Eftersom 12V underhållsladdning sker från 400V batteriet så spelar det ingen roll om bilen är inkopplad eller inte.Gustafsson skrev:Sorry missförstod dig. Min poäng var ju inte att addera en 230-> 12 V krets (vilken dock bara kostar 140 spänn på Biltema), utan att alla kretsar redan finns för att undvika djupa urladdningscykler i 12 V batteriet. Iaf borde evt komplettering vara mycket billig.kenjon skrev:Självklart, det var inte det vi diskuterade utan laddningen av 12 V-batteriet.
Min undran var från början om detta djupcyklandet sker även när bilen är kopplad till laddboxen eller om nätet samtidigt underhållsladdar 12V på något sätt, via 400 V kretsarna eller separat.
Det enda som påverkar 12V laddninges karaktär är förbrukningen på 12V.
Hög förbrukning = bra för 12V batteriet.
Låg förbrukning = dåligt för 12V batteriet.
Allt under förutsättningen att den informationen vi fick i tidigare länkar är korrekt.