade perfekt hela vägen. Nej förresten vid Glumslöv ville den lägga sig i mittfilen av tre filer. Men det var det värsta.Men programvaran har blivit bättre!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Mystiskt.mati skrev:Jag tyckte att den betedde sig som en berusad 12 åring just på E20. De breda filerna söder om Vara fick bilen att vingla betänkligt från sida till sida. Samtidigt som den inte tyckte om de smala filerna på motorvägen runt Partille heller. Jag fick ingripa våldsamt två gånger när bilen först försökte att våldföra sig på ett lastbilssläp, och strax därefter styrde den rakt in i mitträcket.
I början av veckan körde jag E20 Göteborg-Gävle på den gamla autopilot-uppdateringen och den fungerade hur fint som helst längs alla vägarna. Inga problem utanför Vara och inga problem i Partille.
Du måste haft någon ruskigt gammal mjukvara om du upplevde sådana problem.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Det kan jag inte svara på. Jag kan bara säga att jag kände att jag aldrig skulle lägga pengar på en AP som fungerar såhär dåligt. Det var inte alls avkopplande att resa på det viset tyckte både sambon och jag.Herr X skrev:Du måste haft någon ruskigt gammal mjukvara om du upplevde sådana problem.
Jag nämnde det för SC när jag lämnade tillbaka bilen, men de tycke väl inte att det var så konstigt.
Är lite förbryllad, de flesta programuppdateringarna fungerar som förväntat men nu senast i torsdags strulade omkörningsfunktionen, fungerade en gång av tio. Idag fungerade den klockrent igen. Efter kartuppgradering i maj började GPSen strula: Bilen såg ut att köra bredvid vägen, med tiden längre och längre bort. I början återhämtade sig GPSen till nästa körning men det blev värre. Jag har en markerad laddplats vid stugan i Varberg men även en 500m ut i havet och en på Balgö, ca 20km fågelvägen. Där blev det besvärligt. Skulle göra en snabbt påkommen tur till sydvästra Danmark och ville panera SuC stoppen. Det gick inte då kartplaneraren inte kunde "hitta" någon fungerande väg från Balgö. Nästkommande dag återhämtade sig GPSen sig hjälpligt, har bara SuC i Middelfart markerad norr om motorvägen vid strandkanten till Lille Bält. Sedan dess har den fungerat normalt utan någon programuppdatering. Blir inte klok på hur systemet kan "återhämta sig" utan uppdatering (upprepade djupa omstarter av GPS funktionen gjordes i början utan synlig effekt).
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Jag tror att GPSen är helt enkelt kass. Det har ingenting med uppdateringarna att göra. Jag kör också väldigt ofta på åkern där det inte finns någon väg. Min har dessutom slutat rita den blå linjen där man ska köra när man planerar en rutt. Ibland funkar det, ibland inte. Det har bara uppstått utan att det var en uppdatering inblandad.
Härom dagen skulle jag åka hem från Skåne, 36 mil. I början tyckte bilen bestämt att jag klarar mig utan att ladda. Efter ett tag kom såklart gnället att jag skulle köra långsammare. Jag räknade om rutten, samma gnäll. Jag skulle inte klara mig hem tyckte bilen. Samma visa hela tiden. Grejen är bara att jag skulle passera Superchargern i Jung. Bilen ignorerade den iskallt. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Mycket märkligt.
Härom dagen skulle jag åka hem från Skåne, 36 mil. I början tyckte bilen bestämt att jag klarar mig utan att ladda. Efter ett tag kom såklart gnället att jag skulle köra långsammare. Jag räknade om rutten, samma gnäll. Jag skulle inte klara mig hem tyckte bilen. Samma visa hela tiden. Grejen är bara att jag skulle passera Superchargern i Jung. Bilen ignorerade den iskallt. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Mycket märkligt.
Ny programuppdatering idag
Utanför Varberg idag fick jag samma fel som du fick. På en bred väg vinglade bilen fram och tillbaka som en rattfyllerist..mati skrev:Det kan jag inte svara på. Jag kan bara säga att jag kände att jag aldrig skulle lägga pengar på en AP som fungerar såhär dåligt. Det var inte alls avkopplande att resa på det viset tyckte både sambon och jag.Herr X skrev:Du måste haft någon ruskigt gammal mjukvara om du upplevde sådana problem.
Jag nämnde det för SC när jag lämnade tillbaka bilen, men de tycke väl inte att det var så konstigt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
På väg norrut mot Oslo och känner lite på autopilotens omkörningsegenskaper. Den har definitivt blivit bättre i senaste uppdateringen.

Det är för övrigt en hel del trafik på vägarna idag - någon som vet hur det ser ut på superladdaren i Uddevalla? Helt tjockt?

Det är för övrigt en hel del trafik på vägarna idag - någon som vet hur det ser ut på superladdaren i Uddevalla? Helt tjockt?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Hur brukar det se ut mitt på danHerr X skrev:På väg norrut mot Oslo och känner lite på autopilotens omkörningsegenskaper. Den har definitivt blivit bättre i senaste uppdateringen.
Alla SuC upptagna av norska teslor
Kanske en dansk nånstans och en svensk

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ja, på SuC i Uddevalla flockas norrmännen. Det är nödvändigt för de flesta norrmännen att ladda där när de varit i Göteborg eftersom det i stort sett inte existerar några destinationsladdare i den staden.e5m1r skrev:Hur brukar det se ut mitt på dan
Alla SuC upptagna av norska teslor
För övrigt hittade jag mer förbättringar av autopiloten.. vid smala filer och temporära linjer vid vägarbeten är den nu säkrare.
Slog på autopiloten i Varberg och har nu kört 12 mil med autopiloten påslagen - genom vägarbeten och trafikkaoset i Göteborg. Den senaste uppdateringen innehöll definitivt förbättringar av autopiloten.
Men jag upplevde också att den svajade våldsamt häromdagen på en stor, bred väg med tydliga linjer - något den inte gjort tidigare. Jag och min fru spekulerade lite kring om det kan vara så att fleet learningen resettats och den börjar lära sig från början igen?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Problemet i Uddevalla är att många står flera timmar medan dom handlar på torp. Där om någonstans skulle man följa upp 45 minuters regeln