Sida 5 av 6

Re: 4kr / mil

Postat: 14 jan 2017 08:57
av Laddvin
Andreas skrev:
Drygt 4 kr per mil kommer supercharing kosta.

https://www.tesla.com/blog/building-sup ... ork-future

Jag tolkar också att det gäller gamla bilar med nya ägare efter 1/15.

"If I don't use my 400 kWh of annual credits will they roll over to the next year?
Unused credits do not roll over to the next year. Credits are reset to 400 kWh each year, on the anniversary of the delivery date. If the car transfers ownership, credits are reset on the date of the transfer."

Nu känns drömmen att köpa en tesla väldigt avlägsen då det blir ännu svårare att få det gå ihop ekonomiskt.
Laddpotten vid byte av ägare gäller bara de nya bilarna som säljs utan gratis livstids laddning. Köper du en begagnad bil med livstids laddning så följer livstids laddning alltid med bilen (inte ägaren) tills den skrotas.

Re: 4kr / mil

Postat: 14 jan 2017 09:26
av Niclas
med mitt körmönster skulle detta kosta 6 kr milen på vintern (3kwh/mil) eller 5 kr per mil sommartid (2,5kwh/mil).

spännande att se om Taxi försvinner från InfraCity, men de taxis som finns där nu har ju gamla bilar med fri SuC, så det lär väl ta 2-3 år innan nya taxbilar med begränsad SuC dyker upp.

Re: 4kr / mil

Postat: 14 jan 2017 09:30
av jonasl
Taxibilarna kommer nog rulla länge. Fast bolagens policy tvingar dem att byta när de blir gamla.

Re: 4kr / mil

Postat: 15 jan 2017 10:01
av Mickep
Det behöver finnas mer laddplatser spec snabbladdare och då gärna nära städer.
Det tror jag de flesta håller med om.
De fyller ett behov och en funktion.
Sedan om tesla skall bekosta det är en helt annan fråga. Just nu ligger det inte heller i deras strategi (mark är fö dyrt i storstäder) men det är inget som säger att det inte kan ändras i framtiden. Har inga problem om det skulle dyka upp snabbladdare på 350kw i utkanten av Stockholm oavsett om det skulle så tesla eller annat företag på dem. Men första tycker jag att det skall bli en yttäckning innan man börjar koncentrera.

Re: 4kr / mil

Postat: 15 jan 2017 10:22
av 12man
point1 skrev:

Anledningen att Model 3 inte släppts än är ju helt irrelevant, om supercharger ska fungera i framtiden med 10 ggr så många som laddar där så måste det finnas 10 ggr så många superchargers. Inte bli 10 gånger dyrare. Har laddad på SuC som ligger lika nära München, Hamburg, Geneve, Lyon osv som infra city ligger så köper inte ditt argument.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
grejen med Infra city är ju inte närheten till staden utan snarare det "perfekta" läget nästan mittemellan Arlanda och stan, hoppas verkligen Tesla inte utvidgar där utan istället bygger i t.ex, Bålsta, Uppsala, Norrtälje, ,Nykvarn...

Re: 4kr / mil

Postat: 15 jan 2017 10:56
av LarsL
Mickep skrev:
Det behöver finnas mer laddplatser spec snabbladdare och då gärna nära städer.
Det tror jag de flesta håller med om.
De fyller ett behov och en funktion.
Sedan om tesla skall bekosta det är en helt annan fråga. Just nu ligger det inte heller i deras strategi (mark är fö dyrt i storstäder) men det är inget som säger att det inte kan ändras i framtiden. Har inga problem om det skulle dyka upp snabbladdare på 350kw i utkanten av Stockholm oavsett om det skulle så tesla eller annat företag på dem. Men första tycker jag att det skall bli en yttäckning innan man börjar koncentrera.
Du har så klart rätt i att det behövs snabbladdare runt storstäder, det går ju att åka långt där också :) Men räkna inte med att Tesla fixar det, inte själva i alka fall.
Jag tror det kommer bli vanligare att företag gör som Lidel och sätter upp snabbladdare. Och bara för greenwasch som Ikea utan för att locka kunder. För självklart tar vi hellre bilen till mataffären med laddare än den utan? Just mataffärer måste ju vara perfekta för det här, där är man ju ändå titt som tätt och tillbringar 20-30 minuter minst.

Re: 4kr / mil

Postat: 15 jan 2017 12:00
av Zalman3
Tydligen går potten på 400kWh inte spara till nästa år, utan brinner inne.

Re: 4kr / mil

Postat: 15 jan 2017 12:25
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Tydligen går potten på 400kWh inte spara till nästa år, utan brinner inne.
Ja det verkar så, men det är ett lite konstigt sätt att se på potten tycker jag iaf, varför inte gynna dom som är snål på SuC-laddning och laddar mest hemma osv? En del
av potten borde gå att spara iaf, why not lixom?
Nu kan det ju bli så att det blir en del okynnesladdning iaf ju, några som tänker att "året" börjar närma sig slutet och dom har lite pott kvar så "måste" utnyttja sin pott och åker och
laddar "bar för att" sas...
(hrm "pottåret" blir ju ett nytt kul ord :lol: blir bra för småbarnsföräldrar...)

Re: 4kr / mil

Postat: 15 jan 2017 12:42
av LarsL
Håller med om att det är lite dumt att potten resetas. Lockar ju helt klart till laddning vid slutet av året.

Re: 4kr / mil

Postat: 15 jan 2017 12:44
av bylund
Vi snackar ändå max 760 kr. Och har man 400 kWh kvar i sin pott så är det kanske inte så sannolikt att man använder hela nästa år heller.

Re: 4kr / mil

Postat: 15 jan 2017 12:49
av bylund
För de som kör Tesla i tjänsten måste detta väl vara bättre än gratis? Som det är nu betalar ju arbetsgivaren drivmedel om man laddar på superladdare. Om man tar detta privat kan man ju göra avdraget på 9,50 kr för att man betalar drivmedel privat.

Re: 4kr / mil

Postat: 15 jan 2017 13:49
av bullen
bylund skrev:
För de som kör Tesla i tjänsten måste detta väl vara bättre än gratis? Som det är nu betalar ju arbetsgivaren drivmedel om man laddar på superladdare. Om man tar detta privat kan man ju göra avdraget på 9,50 kr för att man betalar drivmedel privat.
Det där är mest ett teoretiskt resonemang. Tror ingen redovisar Suc laddning som att arbetsgivaren betalar drivmedel. Och hur ska man redovisa andelen Suc laddning om man även laddar hemma.

Re: 4kr / mil

Postat: 15 jan 2017 13:55
av bylund
bullen skrev:
bylund skrev:
För de som kör Tesla i tjänsten måste detta väl vara bättre än gratis? Som det är nu betalar ju arbetsgivaren drivmedel om man laddar på superladdare. Om man tar detta privat kan man ju göra avdraget på 9,50 kr för att man betalar drivmedel privat.
Det där är mest ett teoretiskt resonemang. Tror ingen redovisar Suc laddning som att arbetsgivaren betalar drivmedel. Och hur ska man redovisa andelen Suc laddning om man även laddar hemma.
Ja, det slipper man ju om man både betalar hemma och superladdare privat.

Re: 4kr / mil

Postat: 16 jan 2017 08:50
av flaco
Idag skrev Tibor följande angående betalning för laddning:
Gamla bilar påverkas inte av detta. Redan beställda eller levererade Teslor får fortsätta ladda gratis på Superchargernätverket livet ut – något som säkerligen kommer boosta deras andrahandsvärde.
Men, jag har för mig att jag läst att betalning för laddning gäller även nya ägare till äldre Teslor (dvs sådana som hade gratis laddning från början).
Är det inte så?

Och, om det är så, hur kommer gratis laddning för första ägaren boosta andrahandsvärdet?

Re: 4kr / mil

Postat: 16 jan 2017 08:54
av bylund
Gamla bilar är opåverkade av detta, oavsett ägarbyte. Däremot har man infört en avgift för att stå inkopplad på en superladdare utan att ladda som gäller alla. Detta för att uppmuntra folk att flytta på sig när de är klara.

Dessutom har det varit oklart vad som gäller med begagnade bilar som säljs av Tesla själva. Senaste nytt vad jag förstått är att de inte tar bort fri laddning ens då.

Re: 4kr / mil

Postat: 16 jan 2017 09:41
av MangeT
Tycker att det är bra att avgift införts för bilar som står kvar efter full laddning/uppnådd laddnivå. Appen säger ju till när det är klart och där kan man kolla nivån.

Re: 4kr / mil

Postat: 16 jan 2017 10:54
av e5m1r
MangeT skrev:
Tycker att det är bra att avgift införts för bilar som står kvar efter full laddning/uppnådd laddnivå. Appen säger ju till när det är klart och där kan man kolla nivån.
Problemet som jag ser det är på resa utanför det egna landet fortfarande roaming avgifter på flesta abonnemang själv har jag inte data trafik på
Problemet försvinner iofs från sommaren ?

Re: 4kr / mil

Postat: 16 jan 2017 11:20
av Nicke Nyfiken
MangeT skrev:
Tycker att det är bra att avgift införts för bilar som står kvar efter full laddning/uppnådd laddnivå. Appen säger ju till när det är klart och där kan man kolla nivån.
Problemet är att androidappen inte ger något riktigt meddelande utan det kommer bara upp en liten mini-ikon, så man måste kolla telefonen hela tiden för att inte missa meddelanden från bilen.

Om Tesla hade haft vänligheten att fixa detta hade det varit bra, men de kanske har vinning av att folk använder fruktbolagets produkter och därför har de gjort en avsiktligt sämre app för android.

Re: 4kr / mil

Postat: 16 jan 2017 12:22
av bjelkeman
Nicke Nyfiken skrev:
MangeT skrev:
Tycker att det är bra att avgift införts för bilar som står kvar efter full laddning/uppnådd laddnivå. Appen säger ju till när det är klart och där kan man kolla nivån.
Problemet är att androidappen inte ger något riktigt meddelande utan det kommer bara upp en liten mini-ikon, så man måste kolla telefonen hela tiden för att inte missa meddelanden från bilen.

Om Tesla hade haft vänligheten att fixa detta hade det varit bra, men de kanske har vinning av att folk använder fruktbolagets produkter och därför har de gjort en avsiktligt sämre app för android.
Det kommer ju en uppdatering av mobile appen med 8.1, kanske fixas då.
https://electrek.co/2016/11/18/tesla-bi ... elon-musk/

Re: 4kr / mil

Postat: 16 jan 2017 12:45
av HelectriC
bjelkeman skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MangeT skrev:
Tycker att det är bra att avgift införts för bilar som står kvar efter full laddning/uppnådd laddnivå. Appen säger ju till när det är klart och där kan man kolla nivån.
Problemet är att androidappen inte ger något riktigt meddelande utan det kommer bara upp en liten mini-ikon, så man måste kolla telefonen hela tiden för att inte missa meddelanden från bilen.

Om Tesla hade haft vänligheten att fixa detta hade det varit bra, men de kanske har vinning av att folk använder fruktbolagets produkter och därför har de gjort en avsiktligt sämre app för android.
Det kommer ju en uppdatering av mobile appen med 8.1, kanske fixas då.
https://electrek.co/2016/11/18/tesla-bi ... elon-musk/
bilen har ju eget SIM, så borde kunna ringa upp ägarens mobiltelefon och med en förinspelad röst informera om "färdig laddning" :D

Re: 4kr / mil

Postat: 16 jan 2017 13:06
av chaffis75
Nja ringa upp är ju inte bra då det kostar att ta emot samtal men däremot ett SMS kanske vore något, de är gratis att ta emot och funkar i princip alltid.

Re: 4kr / mil

Postat: 16 jan 2017 13:17
av HelectriC
chaffis75 skrev:
Nja ringa upp är ju inte bra då det kostar att ta emot samtal men däremot ett SMS kanske vore något, de är gratis att ta emot och funkar i princip alltid.
kostar att ta emot samtal? vad för abonemang har du?

Re: 4kr / mil

Postat: 16 jan 2017 13:20
av joel80
Niclas skrev:
med mitt körmönster skulle detta kosta 6 kr milen på vintern (3kwh/mil) eller 5 kr per mil sommartid (2,5kwh/mil).
Fast du laddar väl inte huvuddelen på SuC? Eller har du ingen hemma/nattladdning?

Re: 4kr / mil

Postat: 16 jan 2017 13:20
av Castro90
Nicke Nyfiken skrev:
MangeT skrev:
Tycker att det är bra att avgift införts för bilar som står kvar efter full laddning/uppnådd laddnivå. Appen säger ju till när det är klart och där kan man kolla nivån.
Problemet är att androidappen inte ger något riktigt meddelande utan det kommer bara upp en liten mini-ikon, så man måste kolla telefonen hela tiden för att inte missa meddelanden från bilen.

Om Tesla hade haft vänligheten att fixa detta hade det varit bra, men de kanske har vinning av att folk använder fruktbolagets produkter och därför har de gjort en avsiktligt sämre app för android.
På min Sony så dyker det upp en notis precis som på iPhone. På Samsung verkar det bara komma upp en liten ikon. Kan det vara en inställning i telefonen?

Re: 4kr / mil

Postat: 16 jan 2017 13:22
av Remuz
Ladda på SuC är inte direkt mycket dyrare än det jag betalar idag (klippt ur tråden om elpriser hemma)
Har nu kollat upp mina elpriser. Radhus, Enskede (Stockholm), runt 8000kWh/år innan Tesla.

Fast pris Fortum/Ellivia 330kr/mån = 3960kr/år
Rörligt pris distribution, 26,93öre/kWh = 2154kr/år
Elavtal Borås energi, 74,41öre/kWh = 5953kr/år (ingen fast månadsavgift)
Totalt per år: 12067kr
Totalt per kWh: 1,51kr/kWh

Kostnad för min model X (250W/km) blir då ungefär 3,77kr/mil.

Dock är marginalkostnaden per kWh endast 1,01kr. Intressant att det inte är mycket billigare med hemmaladdning än med SuC (1,90kr/kWh)