Sida 5 av 31

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 09:15
av jonasl
Tänk om man kunde få reserverad plats på en laddare när rutten planeras med navigatorn. Kanske mot en extra kostnad eller något annat system som gör att det inte missbrukas.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 09:23
av LarsL
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Har de 5år på sig? Hur många bilar tillverkar Tesla om 5år om de fortsätter att öka i samma takt?
Nej, 5 år är för lång tid. Det var bara ett tal som verkar realistiskt om man ser på utveckligen hittills, men kan vara både kortare och längre. Ser man dessutom på övriga biltillverkar så verkar det ju inte som 5år är orealistiskt innan dom är på banan ordentligt.
Jag tror det kommer ta längre tid för dem att fatta och sedan sätta igång och då är det försent. Nu är iofs inte ett laddnätverk lika komplicerat som en bil, de tar ju 5 år att utveckla ungefär (öven för Tesla). Men det kräver ändå lite markarbeten, bygglov och annat när man väl är på gång. Fast beslutet att göra det är nog det som är jobbigast.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 09:24
av LarsL
jonasl skrev:
Tänk om man kunde få reserverad plats på en laddare när rutten planeras med navigatorn. Kanske mot en extra kostnad eller något annat system som gör att det inte missbrukas.
Typ en tysk handduk att hänga över laddaren... :D

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 09:43
av bat
jonasl skrev:
Tänk om man kunde få reserverad plats på en laddare när rutten planeras med navigatorn. Kanske mot en extra kostnad eller något annat system som gör att det inte missbrukas.
Tveksam över det. Skulle innebära lägre effektivitet i utnyttjandet av laddarna.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 09:53
av LarsL
Naturligtvis är lösningen att det finns flera uttag till samma Megaladdare, alltså en 350kW laddare med kanske 4-6 uttag. Då kommer det vara bra utnyttjandegrad samtidigt som alla kan börja ladda när de anländer till stationen. Vid högtrafik får man minst 50kW men i normalfallet så får man 100-150kW.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 10:00
av Bjelke
LarsL skrev:
Naturligtvis är lösningen att det finns flera uttag till samma Megaladdare, alltså en 350kW laddare med kanske 4-6 uttag. Då kommer det vara bra utnyttjandegrad samtidigt som alla kan börja ladda när de anländer till stationen. Vid högtrafik får man minst 50kW men i normalfallet så får man 100-150kW.
Dvs ungefär som en helt vanlig Tesla-station ser ut idag :)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 12:30
av apkungen
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Naturligtvis är lösningen att det finns flera uttag till samma Megaladdare, alltså en 350kW laddare med kanske 4-6 uttag. Då kommer det vara bra utnyttjandegrad samtidigt som alla kan börja ladda när de anländer till stationen. Vid högtrafik får man minst 50kW men i normalfallet så får man 100-150kW.
Dvs ungefär som en helt vanlig Tesla-station ser ut idag :)
Förutom att idag så är en laddare uppdelat på två platser. Det gäller att man ställer sig rätt och om nån laddar fullt eller står kvar efter laddning så blir folk irriterade och stationen utnyttjar inte hela sin kapacitet. Om man skulle göra om Teslas station I infra city till en laddare på 400kW, då matas den med samma effekt och sen ha 12st uttag, då kan man bara ställa sig på en plats och gå o äta bäst man vill och så sköter laddaren laddningen. Jag tror att det är rätt ofta den laddaren inte utnyttjas fullt.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 12:34
av apkungen
HelectriC skrev:
Ju mer jag funderar på det så fattar jag verkligen inte hur man ska kunna köpa någon annan långfärdselbil än Tesla. Ska man stå och vänta med sin Jaguar (tex) vid CCS-station som ofta bara har 1 laddpunkt (eller kanske 2 om man har tur)? Det håller ju verkligen inte! När ska de andra börja bygga ordentlig laddinfrastruktur som dessutom hänger ihop och där man får upp en samlad resa i GPS:en som man får hos Tesla. Jag ser ett potentiellt getingbo och vet inte om man vågar ge sig in i det? Ser för mig bilsemestern med familjen där man får vänta två timmar för att ens få tillgång till laddstolpen :o självklart ordnas detta på sikt, men risken är ju att det tar kanske 5 år innan det är någorlunda ok.
Kommer bilarna så kommer laddarna också. Kolla den länken på Fortums ambitionen:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ll-350-kw/

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 13:06
av HelectriC
apkungen skrev:
HelectriC skrev:
Ju mer jag funderar på det så fattar jag verkligen inte hur man ska kunna köpa någon annan långfärdselbil än Tesla. Ska man stå och vänta med sin Jaguar (tex) vid CCS-station som ofta bara har 1 laddpunkt (eller kanske 2 om man har tur)? Det håller ju verkligen inte! När ska de andra börja bygga ordentlig laddinfrastruktur som dessutom hänger ihop och där man får upp en samlad resa i GPS:en som man får hos Tesla. Jag ser ett potentiellt getingbo och vet inte om man vågar ge sig in i det? Ser för mig bilsemestern med familjen där man får vänta två timmar för att ens få tillgång till laddstolpen :o självklart ordnas detta på sikt, men risken är ju att det tar kanske 5 år innan det är någorlunda ok.
Kommer bilarna så kommer laddarna också. Kolla den länken på Fortums ambitionen:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ll-350-kw/
Ja, att det kommer är självklart. Frågan är bara hur lång tid det tar innan man kan resa lika fritt som med Tesla. Jag orkar inte köpa en elbil där jag får vänta 2-5 år innan laddinfrastrukturen är på plats.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 13:09
av jpetters
På flertalet Superchargers i Schweiz håller Tesla på och utökar med fler laddplatser. I något fall mer än dubblering av kapaciteten.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 13:11
av HelectriC
jpetters skrev:
På flertalet Superchargers i Schweiz håller Tesla på och utökar med fler laddplatser. I något fall mer än dubblering av kapaciteten.
Och vad händer samtidigt med CCS? Går möjligen från 1 till 2 punkter eller har man riktig tur så utökas till 4 punkter :o

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 13:14
av 12man
oslo-sthlm-helsinki den hade tesla igång 2015-05-07, om inte fortum tänker sig runt bottenviken=> för lite, för sent, tänk om, tänk bättre

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 14:06
av LarsL
apkungen skrev:
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Naturligtvis är lösningen att det finns flera uttag till samma Megaladdare, alltså en 350kW laddare med kanske 4-6 uttag. Då kommer det vara bra utnyttjandegrad samtidigt som alla kan börja ladda när de anländer till stationen. Vid högtrafik får man minst 50kW men i normalfallet så får man 100-150kW.
Dvs ungefär som en helt vanlig Tesla-station ser ut idag :)
Förutom att idag så är en laddare uppdelat på två platser. Det gäller att man ställer sig rätt och om nån laddar fullt eller står kvar efter laddning så blir folk irriterade och stationen utnyttjar inte hela sin kapacitet. Om man skulle göra om Teslas station I infra city till en laddare på 400kW, då matas den med samma effekt och sen ha 12st uttag, då kan man bara ställa sig på en plats och gå o äta bäst man vill och så sköter laddaren laddningen. Jag tror att det är rätt ofta den laddaren inte utnyttjas fullt.
Ja, precis. Jag vill kunna plugga in bilen och sedan sätta mig och äta eller fika i lung och ro utan att fundera på om bilen måste flyttas eller inte. Enda sättet att göra det på är om många bilar kan dela på samma laddare.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 14:17
av jpetters
Eller så parkerar bilen om sig själv när den är klar.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 14:19
av LarsL
jpetters skrev:
Eller så parkerar bilen om sig själv när den är klar. Bild
Om man vill krångla till det ja...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 15:23
av bylund
jpetters skrev:
På flertalet Superchargers i Schweiz håller Tesla på och utökar med fler laddplatser. I något fall mer än dubblering av kapaciteten.
Ja, det verkar vara rätt mycket utbyggnader av befintliga stationer. Antagligen för att det är enklast och billigast så. Men jag skulle ändå säga att de har en del på att jobba på vad gäller yttäckningen, vilket jag ser som ännu viktigare. Jag har liksom ingen nytta av att det finns en station med 20 laddare utan kö norr om Oslo när jag är i Gällivare eller Warszawa.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 15:38
av mati
Ja, det är en konstig prioritering som sker nu. När man tittar på kontinenten, framförallt i Tyskland, så har man ju satsat på yttäcknig till en början, med många SuC-sites fast oftast ganska få laddare per site. Och fler behövs knappast, eftersom det är nästan alltid tomt där. Jag tycker ju iofs att yttäckning är mycket viktigare än ett fåtal monster-SuC, men det är klart att det är billigare att bara utöka befintliga anläggningar.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 15:47
av Vasp
Sverige behöver definitivt mer Supercharger platser för att täcka landet.

E4 norr om Skellefte behöver en till i alla fall. Töre skulle vara bästa placeringen för att även täcka E10.

E45 behöver för att resor i inlandet och För resor till Norge ska funka minst 3 stycken. En i Gällivare en i Arvidsjaur och en i Storuman. 4 laddare på varje ställe räcker.

Så 16 laddare på 4 ställen så är Norrland hyfsat bra täckt. Känns inte som en så stor investering. Enstaka Supercharger stationer har ju fler laddare än så idag.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 16:34
av EnTraktor
I Sverige behövs en framförallt mellan Borås och Ulricehamn.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 20:50
av Remuz
EnTraktor skrev:
I Sverige behövs en framförallt mellan Borås och Ulricehamn.
Gärna precis innan stigningen efter Ulricehamn annars (sett från boråshållet)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 21:18
av jeb
Vid Shell Jära mellan Jönköping och Ulricehamn hade varit en bra placering. Där finns även ett matställe. Placeringen skulle göra det betydligt lättare för Göteborgare att ge sin in i mörkaste Småland. Skall man tex åka till Gotland via Oskarshamn från Göteborg, vilket säkert händer då och då, blir det en ganska rejäl omväg idag via Lagan. Med en laddare strax före Jönköping skulle det problemet vara ur världen.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 21:37
av nicklasandersson
Vore helt perfekt! Fanns väl inritat vid Ulricehamn på senaste kartan över planerade SuC? Längtar efter en i dessa trakterna.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 22:11
av Svenssons
Kommande platser för Sverige enligt plan (vilket kan ändras):
2017-Scandinavia.jpg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 apr 2017 23:02
av Bjelke
Svenssons skrev:
Kommande platser för Sverige enligt plan (vilket kan ändras):
Inte så imponerande precis... Kan ju hoppas på mer ;)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 15 apr 2017 08:51
av mati
Bjelke skrev:
Inte så imponerande precis... Kan ju hoppas på mer ;)
Ja, det är långt mellan vägguttagen i Sveriges norra del.