Sida 5 av 7
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 28 dec 2016 17:52
av blincoln
mati skrev:Nu har jag testat igen och det fungerar dessvärre fortfarande inte. Även om jag väljer min bil i listan så hämtas inte någon information från bilen. Varken position eller SOC. För säkerhetens skull har jag även testat i en rad andra webbläsare men det blir samma sak där. Webbläsaren defaultar till sin egen position, och som start-SOC tas 90% istället för bilens.
Måste jag göra nåt i bilens inställningar så att den lämnar ifrån sig information? Det fungerar ju bra i Visible Tesla. Eller är det nåt knas med bilen eller mitt Tesla-konto?
Vi tar en PM-debugging!
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 28 dec 2016 18:35
av chpaulin
blincoln har du kikat något på att få in data från Laddinfra
http://laddinfra.se/start/anvanda-api/? Skulle vara guld att få med ChaDeMo som val
Torrkör rutten Stockholm -> Leksand via Enköping med en 60 och det ser lite tajt ut vintertid. Med ett kortare stop på Clevers ChaDeMo i Enköping är det inga probs

Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 28 dec 2016 22:53
av blincoln
chpaulin skrev:blincoln har du kikat något på att få in data från Laddinfra
http://laddinfra.se/start/anvanda-api/? Skulle vara guld att få med ChaDeMo som val
Torrkör rutten Stockholm -> Leksand via Enköping med en 60 och det ser lite tajt ut vintertid. Med ett kortare stop på Clevers ChaDeMo i Enköping är det inga probs

Jag har fått OK att använda uppladdning.nu som datakälla, men efter lite interna tester inser jag att lösa det fullständiga optimeringsproblemet med hundratals möjliga laddmöjligheter inte är praktiskt. Så ska det bli Chademo och Typ2 får det bli en "good enough" - lösning. Plus att man ofta vill välja en tillgänglig eller prisvärd icke-SuC, och därmed kanske inte den tidsmässigt optimala.
Du kan ju redan idag lägga in en egen viapunkt och skriva in hur du vill ladda där.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 29 dec 2016 12:48
av miksch
Hei
Kan bare takke og bukke for din innsats. Utrolig bra planleggingsverktøy, og realtime-trackingen er bra.
Er inne på tysk TFF-teslaforum og har sendt linken dit. Masse gode tilbakemeldinger, og jeg håper du vil få finansiell uttelling for innsatsen din. Skal huske på deg når jeg bestiller neste bil.
Mikael
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 29 dec 2016 17:06
av mati
Efter gårdagens debugging-kväll fungerar ABRP nu utmärkt även i min bil. Bra jobbat blincoln.
Nu när man är så nöjd har man såklart en massa idéer och önskemål.

Vet inte vad som är möjligt att göra, men önska kan man ju göra:
- Roterande karta så att man kör alltid "uppåt".
- Möjlighet att visa satellitbild istället för vanlig karta
- Visning av hastighetsbegränsningar för oss som inte har bil med AP. Finns inte den infon tillgänglig nånstans?
- Visning av hastighetskameror kanske??? Waze har ju den infon.
ABRP har mycket god potential att ersätta Teslas egna karta helt och hållet. Sjukt bra!
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 29 dec 2016 17:07
av blincoln
miksch skrev:Hei
Kan bare takke og bukke for din innsats. Utrolig bra planleggingsverktøy, og realtime-trackingen er bra.
Er inne på tysk TFF-teslaforum og har sendt linken dit. Masse gode tilbakemeldinger, og jeg håper du vil få finansiell uttelling for innsatsen din. Skal huske på deg når jeg bestiller neste bil.
Mikael
Tack Mikael! Jag noterar att antalet användare (och mängden feedback) har ökat de senaste dagarna - kul!
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 29 dec 2016 17:12
av blincoln
mati skrev:Efter gårdagens debugging-kväll fungerar ABRP nu utmärkt även i min bil. Bra jobbat blincoln.
Nu när man är så nöjd har man såklart en massa idéer och önskemål.

Vet inte vad som är möjligt att göra, men önska kan man ju göra:
- Roterande karta så att man kör alltid "uppåt".
- Möjlighet att visa satellitbild istället för vanlig karta
- Visning av hastighetsbegränsningar för oss som inte har bil med AP. Finns inte den infon tillgänglig nånstans?
- Visning av hastighetskameror kanske??? Waze har ju den infon.
ABRP har mycket god potential att ersätta Teslas egna karta helt och hållet. Sjukt bra!
Tack Mati - det var tack vare din hjälp med debuggingen som jag hittade den där kluringen till bugg (heltalsoverflow på det interna vehicle-IDt på Matis bil...).
- Jag har börjat leda hastighetskameradatabaser men den branschen verkar lite skum så det är inte helt enkelt. Den som vet någon bra databas får säga till.
- Karta uppåt - tror inte att browsern i bilen orkar det (om det ens går).
- Satellitbild - borde inte vara några problem
- Hastighetsbegräsningar - gärna! Om någon vet en datakälla så säg till, Google ger den inte.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 29 dec 2016 19:10
av Anders77
Vet inte om deras databas är en bra start. Me 1063 kameror har de med än så länge.
http://www.poidatabase.se/download.htm
Eller här.
https://www.posit.se/poi.php
Sen är det från detta företag som Garmin tar hem sina databaser
http://cyclops-uk.com/services.html
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 29 dec 2016 19:40
av chpaulin
Vad räknar den med att man håller för fart om man inte får ut hastigheten på sträckorna? Gissar att du tänkt ut något finurligt då luftmotståndet ökar med kvadraten på hastighetsökningen*
*Hört på teslapodden
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 29 dec 2016 21:32
av blincoln
chpaulin skrev:Vad räknar den med att man håller för fart om man inte får ut hastigheten på sträckorna? Gissar att du tänkt ut något finurligt då luftmotståndet ökar med kvadraten på hastighetsökningen*
*Hört på teslapodden
Man får ut hur fort Google anser att man brukar kör på en viss sträcka, så den informationen används för förbrukningen. Däremot säger Google inget om vad den verkliga hastighetsgränsen är, tyvärr.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 29 dec 2016 22:15
av beef
Måste bara säga att jag är grymt impad, testade köra Skåne -> Åre förra veckan i min S60. Klockrent, slapp det mesta av laddångesten.
Bra jobbat! Hjälper dig gärna med hosting-plats osv eller om det är något annat du behöver.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 31 dec 2016 21:09
av vigge50
Detta kanske är väldigt komplicerat men läste nu att evtipplaner som erbjuder liknande tjänst som du gör sina beräkningar för förbrukning på användarnas data istället för Teslas diagram, kanske något att kolla upp om det inte är alldeles för komplicerat och om många här är beredda att hjälpa till.
https://www.evtripplanner.com/planner/t ... _about.php
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 01 jan 2017 14:56
av blincoln
Nya features släppta - nu med de efterlängtade ChaDeMo-laddarna, åtminstone i Sverige!
Optimeringen med en himla massa laddare blir för tung att göra ända in i kaklet, och därför kommer lösningarna med ChaDeMo aktiverat oftast att bli ungefärliga. Men good enough är (åtminstone ibland) good enough
Prova på!
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 01 jan 2017 17:00
av mahulkp
Grymt bra komplement med Chademo. Tack!

Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 01 jan 2017 18:23
av jonasl
Som ickeägare är det ju rätt kul att labba med olika resor och jag upptäckte en märklig grej.
Nynäshamn->Kallsedets Fjällcenter, Kallsedet, Sweden. Blir stopp i Gävle, Sundsvall och Krokom men även ett sväng förbi Upplands Väsby, 0 min och 0% laddning där dock. Känns som en bugg? Sänker man hastigheten några % så försvinner stoppet, ökar man hastigheten lite så blir det några minuters laddning där.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 01 jan 2017 20:05
av chpaulin
Grymt jobbat

Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 01 jan 2017 20:08
av nicklasandersson
Fantastiskt bra tjänst! Tack

Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 01 jan 2017 21:33
av blincoln
jonasl skrev:Som ickeägare är det ju rätt kul att labba med olika resor och jag upptäckte en märklig grej.
Nynäshamn->Kallsedets Fjällcenter, Kallsedet, Sweden. Blir stopp i Gävle, Sundsvall och Krokom men även ett sväng förbi Upplands Väsby, 0 min och 0% laddning där dock. Känns som en bugg? Sänker man hastigheten några % så försvinner stoppet, ökar man hastigheten lite så blir det några minuters laddning där.
Det är en bieffekt av sättet vi ställer frågan, och av att Google returnerar "bästa" vägen mellan två punkter. "Bästa" vägen är helt enkelt inte bäst alltid med begränsad räckvidd, och hastighetsberoende dito. Att ta ett onödigt stopp tvingar fram en annan väg som ibland kan vara bättre...
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 03 jan 2017 16:55
av mbj
Jag instämmer i tack-kören!
En undran, när man anger sin förbrukning i 110 km/h, hur anv. du denna info? Utgår du från detta och beräknar förbrukningen på 90-väg tex?
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 03 jan 2017 18:30
av blincoln
mbj skrev:Jag instämmer i tack-kören!
En undran, när man anger sin förbrukning i 110 km/h, hur anv. du denna info? Utgår du från detta och beräknar förbrukningen på 90-väg tex?
Ja, det skalas om enligt Teslas typical-range-diagram för olika hastigheter.
Fun fact: Enligt det diagrammet drar en Model S ganska precis 2000+23*v^2 W (där v är hastigheten i m/s) vid konstant hastighet under goda förhållanden.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 03 jan 2017 19:54
av mati
Jag har aldrig mer använt Teslas navigator sedan ABRP har börjat fungera i min bil. Jag öppnade navigatorn en gång, som vanligt var mer än halva kartan täckt med vita rutor, dvs mer eller mindre oanvändbar. Och så blev det helskärm för webbläsaren med ABRP igen. Mycket bra. Tur att det finns folk som är duktiga på att programmera. Synd dock att de inte jobbar på Tesla.

Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 03 jan 2017 21:41
av chpaulin
mati skrev:Jag har aldrig mer använt Teslas navigator sedan ABRP har börjat fungera i min bil. Jag öppnade navigatorn en gång, som vanligt var mer än halva kartan täckt med vita rutor, dvs mer eller mindre oanvändbar. Och så blev det helskärm för webbläsaren med ABRP igen. Mycket bra. Tur att det finns folk som är duktiga på att programmera. Synd dock att de inte jobbar på Tesla.

Det har nämnt förut men man kan undra om det är B-laget på Tesla som jobbar med den kundnära mjukvaran (skärmen osv) för den är verkligen inte top notch.
Jag har tidigare jobbat med digital skyltning och då även en stor del med det som då hette informationskiosker (pekdator i stor låda). Den prestandan vi hade tillgång till då var begränsad mest av priset men också av formfaktorer och strömförsörjning i vissa fall. Kommer ihåg när vi fick smådatorer med Tegra3-chippet att jobba med (är väl det som sitter i Teslorna fortfarande) och detta var 2009:ish. Först då kunde vi göra mer avancerade panoreringar, köra DiVX i 1080p osv. Vi fick oftast till det även om det krävde lite trixande ibland.
Man kan tycka att det är dags för infotainmentsystemet att få en rejäl uppfräschning på hårvarusidan så att det inte känns sämre än en iPad från 2010.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 04 jan 2017 05:56
av mati
Jag hoppas att du har rätt när du säger att det är b-laget som kodar infotainmentsystemet hos Tesla. Man får väl verkligen hoppas att de har duktigare folk för de mer vitala funktionerna i bilen, inte minst autopiloten. Annars ser det becksvart ut.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 04 jan 2017 10:18
av blincoln
mati skrev:Jag hoppas att du har rätt när du säger att det är b-laget som kodar infotainmentsystemet hos Tesla. Man får väl verkligen hoppas att de har duktigare folk för de mer vitala funktionerna i bilen, inte minst autopiloten. Annars ser det becksvart ut.
Jag skulle satsa pengar på att de har ett stort team som jobbar på nästa infotainmentgeneration och har gjort det i ett år. Den nuvarande generationen får lite nödtorftiga måste-uppdateringar av ett tvåmansteam, men inte mer.
Gissar att situationen är ungefär likadan för AP2 vs AP1. Någon stackare försöker få AP1 att fortsätta fungera och patcha småsaker medan alla coola jobbar på AP2. Kan tänka mig att AP1-teamet fick det hett om öronen efter traktorsläpsolyckan förra året när de var tvungna att gå in och börja jobba mer med radarn.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Postat: 04 jan 2017 10:32
av chpaulin
blincoln skrev:mati skrev:Jag hoppas att du har rätt när du säger att det är b-laget som kodar infotainmentsystemet hos Tesla. Man får väl verkligen hoppas att de har duktigare folk för de mer vitala funktionerna i bilen, inte minst autopiloten. Annars ser det becksvart ut.
Jag skulle satsa pengar på att de har ett stort team som jobbar på nästa infotainmentgeneration och har gjort det i ett år. Den nuvarande generationen får lite nödtorftiga måste-uppdateringar av ett tvåmansteam, men inte mer.
Gissar att situationen är ungefär likadan för AP2 vs AP1. Någon stackare försöker få AP1 att fortsätta fungera och patcha småsaker medan alla coola jobbar på AP2. Kan tänka mig att AP1-teamet fick det hett om öronen efter traktorsläpsolyckan förra året när de var tvungna att gå in och börja jobba mer med radarn.
Inte helt omöjligt alls och vi får då hoppas att det stora teamet som jobbar på infotainment v2 inte består av b-laget som byggde v1
