Ganska (eller jäkligt mer än ganska) impad av ID4an såhär en vecka in som ägare.
14.5-16 i förbrukning på mina dagliga turer till och från jobbet i Stockholm, väldigt låg snitthastighet men det har man oavsett bil.
Körde ut till kusten strax söder om Gävle igår och ca 20 i förbrukning upp till Tierp med travel assist satt 5 över hastighetsbegränsningarna, sen sjönk det till 18.5 lagom till jag var framme vid havet.
Lite mer bråttom hem så där hamnade den på 19.8.
Dagens tripp på 12mil motorväg med tre cyklar på kroken och tre pers i bilen slutade på 22.
Dock retar jag ihjäl mig på att bilen stänger av när man kliver ur bilen, skall man bak i skuffen och hämta något så skall skiten starta om.
Det måste de justera till nästa OTA.
Travel Assist funkar helt sjukt bra.
Ingen autopilot direkt men jäklar så bra den funkar i köer och för att följa trafikrytmen.
Min 3.7kw laddning hemma är kanske inget att skryta med direkt, men tror att man kan klara sig på den till 99% om jag skall vara ärlig.
Sent hemma igår och tidig avfärd idag betydde och att jag fick uppsöka en snabbladdare.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 08:24
av taliz
R_Edvinsson skrev:
Dock retar jag ihjäl mig på att bilen stänger av när man kliver ur bilen, skall man bak i skuffen och hämta något så skall skiten starta om.
Det måste de justera till nästa OTA.
Ja, man kan tycka dom borde kunna låta infotainment få fortsätta snurra 5-10 minuter åtminstone. Inte som att det skulle dra en massa energi.
Rätt ofta man hoppar ut någon halvminut eller så, tex för att koppla in snabbladdare, slänga sopor, rengöra rutan eller whatever.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 08:32
av Hoppsan_84
Inget jag stört mig direkt på även när jag backat till släp osv. Däremot tycker jag att bilen borde låsa sig när man lämnar.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 08:40
av Dodde
Nu kommer OTA uppdateringen för vissa iaf. Spännande.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 08:44
av Aida
taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
Dock retar jag ihjäl mig på att bilen stänger av när man kliver ur bilen, skall man bak i skuffen och hämta något så skall skiten starta om.
Det måste de justera till nästa OTA.
Ja, man kan tycka dom borde kunna låta infotainment få fortsätta snurra 5-10 minuter åtminstone. Inte som att det skulle dra en massa energi.
Rätt ofta man hoppar ut någon halvminut eller så, tex för att koppla in snabbladdare, slänga sopor, rengöra rutan eller whatever.
Man kaninte trycka på startknappen när man står still innan ni öppnar dörren för att signalera till bilen att den inte ska bryta ”tändningen” när ni öppnar dörren? Så kan man göra i vår volvo (fossil V90) men borde va samma princip
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 10:19
av Hoppsan_84
Dodde skrev:
Nu kommer OTA uppdateringen för vissa iaf. Spännande.
Spännande. Men också jobbigt. Hatar när man vaknar på morgonen så är telefonen helt annorlunda. Nu kan det hända med bilen.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 11:33
av R_Edvinsson
Aida skrev:
taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
Dock retar jag ihjäl mig på att bilen stänger av när man kliver ur bilen, skall man bak i skuffen och hämta något så skall skiten starta om.
Det måste de justera till nästa OTA.
Ja, man kan tycka dom borde kunna låta infotainment få fortsätta snurra 5-10 minuter åtminstone. Inte som att det skulle dra en massa energi.
Rätt ofta man hoppar ut någon halvminut eller så, tex för att koppla in snabbladdare, slänga sopor, rengöra rutan eller whatever.
Man kaninte trycka på startknappen när man står still innan ni öppnar dörren för att signalera till bilen att den inte ska bryta ”tändningen” när ni öppnar dörren? Så kan man göra i vår volvo (fossil V90) men borde va samma princip
Testat alla möjliga varianter för att få den att hålla igång men det som gäller är att trycka på knappen efter man klivit ur sätet.
Vissa bilar startar om på 1s, min tar 12-15sekunder innan den spelar musik igen.
Får se om OTAn ändrar något på detta.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 11:45
av Thed75
Provkörde gtx och den var rätt najs. Känns ganska stor jämfört med enyaq men bra tryck i gasen.
Är det skillnad i räckvidd mellan 2wd, 4wd. Nån som vet från irl test?
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 11:48
av taliz
Thed75 skrev:
Provkörde gtx och den var rätt najs. Känns ganska stor jämfört med enyaq men bra tryck i gasen.
Är det skillnad i räckvidd mellan 2wd, 4wd. Nån som vet från irl test?
Teslabjörn har testat och fick mer eller mindre samma förbrukning och räckvidd med GTX som med 2wd.
Den har tydligen en induktionsmotor fram vilket gör att den helt kan deaktiveras och därmed så blir den i praktiken som en 2wd rent förbrukningsmässigt
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 15:17
av taliz
Hoppsan_84 skrev:
Dodde skrev:
Nu kommer OTA uppdateringen för vissa iaf. Spännande.
Spännande. Men också jobbigt. Hatar när man vaknar på morgonen så är telefonen helt annorlunda. Nu kan det hända med bilen.
Ca 8 min in i detta klipp så ser man hur 2.3 ser ut(ny GTX som verkar ha det från den byggdes).
Du kan se fram emot att startknappen har en VW-symbol(eller flagga) istället för att vara svart... annars verkar det vara samma som idag(som förväntat).
VW blir liksom inte plötsligt Tesla bara för att de har OTA.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 15:34
av Kubi
Denna visar en bättre bild imo. Ser ganska mycket mer refined ut.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 15:55
av taliz
Kubi skrev:
Denna visar en bättre bild imo. Ser ganska mycket mer refined ut.
Tycker det ser likadant ut, som en tomtom från 2005.
Varför kan man inte få satellitkartor? Det är 2021 nu liksom.
Varför kan man inte få all statistik etc på den lilla skärmen framför ratten? När dom nu envisats med att sätta dit den kan dom ju nyttja den till något mer meningsfullt än att bara visa hastighet.
När kommer youtube och Netflix?!
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 20:14
av R_Edvinsson
taliz skrev:
Kubi skrev:
Denna visar en bättre bild imo. Ser ganska mycket mer refined ut.
Tycker det ser likadant ut, som en tomtom från 2005.
Varför kan man inte få satellitkartor? Det är 2021 nu liksom.
Varför kan man inte få all statistik etc på den lilla skärmen framför ratten? När dom nu envisats med att sätta dit den kan dom ju nyttja den till något mer meningsfullt än att bara visa hastighet.
När kommer youtube och Netflix?!
Skall bli spännande och se vad de verkligen presenterar med sina OTA.
Och satellitkartor känns verkligen 2005 i min bok.
Värsta som finns att ha det framför sig när man kör, och vill man prompt ha det finns det trådlöst via både via IPhone och Android så inga problem.
Netflix och Youtube är även det mest en gimmick, kidzen har iPads och telefoner och känner jag mig uttråkad och vill kolla på film duger telefonen och hörlurar när man sitter i bilen.
Dock håller jag med om att de borde designa om hela användningen av lilla clustret.
Mer vettig data då allt som just nu visas där även projeceras i rutan på ett mycket bättre sätt.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 20:25
av Mickep
Håller med att satellitbild känns gammalt. Skulle gärna se google och apples kartor med mer detaljer, typ trafikljus och uppdaterade vägar och byggnader hellre än 5 år gamla suddiga bilder.
Viktigast är att det flyter på bra.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 20:32
av R_Edvinsson
Släpp navigering helt och låt tredjepart sköta den biten, öppna APIer så de kan implementera sina system med HUD mm.
ABRP, Waze, Apple och Google har utmärkta tjänster som alla med en någotsånär modern telefon kan använda.
Varför skall Volkswagens (och alla andras OEM system för den delen) yxiga system vara standard 2021.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 20:33
av MWall
I Model S kan man välja bort satellitkartor om man vill. Jag tycker dock det är trevligt. Däremot så är ju Teslas navigation sämre än en TomTom från 2005 tyvärr. Sämre varning för köer, sämre vägval osv.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 21:21
av martinot
R_Edvinsson skrev:
Och satellitkartor känns verkligen 2005 i min bok.
Mickep skrev:
Håller med att satellitbild känns gammalt.
Jag tycker det är smidigt när man kör på olika platser, och vill relatera till sin omgivning. Reste i helgen och tog en paus i Arboga, och då kunde kan enkelt se på flygfoton/drönarbilder att det såg trevligt ut att gå längs en kanal, som jag annars inte brytt mig om.
I vissa andra lägen så är det trevligt när man skall reka var man skall parkera i okända städer på okända ställen. Man ser om det ser "OK" genom att verka rent och städat, eller om det ser lite "rough" och nergånget ut (mindre lämpliga områden att parkera i kanske).
I andra fall så har det även underlättat för mig att hitta bättre. Skulle sova över i en AirBnb-stuga i ett sommarstugeområde i helgens tur till en 50-årsfest, och kartdatan var inte den bästa. Flygfoto hjälpte oss att lättare för överblick och identifiera byggnader.
Men man skall självklart själv kunna växla och välja mellan kartvy och flygfotovy. Det är olika tillämpningar gällande vilken vy som är mest praktisk.
(Sedan skiter jag ärligt talat helt i fånig metadebatt gällande vad som är "ball" eller "ute". För mig är sådant här bara praktiska verktyg för att underlätta att resa och parkera.)
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 21:28
av martinot
MWall skrev:
I Model S kan man välja bort satellitkartor om man vill. Jag tycker dock det är trevligt. Däremot så är ju Teslas navigation sämre än en TomTom från 2005 tyvärr. Sämre varning för köer, sämre vägval osv.
Inte bara trevligt med flygfoton, men även praktiskt väldigt användbart i vissa sammanhang.
Saknar även fartkameror.
Tidigare fanns kövarningar (markerat i gult, rött, etc. över olika vägsträckor), men nu har jag inte fått det på ett tag. Undrar varför de plockade bort det?
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 21:29
av heldiggrisen
R_Edvinsson skrev:
Släpp navigering helt och låt tredjepart sköta den biten, öppna APIer så de kan implementera sina system med HUD mm.
ABRP, Waze, Apple och Google har utmärkta tjänster som alla med en någotsånär modern telefon kan använda.
Varför skall Volkswagens (och alla andras OEM system för den delen) yxiga system vara standard 2021.
100% enig.
Använder enbart Apple Carplay med antingen Waze eller Apple Maps.
Körde GBG-Malmö på söndag, och en bil voltade på E6an vid Laholm (hoppas det gick bra )
Hörde det på P4 , och drog av på farten för att se vad bilens navigator, Waze och Apple maps sa.
Efter typ 5 minuter i 80kmt söderut (man ska jo oavsett stå ett par timmar i kö, så varför inte spara på bränslet?), så sa Waze till att det var snabbare att ta av vid avfarten innan Laholm, och köra bakvägen via Skottorp.
Bilens Navigator och Apple Maps envisades fortfarande med E6, så vi följde Wazes instruktion.
Vi såg köerna på E6 när vi körde parallellt på Lögnäsvägen, och kom som ensam bil upp på E6an strax innan Hallandsåsen.
Sparade nog över 2 timmar i kö, på att ta en 10 minuters avstickare. Tack Waze, den här rundan vann du.
Fördelen med Apple Carplay är att man kan ha flera navigationsappar igång samtidig, och växla mellan om man är osäker typ som här med en känd trafikolycka några kilometer bort.
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 22:25
av nek0
MWall skrev:
I Model S kan man välja bort satellitkartor om man vill. Jag tycker dock det är trevligt. Däremot så är ju Teslas navigation sämre än en TomTom från 2005 tyvärr. Sämre varning för köer, sämre vägval osv.
Hoppas Legato inte läser detta
Re: VW ID.4
Postat: 05 jul 2021 22:54
av taliz
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Denna visar en bättre bild imo. Ser ganska mycket mer refined ut.
Tycker det ser likadant ut, som en tomtom från 2005.
Varför kan man inte få satellitkartor? Det är 2021 nu liksom.
Varför kan man inte få all statistik etc på den lilla skärmen framför ratten? När dom nu envisats med att sätta dit den kan dom ju nyttja den till något mer meningsfullt än att bara visa hastighet.
När kommer youtube och Netflix?!
Skall bli spännande och se vad de verkligen presenterar med sina OTA.
Och satellitkartor känns verkligen 2005 i min bok.
Värsta som finns att ha det framför sig när man kör, och vill man prompt ha det finns det trådlöst via både via IPhone och Android så inga problem.
Netflix och Youtube är även det mest en gimmick, kidzen har iPads och telefoner och känner jag mig uttråkad och vill kolla på film duger telefonen och hörlurar när man sitter i bilen.
Dock håller jag med om att de borde designa om hela användningen av lilla clustret.
Mer vettig data då allt som just nu visas där även projeceras i rutan på ett mycket bättre sätt.
Jag navigerar typ aldrig till adresser/vägar, utan jag kikar på kartan efter en punkt som ser intressant ut att besöka. Utan satellitvy är det helt omöjligt att tex identifiera en viss typ av skog som jag letar efter, eller leta efter en sandstrand vid en sjö etc etc.
Jag vill helt enkelt kunna leta upp det jag söker efter med pinch and zoom, longpress och navigera dit. Det går varken med inbyggda navigatorn eller carplay(stödjer inte pinch and zoom ).
Att Netflix och youtube skulle vara en gimmick säger mest folk som aldrig ägt en Tesla. Det är galet najs att kunna kika på när man käkar i bilen, det ösregnar vid laddpaus eller whatever. Du sitter ju knappast och kikar på tv på mobilen hemma liksom, utan då har du en stor skärm. Självklart vill man då ha det i bilen också.
Re: VW ID.4
Postat: 06 jul 2021 05:39
av Kubi
taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Denna visar en bättre bild imo. Ser ganska mycket mer refined ut.
Tycker det ser likadant ut, som en tomtom från 2005.
Varför kan man inte få satellitkartor? Det är 2021 nu liksom.
Varför kan man inte få all statistik etc på den lilla skärmen framför ratten? När dom nu envisats med att sätta dit den kan dom ju nyttja den till något mer meningsfullt än att bara visa hastighet.
När kommer youtube och Netflix?!
Skall bli spännande och se vad de verkligen presenterar med sina OTA.
Och satellitkartor känns verkligen 2005 i min bok.
Värsta som finns att ha det framför sig när man kör, och vill man prompt ha det finns det trådlöst via både via IPhone och Android så inga problem.
Netflix och Youtube är även det mest en gimmick, kidzen har iPads och telefoner och känner jag mig uttråkad och vill kolla på film duger telefonen och hörlurar när man sitter i bilen.
Dock håller jag med om att de borde designa om hela användningen av lilla clustret.
Mer vettig data då allt som just nu visas där även projeceras i rutan på ett mycket bättre sätt.
Att Netflix och youtube skulle vara en gimmick säger mest folk som aldrig ägt en Tesla. Det är galet najs att kunna kika på när man käkar i bilen, det ösregnar vid laddpaus eller whatever. Du sitter ju knappast och kikar på tv på mobilen hemma liksom, utan då har du en stor skärm. Självklart vill man då ha det i bilen också.
Här har du din lösning då.
Själv ser jag Youtube och Netflix i bilen som en gimmick som sagts innan.
Re: VW ID.4
Postat: 06 jul 2021 08:44
av taliz
Kubi skrev:
taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Denna visar en bättre bild imo. Ser ganska mycket mer refined ut.
Tycker det ser likadant ut, som en tomtom från 2005.
Varför kan man inte få satellitkartor? Det är 2021 nu liksom.
Varför kan man inte få all statistik etc på den lilla skärmen framför ratten? När dom nu envisats med att sätta dit den kan dom ju nyttja den till något mer meningsfullt än att bara visa hastighet.
När kommer youtube och Netflix?!
Skall bli spännande och se vad de verkligen presenterar med sina OTA.
Och satellitkartor känns verkligen 2005 i min bok.
Värsta som finns att ha det framför sig när man kör, och vill man prompt ha det finns det trådlöst via både via IPhone och Android så inga problem.
Netflix och Youtube är även det mest en gimmick, kidzen har iPads och telefoner och känner jag mig uttråkad och vill kolla på film duger telefonen och hörlurar när man sitter i bilen.
Dock håller jag med om att de borde designa om hela användningen av lilla clustret.
Mer vettig data då allt som just nu visas där även projeceras i rutan på ett mycket bättre sätt.
Att Netflix och youtube skulle vara en gimmick säger mest folk som aldrig ägt en Tesla. Det är galet najs att kunna kika på när man käkar i bilen, det ösregnar vid laddpaus eller whatever. Du sitter ju knappast och kikar på tv på mobilen hemma liksom, utan då har du en stor skärm. Självklart vill man då ha det i bilen också.
Här har du din lösning då.
Själv ser jag Youtube och Netflix i bilen som en gimmick som sagts innan.
Ehh va? Koppla in USB och spela upp nedladdade filer är ju en stenålderslösning.
Det påminner om vad jag gjorde när jag hade tjock-TV för över 20 år sedan.
Det är som om ditt barn sa ”jag vill ha Spotify” och du säger ”varsågod, här har du en grammofon”.
Jo men du har, som sagts innan, inte haft någon Tesla heller.
Re: VW ID.4
Postat: 06 jul 2021 09:11
av Esterox
taliz skrev:
Kubi skrev:
taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Tycker det ser likadant ut, som en tomtom från 2005.
Varför kan man inte få satellitkartor? Det är 2021 nu liksom.
Varför kan man inte få all statistik etc på den lilla skärmen framför ratten? När dom nu envisats med att sätta dit den kan dom ju nyttja den till något mer meningsfullt än att bara visa hastighet.
När kommer youtube och Netflix?!
Skall bli spännande och se vad de verkligen presenterar med sina OTA.
Och satellitkartor känns verkligen 2005 i min bok.
Värsta som finns att ha det framför sig när man kör, och vill man prompt ha det finns det trådlöst via både via IPhone och Android så inga problem.
Netflix och Youtube är även det mest en gimmick, kidzen har iPads och telefoner och känner jag mig uttråkad och vill kolla på film duger telefonen och hörlurar när man sitter i bilen.
Dock håller jag med om att de borde designa om hela användningen av lilla clustret.
Mer vettig data då allt som just nu visas där även projeceras i rutan på ett mycket bättre sätt.
Att Netflix och youtube skulle vara en gimmick säger mest folk som aldrig ägt en Tesla. Det är galet najs att kunna kika på när man käkar i bilen, det ösregnar vid laddpaus eller whatever. Du sitter ju knappast och kikar på tv på mobilen hemma liksom, utan då har du en stor skärm. Självklart vill man då ha det i bilen också.
Här har du din lösning då.
Själv ser jag Youtube och Netflix i bilen som en gimmick som sagts innan.
Ehh va? Koppla in USB och spela upp nedladdade filer är ju en stenålderslösning.
Det påminner om vad jag gjorde när jag hade tjock-TV för över 20 år sedan.
Det är som om ditt barn sa ”jag vill ha Spotify” och du säger ”varsågod, här har du en grammofon”.
Jo men du har, som sagts innan, inte haft någon Tesla heller.
Jag sitter ju iofs med en platta och tittar på när jag är hemma. Har aldrig ägt en tesla men skulle inte vilja sitta snett och titta på något program heller. Eller lyssna på Pokemon i surround.
Re: VW ID.4
Postat: 06 jul 2021 09:18
av R_Edvinsson
taliz skrev:
Kubi skrev:
taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Tycker det ser likadant ut, som en tomtom från 2005.
Varför kan man inte få satellitkartor? Det är 2021 nu liksom.
Varför kan man inte få all statistik etc på den lilla skärmen framför ratten? När dom nu envisats med att sätta dit den kan dom ju nyttja den till något mer meningsfullt än att bara visa hastighet.
När kommer youtube och Netflix?!
Skall bli spännande och se vad de verkligen presenterar med sina OTA.
Och satellitkartor känns verkligen 2005 i min bok.
Värsta som finns att ha det framför sig när man kör, och vill man prompt ha det finns det trådlöst via både via IPhone och Android så inga problem.
Netflix och Youtube är även det mest en gimmick, kidzen har iPads och telefoner och känner jag mig uttråkad och vill kolla på film duger telefonen och hörlurar när man sitter i bilen.
Dock håller jag med om att de borde designa om hela användningen av lilla clustret.
Mer vettig data då allt som just nu visas där även projeceras i rutan på ett mycket bättre sätt.
Att Netflix och youtube skulle vara en gimmick säger mest folk som aldrig ägt en Tesla. Det är galet najs att kunna kika på när man käkar i bilen, det ösregnar vid laddpaus eller whatever. Du sitter ju knappast och kikar på tv på mobilen hemma liksom, utan då har du en stor skärm. Självklart vill man då ha det i bilen också.
Här har du din lösning då.
Själv ser jag Youtube och Netflix i bilen som en gimmick som sagts innan.
Ehh va? Koppla in USB och spela upp nedladdade filer är ju en stenålderslösning.
Det påminner om vad jag gjorde när jag hade tjock-TV för över 20 år sedan.
Det är som om ditt barn sa ”jag vill ha Spotify” och du säger ”varsågod, här har du en grammofon”.
Jo men du har, som sagts innan, inte haft någon Tesla heller.
Lite av anledningarna till att jag inte köpte en tesla är just att det är viktigare med Netflix, tv-spel och pruttkuddar än att bara få tex carplay och 3:e partiledningar att fungera.
De får faktiskt gå hur snabbt de vill mellan 10-100, men det finns ingen dragning ändå till bilarna.
Och det är kanske därför jag kör en ID4 nu när jag valde elbil.
Och VAG har vissa saker som är nästan lika urbota korkat och ogenomtänkt, som att bilen stänger av sig när man kliver ut, att det är obelysta touch-knappar och att ratten inte har fysiska diton.
Och kanske är det därför det finns en sektion på ett Teslaforum för andra bilar, just för att väldigt många inte ser tjusningen med Elons kreationer men ändå uppskattar alla kunskap som finns här inne.