Gillar den!

Moderator: Redaktion
SolnaGnagarn skrev:Du har rätt! Fick tag i säljaren igår och dom skickade ut anmälningslänken igen. Av nån anledning så hade jag inte fått den.helix skrev:Det jag vet med 100% säkerhet är att det är visning av Taycan imorgon kl 18:30 på Porsche Center Malmö då en kompis i Skåne som beställt en Taycan ska dit.SolnaGnagarn skrev:Det blev väl uppskjutet i ca 10-12 veckor. När jag beställde min bil sa säljaren att VIP-visningen kommer ske i mitten på mars. Första leveranserna runt maj.helix skrev:Senaste jag har hört är att sverigepremiären på Porsche center är i mitten av mars. De första kundbilarna lär börjar levereras strax därefter.Pontus skrev:Nån som vet när leveranserna börjar här i Sverige?
I veckan som kommer är det visning av Taycan på Porsche Center runt om i Sverige för de som har beställt bil.
Men jag hoppas att du har rätt för jag vill gärna se skiten kommande vecka
Har själv inte pratat med Porsche Sthlm, men utgick från att om Malmö har visning så borde alla center i Sverige ha visning under veckan då det brukar vara ganska koordinerat.
Jaga din säljare och hör om det är någon visning i Sthlm. Vore kul om du skriver några rader om dina intryck här sen. Vad har du beställt för spec förresten? Ser själv verkligen fram mot att testa Taycan när det blir möjligt!
I Stockholm är det dock visning nästa torsdag den 23:e kl 18:30. Ska bli spännande!
Min spec är inte spikad än, har till slutet på januari på mig att ändra/hoppa av. Så det blir perfekt att hinna se den före dess.
Men summa summarum så hamnade min bil på drygt 1,5 och då är det tyvärr lite grejer som inte är valt men som man gärna hade haft.
Ja härlig reklam!helix skrev:Reklamfilmen som Porsche kommer köra på Super Bowl 2:e februari!
Gillar den!
Nej, så gott som alla tillverkar sina egna avgasmotorer.Hertsh skrev:Taliz, vilket trams. Så är det med alla biltillverkare i hela världen förutom Tesla.
Och personligen är jag ännu inte övertygad om att Tesla gör helt rätt som gör allt själva. Tex är det hittills ett mycket stort misstag att ta bort mobileye för skyltigenkänning.
De använder underleverantörer precis som alla andra.Fredrik j skrev:Tesla gör inte alla komponenter själva. Mer än andra tillverkare men inte allt. Har man inte bromsar från brembo tex?
Kontaktdon? Ytmaterial? Skumdynor? Stötdämpare?
Jag håller fullständigt med. Tesla är överlägsna på elektriska drivlinor.taliz skrev:De använder underleverantörer precis som alla andra.Fredrik j skrev:Tesla gör inte alla komponenter själva. Mer än andra tillverkare men inte allt. Har man inte bromsar från brembo tex?
Kontaktdon? Ytmaterial? Skumdynor? Stötdämpare?
Men de har själva kärnverksamheten inhouse. Batterier, motorer, mjukvara.
Det är där de andra är hopplöst ifrånsprungna. De håller fortfarande fast med sina avgasgeneratorer och har istället outsourcat batterier, motorer och mjukvara.
Motorer och mjukvara absolut och det är nog så viktigt men batterier kommer de förhoppningsvis ha inhouse inom en nära framtid, men så är det ju inte riktigt idag.taliz skrev:De använder underleverantörer precis som alla andra.Fredrik j skrev:Tesla gör inte alla komponenter själva. Mer än andra tillverkare men inte allt. Har man inte bromsar från brembo tex?
Kontaktdon? Ytmaterial? Skumdynor? Stötdämpare?
Men de har själva kärnverksamheten inhouse. Batterier, motorer, mjukvara.
Det är där de andra är hopplöst ifrånsprungna. De håller fortfarande fast med sina avgasgeneratorer och har istället outsourcat ovanstående.
Dragtimes är legit. Mao så spelar SoC STOR roll. Du får alltså en Taycan Turbo att slå Taycan Turbo S enbart genom att köra 91% SoC mot 56%. Och Model S Performance raven slår bägge 0-60mph samt 1/4 milen med 10.67s med deras SoC.Hok skrev:https://youtu.be/psd12--LLFo
Dragtimes har provat en Turbo S och en Turbo på gatan med intressant resultat.
Redan i december hade över 10 000 kunder omvandlat sin reservation till en beställning.taliz skrev:Blir intressant att se hur många de säljer.
Vad var det nu de skröt om, 20k reservationer?
Jag tror de skall vara glada om de kommer upp i fyrsiffrigt sålda/år.
Tack för att du delar dina intryck och måste varit riktigt kul att provköra!HelectriC skrev:Nu har jag varit på provkörning av 4S. Jag var den förste som körde just denna bil på allmän väg![]()
Tänkte lista det jag gillade och det jag gillade mindre.
+stolar: fantastiskt fina stolar (18-vägs) med ventilation och inställbara nackskydd i horisontellt plan (något jag saknar på nuvarande bil, inte många som har detta vad jag har erfarit), inställning av luftkuddar på sidor av lår och rygg, som gör att man får perfekt sittställning.
+ratt: riktigt härlig, liten ratt med perfekt tjocklek. Just denna var alcantaraklädd och det var bara helt fantastiskt skönt.
+väghållning: bilen ligger som limmad på vägen, den styr in extremt direkt och det är verkligen en "kör"-bil. Trots sommardäck på vid 2 grader pluss och regn, så släppte inte bilen en millimeter
+kupe: man känner sig som ett med bilen, interiören känns rymlig, men inte enorm (som tex Model S/X), trevligt, ombonat, sportigt
+Frunk:ganska stor och rymlig, användbar eftersom nästan kubisk
+effektiva bromsar: dom tog bra trots att de inte var keramiska
+baksäte: ok storlek, inte jättestort, men jag hade inga problem att sitta där
+skidlucka
- motorljudet: hjälp! detta var ju verkligen irriterande. Säljaren var så intresserad av detta ljud och slog på det med en gång. Efter 1km sa jag bara "stäng av!" Det känns som det bara är gamla petrol heads som uppskattar. Fakeljudet i ipace var faktiskt bättre, kändes mer anpassat till elbil. I Taycan blev det bara för mycket och för fel
-BOSE-stereo: Den kändes budget för en bil i denna prisklass, burkig, platt bas, blä. Man måste nog upp i Burmester för att få ordentliga grejer, men tyvärr så kostar Burmester fläsk.
-Infotainment och skärmar: alldeles för liten skärm till navigering. Konstig haptisk feedback. Jag fick känslan av att den var liksom lös, men det skulle tydligen vara så. Kanske går att stänga av? Att ha en extra skärm för passageraren? Why? spara dom pengarna.
-Trunk: litet och med låg höjd. Känns som man får jobba om man ska ha med allt på sommarsemestern. Utrymmet under golvet var extremt litet och det var inte ens plats till laddkabel
-inget plant utrymme när baksäte fälls
-ok acceleration, men den kändes trögare än min 75D trots performancebatteri och 96% laddning
-Ingen som helst autopilotliknande funktionalitet. Adaptiv farthållare ja, men ingen köassistens, det var verkligen en besvikelse. Säljaren i vanlig Porschemaner "Porsche ska köras" varpå jag frågade om hen tycker att inspirerande körning kommer av saktagående kö? Fick inget bra svar på det.
Allt i allt, så tycker jag det är en fin bil, men en del negativa aspekter kombinerat med ett väldigt högt pris, gör att den faller igenom för mig.