Sida 5 av 5
Re: DI Weekend Mirai vs 90D
Postat: 15 mar 2017 19:28
av Svenssons
+46 skrev:jonas skrev:En aspekt som ingen hittills tagit upp är vätgasens stora antändningsområde. Med bara en liten läcka är det stor risk för övertändning/expolsion. Vi ser gasbilar som exploderar vid tankning. Risken för vätgasexpolsion är ännu större. Mycket pga högre tryck och större antändnoingsområde, men också högre energidensitet.
För drygt tio år sedan läste jag om Professor Lars Stenmark och hans patenterade "vätgasbollar". En uppfinning som skulle öppna upp för vätqasbilar och minska riskerna med att vätgas är högexplosivt. Sedan dess har jag inte hört så mycket mer men det verkar som att de fortfarande är högintressanta för olika ändamål enligt en artikel i tidningen Allt om Vetenskap (oktober 2015)
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/e ... med-energi
Hans konstruktion verkar mest fokusera på säkerheten och smidigheten vid tankning. Det lär bli än mindre mängd vätgas i bilarna och därmed kortare räckvidd med hans lösning även ifall han kan skapa små bollar med 70 MPa tryck vilket jag är tveksam till att det är i bollarna.
Re: DI Weekend Mirai vs 90D
Postat: 15 mar 2017 20:21
av Benhacke
Med lite humor kunde japanerna ha döpt denna anskrämliga skapelse till Toyota Hindenburg...
Re: DI Weekend Mirai vs 90D
Postat: 15 mar 2017 20:45
av Pontus
Det ju lite lustigt att när man laddar blyackar så bildas det vätgas. Då skulle man ju kunna föra tillbaka detta i tanken och sedan tar det lixom aldrig slut, kommer på italiensk bil snart...
Re: DI Weekend Mirai vs 90D
Postat: 15 mar 2017 20:55
av Svenssons
Pontus skrev:Det ju lite lustigt att när man laddar blyackar så bildas det vätgas. Då skulle man ju kunna föra tillbaka detta i tanken och sedan tar det lixom aldrig slut, kommer på italiensk bil snart...
Är det därför Toyota var så sena med att hoppa på litiumbatterier?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D
Postat: 15 mar 2017 21:10
av Teslaspolen
Svenssons skrev:Pontus skrev:Det ju lite lustigt att när man laddar blyackar så bildas det vätgas. Då skulle man ju kunna föra tillbaka detta i tanken och sedan tar det lixom aldrig slut, kommer på italiensk bil snart...
Är det därför Toyota var så sena med att hoppa på litiumbatterier?

Fast dom körde ju på NiMH, ingen vätgas där.