Sida 5 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2016 19:11
av lator
Tars skrev:
vigge50 skrev:
kontakten2 skrev:
Bolt får 38mil EPA . Punkt. Det e jävligt bra. :!:
Tänk vilken konkurrent till alla andra små, mellanklassbilar som finns ute idag.

Detta borde fler medier berätta om. Om dom nu kan skriva EPA istället för nedc...
Bara jag som tror försäljningen av e-Golf, i3 , e-up mm kommer sjunk de kommande månaderna?
Nu ska vi inte va sånna. Jag väntar på min i3:a som jag kommer vara nöjd med. Bild


Skickat från min dumphone
Den uppdaterade nya modellen?

Re: Artikel i media

Postat: 13 sep 2016 19:24
av joel80
Jag tycker det är en mycket bra start! Det här kommer övriga tillverkare kolla på!
Det behöver nu alltså inte kosta 700-800k för att få över 30 mils räckvidd i en elbil! Punkt!

Nu blir nästa steg som blir intressant att se vad dom får till för snabbladdning på den. Vore ju fint om det blir snabbare än 50kW... för att sätta press på övriga där också!

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 07:39
av Monark1954
Bra artikel av Lasse Swärd. Efter att ha varit kritisk till flera elbilsarticklar tycker jag denna är bra och balanserad.
http://www.dn.se/ekonomi/el-suven-kor-i ... kurrenter/

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 07:52
av Jerker
Monark1954 skrev:
Bra artikel av Lasse Swärd. Efter att ha varit kritisk till flera elbilsarticklar tycker jag denna är bra och balanserad.
http://www.dn.se/ekonomi/el-suven-kor-i ... kurrenter/
Ja, faktiskt! Men han kör i diket i slutet:
Jag kör ner i DN-garaget och pluggar in laddsladden med 16 amperes strömstyrka. Det tar 20 timmar innan batteriet är fullt igen står det på skärmen.

20 timmar! Jag kan inte låta bli att tänka på en helt annan elbil jag nyligen provkört. Den heter Toyota Mirai och klarar 50 mil på en tank vätgas, som man fyller på tre minuter.

Mirai känns som eldrift 2.0.
Min fråga till Lasse Swärd är: Fyllde du verkligen tanken i Mirai på 3 minuter och fick 50 mils räckvidd?

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 07:53
av jonasl
Och gjorde du det i DN-garaget?

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 08:08
av Jerker
jonasl skrev:
Och gjorde du det i DN-garaget?
+1 :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 08:10
av mati
Varför är dessa sk motorjournalister alltid så förtjusta i vätgasbilar? Är det nån slags konspiration? Eller har motorjournalister väldigt konstig livsstil så att de inte har tid att sova och ladda bilen på natten? Varför är det så himla livsviktigt att kunna åka till en mack och tanka där? (Jag bortser här nu från att det faktiskt inte går att tanka vätgas på bara några minuter)
Jag för min del slipper gärna att slösa en massa värdefull tid på detta. Förr i tiden tillbringade jag minst en arbetsdag per år med tankning av diesel. Det är extremt snällt räknat, 10 minuter per tankning en gång i veckan. Extraturer och omvägar för att ta sig sig närmsta mack inte inräknat. Det slipper jag nu. Laddning av elbil tar i praktiken 0 minuter för mig. Kan någon försöka att förklara det för Lasse?

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 08:13
av Jerker
mati skrev:
Varför är dessa sk motorjournalister alltid så förtjusta i vätgasbilar? Är det nån slags konspiration? Eller har motorjournalister väldigt konstig livsstil så att de inte har tid att sova och ladda bilen på natten? Varför är det så himla livsviktigt att kunna åka till en mack och tanka där? (Jag bortser här nu från att det faktiskt inte går att tanka vätgas på bara några minuter)
Jag för min del slipper gärna att slösa en massa värdefull tid på detta. Förr i tiden tillbringade jag minst en arbetsdag per år med tankning av diesel. Det är extremt snällt räknat, 10 minuter per tankning en gång i veckan. Extraturer och omvägar för att ta sig sig närmsta mack inte inräknat. Det slipper jag nu. Laddning av elbil tar i praktiken 0 minuter för mig. Kan någon försöka att förklara det för Lasse?
Ja, det är nåt som de inte kan ta in. De måste själva äga och köra en elbil någon tid innan de fattar att den där laddningen utanför hemmet/arbetsplatsen är en marginell företeelse. Jag laddar nästan aldrig utanför hemmet. Laddningen märks ju inte, den bara sker när bilen står där, och det är detta som de verkar vägra att fatta!

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 08:30
av Bod
Man kan inte få allt. Swärd kommer säkert att få en massa skit från Toyotavänner och fossilbilskramare för artikeln.
Ang vätgas tycker jag mig se en tydlig trend artiklarna, inte bara i DN utan generellt. För två år sedan var batteribilar en återvändsgränd och det var vätgas som gällde. För ett år sedan började man skriva att batteribilar kunde vara ett komplement till vätgasbilar. Idag skrivs det att batteribilar och vätgasbilar kompletterar varandra och i vissa artiklar tom att vätgas kommer att vara ett komplement till batteribilar.

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 08:45
av Jerker
Bod skrev:
Man kan inte få allt. Swärd kommer säkert att få en massa skit från Toyotavänner och fossilbilskramare för artikeln.
Ang vätgas tycker jag mig se en tydlig trend artiklarna, inte bara i DN utan generellt. För två år sedan var batteribilar en återvändsgränd och det var vätgas som gällde. För ett år sedan började man skriva att batteribilar kunde vara ett komplement till vätgasbilar. Idag skrivs det att batteribilar och vätgasbilar kompletterar varandra och i vissa artiklar tom att vätgas kommer att vara ett komplement till batteribilar.
Ja, kanske det...

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 08:50
av LarsL
Tror att Lasse Swärd ändå är frälst eller på väg att bli det. Hela artikeln är ju korrekt, den första jag har läst av "etablerade motorjournalist" som är det. Den enda bristen jag ser är att den saknar kritiken som borde finnas där eller? Men i stort sett bra jobbat Lasse, tycker jag.

Är det verkligen samma penna som skrivit sista stycket? Jag tror inte det. Jag tror att artikeln lämnades in utan sista stycket och att någon sedan påpekade att "Du kan inte vara en sådan där fanboy" och så slängdes stycket om Mirai in.

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 08:54
av LarsL
Bod skrev:
Man kan inte få allt. Swärd kommer säkert att få en massa skit från Toyotavänner och fossilbilskramare för artikeln.
Ang vätgas tycker jag mig se en tydlig trend artiklarna, inte bara i DN utan generellt. För två år sedan var batteribilar en återvändsgränd och det var vätgas som gällde. För ett år sedan började man skriva att batteribilar kunde vara ett komplement till vätgasbilar. Idag skrivs det att batteribilar och vätgasbilar kompletterar varandra och i vissa artiklar tom att vätgas kommer att vara ett komplement till batteribilar.
Tror att det är väldigt svårt att inse att det stora fina Toyota kan ha fel. Men så är det även den största kan ha fel.

Tänk bara att Tesla planerar att tillverka dubbelt så många bilar i sin fabrik än vad Toytota klarade. Toyota med sitt Lean och hur långt är ett snöre blir omkört och "förnedrat" av inovation och entreprenörsskap. :D Gött!

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 10:22
av mati
LarsL skrev:
Tror att det är väldigt svårt att inse att det stora fina Toyota kan ha fel. Men så är det även den största kan ha fel!
Konstigt egentligen, eftersom ALLA biltillverkare haft fel hittils. De har byggt bilar med förbränningsmotor i 100 år, trots att det är fel, som de flesta inser idag. Nu säger man att Toyota inte kan ha fel. Igen. Konstig logik.

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 11:04
av TiborBlomhall
LarsL skrev:
Tror att Lasse Swärd ändå är frälst eller på väg att bli det. Hela artikeln är ju korrekt, den första jag har läst av "etablerade motorjournalist" som är det. Den enda bristen jag ser är att den saknar kritiken som borde finnas där eller? Men i stort sett bra jobbat Lasse, tycker jag.

Är det verkligen samma penna som skrivit sista stycket? Jag tror inte det. Jag tror att artikeln lämnades in utan sista stycket och att någon sedan påpekade att "Du kan inte vara en sådan där fanboy" och så slängdes stycket om Mirai in.
Som journalist måste man ha något negativt att säga om det man skriver om för att uppfattas som balanserad och inte "fanboy". Det behöver man inte ens säga till en så erfaren journalist han fattade det själv efter första genomläsningen och la till sista stycket.

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 12:05
av TiborBlomhall
Hittade artikeln på Internet:
http://www.dn.se/ekonomi/tesla-model-x- ... kurrenter/

Jag tycker att till och med det han skriver om vätgasbilar är balanserat:
"Teslas karismatiske ledare Elon Musk kallar tekniken med bränsleceller för rena idiotin. Toyota ser den som framtiden.
Tillåt mig tro på en tredje väg, att det finns plats för båda."

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 12:12
av LarsL
TiborBlomhall skrev:
Som journalist måste man ha något negativt att säga om det man skriver om för att uppfattas som balanserad och inte "fanboy". Det behöver man inte ens säga till en så erfaren journalist han fattade det själv efter första genomläsningen och la till sista stycket.
Ja, artikeln är ju för positiv för att vara trovärdig... Men hade det inte varit bättre att smussla in det negativa i texten än ett fristående stycke på slutet.
Jag misstänker att gubben blev lite förtjust. :)

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 20:04
av Andersen
"Tillåt mig tro på en tredje väg, att det finns plats för båda. Batteribilar för i huvudsak stadstrafik, vätgasbilar för folk med längre körmönster och Teslor för dig som gillar vänsterfilen."

Jag skulle snarare säga tvärtom. Vi som bor utanför stan i villa har ju inga problem att nattladda, men hur gör man i stan? Då kan man lika gärna tanka vätgas på den enda vätgasstation som finns ;)

Att endast Tesla skulle göra snabba elbilar känns också som en typisk motorjournalistmyt.

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 20:05
av leiflodde
hmm hyfsat billigt då det begav sig :)

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... kostar-den

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 20:15
av LarsL
Andersen skrev:
"Tillåt mig tro på en tredje väg, att det finns plats för båda. Batteribilar för i huvudsak stadstrafik, vätgasbilar för folk med längre körmönster och Teslor för dig som gillar vänsterfilen."

Jag skulle snarare säga tvärtom. Vi som bor utanför stan i villa har ju inga problem att nattladda, men hur gör man i stan? Då kan man lika gärna tanka vätgas på den enda vätgasstation som finns ;)

Att endast Tesla skulle göra snabba elbilar känns också som en typisk motorjournalistmyt.
Tror du slagit spiken på huvudet där, det är klart att om man bor mitt i stan och ändå känner att man måste åka och ladda ja då funkar ju inte ens snabbladdare. Då måste man ju dock konstatera att det fortfarande är betydligt billigare och enklare att förse ALLA parkeringsplatser med laddning än att bygga vätgasstationer åt alla bilar.

Re: Artikel i media

Postat: 17 sep 2016 22:21
av +46
image.jpeg
Även kollegan J Wallner på DN Motor har varit ute och provkört Model X

Re: Artikel i media

Postat: 18 sep 2016 10:36
av LarsL
Oj ännu en korrekt artikel. Även om 40 minuter var till 100%, någon borde informerat dem om 80% laddning.

Självklart är det smartare att fortsätta tillverka dyra lyxbilar om pengar är målet. Men Elon vill förändra världen, pengar är en biprodukt.

Re: Artikel i media

Postat: 18 sep 2016 10:50
av Jerker
Ja, trots att Elons secret master plan är välkänd verkar journalister inte tro på den...

Re: Artikel i media

Postat: 18 sep 2016 18:03
av +46
Fler som skriver positivt om Tesla.
Kanske dags för DI att hänga på.

http://www.svd.se/teslas-model-3-driver ... 2016-09-18

Re: Artikel i media

Postat: 18 sep 2016 18:06
av Tars
lator skrev:
Tars skrev:
vigge50 skrev:
kontakten2 skrev:
Bolt får 38mil EPA . Punkt. Det e jävligt bra. :!:
Tänk vilken konkurrent till alla andra små, mellanklassbilar som finns ute idag.

Detta borde fler medier berätta om. Om dom nu kan skriva EPA istället för nedc...
Bara jag som tror försäljningen av e-Golf, i3 , e-up mm kommer sjunk de kommande månaderna?
Nu ska vi inte va sånna. Jag väntar på min i3:a som jag kommer vara nöjd med. Bild


Skickat från min dumphone
Den uppdaterade nya modellen?
Japp.


Skickat från min dumphone

Re: Artikel i media

Postat: 18 sep 2016 18:40
av Jerker
+46 skrev:
Fler som skriver positivt om Tesla.
Kanske dags för DI att hänga på.

http://www.svd.se/teslas-model-3-driver ... 2016-09-18
Japp, bara ett litet fel om priset på Tesla 3, i vanlig ordning...