Musk talar brett. Jag tolkade inte det som att alla uttag och standarder är kompatibla utan att den klarar allt från 110v till snabb DC precis som dagens bilar gör om man ombesörjer egen laddsladd.LarsL skrev:Elon Musk var tydlig med att Model 3 skulle acceptera vilken ström som helst var som helst, om det finns ström så kan du ladda.
Supercharging INTE gratis för Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
BMW i3 REX i väntan på Model3
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
CHAdeMO är designad för max 80 kW. Det är begränsat av kontaktytornas storlek. Och vi har fortfarande inte sett någon som lyckats att överföra högre effekt, fast det har jobbats på det ett tag.18650 skrev:Varför skulle inte chademo klara 150kW när Teslas kontakt avsedd för 43kW 3fas fixar 120kW DC? Jag är inget större fan av chademo, men det kan ju funka till 150kW för det.
Teslas kontakt är INTE avsedd för 43kW. Originalet är kanske det, men kontakterna i Teslas bilar och SuC är modifierade så de har större kontaktytor på stiften och klarar därmed att överföra högre effekter. Men bilarna är fortfarande kompatibla med standarden så de kan utnyttja befintliga Typ2 installationer vid laddning med lägre effekt.
Skillnaden med CHAdeMO är att om man modifierar kontakterna på laddarna så de får större kontaktytor så måste man även bygga nya/modifiera bilarn för att kunna tillgodogöra sig denna förändring. Och det är samma sak som att skapa en ny standard.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Det skulle gå att modifiera kontaktytorna på dagens Chademo och fortfarande ha bakåt kompatibilitet.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Så med Teslas kontakt funkar det att uppdatera men inte med chademo. Det är väl uppenbart att det krävs nya bilar som kan ta emot 150kW inte bara laddare. LarsL resonerar bra här. Man kan säkert ombesörja 150kW samtidigt som dagens bilar kan ta emot 50kW med samma handske i laddaren.Nicke Nyfiken skrev:CHAdeMO är designad för max 80 kW. Det är begränsat av kontaktytornas storlek. Och vi har fortfarande inte sett någon som lyckats att överföra högre effekt, fast det har jobbats på det ett tag.18650 skrev:Varför skulle inte chademo klara 150kW när Teslas kontakt avsedd för 43kW 3fas fixar 120kW DC? Jag är inget större fan av chademo, men det kan ju funka till 150kW för det.
Teslas kontakt är INTE avsedd för 43kW. Originalet är kanske det, men kontakterna i Teslas bilar och SuC är modifierade så de har större kontaktytor på stiften och klarar därmed att överföra högre effekter. Men bilarna är fortfarande kompatibla med standarden så de kan utnyttja befintliga Typ2 installationer vid laddning med lägre effekt.
Skillnaden med CHAdeMO är att om man modifierar kontakterna på laddarna så de får större kontaktytor så måste man även bygga nya/modifiera bilarn för att kunna tillgodogöra sig denna förändring. Och det är samma sak som att skapa en ny standard.
BMW i3 REX i väntan på Model3
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Jag vet inte varför läsförståelsen brister. Kanske uttryckte jag mig otydligt. Jag gör ett nytt försök.18650 skrev:Så med Teslas kontakt funkar det att uppdatera men inte med chademo. Det är väl uppenbart att det krävs nya bilar som kan ta emot 150kW inte bara laddare. LarsL resonerar bra här. Man kan säkert ombesörja 150kW samtidigt som dagens bilar kan ta emot 50kW med samma handske i laddaren.Nicke Nyfiken skrev:CHAdeMO är designad för max 80 kW. Det är begränsat av kontaktytornas storlek. Och vi har fortfarande inte sett någon som lyckats att överföra högre effekt, fast det har jobbats på det ett tag.18650 skrev:Varför skulle inte chademo klara 150kW när Teslas kontakt avsedd för 43kW 3fas fixar 120kW DC? Jag är inget större fan av chademo, men det kan ju funka till 150kW för det.
Teslas kontakt är INTE avsedd för 43kW. Originalet är kanske det, men kontakterna i Teslas bilar och SuC är modifierade så de har större kontaktytor på stiften och klarar därmed att överföra högre effekter. Men bilarna är fortfarande kompatibla med standarden så de kan utnyttja befintliga Typ2 installationer vid laddning med lägre effekt.
Skillnaden med CHAdeMO är att om man modifierar kontakterna på laddarna så de får större kontaktytor så måste man även bygga nya/modifiera bilarn för att kunna tillgodogöra sig denna förändring. Och det är samma sak som att skapa en ny standard.
Du ifrågasätter varför det inte skulle gå att köra 150 kW genom CHAdeMO som är designad för 80 kW, när Tesla kan köra 120 kW genom en kontakt som är designad för 43 kW.
Jag försökte bara förklara att den kontakt som Tesla använder INTE är designad för 43 kW som du felaktigt påstår.
Blanda inte äpplen och päron.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Du får förklara bättre varför Tesla kan ladda 120kW genom typ2 medan chademo inte kan uppgraderas. Du verkar lite trög på att förklara saker nämligen.Nicke Nyfiken skrev:Jag vet inte varför läsförståelsen brister. Kanske uttryckte jag mig otydligt. Jag gör ett nytt försök.18650 skrev:Så med Teslas kontakt funkar det att uppdatera men inte med chademo. Det är väl uppenbart att det krävs nya bilar som kan ta emot 150kW inte bara laddare. LarsL resonerar bra här. Man kan säkert ombesörja 150kW samtidigt som dagens bilar kan ta emot 50kW med samma handske i laddaren.Nicke Nyfiken skrev:CHAdeMO är designad för max 80 kW. Det är begränsat av kontaktytornas storlek. Och vi har fortfarande inte sett någon som lyckats att överföra högre effekt, fast det har jobbats på det ett tag.18650 skrev:Varför skulle inte chademo klara 150kW när Teslas kontakt avsedd för 43kW 3fas fixar 120kW DC? Jag är inget större fan av chademo, men det kan ju funka till 150kW för det.
Teslas kontakt är INTE avsedd för 43kW. Originalet är kanske det, men kontakterna i Teslas bilar och SuC är modifierade så de har större kontaktytor på stiften och klarar därmed att överföra högre effekter. Men bilarna är fortfarande kompatibla med standarden så de kan utnyttja befintliga Typ2 installationer vid laddning med lägre effekt.
Skillnaden med CHAdeMO är att om man modifierar kontakterna på laddarna så de får större kontaktytor så måste man även bygga nya/modifiera bilarn för att kunna tillgodogöra sig denna förändring. Och det är samma sak som att skapa en ny standard.
Du ifrågasätter varför det inte skulle gå att köra 150 kW genom CHAdeMO som är designad för 80 kW, när Tesla kan köra 120 kW genom en kontakt som är designad för 43 kW.
Jag försökte bara förklara att den kontakt som Tesla använder INTE är designad för 43 kW som du felaktigt påstår.
Blanda inte äpplen och päron.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Tesla laddar inte 120 kW genom Typ 2. Det går att koppla in typ 2 på Teslan men det är inte en standard typ 2 i Teslan och Superchargern har inte en standard typ 2-kontakt.18650 skrev:
Du får förklara bättre varför Tesla kan ladda 120kW genom typ2 medan chademo inte kan uppgraderas. Du verkar lite trög på att förklara saker nämligen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Supercharging INTE gratis för Model 3
Håller med ovanSvenssons skrev:Tesla laddar inte 120 kW genom Typ 2. Det går att koppla in typ 2 på Teslan men det är inte en standard typ 2 i Teslan och Superchargern har inte en standard typ 2-kontakt.18650 skrev:
Du får förklara bättre varför Tesla kan ladda 120kW genom typ2 medan chademo inte kan uppgraderas. Du verkar lite trög på att förklara saker nämligen.
Har dock svårt att se hur de har större kontaktyta än standard type 2
Det jag kan tänka mig är att andra material används och på samma sätt skulle man kunna utöka ChaDeMO
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Det Tesla förmodligen gjort med typ2 är att göra stiften längre och därmed ökat kontaktytan. Samma sak kan naturligtvis göras med en Chademo kontakt för att möjliggöra överföring av mer ström.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Du har rätt, Tesla har gjort stiften längre vilket som du säger gör kontaktytorna längre och detta skulle även kunna göras på Chademo.LarsL skrev:Det Tesla förmodligen gjort med typ2 är att göra stiften längre och därmed ökat kontaktytan. Samma sak kan naturligtvis göras med en Chademo kontakt för att möjliggöra överföring av mer ström.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Men går det att göra det samtidigt som gamla 40 kw laddare funkar med bilar med 150 nw uttag och vice versa?
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Jag kan inte se att stiften är längre dvs att SuC kontakten går längre in i kontakten i bilenvigge50 skrev:Du har rätt, Tesla har gjort stiften längre vilket som du säger gör kontaktytorna längre och detta skulle även kunna göras på Chademo.LarsL skrev:Det Tesla förmodligen gjort med typ2 är att göra stiften längre och därmed ökat kontaktytan. Samma sak kan naturligtvis göras med en Chademo kontakt för att möjliggöra överföring av mer ström.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Bilen kommunicerar med laddaren så det är inga problem att förmedla vilken laddstyrka som ska skickasbullen skrev:Men går det att göra det samtidigt som gamla 40 kw laddare funkar med bilar med 150 nw uttag och vice versa?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Det funkar utmärkt att ansluta en modifierad bil till en normalkontakt. Kontaktstiften räcker då bara halvvägs in så inga problem alls.bullen skrev:Men går det att göra det samtidigt som gamla 40 kw laddare funkar med bilar med 150 nw uttag och vice versa?
Åt andra hållet alltså en modifierad kontakt i en vanlig bil är inte heller några problem. Kontakten bottnar då i uttaget och insticker blir som på en omodifierad kontakt.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Vad skulle en rimlig tariff som tesla skulle kunna fakturera sina modell 3 ägare?
(alltså en rimlig så företaget gör vinst (de är ingen välgörenhet) men samtidigt inte hemuliskt mycket så det skulle vara ocker)
(om ni vill få ni ge en vilken nedrre opch övre gräns som ni anser som rimlig) (Tesla skulle vara mycket intresserad av sådan info)
gäller alltså de som inte betalat för paketet utan de som gör rätt för sig när de behöver tillgång till SuC.
(alltså en rimlig så företaget gör vinst (de är ingen välgörenhet) men samtidigt inte hemuliskt mycket så det skulle vara ocker)
(om ni vill få ni ge en vilken nedrre opch övre gräns som ni anser som rimlig) (Tesla skulle vara mycket intresserad av sådan info)
gäller alltså de som inte betalat för paketet utan de som gör rätt för sig när de behöver tillgång till SuC.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Ditt påstående är fel i grunden!18650 skrev:Du får förklara bättre varför Tesla kan ladda 120kW genom typ2 medan chademo inte kan uppgraderas. Du verkar lite trög på att förklara saker nämligen.Nicke Nyfiken skrev:Du ifrågasätter varför det inte skulle gå att köra 150 kW genom CHAdeMO som är designad för 80 kW, när Tesla kan köra 120 kW genom en kontakt som är designad för 43 kW.
Jag försökte bara förklara att den kontakt som Tesla använder INTE är designad för 43 kW som du felaktigt påstår.
Blanda inte äpplen och päron.
Tesla kör aldrig mer än 22kW genom Typ2. Kontakten de kör 120kW är Teslas egen design och ingen standardkontakt. Detta har de också fått en massa kritik för, från andra biltillverkare. Att Teslas DC-snabbladdningskontakt är kompatibel med Typ2 är ett sätt att slippa ha dubbla anslutningar i bilen, som t ex Nissan Leaf.
Men eftersom det kvittar hur jag än försöker förklara detta för dig, så föreslår jag istället att du läser Svenssons inlägg kring detta. Kanske kan Svenssons få dig att acceptera att du har fel när du påstår att Tesla kör 120kW genom Typ2.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Jag tycker priset för att använda SuC ad-hoc (om det ens kommer bli möjligt) borde vara minutpris + kWh-pris. På så sätt blir det dyrare pris per kWh för den som står och fyller upp mot 100% och kanske inte så lockande att blockera en plats mer än man absolut behöver i det läget.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Tror det kommer gå att köpa SC for life för 20000kr, inget annat alternativ.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Om du har en Typ2 kabel så kan du jämföra med kontakten i bilen. Kolla på stiftens längd så ser du en tydlig skillnad.e5m1r skrev:Jag kan inte se att stiften är längre dvs att SuC kontakten går längre in i kontakten i bilenvigge50 skrev:Du har rätt, Tesla har gjort stiften längre vilket som du säger gör kontaktytorna längre och detta skulle även kunna göras på Chademo.LarsL skrev:Det Tesla förmodligen gjort med typ2 är att göra stiften längre och därmed ökat kontaktytan. Samma sak kan naturligtvis göras med en Chademo kontakt för att möjliggöra överföring av mer ström.
Kontaktytorna på stiften (inte stiftens längd) är ca 40mm långa i Teslas kontakt medan de bara är ca 18mm i en Typ2 kontakt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Det är ju hela poängen en uppdaterad kontakt som är bakåtkompatibel, varför i hela friden skulle man inte kunna göra samma sak med chademo menar du?Nicke Nyfiken skrev:Ditt påstående är fel i grunden!
Tesla kör aldrig mer än 22kW genom Typ2. Kontakten de kör 120kW är Teslas egen design och ingen standardkontakt. Detta har de också fått en massa kritik för, från andra biltillverkare. Att Teslas DC-snabbladdningskontakt är kompatibel med Typ2 är ett sätt att slippa ha dubbla anslutningar i bilen, som t ex Nissan Leaf.
Men eftersom det kvittar hur jag än försöker förklara detta för dig, så föreslår jag istället att du läser Svenssons inlägg kring detta. Kanske kan Svenssons få dig att acceptera att du har fel när du påstår att Tesla kör 120kW genom Typ2.
BMW i3 REX i väntan på Model3
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Var har jag skrivit att det inte skulle går att göra så med CHAdeMO???18650 skrev:Det är ju hela poängen en uppdaterad kontakt som är bakåtkompatibel, varför i hela friden skulle man inte kunna göra samma sak med chademo menar du?Nicke Nyfiken skrev:Ditt påstående är fel i grunden!
Tesla kör aldrig mer än 22kW genom Typ2. Kontakten de kör 120kW är Teslas egen design och ingen standardkontakt. Detta har de också fått en massa kritik för, från andra biltillverkare. Att Teslas DC-snabbladdningskontakt är kompatibel med Typ2 är ett sätt att slippa ha dubbla anslutningar i bilen, som t ex Nissan Leaf.
Men eftersom det kvittar hur jag än försöker förklara detta för dig, så föreslår jag istället att du läser Svenssons inlägg kring detta. Kanske kan Svenssons få dig att acceptera att du har fel när du påstår att Tesla kör 120kW genom Typ2.
Vill du drar denna löjliga diskussion vidare så får du först citera mig där jag skriver att det inte går att ändra på CHAdeMO.
Du kommer med det ena påståendet efter det andra som inte har någon förankring i verkligheten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Kanske vi kan återgå till ämnet, istället för att dividera i sandlådan om något som inte ens passar in på trådrubriken?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Ser inga större bekymmer att ta fram en Chademo 2.0-kontakt som klarar av 150-300 kW men den lär ju inte sitta i dagens bilar eller adapter redan... Protokollet lär ju få arbetas om lite också för att dels kommunicera högre effekt vilket nog inte är något stort jobb alls men sedan också för att hantera olika kontakter plus kanske ökad säkerhet med temperatursensor t.ex. Ser framför mig fulhacksadaptrar för Chademo 2.0 -> Chademo för att kunna kräma ut lite högre effekt än vad som är lämpligt...18650 skrev:Det är ju hela poängen en uppdaterad kontakt som är bakåtkompatibel, varför i hela friden skulle man inte kunna göra samma sak med chademo menar du?Nicke Nyfiken skrev:Ditt påstående är fel i grunden!
Tesla kör aldrig mer än 22kW genom Typ2. Kontakten de kör 120kW är Teslas egen design och ingen standardkontakt. Detta har de också fått en massa kritik för, från andra biltillverkare. Att Teslas DC-snabbladdningskontakt är kompatibel med Typ2 är ett sätt att slippa ha dubbla anslutningar i bilen, som t ex Nissan Leaf.
Men eftersom det kvittar hur jag än försöker förklara detta för dig, så föreslår jag istället att du läser Svenssons inlägg kring detta. Kanske kan Svenssons få dig att acceptera att du har fel när du påstår att Tesla kör 120kW genom Typ2.
Förhoppningsvis så kommer Model 3 med en CCS-kontakt och man kan köpa till Chademo-adapter. Tyvärr finns ingen standard än för varken CCS eller Chademo i några högre effekter än dagens. Förhoppningsvis kommer det innan Model 3 börjar levereras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
HärNicke Nyfiken skrev:Var har jag skrivit att det inte skulle går att göra så med CHAdeMO???
Vill du drar denna löjliga diskussion vidare så får du först citera mig där jag skriver att det inte går att ändra på CHAdeMO.
Du kommer med det ena påståendet efter det andra som inte har någon förankring i verkligheten.
Nicke Nyfiken skrev:CHAdeMO är designad för max 80 kW. Det är begränsat av kontaktytornas storlek. Och vi har fortfarande inte sett någon som lyckats att överföra högre effekt, fast det har jobbats på det ett tag.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Surfaren skrev:Jag tycker priset för att använda SuC ad-hoc (om det ens kommer bli möjligt) borde vara minutpris + kWh-pris. På så sätt blir det dyrare pris per kWh för den som står och fyller upp mot 100% och kanske inte så lockande att blockera en plats mer än man absolut behöver i det läget.
Det har nämnts i en del sammanhang att det kan bli oerhört svårt för Tesla att sälja per kWh, då de per definition blir ett energibolag med allt vad som hör till. Det är inte helt enkelt och reglerna är väldigt olika mellan olika länder. I vissa delstater i USA är det helt enkelt omöjligt för Tesla att sälja per kWh.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14