Sida 5 av 5

Re: 12 voltsproblem

Postat: 20 jul 2020 19:57
av [JM]
Gustafsson skrev:
kenjon skrev:
Självklart, det var inte det vi diskuterade utan laddningen av 12 V-batteriet.
Sorry missförstod dig. Min poäng var ju inte att addera en 230-> 12 V krets (vilken dock bara kostar 140 spänn på Biltema), utan att alla kretsar redan finns för att undvika djupa urladdningscykler i 12 V batteriet. Iaf borde evt komplettering vara mycket billig.
Min undran var från början om detta djupcyklandet sker även när bilen är kopplad till laddboxen eller om nätet samtidigt underhållsladdar 12V på något sätt, via 400 V kretsarna eller separat.
Eftersom 12V underhållsladdning sker från 400V batteriet så spelar det ingen roll om bilen är inkopplad eller inte.
Det enda som påverkar 12V laddninges karaktär är förbrukningen på 12V.
Hög förbrukning = bra för 12V batteriet.
Låg förbrukning = dåligt för 12V batteriet.
Allt under förutsättningen att den informationen vi fick i tidigare länkar är korrekt.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 20 jul 2020 20:36
av Off Grid Byggaren
Var det inte tvärt om?

Vid hög 12 volts förbrukning, när bilen är avstängd, cyklas batteriet väldigt mycket.

Upp till tre fulla cykler per dygn verkar kunna ske, då håller inte bly/syra batteriet så länge.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 20 jul 2020 21:03
av kontakten2
Det borde vara att dcdc förser den höga effekten och sliter mindre på batteriet.

Vid låg effekt förser 12v batteriet förbrukningen och laddas först vid lägre spänning

Re: 12 voltsproblem

Postat: 21 jul 2020 00:24
av [JM]
lator skrev:
...klipp...
Kör du mycket så används mera 12-volt men denna tas så kontinuerligt från huvudbatteriet via en DC-DC. Detta gör att 12-voltsbatteriet inte går upp och ner i spänning (cyklas) lika mycket som om bilen står avstängd. Det som skadar batteriet är precis som med Lijon att få spänningsvariationer vilket alltså sker mera frekvent vid vila.
Lators inlägg på sid 9 summerar det på ett bra sätt.

Dvs högre förbrukning = mindre variationer på 12V = bättre för batteriet.