Re: Gissa vad jag ska testköra idag
Postat: 12 jun 2016 17:02
Nu köpte jag en prenumeration på elbilen bara för det. Attans, ännu mer att läsa 

Var passen uppdelade så för att ni skulle få möjlighet inmundiga hummersås med jämna mellanrum?TiborBlomhall skrev:Som jämförelse fick vi ca 3 timmars provkörning sammanlagt (uppdelat i tre timslånga pass) när Mercedes bjöd in oss till provkörning.
Denna eviga hummersås. Konstigt att en verklig företeelse kan bli så jobbig att höra på...Seregon skrev:Var passen uppdelade så för att ni skulle få möjlighet inmundiga hummersås med jämna mellanrum?TiborBlomhall skrev:Som jämförelse fick vi ca 3 timmars provkörning sammanlagt (uppdelat i tre timslånga pass) när Mercedes bjöd in oss till provkörning.
Du kommer inte att ångra dig! Väldigt mycket läsvärt därapkungen skrev:Nu köpte jag en prenumeration på elbilen bara för det. Attans, ännu mer att läsa
Om man ägnar tiden åt så viktiga frågor som: Hur fort går dörrarna att öppna och med 1 dm snö på taket? Hur mycket väger batteriet? Hur mycket kapacitet tappar batterierna?, etc, etcTiborBlomhall skrev:Mission impossible:
http://www.dn.se/motor/omojligt-uppdrag ... la-i-oslo/
20 minuter räckte för mig till:
Stadskörning
Motorväg
Undanmanöver
0-100 acceleration
Panikbroms
Fotografering
Test av Bioweapon Defense Mode
Trevlig småprat med Tesla-killen
Jag säger inte att jag inte skulle gillat få längre provkörning. Men bättre gilla läget och göra det mesta av tiden. Fast jag hade ju veckor av Model S körning i bagaget så det var mest att jämföra (och det är knappt nån skillnad i tex väggrepp).
Som jämförelse fick vi ca 3 timmars provkörning sammanlagt (uppdelat i tre timslånga pass) när Mercedes bjöd in oss till provkörning.
Man kan som journalist förbereda sig, t.ex genom att läsa den information som finns på nätet och skriva upp dom frågorna man har. Men som du säger så är dom nog bortskämda med att få gott om tid att umgås (och smörja kråsetJerker skrev:Jag förstår nog båda parter litegrann. Visst borde motorjournalister erbjudas längre provkörningar. Det går ju knappast att skaffa sig en uppfattning om en bil på det sättet som nu gavs. Men å andra sidan har ju Tesla valt att gå en annan väg i sin marknadsföring, så man ser ju inte journalister och betald reklam som en prioriterad kanal för att få ut information om sina bilar. Det är motorjournalisterna ovana vid. Men jag tror att vi kommer att få se mer av detta i framtiden och journalister får vänja sig vid att i fortsättningen inte alltid bli behandlade som VIP-personer vid bilpresentationer.
Vad som är viktigt är nog väldigt olika från person till person. Jag har beställt en X90D och jag är ganska orolig för hur dörrarna funkar i snö och för den delen hur de funkar överhuvudtaget. Som ny till elbilar är jag också intresserad av hur länge batteriet håller innan det måste bytas. Speciellt som det troligen inte blir gratis.kenhag skrev:Om man ägnar tiden åt så viktiga frågor som: Hur fort går dörrarna att öppna och med 1 dm snö på taket? Hur mycket väger batteriet? Hur mycket kapacitet tappar batterierna?, etc, etc
Så får man inte mycket tid över att ställa dom viktiga frågorna som läsarna vill ha svar på.
En motorjournalist skall veta vilka frågor som är intressanta för läsarna. Hen är inte den vanliga bilköparen som vill klämma och fråga spontant om allting, utan skall vara fokuserad så att allt hinns med. Hur länge batteriet håller finns det gott om data på nätet att läsa sig till och inget man behöver fråga om på plats. Snö på taket får du inte köra med eftersom det skall borstas av före du åker. Jag kan inte påminna mig att jag borstat av biltaket mer än en handfull gånger den gångna vintern och ser det inte som något problem. Det kan väl inte vara så svårt att ställa samman dom viktiga frågorna och ta dom först så att man disponerar sin tid på bästa sätt. Det finns säker frågor som man inte hinner ställa på så kort tid men det skall vara sådana som inte är så viktiga för merparten av läsarna.kallekula skrev:Vad som är viktigt är nog väldigt olika från person till person. Jag har beställt en X90D och jag är ganska orolig för hur dörrarna funkar i snö och för den delen hur de funkar överhuvudtaget. Som ny till elbilar är jag också intresserad av hur länge batteriet håller innan det måste bytas. Speciellt som det troligen inte blir gratis.kenhag skrev:Om man ägnar tiden åt så viktiga frågor som: Hur fort går dörrarna att öppna och med 1 dm snö på taket? Hur mycket väger batteriet? Hur mycket kapacitet tappar batterierna?, etc, etc
Så får man inte mycket tid över att ställa dom viktiga frågorna som läsarna vill ha svar på.
Provköra en bil på 20 minuter tycker jag inte är mycket. Speciellt inte en helt ny "typ" av bil som en Tesla faktiskt är. För mig brukar det ta fem minuter bara att ställa in stol och speglar ordentligt innan jag kommer iväg. Då finns inte mycket tid kvar att testa unika funktioner. Många här kan nog bläddra igenom Teslas menysystem i sömnen och man kan säkert tycka att en journalist borde läsa på ordentligt innan provkörning av varenda Fiat men det sker nog sällan i verkligheten.
Innan provkörning av FIAT ska man tydligen mäta längd av kjoltygkallekula skrev:man kan säkert tycka att en journalist borde läsa på ordentligt innan provkörning av varenda Fiat men det sker nog sällan i verkligheten.
Jisses... Ja Teslas approach känns lite modernare. Ett par sekel eller såTiborBlomhall skrev:Innan provkörning av FIAT ska man tydligen mäta längd av kjoltygkallekula skrev:man kan säkert tycka att en journalist borde läsa på ordentligt innan provkörning av varenda Fiat men det sker nog sällan i verkligheten.![]()
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... a-min-fiat
Hmm, här är vi verkligen efter, räknade 300 fordon på ca 20 minuter kl 21. 4 st Toyota hybrider, ingen laddhybrid, ingen elbil. Gick sen runt och såg noll laddhybrider och en Toyota prius parkerade här omkring. Över hälften har motorvärmare på parkeringsplatsen eller egen tomt. Folk köper tydligen hellre dyra ice bilar, inte ens en outlander phev fanns det.TiborBlomhall skrev:Sitter i Waynes Coffee i Skoyen och väntar (är lite för tidig) och räknar på skoj antal elbilar som åker förbi på gatan utanför:
9 av 50 bilar var elbil!![]()
Och då snackar vi rena elbilar som jag känner igen, inga laddhybrider.
Vi importerar i princip ingen olja från Saudiarabien men du kanske menar världsproduktion. Dock så är det troligen inte Ryssland och Saudiarabien som kommer drabbas hårdast av minskad konsumtion eftersom produktionen i dessa länder främst rör konventionell olja. Det är producenter av dyrare icke konventionell olja som kommer drabbas först.Swede1 skrev:
Funderade på hur mkt diesel som sparas in med en elbil. Går bilen 30 000 mil och drar 0,5 liter per mil så blir det 15 000 liter mindre diesel sålt. Mindre växthusgaser, mindre
$$$ till Putin, Saudi mfl. Fattar inte man kan köpa en ny dyr suv idag som går på olja. Borde rasa i värde när elbilarna kommer stort om 1-3 år.