Sida 5 av 8
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 24 jun 2016 09:32
av 18650
LarsL skrev:Elon Musk var tydlig med att Model 3 skulle acceptera vilken ström som helst var som helst, om det finns ström så kan du ladda.
Musk talar brett. Jag tolkade inte det som att alla uttag och standarder är kompatibla utan att den klarar allt från 110v till snabb DC precis som dagens bilar gör om man ombesörjer egen laddsladd.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 24 jun 2016 10:19
av Nicke Nyfiken
18650 skrev:Varför skulle inte chademo klara 150kW när Teslas kontakt avsedd för 43kW 3fas fixar 120kW DC? Jag är inget större fan av chademo, men det kan ju funka till 150kW för det.
CHAdeMO är designad för max 80 kW. Det är begränsat av kontaktytornas storlek. Och vi har fortfarande inte sett någon som lyckats att överföra högre effekt, fast det har jobbats på det ett tag.
Teslas kontakt är INTE avsedd för 43kW. Originalet är kanske det, men kontakterna i Teslas bilar och SuC är modifierade så de har större kontaktytor på stiften och klarar därmed att överföra högre effekter. Men bilarna är fortfarande kompatibla med standarden så de kan utnyttja befintliga Typ2 installationer vid laddning med lägre effekt.
Skillnaden med CHAdeMO är att om man modifierar kontakterna på laddarna så de får större kontaktytor så måste man även bygga nya/modifiera bilarn för att kunna tillgodogöra sig denna förändring. Och det är samma sak som att skapa en ny standard.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 24 jun 2016 11:00
av LarsL
Det skulle gå att modifiera kontaktytorna på dagens Chademo och fortfarande ha bakåt kompatibilitet.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 24 jun 2016 11:40
av 18650
Nicke Nyfiken skrev:18650 skrev:Varför skulle inte chademo klara 150kW när Teslas kontakt avsedd för 43kW 3fas fixar 120kW DC? Jag är inget större fan av chademo, men det kan ju funka till 150kW för det.
CHAdeMO är designad för max 80 kW. Det är begränsat av kontaktytornas storlek. Och vi har fortfarande inte sett någon som lyckats att överföra högre effekt, fast det har jobbats på det ett tag.
Teslas kontakt är INTE avsedd för 43kW. Originalet är kanske det, men kontakterna i Teslas bilar och SuC är modifierade så de har större kontaktytor på stiften och klarar därmed att överföra högre effekter. Men bilarna är fortfarande kompatibla med standarden så de kan utnyttja befintliga Typ2 installationer vid laddning med lägre effekt.
Skillnaden med CHAdeMO är att om man modifierar kontakterna på laddarna så de får större kontaktytor så måste man även bygga nya/modifiera bilarn för att kunna tillgodogöra sig denna förändring. Och det är samma sak som att skapa en ny standard.
Så med Teslas kontakt funkar det att uppdatera men inte med chademo. Det är väl uppenbart att det krävs nya bilar som kan ta emot 150kW inte bara laddare. LarsL resonerar bra här. Man kan säkert ombesörja 150kW samtidigt som dagens bilar kan ta emot 50kW med samma handske i laddaren.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 25 jun 2016 14:49
av Nicke Nyfiken
18650 skrev:Nicke Nyfiken skrev:18650 skrev:Varför skulle inte chademo klara 150kW när Teslas kontakt avsedd för 43kW 3fas fixar 120kW DC? Jag är inget större fan av chademo, men det kan ju funka till 150kW för det.
CHAdeMO är designad för max 80 kW. Det är begränsat av kontaktytornas storlek. Och vi har fortfarande inte sett någon som lyckats att överföra högre effekt, fast det har jobbats på det ett tag.
Teslas kontakt är INTE avsedd för 43kW. Originalet är kanske det, men kontakterna i Teslas bilar och SuC är modifierade så de har större kontaktytor på stiften och klarar därmed att överföra högre effekter. Men bilarna är fortfarande kompatibla med standarden så de kan utnyttja befintliga Typ2 installationer vid laddning med lägre effekt.
Skillnaden med CHAdeMO är att om man modifierar kontakterna på laddarna så de får större kontaktytor så måste man även bygga nya/modifiera bilarn för att kunna tillgodogöra sig denna förändring. Och det är samma sak som att skapa en ny standard.
Så med Teslas kontakt funkar det att uppdatera men inte med chademo. Det är väl uppenbart att det krävs nya bilar som kan ta emot 150kW inte bara laddare. LarsL resonerar bra här. Man kan säkert ombesörja 150kW samtidigt som dagens bilar kan ta emot 50kW med samma handske i laddaren.
Jag vet inte varför läsförståelsen brister. Kanske uttryckte jag mig otydligt. Jag gör ett nytt försök.
Du ifrågasätter varför det inte skulle gå att köra 150 kW genom CHAdeMO som är designad för 80 kW, när Tesla kan köra 120 kW genom en kontakt som är designad för 43 kW.
Jag försökte bara förklara att den kontakt som Tesla använder INTE är designad för 43 kW som du felaktigt påstår.
Blanda inte äpplen och päron.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 25 jun 2016 22:48
av 18650
Nicke Nyfiken skrev:18650 skrev:Nicke Nyfiken skrev:18650 skrev:Varför skulle inte chademo klara 150kW när Teslas kontakt avsedd för 43kW 3fas fixar 120kW DC? Jag är inget större fan av chademo, men det kan ju funka till 150kW för det.
CHAdeMO är designad för max 80 kW. Det är begränsat av kontaktytornas storlek. Och vi har fortfarande inte sett någon som lyckats att överföra högre effekt, fast det har jobbats på det ett tag.
Teslas kontakt är INTE avsedd för 43kW. Originalet är kanske det, men kontakterna i Teslas bilar och SuC är modifierade så de har större kontaktytor på stiften och klarar därmed att överföra högre effekter. Men bilarna är fortfarande kompatibla med standarden så de kan utnyttja befintliga Typ2 installationer vid laddning med lägre effekt.
Skillnaden med CHAdeMO är att om man modifierar kontakterna på laddarna så de får större kontaktytor så måste man även bygga nya/modifiera bilarn för att kunna tillgodogöra sig denna förändring. Och det är samma sak som att skapa en ny standard.
Så med Teslas kontakt funkar det att uppdatera men inte med chademo. Det är väl uppenbart att det krävs nya bilar som kan ta emot 150kW inte bara laddare. LarsL resonerar bra här. Man kan säkert ombesörja 150kW samtidigt som dagens bilar kan ta emot 50kW med samma handske i laddaren.
Jag vet inte varför läsförståelsen brister. Kanske uttryckte jag mig otydligt. Jag gör ett nytt försök.
Du ifrågasätter varför det inte skulle gå att köra 150 kW genom CHAdeMO som är designad för 80 kW, när Tesla kan köra 120 kW genom en kontakt som är designad för 43 kW.
Jag försökte bara förklara att den kontakt som Tesla använder INTE är designad för 43 kW som du felaktigt påstår.
Blanda inte äpplen och päron.
Du får förklara bättre varför Tesla kan ladda 120kW genom typ2 medan chademo inte kan uppgraderas. Du verkar lite trög på att förklara saker nämligen.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 25 jun 2016 23:00
av Svenssons
18650 skrev:
Du får förklara bättre varför Tesla kan ladda 120kW genom typ2 medan chademo inte kan uppgraderas. Du verkar lite trög på att förklara saker nämligen.
Tesla laddar inte 120 kW genom Typ 2. Det går att koppla in typ 2 på Teslan men det är inte en standard typ 2 i Teslan och Superchargern har inte en standard typ 2-kontakt.
Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 25 jun 2016 23:28
av e5m1r
Svenssons skrev:18650 skrev:
Du får förklara bättre varför Tesla kan ladda 120kW genom typ2 medan chademo inte kan uppgraderas. Du verkar lite trög på att förklara saker nämligen.
Tesla laddar inte 120 kW genom Typ 2. Det går att koppla in typ 2 på Teslan men det är inte en standard typ 2 i Teslan och Superchargern har inte en standard typ 2-kontakt.
Håller med ovan
Har dock svårt att se hur de har större kontaktyta än standard type 2
Det jag kan tänka mig är att andra material används och på samma sätt skulle man kunna utöka ChaDeMO
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 25 jun 2016 23:32
av LarsL
Det Tesla förmodligen gjort med typ2 är att göra stiften längre och därmed ökat kontaktytan. Samma sak kan naturligtvis göras med en Chademo kontakt för att möjliggöra överföring av mer ström.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 25 jun 2016 23:36
av vigge50
LarsL skrev:Det Tesla förmodligen gjort med typ2 är att göra stiften längre och därmed ökat kontaktytan. Samma sak kan naturligtvis göras med en Chademo kontakt för att möjliggöra överföring av mer ström.
Du har rätt, Tesla har gjort stiften längre vilket som du säger gör kontaktytorna längre och detta skulle även kunna göras på Chademo.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 25 jun 2016 23:51
av bullen
Men går det att göra det samtidigt som gamla 40 kw laddare funkar med bilar med 150 nw uttag och vice versa?
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 00:01
av e5m1r
vigge50 skrev:LarsL skrev:Det Tesla förmodligen gjort med typ2 är att göra stiften längre och därmed ökat kontaktytan. Samma sak kan naturligtvis göras med en Chademo kontakt för att möjliggöra överföring av mer ström.
Du har rätt, Tesla har gjort stiften längre vilket som du säger gör kontaktytorna längre och detta skulle även kunna göras på Chademo.
Jag kan inte se att stiften är längre dvs att SuC kontakten går längre in i kontakten i bilen
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 00:02
av e5m1r
bullen skrev:Men går det att göra det samtidigt som gamla 40 kw laddare funkar med bilar med 150 nw uttag och vice versa?
Bilen kommunicerar med laddaren så det är inga problem att förmedla vilken laddstyrka som ska skickas
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 08:50
av LarsL
bullen skrev:Men går det att göra det samtidigt som gamla 40 kw laddare funkar med bilar med 150 nw uttag och vice versa?
Det funkar utmärkt att ansluta en modifierad bil till en normalkontakt. Kontaktstiften räcker då bara halvvägs in så inga problem alls.
Åt andra hållet alltså en modifierad kontakt i en vanlig bil är inte heller några problem. Kontakten bottnar då i uttaget och insticker blir som på en omodifierad kontakt.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 11:54
av Mickep
Vad skulle en rimlig tariff som tesla skulle kunna fakturera sina modell 3 ägare?
(alltså en rimlig så företaget gör vinst (de är ingen välgörenhet) men samtidigt inte hemuliskt mycket så det skulle vara ocker)
(om ni vill få ni ge en vilken nedrre opch övre gräns som ni anser som rimlig) (Tesla skulle vara mycket intresserad av sådan info)
gäller alltså de som inte betalat för paketet utan de som gör rätt för sig när de behöver tillgång till SuC.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 12:25
av Nicke Nyfiken
18650 skrev:Nicke Nyfiken skrev:
Du ifrågasätter varför det inte skulle gå att köra 150 kW genom CHAdeMO som är designad för 80 kW, när Tesla kan köra 120 kW genom en kontakt som är designad för 43 kW.
Jag försökte bara förklara att den kontakt som Tesla använder INTE är designad för 43 kW som du felaktigt påstår.
Blanda inte äpplen och päron.
Du får förklara bättre varför Tesla kan ladda 120kW genom typ2 medan chademo inte kan uppgraderas. Du verkar lite trög på att förklara saker nämligen.
Ditt påstående är fel i grunden!
Tesla kör aldrig mer än 22kW genom Typ2. Kontakten de kör 120kW är Teslas egen design och ingen standardkontakt. Detta har de också fått en massa kritik för, från andra biltillverkare. Att Teslas DC-snabbladdningskontakt är kompatibel med Typ2 är ett sätt att slippa ha dubbla anslutningar i bilen, som t ex Nissan Leaf.
Men eftersom det kvittar hur jag än försöker förklara detta för dig, så föreslår jag istället att du läser Svenssons inlägg kring detta. Kanske kan Svenssons få dig att acceptera att du har fel när du påstår att Tesla kör 120kW genom Typ2.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 13:23
av Surfaren
Jag tycker priset för att använda SuC ad-hoc (om det ens kommer bli möjligt) borde vara minutpris + kWh-pris. På så sätt blir det dyrare pris per kWh för den som står och fyller upp mot 100% och kanske inte så lockande att blockera en plats mer än man absolut behöver i det läget.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 13:25
av LarsL
Tror det kommer gå att köpa SC for life för 20000kr, inget annat alternativ.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 14:06
av Nicke Nyfiken
e5m1r skrev:vigge50 skrev:LarsL skrev:Det Tesla förmodligen gjort med typ2 är att göra stiften längre och därmed ökat kontaktytan. Samma sak kan naturligtvis göras med en Chademo kontakt för att möjliggöra överföring av mer ström.
Du har rätt, Tesla har gjort stiften längre vilket som du säger gör kontaktytorna längre och detta skulle även kunna göras på Chademo.
Jag kan inte se att stiften är längre dvs att SuC kontakten går längre in i kontakten i bilen
Om du har en Typ2 kabel så kan du jämföra med kontakten i bilen. Kolla på stiftens längd så ser du en tydlig skillnad.
Kontaktytorna på stiften (inte stiftens längd) är ca 40mm långa i Teslas kontakt medan de bara är ca 18mm i en Typ2 kontakt.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 16:17
av 18650
Nicke Nyfiken skrev:Ditt påstående är fel i grunden!
Tesla kör aldrig mer än 22kW genom Typ2. Kontakten de kör 120kW är Teslas egen design och ingen standardkontakt. Detta har de också fått en massa kritik för, från andra biltillverkare. Att Teslas DC-snabbladdningskontakt är kompatibel med Typ2 är ett sätt att slippa ha dubbla anslutningar i bilen, som t ex Nissan Leaf.
Men eftersom det kvittar hur jag än försöker förklara detta för dig, så föreslår jag istället att du läser Svenssons inlägg kring detta. Kanske kan Svenssons få dig att acceptera att du har fel när du påstår att Tesla kör 120kW genom Typ2.
Det är ju hela poängen en uppdaterad kontakt som är bakåtkompatibel, varför i hela friden skulle man inte kunna göra samma sak med chademo menar du?
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 17:41
av Nicke Nyfiken
18650 skrev:Nicke Nyfiken skrev:Ditt påstående är fel i grunden!
Tesla kör aldrig mer än 22kW genom Typ2. Kontakten de kör 120kW är Teslas egen design och ingen standardkontakt. Detta har de också fått en massa kritik för, från andra biltillverkare. Att Teslas DC-snabbladdningskontakt är kompatibel med Typ2 är ett sätt att slippa ha dubbla anslutningar i bilen, som t ex Nissan Leaf.
Men eftersom det kvittar hur jag än försöker förklara detta för dig, så föreslår jag istället att du läser Svenssons inlägg kring detta. Kanske kan Svenssons få dig att acceptera att du har fel när du påstår att Tesla kör 120kW genom Typ2.
Det är ju hela poängen en uppdaterad kontakt som är bakåtkompatibel, varför i hela friden skulle man inte kunna göra samma sak med chademo menar du?
Var har jag skrivit att det inte skulle går att göra så med CHAdeMO???
Vill du drar denna löjliga diskussion vidare så får du först citera mig där jag skriver att det inte går att ändra på CHAdeMO.
Du kommer med det ena påståendet efter det andra som inte har någon förankring i verkligheten.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 18:10
av Surfaren
Kanske vi kan återgå till ämnet, istället för att dividera i sandlådan om något som inte ens passar in på trådrubriken?
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 18:16
av Svenssons
18650 skrev:Nicke Nyfiken skrev:Ditt påstående är fel i grunden!
Tesla kör aldrig mer än 22kW genom Typ2. Kontakten de kör 120kW är Teslas egen design och ingen standardkontakt. Detta har de också fått en massa kritik för, från andra biltillverkare. Att Teslas DC-snabbladdningskontakt är kompatibel med Typ2 är ett sätt att slippa ha dubbla anslutningar i bilen, som t ex Nissan Leaf.
Men eftersom det kvittar hur jag än försöker förklara detta för dig, så föreslår jag istället att du läser Svenssons inlägg kring detta. Kanske kan Svenssons få dig att acceptera att du har fel när du påstår att Tesla kör 120kW genom Typ2.
Det är ju hela poängen en uppdaterad kontakt som är bakåtkompatibel, varför i hela friden skulle man inte kunna göra samma sak med chademo menar du?
Ser inga större bekymmer att ta fram en Chademo 2.0-kontakt som klarar av 150-300 kW men den lär ju inte sitta i dagens bilar eller adapter redan... Protokollet lär ju få arbetas om lite också för att dels kommunicera högre effekt vilket nog inte är något stort jobb alls men sedan också för att hantera olika kontakter plus kanske ökad säkerhet med temperatursensor t.ex. Ser framför mig fulhacksadaptrar för Chademo 2.0 -> Chademo för att kunna kräma ut lite högre effekt än vad som är lämpligt...
Förhoppningsvis så kommer Model 3 med en CCS-kontakt och man kan köpa till Chademo-adapter. Tyvärr finns ingen standard än för varken CCS eller Chademo i några högre effekter än dagens. Förhoppningsvis kommer det innan Model 3 börjar levereras.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 18:57
av 18650
Nicke Nyfiken skrev:
Var har jag skrivit att det inte skulle går att göra så med CHAdeMO???
Vill du drar denna löjliga diskussion vidare så får du först citera mig där jag skriver att det inte går att ändra på CHAdeMO.
Du kommer med det ena påståendet efter det andra som inte har någon förankring i verkligheten.
Här
Nicke Nyfiken skrev:CHAdeMO är designad för max 80 kW. Det är begränsat av kontaktytornas storlek. Och vi har fortfarande inte sett någon som lyckats att överföra högre effekt, fast det har jobbats på det ett tag.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 26 jun 2016 19:03
av HelectriC
Surfaren skrev:Jag tycker priset för att använda SuC ad-hoc (om det ens kommer bli möjligt) borde vara minutpris + kWh-pris. På så sätt blir det dyrare pris per kWh för den som står och fyller upp mot 100% och kanske inte så lockande att blockera en plats mer än man absolut behöver i det läget.
Det har nämnts i en del sammanhang att det kan bli oerhört svårt för Tesla att sälja per kWh, då de per definition blir ett energibolag med allt vad som hör till. Det är inte helt enkelt och reglerna är väldigt olika mellan olika länder. I vissa delstater i USA är det helt enkelt omöjligt för Tesla att sälja per kWh.