Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

MrRun
elbilist

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Jag har inte haft problem med 12V, fick ändå nytt batteri nu för en vecka sen på återkallelsen. Min bil har precis blivit 3 år.
Ingen större skillnad mot det gamla batteriet vad jag kan se. 62Ah/540A mot tidigare 60Ah/550A.
MY25 däremot verkar få AGM-batteri.
Ioniq 5 FE AWD
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Bilen var inne i slutet oktober för service. Den ’testades’ att 12v var ok, en månad senare med kallt väder lägger den av.
Hyundais svar: tyvärr den testades i kampanjen som fungerande så den bytts inte på garanti. 2 års garanti på 12V, bilen är mer än 3 år.

Ingen goodwill denna gången…
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Tessi19 skrev: 22 jan 2025 19:56
Bilen var inne i slutet oktober för service. Den ’testades’ att 12v var ok, en månad senare med kallt väder lägger den av.
Hyundais svar: tyvärr den testades i kampanjen som fungerande så den bytts inte på garanti. 2 års garanti på 12V, bilen är mer än 3 år.

Som jag förstått kampanjen 40D112 - NE 12V BATTERIINSPEKTION OCH BYTE - så ska byte av 12V göras oavsett testresultat. Vet flera med mig som fått det utbytt trots att man inte haft några 12V-problem. Så kolla ev direkt med kundservice@hyundai.se själv om du inte gjort det alternativt kolla med annan auktoriserad verkstad.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Nu har min bil, uthämtad i oktober 2023, lagt av på grund av fel på ICCU som tömmer 12V-batteriet. Bilen behöver ny ICCU och den är restad på grund av brand i fabriken som tillverkar ICCU's. Tydligen har Hyundai bara en enda tillverkare och leverantör av ICCU och de har bara en enda fabrik. Jag får inte ens en uppskattning på när bilen kan fixas. ICCU fick uppdatering på service för några månader sedan. ICCU-problemen verkar alltså kvarstå även på 2023 årsmodeller.

Ännu oklart om Hyundai tänker tillhandahålla lånebil. Riktigt uselt tycker jag. Är totalt bilberoende i vardagen, inga busslinjer till hemmet som ligger lite utanför stan och barn på förskola. Vilket är anledningen till att jag köpt en ny bil med garantier från en handlare som säger sig ska hålla med lånebil under reparationstid, för att inte denna situationen skulle uppstå.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

MrRun skrev: 24 jan 2025 10:45
Tessi19 skrev: 22 jan 2025 19:56

Som jag förstått kampanjen 40D112 - NE 12V BATTERIINSPEKTION OCH BYTE - så ska byte av 12V göras oavsett testresultat. Vet flera med mig som fått det utbytt trots att man inte haft några 12V-problem. Så kolla ev direkt med kundservice@hyundai.se själv om du inte gjort det alternativt kolla med annan auktoriserad verkstad.
Så var det för mig. Verkstaden testade inte ens mitt 12V utan bytte direkt istället som kampanjen säger.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

juristen skrev: 24 jan 2025 13:27
Nu har min bil, uthämtad i oktober 2023, lagt av på grund av fel på ICCU som tömmer 12V-batteriet. Bilen behöver ny ICCU och den är restad på grund av brand i fabriken som tillverkar ICCU's. Tydligen har Hyundai bara en enda tillverkare och leverantör av ICCU och de har bara en enda fabrik. Jag får inte ens en uppskattning på när bilen kan fixas. ICCU fick uppdatering på service för några månader sedan. ICCU-problemen verkar alltså kvarstå även på 2023 årsmodeller.

Ännu oklart om Hyundai tänker tillhandahålla lånebil. Riktigt uselt tycker jag. Är totalt bilberoende i vardagen, inga busslinjer till hemmet som ligger lite utanför stan och barn på förskola. Vilket är anledningen till att jag köpt en ny bil med garantier från en handlare som säger sig ska hålla med lånebil under reparationstid, för att inte denna situationen skulle uppstå.
Det är över 600 svenska bilar i kö också (då felet kan inträffa på alla e-gmp bilar). Min granne har fått snabbladda sin bil sen november. Hyundai täcker dock 75kWh per dag i snabbladdning så man slipper iaf den kostnaden...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Korspostar här för relevans.

Skrev en lista på saker jag upplever störande med mjukvaran i Ioniq 5 2023 i annan tråd:

- meddelande på skärmen om att inte titta på skärmen när man kör, som kommer upp varje gång man startar bilen. Går inte att avaktivera. Det försvinner av sig själv efter en längre stund vissa gånger, andra måste man trycka på skärmen och kvittera bort det. Om det går. Ibland är "OK" gråad och man kan inte ens kvittera på en alldeles för lång stund! (Samtidigt har många nyckelfunktioner knutits till skärmen, så man MÅSTE titta på den när man kör.)
- vid uppdatering/ändring av användarvillkor kommer det upp på skärmen att man måste kvittera dessa. Skärmen om att man måste OK:a detta kommer upp sedan man startat bilen och kört iväg. Så man måste titta på skärmen när man kör (se ovan). Men, det går inte att kvittera användarvillkoren medan man kör. Det är ju osäkert tycker bilen, man tvingas stanna först! Har hänt ett antal gånger...
- ej automatisk låsning av dörrar när man lämnar bilen med nyckeln och faktiskt vill att den ska låsa. Däremot låser sig bilen automatiskt när man INTE vill det, nämligen alldeles för kort stund efter den låst upp sig automatiskt (för det gör den). Man hinner t.ex. inte ta ur laddkabeln och gå till förardörren innan den låser igen.
- förvärmning av batteri funkar inte när man faktiskt vill ladda (under 20%). Och låg effekt på värmaren, man måste förvärma LÄNGE innan man ska ladda. Så ofta blir det så att man förvärmer i en dryg timme, sen stänger värmaren av när det är 15-20 min kvar till laddaren, så batteriet kyls av igen.
- bilen kommer ej ihåg körlägen och vissa inställningar, måste ställa in/slå av varje gång man startar bilen. Jättekul när man har många kortare ärenden.
- man kan inte använda nyckeln för att öppna bagaget om tändningen är på. Mycket oklart varför.
- man kan ej stoppa laddning och lossa laddkabeln från bilen när man snabbladdar, man är beroende av att laddarens app funkar med avstängning
- man kan inte byta till en stolsinställning man har när man kör. Ändrar jag lite i stolen tillfälligt och vill gå tillbaka till mitt "standardläge" måste jag stanna bilen. Känns tryggt.
- kör man utan bälte över 19 km/h (tex när jag vill parkera i delat garage efter jag klivit ur och öppnat) slutar inte varningsljudet att plinga med mindre än att man stänger av bilen, eller tar på sig bältet igen. Att stanna och lägga i P är inte tillräckligt, det fortsätter plinga ändå!
- störande ljudsignaler vid påslag och avstängning som inte går att avaktivera.
- har man inte tagit på sig bältet innan man startar bilen får man extra störande plingplong. Och bilen med infotainment är så seg att starta att man inte vill ta på sig bältet först.
- Bilen är helt enkelt väldigt mycket för det här med säkerhet, och vill gärna ta extra mycket ansvar för dig som förare. Förutom vad gäller autopiloten. Om bilen inte längre kan styra själv får du ett litet diskret pling (som inte hörs över normal volym på musik), samtidigt som som autostyrningen stängs av.
- med mera... Min slutsats är att Hyundai hatar sina förare.
manneson

Inlägg av manneson »

Jag som nöjde mig med att konstatera att de vita skärmarna var fula och därför avskrev den från intresselistan. Tur det verkar det som. :lol:
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

juristen skrev: 06 feb 2025 16:02
- man kan ej stoppa laddning och lossa laddkabeln från bilen när man snabbladdar, man är beroende av att laddarens app funkar med avstängning
Om laddaren buggar och du vill komma loss utan nödstopp/nödupplåsning så finns det ett sätt att att göra det från bilen. Dra ner DC-laddgräns så att laddgräns nås. Tyvärr vanligt på majoriteten av elbilar som jag testat att det ej finns knapp för att stänga av DC-laddning.

Stör mig inte på allt du nämner och på min infotainment (MY24) så försvinner confirm-skärmen efter några sekunder.

Men jag stör mig på följande:
Går ej att låsa med en passagerardörr öppen... Använde det jämt på min Golf och BMW i3S. Öppna bakdörr, låsa, hämta det man ska ha (kassar, barn etc) och sen stänga. På Hyundai/Kia så piper det bara att dörr är öppen. Baklucka går dock att låsa innan man stänger...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
manneson

Inlägg av manneson »

DanneLKPG skrev: 06 feb 2025 17:39
Tyvärr vanligt på majoriteten av elbilar som jag testat att det ej finns knapp för att stänga av DC-laddning.
Hmm va? Vad är det för bilar?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

manneson skrev: 06 feb 2025 17:45
DanneLKPG skrev: 06 feb 2025 17:39
Tyvärr vanligt på majoriteten av elbilar som jag testat att det ej finns knapp för att stänga av DC-laddning.
Hmm va? Vad är det för bilar?
Ja till exempel min kära BMW i3S jag hade.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
larkar
elbilist

Inlägg av larkar »

Letar begagnad elbil.

Är ni nöjda generellt med Ioniq 5?

12V-batteriet är ett problem som verkar på väg att lösas och juristen skriver ovan om en hel del mjukvarurelaterade saker som borde förbättras, men i övrigt? Värt att köpa eller inte?
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Vi har kört IONIQ 5 sen 2021 och är nöjda. Mycket utrustning för pengarna och jätteskön på långresa. Rekommenderar MY23 och framåt då den fick nya stötdämpare då samt tillvalet för automatiska handtag (komfortpaket plus). Kan tipsa om att fråga i facebook-grupperna då det inte är så många IONIQ 5-ägare som är aktiva på Teslaforumet.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

larkar skrev: 07 feb 2025 10:14
Letar begagnad elbil.

12V-batteriet är ett problem som verkar på väg att lösas och juristen skriver ovan om en hel del mjukvarurelaterade saker som borde förbättras, men i övrigt? Värt att köpa eller inte?
Jag är, trots listan ovan, i huvudsak nöjd med bilen. Det är lite skav kring punkterna ovan, med mera. Mycket av skavet är också att det är feltänk i mjukvaran som borde fixats för länge sedan och att bilen har potential att bli otroligt mycket trevligare bara med en uppdatering. Men det verkar finnas noll intresse av det från tillverkaren.

Bilen i sig är komfortabel, tyst, praktisk och rymlig. Jag hade gärna haft längre räckvidd på vintern, på sommaren är den OK för mina behov. Den går snålare än många jämförbara bilar, men model y är lite snålare över lag och definitivt på vintern. Jag hade också gärna sett att ratten hade gått att justera längre bakåt för bättre körställning. Bilen är trevlig att köra och åka i när man väl kommit iväg.

Mitt intryck är att facebookgrupperna befolkas av fanboys och att man sällan får särskilt nyanserade svar där, mer bara lovord.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

larkar skrev: 07 feb 2025 10:14
Letar begagnad elbil.

Har haft min i lite mer än 3 år. Mycket nöjd, skön att åka i förutom att den är rätt så gungig över farthinder t.ex. Som Danne säger så ska MY23 vara bättre på den biten.
Gillar också utrymmet i kupén och bagage. Trots att den inte ser så stor ut utifrån så lastar den bra och det justerbara baksätet ger också flexibilitet när det gäller baksätesutrymme/bagage.
Har inte haft några 12V-problem med min.
En nackdel är också som juristen skrev ovan att batterivärmning stänger av sig under 20% men jag åker inte jätteofta långt på vintern så mig drabbar det inte så farligt och den laddar med bra fart även om man börjar ladda runt 20%. Man kan ju ändå vilja den marginal en på vintern.
Gillar att den har "campingläget", har sovit några ggr i bilen och skulle inte vilja vara utan det. Vissa bilar stänger ju av sig så fort man lyfter på rumpan.
Mycket bil för pengarna känns det fortfarande som om man tar Advanced, med den snabba laddningen, HUD, 360-kamera, värme och kylning i säten, V2L, bra adaptiv farthållare osv. Bra battericeller verkar den ha också, eller så lyckas dom dölja degraderingen väldigt bra för jag har nästan bara läst positivt kring just batterikapacitet och SOH. :)
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 2 gång.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Det man bör ha lite koll på om man letar en begagnad om att den är servad inom intervallet. Hyundai har tydligen nolltolerans, är man 1 km över när bilen ska servas ryker garantin. Skulle pruta hårt på bil som tappat garantin, om jag ens var intresserad.
larkar
elbilist

Inlägg av larkar »

Ja, jag har lärt mig kolla upp servicehistoriken genom https://servicehistorik.minhyundai.se/ så den biten har jag lite koll på.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

juristen skrev: 07 feb 2025 15:22
Det man bör ha lite koll på om man letar en begagnad om att den är servad inom intervallet. Hyundai har tydligen nolltolerans, är man 1 km över när bilen ska servas ryker garantin. Skulle pruta hårt på bil som tappat garantin, om jag ens var intresserad.
Kia har jag hört är så. När jag frågade min verkstad så sa dom "Hyundai säger 1 månad +/- och/eller 150mil +/-"
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

MrRun skrev: 07 feb 2025 17:37
Kia har jag hört är så. När jag frågade min verkstad så sa dom "Hyundai säger 1 månad +/- och/eller 150mil +/-"
Min verkstad sa att Hyundai har nolltolerans, det var rätt viktigt att reda ut då jag på grund av långresa hamnade alldeles för nära gränsen på serviceintervallet. Intressant att de säger olika.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

MrRun skrev: 07 feb 2025 17:37
Har hört samma som du att Kia är nolltolerans (7 år) och Hyundai (5 år) inte är lika hårda, men personligen hade jag inte vågat chansa!
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
larkar
elbilist

Inlägg av larkar »

Det finns ett 40-tal begagnade Ioniq 5 2023-2024 till salu just nu så utbudet är inte jättestort, och kräver man att det ska vara dragkrok blir utbudet ännu mindre.
Nästan alla är advancedpaket i alla fall. Men jag kommer inte att chansa på en bil som inte servats eller har servats sent.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Nä chansa är ju dumt. Bara att kolla upp med Hyundai och fråga om dom ser några problem med servicehistoriken.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

larkar skrev: 10 feb 2025 13:52
Det finns ett 40-tal begagnade Ioniq 5 2023-2024 till salu just nu så utbudet är inte jättestort, och kräver man att det ska vara dragkrok blir utbudet ännu mindre.
Nästan alla är advancedpaket i alla fall. Men jag kommer inte att chansa på en bil som inte servats eller har servats sent.
Dragkrok är eftermonterad hos ÅF på alla IONIQ 5 så det går att lösa oavsett. Håller med om resten. Ska vara en saftig rabatt för att våga köpa en som ej servats korrekt.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
DrDR
elbilist

Inlägg av DrDR »

Om man håller ner knappen med sladd-symbolen på nyckeln i två sek så avbryts laddningen och sladden låses upp.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

DrDR skrev: 11 feb 2025 16:17

Om man håller ner knappen med sladd-symbolen på nyckeln i två sek så avbryts laddningen och sladden låses upp.

Har aldrig varit med om att det fungerat, tyvärr.
Skriv svar