Sida 5 av 6
Re: AP2.0 är här
Postat: 27 okt 2016 10:54
av Pontus
Hur löser den det här med ögonkontakt?
Ett exempel var idag när jag kom körandes och det gick två kvinnor på vägen framför mig. Efter en stund tittade dom bak och såg bilen (ögonkontakt) men valde att fortsätta gå mitt i vägen trots att det fanns gångvägar på båda sidor av gatan. I detta fall hade man ju önskat att AP kände igen att den fått "ögonkontakt" och när dom inte flyttar på sig kör fram och puttar lite på dom
Men hur blir det vid ett övergångställe där den gående stannar för att släppa fram bilen, kommer båda stå och bara vänta på den andra?
Re: AP2.0 är här
Postat: 27 okt 2016 11:26
av kontakten2
Du kan testa genom att køra utan att få øgonkontakt før att se vad som sker.

Re: AP2.0 är här
Postat: 27 okt 2016 13:26
av danni
Gastrogate skrev:Äntligen är min bil på väg från fabriken! Härligt! Med Enhanced Autopilot och allt. P100D... ja, förväntningarna är ganska höga kan jag väl säga...
Well, jag gick och funderade lite på hur larmet och kameran/kamerorna fungerar.
Vore det inte smidigt om den alltid filmar, parkerad eller i drift spelar ingen roll.
Varför då tänker ni?
Jo, låt säga att jag har parkerat i ett parkeringshus, långt bort från alla andra för att slippa dörruppslag eller någon som kör in i bilen.
När man ska köra iväg så märker man att någon har backat på bilen och sedan struntat i att skriva lapp, utan bara drar.
Då bör man, när man sätter sig i bilen få videosekvens av händelsen 2 minuter före och 2 minuter efter (som bör reagera på att ultraljudssensorn) där jag får ta del av filmen för bevis, jag kan också identifiera bilens registreringsnummer osv... ja resten förstår ni säkert.
Eller, om man nu är ute och kör på vägen, och det sker en olycka framför eller runt bilen så kan ju faktiskt filmen vara som underlag för bevisning.
I fall som detta bör man då pga. kameraövervakningsreglerna som finns i Sverige kanske meddela Tesla genom någon smart knapp och där får de avgöra om det finns underlag för polisen att ta del av.
Vill helst inte installera ytterligare kameror som bara ska filma och övervaka om det händer något.
Någon som vet något om detta? Gillar ni idén eller finns det redan lösningar på detta?
Det finns inget sätt för dig att få ut videofeed ur de här kamerorna som jag känner till. Att låta dem spela in när bilen står parkerad hade varit olagligt i Sverige. Däremot finns det vissa indikationer på att bilen håller lite videoinspelning som sparas undan ifall det sker en olycka, lite som en "blackbox"-funktion.
Re: AP2.0 är här
Postat: 27 okt 2016 13:44
av Gastrogate
Bjelke skrev:
P100D ja det lär ju inte bli tråkigt att köra iaf!

(valde du till Ludicrous oxo? isf är det nog ganska många som är nyfikna på prestandan)
P100D så ingår Ludicrous som standard. Tror det blir en upplevelse, men dessa vansinniga accelerationer kommer troligtvis att bli höga i början, och därefter avta eftersom däck slits i förhållande till körstil.
Men köper man en bil för över 1,6mkr så ska väl ett par däck få nötas lite

Re: AP2.0 är här
Postat: 27 okt 2016 13:59
av Gastrogate
danni skrev:
Det finns inget sätt för dig att få ut videofeed ur de här kamerorna som jag känner till.
Jag tycker man borde kunna hi-jacka videosignalen och splitta den till en ytterligare inspelningsenhet, fast smidigast vore så klart att Tesla skötte om detta utan trassel.
Tror jag drar ett mail till Mr Musk med lite förslag, han verkar ju vara kreativ inom flera plan...
danni skrev:
Att låta dem spela in när bilen står parkerad hade varit olagligt i Sverige.
Att bilen spelar in när den står parkerad bör också kunna gå att automatisera. Allt sparas krypterat, men sker det en touch eller någon av sensorerna reagerar inom satt tröskelvärde så låser man upp en viss del av inspelningen.
Eller varför inte skicka ett SMS eller notis till appen och säga att "Detta har hänt..., här är 5 bilder från våra kameror"...

Spelar in de senaste 24 timmarna, och kan lagra undan händelser i 30 dagar - med exportmöjlighet för extern bearbetning.
danni skrev:
Däremot finns det vissa indikationer på att bilen håller lite videoinspelning som sparas undan ifall det sker en olycka, lite som en "blackbox"-funktion.
Det verkar som om inspelning sker löpande, och att Tesla får fram / kan återskapa situationen vid en olycka genom denna data.
Det man kan önska är att polis eller annan behörig person ska kunna begära information från kameran.
Detta skulle kunna ske per automatik eftersom bilen vet sin position och tidpunkt, och man kan centralt begära data från de fordon som befann sig inom detta område under vissa tidsangivelser. Kan säkert hjälpa till i vissa utredningar.
- Körde någon mot rött i korsningen och som då var orsaken till olyckan...
- Den misstänkte gick troligtvis gatan upp och bilen bör ha mött personen...
- Flyktbilen åkte E4 norr och svängde av vid...
Sjuka bevakningsmöjligheter för myndigheter, som kanske blir sanning om 1000 år

Re: AP2.0 är här
Postat: 27 okt 2016 14:00
av Jerker
Gastrogate skrev:Bjelke skrev:
P100D ja det lär ju inte bli tråkigt att köra iaf!

(valde du till Ludicrous oxo? isf är det nog ganska många som är nyfikna på prestandan)
P100D så ingår Ludicrous som standard. Tror det blir en upplevelse, men dessa vansinniga accelerationer kommer troligtvis att bli höga i början, och därefter avta eftersom däck slits i förhållande till körstil.
Men köper man en bil för över 1,6mkr så ska väl ett par däck få nötas lite

Förut har man väl skilt på P100D och
P100D. Bara den senare har haft Ludicrous. Är det annorlunda nu?
Re: AP2.0 är här
Postat: 27 okt 2016 14:05
av Gastrogate
Jerker skrev:Gastrogate skrev:Bjelke skrev:
P100D ja det lär ju inte bli tråkigt att köra iaf!

(valde du till Ludicrous oxo? isf är det nog ganska många som är nyfikna på prestandan)
P100D så ingår Ludicrous som standard. Tror det blir en upplevelse, men dessa vansinniga accelerationer kommer troligtvis att bli höga i början, och därefter avta eftersom däck slits i förhållande till körstil.
Men köper man en bil för över 1,6mkr så ska väl ett par däck få nötas lite

Förut har man väl skilt på P100D och
P100D. Bara den senare har haft Ludicrous. Är det annorlunda nu?
Jag är osäker på om det du säger någonsin har varit aktuellt för P100D? Däremot så stämmer det på P90D där man kunde välja till L och får då P90DL och där strecket är lika med "L".
Prova att lägg en beställning på en bil så får du se hur det ser ut.
Re: AP2.0 är här
Postat: 27 okt 2016 14:13
av vigge50
Jerker skrev:Gastrogate skrev:Bjelke skrev:
P100D ja det lär ju inte bli tråkigt att köra iaf!

(valde du till Ludicrous oxo? isf är det nog ganska många som är nyfikna på prestandan)
P100D så ingår Ludicrous som standard. Tror det blir en upplevelse, men dessa vansinniga accelerationer kommer troligtvis att bli höga i början, och därefter avta eftersom däck slits i förhållande till körstil.
Men köper man en bil för över 1,6mkr så ska väl ett par däck få nötas lite

Förut har man väl skilt på P100D och
P100D. Bara den senare har haft Ludicrous. Är det annorlunda nu?
Förr P90D så var ludicrous ett tillval så att man fick
P90D men när 100 kWh batteriet kom så var
P100D standard vilket gav en rejäl prisökning.
Re: AP2.0 är här
Postat: 27 okt 2016 14:35
av Bjelke
Gastrogate skrev:Jerker skrev:Gastrogate skrev:Bjelke skrev:
P100D ja det lär ju inte bli tråkigt att köra iaf!

(valde du till Ludicrous oxo? isf är det nog ganska många som är nyfikna på prestandan)
P100D så ingår Ludicrous som standard. Tror det blir en upplevelse, men dessa vansinniga accelerationer kommer troligtvis att bli höga i början, och därefter avta eftersom däck slits i förhållande till körstil.
Men köper man en bil för över 1,6mkr så ska väl ett par däck få nötas lite

Förut har man väl skilt på P100D och
P100D. Bara den senare har haft Ludicrous. Är det annorlunda nu?
Jag är osäker på om det du säger någonsin har varit aktuellt för P100D? Däremot så stämmer det på P90D där man kunde välja till L och får då P90DL och där strecket är lika med "L".
Prova att lägg en beställning på en bil så får du se hur det ser ut.
Låter bekant när man läser det, så det stämmer nog

Re: AP2.0 är här
Postat: 27 okt 2016 14:52
av SR-71-BlackBird
För egen del är jag helt lugn, hinner byta bil en eller två gånger innan hälften av funktionerna är aktiverade.

Re: AP2.0 är här
Postat: 28 okt 2016 16:30
av Surfaren
SR-71-BlackBird skrev:För egen del är jag helt lugn, hinner byta bil en eller två gånger innan hälften av funktionerna är aktiverade.

Dagens I-landsproblem
Ang. P100D, det har från första stund varit inklusive Ludicrous, dvs det finns inga P100D utan L.
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 10:44
av HelectriC
ang AP2, så är jag just nu på SC för att byta till vinterdäck (eller snarare fixa en pinnbult som snurrar runt och därmed omöjliggör däcksbyte) och pratade lite med säljaren. Jag har ju funderat lite kring vilka funktioner man får med AP2 i startfasen och han menar att redan i december (ca) så kommer bilen kunna stanna själv vid rött trafikljus. Det är ju faktiskt ganska kul

för övrigt så är det tydligen det samma som AP1, men att allt kommer gå mycket smidigare och med större säkerhet och mindre svaj.
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 12:50
av danni
HelectriC skrev:ang AP2, så är jag just nu på SC för att byta till vinterdäck (eller snarare fixa en pinnbult som snurrar runt och därmed omöjliggör däcksbyte) och pratade lite med säljaren. Jag har ju funderat lite kring vilka funktioner man får med AP2 i startfasen och han menar att redan i december (ca) så kommer bilen kunna stanna själv vid rött trafikljus. Det är ju faktiskt ganska kul

för övrigt så är det tydligen det samma som AP1, men att allt kommer gå mycket smidigare och med större säkerhet och mindre svaj.
En annan fördel är att AP 2.0 kommer byta fil och göra omkörningar på egen hand på motorväg. Då kan vi snacka relaxade långfärder!
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 13:35
av HelectriC
danni skrev:HelectriC skrev:ang AP2, så är jag just nu på SC för att byta till vinterdäck (eller snarare fixa en pinnbult som snurrar runt och därmed omöjliggör däcksbyte) och pratade lite med säljaren. Jag har ju funderat lite kring vilka funktioner man får med AP2 i startfasen och han menar att redan i december (ca) så kommer bilen kunna stanna själv vid rött trafikljus. Det är ju faktiskt ganska kul

för övrigt så är det tydligen det samma som AP1, men att allt kommer gå mycket smidigare och med större säkerhet och mindre svaj.
En annan fördel är att AP 2.0 kommer byta fil och göra omkörningar på egen hand på motorväg. Då kan vi snacka relaxade långfärder!
Jasså, även utan autonomtillägget eller hand på blinkers? Det blir ju coolt.
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 14:42
av danni
HelectriC skrev:danni skrev:HelectriC skrev:ang AP2, så är jag just nu på SC för att byta till vinterdäck (eller snarare fixa en pinnbult som snurrar runt och därmed omöjliggör däcksbyte) och pratade lite med säljaren. Jag har ju funderat lite kring vilka funktioner man får med AP2 i startfasen och han menar att redan i december (ca) så kommer bilen kunna stanna själv vid rött trafikljus. Det är ju faktiskt ganska kul

för övrigt så är det tydligen det samma som AP1, men att allt kommer gå mycket smidigare och med större säkerhet och mindre svaj.
En annan fördel är att AP 2.0 kommer byta fil och göra omkörningar på egen hand på motorväg. Då kan vi snacka relaxade långfärder!
Jasså, även utan autonomtillägget eller hand på blinkers? Det blir ju coolt.
Japp, Enhanced AP ska byta fil på egen hand. Den ska ju klara "onramp to offramp", dvs vara helt autonom på motorväg fast fortfarande med föraren som ansvarig, och även kunna hantera att köra av en motorväg och upp på en annan som ligger i anslutning, dvs byta motorväg. Plus att den ska klara det som Summon först presenterades att vara, dvs att bilen ska kunna åka och självparkera och hämta sig själv på privat mark.
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 15:46
av HelectriC
danni skrev:HelectriC skrev:danni skrev:HelectriC skrev:ang AP2, så är jag just nu på SC för att byta till vinterdäck (eller snarare fixa en pinnbult som snurrar runt och därmed omöjliggör däcksbyte) och pratade lite med säljaren. Jag har ju funderat lite kring vilka funktioner man får med AP2 i startfasen och han menar att redan i december (ca) så kommer bilen kunna stanna själv vid rött trafikljus. Det är ju faktiskt ganska kul

för övrigt så är det tydligen det samma som AP1, men att allt kommer gå mycket smidigare och med större säkerhet och mindre svaj.
En annan fördel är att AP 2.0 kommer byta fil och göra omkörningar på egen hand på motorväg. Då kan vi snacka relaxade långfärder!
Jasså, även utan autonomtillägget eller hand på blinkers? Det blir ju coolt.
Japp, Enhanced AP ska byta fil på egen hand. Den ska ju klara "onramp to offramp", dvs vara helt autonom på motorväg fast fortfarande med föraren som ansvarig, och även kunna hantera att köra av en motorväg och upp på en annan som ligger i anslutning, dvs byta motorväg. Plus att den ska klara det som Summon först presenterades att vara, dvs att bilen ska kunna åka och självparkera och hämta sig själv på privat mark.
Vet vi om detta verkligen kommer till Europa då? Eller så kanske det blir som med alla kul funktioner som redan nu finns med AP1, men bara i USA.
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 18:22
av LarsB
Nä, nu blir det till att byta upp sig tror jag.
Har en MS 60 beställd i början av september som är tillverkad och på väg. Beställdes via leasingbolag, dvs ordern bekräftas direkt men enligt Teslafolket skulle det gå att göra ändringar åtminstone nån vecka efter beställningen. Efter typ 4 dagar ville jag lägga till premium och kolfiberdekor men då visade det sig att bilen redan var produktionsplanerad så det gick inte. Surt.
Sen kom ju detta med AP2 som grädde på moset och efter att ha kollat runt en hel del på nätet om vad Nvidias Drive PX 2 är kapabel till så ökar suget. Vet inte om det står här på forumet nånstans men är det så att Tesla i alla fall delvis använder sig av Nvidias DriveWorks Alpha 1 (släpptes ju ung samtidigt som AP2 och skall uppdateras typ varannan månad med början i december) så ökar ju möjligheten att det verkligen händer saker iom att Tesla inte nödvändigtvis behöver göra allt själva. Det som är lite tråkigt är ju att Nvidia redan annonserar Xavier som är en mindre, vassare och energisnålare variant av Drive PX 2. Enligt presentationen så drar en Drive PX 2 80W medans Xavier får lite högre prestanda (160 SPECINT mot 120) och drar endast 20W. Fördelen är att arkitekturen blir den samma så kompatibiliteten finns där. Möjligheten att uppgradera kan ju finnas då om det skulle visa sig behövas.
Så det blir nog att avbeställa den som är på väg och beställa en ny - med ny väntetid..................
Rent ekonomiskt blir det faktiskt inte så farligt om man bortser från att jag får åka Outlander typ 3 månader till. Har fått nytt inbytespris från Tesla om inbytet sker senare och ser man till mellanskillnaden på leasingkostnaden jag slipper i 3 månader samt lägre restskuld på Outlandern så tjänar jag en dryg tusenlapp på det.
Men sen har ju bilen blivit dyrare och AP2 + självkörning kostar ju betydligt mer än AP1. Sen får jag ju även premium och kolfiber som jag ändrade mig till för sent - kostar också lite till men man lever bara en gång, så vá f..n.
Tänker inte redovisa förmånsvärde för självkörning innan det funkar, men dokumentera varför om det skulle bli kontroll. Men vad jag läst tidigare så höll ju i alla fall någon av handläggarna med om att man inte behöver ta upp sådant som inte levererats.
Så vad tycker ni - är detta vettigt eller skall jag sansa mig och behålla den som är på väg?
Vet någon förresten vad som kan tänkas hända med förmånsvärdena nästa år - finns det nån chans att dom går ner så att man skall vänta med beställningen i så fall? Beställer jag nu så lär den ju hinna produceras i år och bli en 2016. Skulle vara om presidentvalet i USA leder till att dollarn dyker som en sten - är dålig på politik så det vet jag inte om det kan påverka iofs.
Blev långt detta...
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 18:44
av Pontus
Produktionsdatum i USA tror jag inte påverkar förmånsvärdet snarare monteringen här i Europa.
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 19:17
av LarsB
Pontus skrev:Produktionsdatum i USA tror jag inte påverkar förmånsvärdet snarare monteringen här i Europa.
Det kan du ju ha alldeles rätt i - nån som vet?
Beställer man nu är det ju tveksamt om den hinner sättas ihop i Tilburg i år.
Då kommer ju förmånsvärdesbiten troligtvis in i bilden. MS 60 finns ju inte hos Skatteverket men om man ser på MS 75 så har den hos skatteverket ett nybilspris på 866 500 kr och kostar nu 875 500 kr. Räknar Skatteverket med samma reduktion på nybilspriset så blir ju skillnaden inte så stor.
Kommentarer på detta resonemang?
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 19:39
av bylund
zeb skrev:Pontus skrev:Produktionsdatum i USA tror jag inte påverkar förmånsvärdet snarare monteringen här i Europa.
Det kan du ju ha alldeles rätt i - nån som vet?
Beställer man nu är det ju tveksamt om den hinner sättas ihop i Tilburg i år.
Då kommer ju förmånsvärdesbiten troligtvis in i bilden. MS 60 finns ju inte hos Skatteverket men om man ser på MS 75 så har den hos skatteverket ett nybilspris på 866 500 kr och kostar nu 875 500 kr. Räknar Skatteverket med samma reduktion på nybilspriset så blir ju skillnaden inte så stor.
Kommentarer på detta resonemang?
60 och 75 har samma förmånsvärde (det är samma bil med mjukvarulåst tillgång till batteriet på 60).
AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 19:53
av fakerlind
bylund skrev:zeb skrev:Pontus skrev:Produktionsdatum i USA tror jag inte påverkar förmånsvärdet snarare monteringen här i Europa.
Det kan du ju ha alldeles rätt i - nån som vet?
Beställer man nu är det ju tveksamt om den hinner sättas ihop i Tilburg i år.
Då kommer ju förmånsvärdesbiten troligtvis in i bilden. MS 60 finns ju inte hos Skatteverket men om man ser på MS 75 så har den hos skatteverket ett nybilspris på 866 500 kr och kostar nu 875 500 kr. Räknar Skatteverket med samma reduktion på nybilspriset så blir ju skillnaden inte så stor.
Kommentarer på detta resonemang?
60 och 75 har samma förmånsvärde (det är samma bil med mjukvarulåst tillgång till batteriet på 60).
Det är ju lite märkligt. Volvo XC60 D5 AWD och D4 AWD är samma motor, där D4 är strypt med mjukvara. Inte blir förmånsvärdet detsamma för det.
Tillägg: iofs inte möjligt att närsomhelst uppgradera till D5 (via Volvo iaf) så mitt resonemang kanske faller...
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 20:17
av bylund
fakerlind skrev:bylund skrev:
60 och 75 har samma förmånsvärde (det är samma bil med mjukvarulåst tillgång till batteriet på 60).
Det är ju lite märkligt. Volvo XC60 D5 AWD och D4 AWD är samma motor, där D4 är strypt med mjukvara. Inte blir förmånsvärdet detsamma för det.
Tillägg: iofs inte möjligt att närsomhelst uppgradera till D5 (via Volvo iaf) så mitt resonemang kanske faller...
Det är ändå rätt märkligt skulle jag säga. För man har ju inte tillgång till hela batteriet, och borde då inte betala förmånsskatt för det. Det borde ju i så fall vara samma med autopiloten som bara är mjukvarulåst, d v s att man skulle få betala samma oavsett om den är aktiverad eller ej.
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 20:43
av mati
Skillnaden är kanske att Tesla uttryckligen säger att 60 är egentligen en 75, fast då med mjukvarulås. Andra biltillverkare är inte riktigt lika tydliga med att deras snik-modeller i mångd och mycket har samma hårdvara som dyrare modeller, fast då med annan mjukvara.
Man kan ju t.ex. hos Volvo göra en polestar-trimning, som naturligtvis bara öppnar mjukvaran för mer effekt, vilket är samma sak som Tesla gör med 60-modellerna. Ökar då förmånsvärdet på Volvon, eller hur funkar det egentligen?
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 22:31
av Pontus
mati skrev:Skillnaden är kanske att Tesla uttryckligen säger att 60 är egentligen en 75, fast då med mjukvarulås. Andra biltillverkare är inte riktigt lika tydliga med att deras snik-modeller i mångd och mycket har samma hårdvara som dyrare modeller, fast då med annan mjukvara.
Man kan ju t.ex. hos Volvo göra en polestar-trimning, som naturligtvis bara öppnar mjukvaran för mer effekt, vilket är samma sak som Tesla gör med 60-modellerna. Ökar då förmånsvärdet på Volvon, eller hur funkar det egentligen?
Det borde ju bara bero på priset för uppgraderingen och förmån på det då.
Re: AP2.0 är här
Postat: 01 nov 2016 22:49
av LarsB
Pontus skrev:mati skrev:Skillnaden är kanske att Tesla uttryckligen säger att 60 är egentligen en 75, fast då med mjukvarulås. Andra biltillverkare är inte riktigt lika tydliga med att deras snik-modeller i mångd och mycket har samma hårdvara som dyrare modeller, fast då med annan mjukvara.
Man kan ju t.ex. hos Volvo göra en polestar-trimning, som naturligtvis bara öppnar mjukvaran för mer effekt, vilket är samma sak som Tesla gör med 60-modellerna. Ökar då förmånsvärdet på Volvon, eller hur funkar det egentligen?
Det borde ju bara bero på priset för uppgraderingen och förmån på det då.
Varifrån kommer egentligen uppgiften att 60 har samma förmånsvärde som 75. Kan man läsa det på Skatteverkets hemsida?