Dollarn fortsätter uppåt. Man får nog räkna med ytterligare prishöjningar
Inte kul alls, sätter grova käppar i hjulen för omställningen. Det enda positiva är väl att även priset på olja går upp då man väl handlar olja på fat i dollar.
På en månad har dollarn gått upp från ca 9,20 till 9,38, knappt 2%. Förutom detta så har Brent-oljan gått upp från ca $48 till ca $54,3, ca 13%. Detta betyder att oljan gått upp ca 15%.
Tror dock inte att folk kommer att tänka så mycket på bensinpriset förrän det når nytt maximum vid bensinstationen när det gäller ekonomiska kalkyler vid nytt bilköp. Kommer bensinpriset upp över 16:- kan detta nog vara psykologiskt fördelaktigt för elbilar. Jag tror att elbilar innan dess kommer att konkurrera på alla andra fördelar. För privatköp går det nog inte räkna hem en elbil ekonomiskt förrän priserna på elbil sjunker en del till eller att man kör väldigt mycket med sin elbil och priset på fossilbränsle fortsätter gå uppåt.
Inte kul alls, sätter grova käppar i hjulen för omställningen. Det enda positiva är väl att även priset på olja går upp då man väl handlar olja på fat i dollar.
Nja, för omställningen spelar det nog inte så stor roll på sikt. De europeiska biltillverkarna är inte lika beroende av dollarn som Tesla och Euron ligger mer stabil. Men för Tesla och Model 3 så är det nog ett stort problem för deras försäljning till Europa, ja.
Jag tankade för över 1000 kr här omdagen. Senast det kostade så mycket var 2013.
Klart bränslekostnaden är en faktor, har haft den här bilen i tre år och tankat den för 65000 kr. Räknar med att köra mer framöver.
Kör du 2500 mil om året och bränslet går upp 2:-/milen för din bil så blir det 5000:- per år i ökad kostnad. Detta ska jämföras med en prishöjning på 6% vilket resulterar i 60 000-90 000 kr mer för en Tesla. Höjningen av bränslekostnaden betyder därmed inte så särskilt mycket i sammanhanget, tar ju 12 år eller mer att tjäna in. Höjs priset till kanske 20 kr litern eller 5,25:- milen vid 0,75l/mil så blir det lite andra siffror. Då står höjda bränslekostnaden för 13tkr/år och på mindre än 5 år sparar du då in det höjda priset.
Tror dock den psykologiska effekten när nya toppnivåer på bränslet nås kommer påverka mer än de ekonomiska kalkylerna. När väl bensin kostar mer än 16:- litern vilket den inte gjort tidigare så kommer folk börja fundera på alternativ för att komma ifrån stor del av bränslekostnaden även ifall det rent ekonomiskt inte skulle vara fördelaktigt så länge bränslepriset inte höjs än mer. När bensinen kostar 20:- litern kommer nog de flesta i första han titta på elbilar vid köp av bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Bilen, en A6 med bensinsexa, drar runt litern. Möjligen 0.9 på längre resor utan motorväg men gärna 1.1l med mycket korta körningar.
Kan ju byta till snålare avgasbil men det skulle kännas som en steg åt sidan.
Men som du säger så påverkar inte dollarkursen lika mycket som man kan tro på totalekonomin. Möjligheten till vettig försäkring påverkar antagligen mer.
Bilen, en A6 med bensinsexa, drar runt litern. Möjligen 0.9 på längre resor utan motorväg men gärna 1.1l med mycket korta körningar.
Men som du säger så påverkar inte dollarkursen lika mycket som man kan tro på totalekonomin. Möjligheten till vettig försäkring påverkar antagligen mer.
Fy satan. Såna siffror har jag inte sett sen jag rattade runt en 245:a med dåligt inställd tändning. Var väl i början av nittiotalet. Om du byter till en snålare kärra får det ju samma relativa effekt på bensinbrännandet som när jag bytte till elbil...
"SEB:s prognos är att EUR/SEK handlas till 9:60 och sex månader och 9:30 om ett år. USD/SEK väntas samtidigt handlas till 9:30 respektive 8:75."
Här tror man att dollarn är 15% för hög.
Fy satan. Såna siffror har jag inte sett sen jag rattade runt en 245:a med dåligt inställd tändning. Var väl i början av nittiotalet. Om du byter till en snålare kärra får det ju samma relativa effekt på bensinbrännandet som när jag bytte till elbil...
Det är ju permanent fyrhjulsdriven en bensinbil och verklig förbrukning, tror egentligen inte det är mycket jämfört med andra motsvarande bilar. Den deklarerade förbrukningen brukar ha föga med verkligheten att göra. Har bra koll på kostnaderna och den har rullat 4488 mil i vår ägo och under de milen har jag hällt i otroliga 4725 liter bensin! 1.05l/mil i snitt alltså.
Förut när vi bodde i skogen och hade två bilar så var det en Forester-diesel som rullade mest (ca 4000 mil om året) och den var ju snålare, strax under 0.6l/mil. Eftersom vi inte kör så mycket längre och Subarun hade bisarrt mycket bättre andrahandsvärde jämfört med Audin trots att den gått dubbelt så långt så valde vi att sälja den.
Men som du säger, det rinner iväg en hel del slantar ändå och det gör det ju bara enklare att motivera ett Teslaköp.
"SEB:s prognos är att EUR/SEK handlas till 9:60 och sex månader och 9:30 om ett år. USD/SEK väntas samtidigt handlas till 9:30 respektive 8:75."
Här tror man att dollarn är 15% för hög.
Och när SHB tittar i spåkulan siktar man på 8:18 i slutet av 2018. Om det håller bådar det ändå gott för Model 3 när den kommer. I ljuset av det förstår jag att Tesla inte längre är sugna på att ta restvärdesrisken för bilar som säljs nu med priser baserade på en hög dollarkurs. Som det är nu har begagnatpriserna hållits uppe av dollarkurs, stigande förmånsvärden, och brist på konkurrens i form av vettiga alternativ. När dagens nybilar byts in om några år kan marknadsläget vara ett helt annat.
Jaså? Känns som vardagsmat. Jag hade en ganska vardaglig tysk familjebil av årsmodell 2012 med bensinsexa och fyrhjulsdrift som drog 1,4 liter per mil i snitt Som allra värst med den så snittade jag 1,7 över en hel tank. Den bytte jag mot en ganska vardaglig tysk familjebil av årsmodell 2013 med dieselsexa och fyrhjulsdrift som drog närmare 0,9 liter per mil i snitt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jaså? Känns som vardagsmat. Jag hade en ganska vardaglig tysk familjebil av årsmodell 2012 med bensinsexa och fyrhjulsdrift som drog 1,4 liter per mil i snitt Som allra värst med den så snittade jag 1,7 över en hel tank. Den bytte jag mot en ganska vardaglig tysk familjebil av årsmodell 2013 med dieselsexa och fyrhjulsdrift som drog närmare 0,9 liter per mil i snitt.
Min Smart roadster drog 0,5l/mil vid "blandad" (lekstuga typ) körning
Jäkla värsting-tysk-sportbil
Känner igen det där. Hade en gissningsvis ännu mer ordinär svensk fyrhjulsdriven familjekombi med bensinsexa från 2011. Landade som oftast på 1,4 liter milen i Stockholmstrafiken. BMW bjöd i somras på några dagar i en fyrhjulsdriven cab med bensinfyra. 1,2 liter milen kostade det nöjet. Kanske 1,0 om jag verkligen tog det lugnt. Förbränningsmotorerna har inte alls utvecklats i samma takt som NEDC-siffrorna vill få oss att tro.
Ångrar inte en sekund att jag bytte till eldrift. Inte för de sparade pengarna, körupplevelsen däremot…
Har känts ganska mycket som "vargen kommer" med annonserade prisökningarna senaste gångerna. Skulle inte förvåna mig om höjningen kommer senare än väntat, igen.
Min säljare meddelade i förbigående att en prishöjning på 3% kommer på söndag, alltså 15/1. Han har ingen anledning att vilseleda eftersom jag redan lagt min beställning.
Min säljare meddelade i förbigående att en prishöjning på 3% kommer på söndag, alltså 15/1. Han har ingen anledning att vilseleda eftersom jag redan lagt min beställning.
Jag tror inte att de vilseleder med flit i butikerna, utan snarare är det brist på information, eller beslut som ändras.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har hört exakt samma. Min säljare hintade om förra höjningen innan jag beställde.
Sjukt att en 90D kostar 100K mer snart än för en månad sen.
Jag har hört exakt samma. Min säljare hintade om förra höjningen innan jag beställde.
Sjukt att en 90D kostar 100K mer snart än för en månad sen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min lilla S60 kostade 858k i somras. Nu får man knappt en bas-bil för det priset.
Visserligen har standardstolarna blivit bättre och hårdvara för AP utökats.
Men jag ser det ändå som att jag fick AP1, premium interiör, nextgen, panoramatak på köpet!
Senast redigerad av Zoidberg, redigerad totalt 1 gånger.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD