Sida 5 av 7
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 17 nov 2016 09:27
av e5m1r
Surfaren skrev:e5m1r skrev:
Problemet med taxi går att lösa det är bara det att tesla tar inte tag i det, varför vet jag inte
Blir för mycket badwill.
Det är mer badwill så här tycker jag
De kan åtminstone begränsa SOC till 80 på SuC eller nåt
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 17 nov 2016 10:15
av Nicke Nyfiken
e5m1r skrev:Surfaren skrev:e5m1r skrev:
Problemet med taxi går att lösa det är bara det att tesla tar inte tag i det, varför vet jag inte
Blir för mycket badwill.
Det är mer badwill så här tycker jag
De kan åtminstone begränsa SOC till 80 på SuC eller nåt
Ska bli intressant att se om du får samma utskällning av danni m.fl, som jag fick när jag nämnde något liknande i en annan tråd.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 17 nov 2016 11:04
av AnteF
Nicke Nyfiken skrev:e5m1r skrev:Surfaren skrev:e5m1r skrev:
Problemet med taxi går att lösa det är bara det att tesla tar inte tag i det, varför vet jag inte
Blir för mycket badwill.
Det är mer badwill så här tycker jag
De kan åtminstone begränsa SOC till 80 på SuC eller nåt
Ska bli intressant att se om du får samma utskällning av danni m.fl, som jag fick när jag nämnde något liknande i en annan tråd.

Eller att man får ladda till 100 max 2-3 gånger i månaden? Annars cap på 90? Kanske?
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 17 nov 2016 11:56
av Foluke
AnteF skrev:Nicke Nyfiken skrev:e5m1r skrev:Surfaren skrev:e5m1r skrev:
Problemet med taxi går att lösa det är bara det att tesla tar inte tag i det, varför vet jag inte
Blir för mycket badwill.
Det är mer badwill så här tycker jag
De kan åtminstone begränsa SOC till 80 på SuC eller nåt
Ska bli intressant att se om du får samma utskällning av danni m.fl, som jag fick när jag nämnde något liknande i en annan tråd.

Eller att man får ladda till 100 max 2-3 gånger i månaden? Annars cap på 90? Kanske?
"Avtal skall hållas"! Det är en grundprincip. Är det fritt SuC så är det. Att bygga som man gjort mellan Arlanda och Sthlm samt sälja taxi gör problemet oundvikligt. En ny SuC norr om Arlanda samt de nya reglerna efter nyår är väl det man får hoppas på.
Ett annat sätt att möjligen tackla det på har man gjort i Nebbenes, Eidsvoll. Där räknade jag till 20 Tesla laddstolpar! Vi var 5 som laddade. Så var det ett par tre andra stolpar också. Solli , Sarpsborg hade 8 stolpar och alla upptagna under någon minut.
Med modell 3 i antågande kan det bli trångt på fler SuC!
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 17 nov 2016 12:12
av AnteF
Avtal kan ju hållas med undantag att man gör diverse inskränkningar för att skydda batteriet gissningsvis.
I övrigt håller jag med. Tror att Tesla kör vidare på det som är och bygger fler laddstationer med pengarna som kommer in framöver.
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 17 nov 2016 19:45
av LarsL
Foluke skrev:
"Avtal skall hållas"! Det är en grundprincip. Är det fritt SuC så är det. Att bygga som man gjort mellan Arlanda och Sthlm samt sälja taxi gör problemet oundvikligt. En ny SuC norr om Arlanda samt de nya reglerna efter nyår är väl det man får hoppas på.
Ett annat sätt att möjligen tackla det på har man gjort i Nebbenes, Eidsvoll. Där räknade jag till 20 Tesla laddstolpar! Vi var 5 som laddade. Så var det ett par tre andra stolpar också. Solli , Sarpsborg hade 8 stolpar och alla upptagna under någon minut.
Med modell 3 i antågande kan det bli trångt på fler SuC!
Fast det är ju knappast en långresa som Taxi är ute på när de laddar? Supercharging har alltid varit till för långresor...
Att begränsa till 80% tycker jag låter vettigt, åtminstone för alla som håller på och vardagsladdar på närmsta SC.
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 17 nov 2016 20:20
av PoloPrinsen
Lite byfåneaktigt att det inte kan fås till att funfǵera-kan det vara storstadssyndrom eller nått annat speciikt?
Just ATT det laddas taxi är väl ingen negativ sak i sig. om inte annat så ger det massor med reklam för tesla om att det finns en ny typ av fordon - elbilen - till gemene man. så kanske herr Elon eg inte vil begränsa för mycket. och ej heller göra taxichauffören sur i onödan.
Om ni som är drabbade verkligen vill, tala med taxichaffisarna sakligt och vänligt så kanske den eg onögiga ladningen upphör. Bara att ni sammarbetar och tar er den tid det tar.
Tesla å sin sida skullle kunnde u ju installerat några 1 eller 3 fas uttag för toppfyllning och ev varmhållning, och väntetid tills nästa kjörning.
///PP
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 17 nov 2016 20:24
av Hnrk
I förrgår fick jag Teslas nyhetsbrev. Där står följande:
Alla Teslor som beställs senast den 31:a december 2016 kommer att få obegränsad, gratis laddning på vårt Superchargernätverk under bilens livslängd. Teslor som beställs från och med den 1:a januari 2017 får istället 400kWt i Superchargingkrediter (ca: 160 mils körning) inkluderat per år som kan användas för gratis Supercharging på resor.
Ingen begränsning om långresor eller något annat. Har Tesla haft sådana formuleringar kan de inte komma senare och säga att det bara är för långresor.
De nya begränsningarna är bra, det går inte att förlita sig till att alla teslaägare ska visa sunt förnuft när antalet växer så kraftigt hela tiden.
Jag antar att det finns regler om raster och pauser för taxiförare och om bilen ändå måste stå still så kommer förarna passa på att ladda gratis under tiden. Med de nya reglerna hoppas jag att problemet kommer minska i takt med att laddarna blir fler och fler.
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 17 nov 2016 21:33
av SR-71-BlackBird
Börjar bli smått otrevligt i Väsby med tutande taxibilar och blängande chafförer, detta kommer inte att sluta bra!
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 17 nov 2016 21:47
av Bjelke
SR-71-BlackBird skrev:Börjar bli smått otrevligt i Väsby med tutande taxibilar och blängande chafförer, detta kommer inte att sluta bra!
Bra då kanske dom börjar inse att dom inte kan utgå ifrån att det alltid bara är att åka dit och ladda hela tiden, det
funkar ju lixom inte så. Bodde jag nära skulle jag lätt stå där ofta och i onödan och bara flytta mig för övriga
Dom måste ordna riktig laddning på annat sätt som dom kan lita på osv...
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 18 nov 2016 01:06
av AnteF
SR-71-BlackBird skrev:Börjar bli smått otrevligt i Väsby med tutande taxibilar och blängande chafförer, detta kommer inte att sluta bra!
För att du laddade??
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 18 nov 2016 06:29
av SR-71-BlackBird
Ja, antar det.
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 18 nov 2016 06:52
av Bjelke
Hoppas att du hade tid att ladda riktigt smockfullt (länge)

Stå gärna lite demonstrativt och städa bilen och verkligen visa att du stannar kvar bara för att du kan... Tänker
jag göra i morgon när vi kommer dit (om det är Taxibilar som väntar/drabbas)...
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 18 nov 2016 07:25
av dstr
Ett alternativ vore att stänga väsby och öppna i uppsala, enköping och ev strängnäs
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 18 nov 2016 07:26
av SR-71-BlackBird
Bjelke skrev:Hoppas att du hade tid att ladda riktigt smockfullt (länge)

Stå gärna lite demonstrativt och städa bilen och verkligen visa att du stannar kvar bara för att du kan... Tänker
jag göra i morgon när vi kommer dit (om det är Taxibilar som väntar/drabbas)...

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 18 nov 2016 16:09
av Bjelke
Laddar i Gävle nu, inte en käft här!

najs...
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 18 nov 2016 17:13
av Tars
Bjelke skrev:Laddar i Gävle nu, inte en käft här!

najs...
Av alla gånger jag laddat i Gävle, så har jag stött på en annan Tesla 2 ggr av 40... så ja, det är väldigt lite på den laddaren då jag varit där.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 18 nov 2016 17:41
av LarsL
dstr skrev:Ett alternativ vore att stänga väsby och öppna i uppsala, enköping och ev strängnäs
+1
Håller med stäng den i Väsby eller sälj till taxi Stockholm
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 18 nov 2016 19:52
av Bjelke
Blev precis fullt här i Väsby, hoppas det kommer en taxi snart, isf kommer jag att toppladda max nu!

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 18 nov 2016 19:53
av SR-71-BlackBird
Bjelke skrev:Blev precis fullt här i Väsby, hoppas det kommer en taxi snart, isf kommer jag att toppladda max nu!


jag håller tummarna!
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 18 nov 2016 19:55
av Bjelke
SR-71-BlackBird skrev:Bjelke skrev:Blev precis fullt här i Väsby, hoppas det kommer en taxi snart, isf kommer jag att toppladda max nu!


jag håller tummarna!
Måste nog ladda mer för jag har ju fullt upp med att skriva här oxo

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 18 nov 2016 20:52
av Hammar
Bjelke skrev:Blev precis fullt här i Väsby, hoppas det kommer en taxi snart, isf kommer jag att toppladda max nu!

Är det efterrätt som du tänker ge dig på, när du toppladdar på Max

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 19 nov 2016 10:13
av Bjelke
Hammar skrev:Bjelke skrev:Blev precis fullt här i Väsby, hoppas det kommer en taxi snart, isf kommer jag att toppladda max nu!

Är det efterrätt som du tänker ge dig på, när du toppladdar på Max

Absolut!

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 19 nov 2016 10:29
av Pontus
LarsL skrev:Foluke skrev:
"Avtal skall hållas"! Det är en grundprincip. Är det fritt SuC så är det. Att bygga som man gjort mellan Arlanda och Sthlm samt sälja taxi gör problemet oundvikligt. En ny SuC norr om Arlanda samt de nya reglerna efter nyår är väl det man får hoppas på.
Ett annat sätt att möjligen tackla det på har man gjort i Nebbenes, Eidsvoll. Där räknade jag till 20 Tesla laddstolpar! Vi var 5 som laddade. Så var det ett par tre andra stolpar också. Solli , Sarpsborg hade 8 stolpar och alla upptagna under någon minut.
Med modell 3 i antågande kan det bli trångt på fler SuC!
Fast det är ju knappast en långresa som Taxi är ute på när de laddar?
Supercharging har alltid varit till för långresor...
Att begränsa till 80% tycker jag låter vettigt, åtminstone för alla som håller på och vardagsladdar på närmsta SC.
När jag köpte min Tesla nämndes ingenting om att SuC bara skulle vara till för långresor. Du får gärna visa var i avtalet det står att SuC bara är till för långresor för det vore intressant att läsa formuleringen.
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 19 nov 2016 10:53
av LarsL
Pontus skrev:LarsL skrev:Foluke skrev:
"Avtal skall hållas"! Det är en grundprincip. Är det fritt SuC så är det. Att bygga som man gjort mellan Arlanda och Sthlm samt sälja taxi gör problemet oundvikligt. En ny SuC norr om Arlanda samt de nya reglerna efter nyår är väl det man får hoppas på.
Ett annat sätt att möjligen tackla det på har man gjort i Nebbenes, Eidsvoll. Där räknade jag till 20 Tesla laddstolpar! Vi var 5 som laddade. Så var det ett par tre andra stolpar också. Solli , Sarpsborg hade 8 stolpar och alla upptagna under någon minut.
Med modell 3 i antågande kan det bli trångt på fler SuC!
Fast det är ju knappast en långresa som Taxi är ute på när de laddar?
Supercharging har alltid varit till för långresor...
Att begränsa till 80% tycker jag låter vettigt, åtminstone för alla som håller på och vardagsladdar på närmsta SC.
När jag köpte min Tesla nämndes ingenting om att SuC bara skulle vara till för långresor. Du får gärna visa var i avtalet det står att SuC bara är till för långresor för det vore intressant att läsa formuleringen.
Redan de i de första Youtube klippen säger Elon Musk att de ska bygga ett laddningsnätverk för att möjliggöra fria långresor. Att sedan petrolheads tolkar det som att de kan skippa hemladdningen och använda Superchargern som en bensinstation är ju beklagligt.
Jag hoppas att det nya systemet straffar vardagsladdare hårt och gynnar oss som använder systemet korrekt. Alltså fortfarande billiga långresor med lätt tillgänglighet till laddare så att det verkligen går att åka med 20-30 minutersstopp även med en Model 3. Om det har sabbats av vardagsladdarna så kommer jag bli sur på riktigt.