Sida 41 av 64
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 22 sep 2023 23:54
				av jonasl
				https://electrek.co/2023/09/20/tesla-ad ... ncentives/
(sorry om det postats tidigare, det är ju en 2 dar gammal nyhet)
Model 3 performance via referalprogrammet?
Det måste ju betyda att den är på gång.. eller ska det likt Roadster vara något som tålmodiga får vänta på i år efter år.. 
 
Edit: Det är säkert bara i USA men det står att vinnaren får sin bil 23 oktober.
 
			 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 23 sep 2023 02:28
				av Maw
				jonasl skrev: ↑22 sep 2023 23:54
https://electrek.co/2023/09/20/tesla-ad ... ncentives/
(sorry om det postats tidigare, det är ju en 2 dar gammal nyhet)
Model 3 performance via referalprogrammet?
Det måste ju betyda att den är på gång.. eller ska det likt Roadster vara något som tålmodiga får vänta på i år efter år.. 
 
Edit: Det är säkert bara i USA men det står att vinnaren får sin bil 23 oktober.
  
Ja i USA finns fortfarande m3p, fast inte Highland.
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 23 sep 2023 07:27
				av krokodill
				Är det samma upplösning på skärmen i den nya modellen eller har den också uppdaterats? Jag funderar på skärpan. Många har påtalat responsen, ljusstyrkan och kanterna, men jag har inte hört någon kommentera upplösningen.
			 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 23 sep 2023 08:30
				av Legato
				krokodill skrev: ↑23 sep 2023 07:27
Är det samma upplösning på skärmen i den nya modellen eller har den också uppdaterats? Jag funderar på skärpan. Många har påtalat responsen, ljusstyrkan och kanterna, men jag har inte hört någon kommentera upplösningen.
 
Jag har tyvärr inte svaret på din fråga, men vill ändå lägga till att jag upplevde att skärmen även var tunnare. Jag sa det till en av Teslas representanter som svarade "jo, men det är den!". Kan ju dock blivit ett missförstånd och han kanske syftade på "bezel"/kant som definitivt blivit tunnare.
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 24 sep 2023 00:10
				av jonasl
				Maw skrev: ↑23 sep 2023 02:28
Ja i USA finns fortfarande m3p, fast inte Highland.
 
Ah, det förklarar det hela. Men vem sjutton skulle köpa en sån idag..
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 24 sep 2023 15:43
				av ducce916m
				Någon som vet hur knappen (på spaken) för vindrutespolaren ersatts samt hur man gör helljusblink utan spaken?
			 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 24 sep 2023 15:46
				av taliz
				ducce916m skrev: ↑24 sep 2023 15:43
Någon som vet hur knappen (på spaken) för vindrutespolaren ersatts samt hur man gör helljusblink utan spaken?
 
Finns en knapp på ratten för spolare. Med senaste mjukvaran kan man(även i befintliga 3/Y) styra vindrutetorkarna via scrollhjulen.
Är även en knapp på ratten för ljus, antar man kan blinka på ngt vis(bör stå i manualen).
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 24 sep 2023 15:49
				av mikebike
				ducce916m skrev: ↑24 sep 2023 15:43
Någon som vet hur knappen (på spaken) för vindrutespolaren ersatts samt hur man gör helljusblink utan spaken?
 
Om jag räknat rätt är det åtta (8) nya knappar på ratten.
Det är ju blinkers, torkning, spolning, hel/halvljus, helljusblink och farthållare som måste manövreras på nytt sätt/plats när man tar bort spakarna. Förutom D/R/N/P som flyttas till skärmen.
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 24 sep 2023 15:56
				av taliz
				mikebike skrev: ↑24 sep 2023 15:49
ducce916m skrev: ↑24 sep 2023 15:43
Någon som vet hur knappen (på spaken) för vindrutespolaren ersatts samt hur man gör helljusblink utan spaken?
 
Om jag räknat rätt är det åtta (8) nya knappar på ratten.
Det är ju blinkers, torkning, spolning, hel/halvljus, helljusblink och farthållare som måste manövreras på nytt sätt/plats när man tar bort spakarna. Förutom D/R/N/P som flyttas till skärmen.
  
"If you're not learning, you're dying"  

 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 24 sep 2023 16:40
				av Niklas Z
				Idag var jag och klämde på bilen i Mall of Scandinavia. Den ger ett gediget intryck, känns välbyggd och med bra materialval. Svårt att veta om stolarna är bättre efter att jag suttit några minuter medan bilen står still, men nog ger de mer sidostöd. Påminner lite mer om de BMW sportstolar jag satt så bra i innan jag skaffade Teslan. Jag sitter i och för sig bra i Teslan också, men sidostödet är inte lika bra. Knapparna på ratten gav en bra känsla, men hur de fungerar i verkliga trafiksituationer går inte att bedöma utan att ha gett sig ut i trafiken.
Hoppas en provkörningsbil snart dyker upp så det går att få ett vettigt intryck av fjädring/ljudnivå. Det är ju där jag främst vill se förbättringar. Även om min Model 3, efter lite ljuddämpningsinsatser, byte till tystare däck, samt användning av lägre lufttryck än Tesla rekommenderar, fått en ganska bra ljudnivå så vill jag ändå att den sänks ännu mer. Likaså är en mer följsam fjädring att föredra.
			 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 24 sep 2023 18:07
				av DanneLKPG
				ducce916m skrev: ↑24 sep 2023 15:43
Någon som vet hur knappen (på spaken) för vindrutespolaren ersatts samt hur man gör helljusblink utan spaken?
 
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 24 sep 2023 18:49
				av LarsaR
				DanneLKPG skrev: ↑24 sep 2023 18:07
ducce916m skrev: ↑24 sep 2023 15:43
Någon som vet hur knappen (på spaken) för vindrutespolaren ersatts samt hur man gör helljusblink utan spaken?
 
IMG_5347.png
  
På S så håller man vindrutetorkarknappen nere för spolning och ”duttar” på helljusknappen för blink.
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 13:23
				av Nect
				https://www.notebookcheck.net/Leak-purp ... 766.0.html
Oj oj! Rykte om att Plaid motorerna sitter i nya M3P.
Får börja jobba övertid snart, för om det stämmer blir det ett givet köp 

 
			 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 13:56
				av Lurkern
				Niklas Z skrev: ↑24 sep 2023 16:40
Idag var jag och klämde på bilen i Mall of Scandinavia. Den ger ett gediget intryck, känns välbyggd och med bra materialval. Svårt att veta om stolarna är bättre efter att jag suttit några minuter medan bilen står still, men nog ger de mer sidostöd. Påminner lite mer om de BMW sportstolar jag satt så bra i innan jag skaffade Teslan. Jag sitter i och för sig bra i Teslan också, men sidostödet är inte lika bra. Knapparna på ratten gav en bra känsla, men hur de fungerar i verkliga trafiksituationer går inte att bedöma utan att ha gett sig ut i trafiken.
Hoppas en provkörningsbil snart dyker upp så det går att få ett vettigt intryck av fjädring/ljudnivå. Det är ju där jag främst vill se förbättringar. Även om min Model 3, efter lite ljuddämpningsinsatser, byte till tystare däck, samt användning av lägre lufttryck än Tesla rekommenderar, fått en ganska bra ljudnivå så vill jag ändå att den sänks ännu mer. Likaså är en mer följsam fjädring att föredra.
 
Provsatt också i MOS. Kändes som mer plats i stolarna över axlarna och skulderbladen. 
Ingen större mening att köpa en S som jag också provsatt sett utifrån sittkomforten.
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 15:15
				av Trevlig
				Nect skrev: ↑25 sep 2023 13:23 
Redan börjat. Någon som vill ha en 2023 LR med låg ränta? 

 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 15:44
				av Legato
				Nect skrev: ↑25 sep 2023 13:23 
Märkligt att de spekulerar om "Tri-Motor". Min minnesbild är att det i samma dokument som "T"-koden förkommer också var tydligt att det är Dual Motor, inte Tri Motor.
Oavsett väldigt spännande såklart. Personligen tycker jag redan uppdateringarna som skett på LR räcker för köp, dvs skulle det komma en Highland P med exakt samma prestanda som nuvarande P så skulle jag köpa den. Får vi dessutom en boost i prestanda så blir det ett än mer självklart köp (om inte priset sticker iväg något galet...).  

 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 16:03
				av Trevlig
				Legato skrev: ↑25 sep 2023 15:44
Nect skrev: ↑25 sep 2023 13:23 
Märkligt att de spekulerar om "Tri-Motor". Min minnesbild är att det i samma dokument som "T"-koden förkommer också var tydligt att det är Dual Motor, inte Tri Motor.
Oavsett väldigt spännande såklart. Personligen tycker jag redan uppdateringarna som skett på LR räcker för köp, dvs skulle det komma en Highland P med exakt samma prestanda som nuvarande P så skulle jag köpa den. Får vi dessutom en boost i prestanda så blir det ett än mer självklart köp (om inte priset sticker iväg något galet...).  
 
  
Är lite tråkigt hur "trött" bilen är 140-230.
Ja man får inte köra så fort men det är kul med acceleration ibland
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 16:49
				av Legato
				Trevlig skrev: ↑25 sep 2023 16:03
Legato skrev: ↑25 sep 2023 15:44
Nect skrev: ↑25 sep 2023 13:23 
Märkligt att de spekulerar om "Tri-Motor". Min minnesbild är att det i samma dokument som "T"-koden förkommer också var tydligt att det är Dual Motor, inte Tri Motor.
Oavsett väldigt spännande såklart. Personligen tycker jag redan uppdateringarna som skett på LR räcker för köp, dvs skulle det komma en Highland P med exakt samma prestanda som nuvarande P så skulle jag köpa den. Får vi dessutom en boost i prestanda så blir det ett än mer självklart köp (om inte priset sticker iväg något galet...).  
 
  
Är lite tråkigt hur "trött" bilen är 140-230.
Ja man får inte köra så fort men det är kul med acceleration ibland
  
Jupp. Nackdelen med att ha en Plaid är att tom Pn känns lite seg nu, särskilt när man är uppe i fart   

 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 17:20
				av Nect
				Legato skrev: ↑25 sep 2023 15:44
Nect skrev: ↑25 sep 2023 13:23 
Märkligt att de spekulerar om "Tri-Motor". Min minnesbild är att det i samma dokument som "T"-koden förkommer också var tydligt att det är Dual Motor, inte Tri Motor.
Oavsett väldigt spännande såklart. Personligen tycker jag redan uppdateringarna som skett på LR räcker för köp, dvs skulle det komma en Highland P med exakt samma prestanda som nuvarande P så skulle jag köpa den. Får vi dessutom en boost i prestanda så blir det ett än mer självklart köp (om inte priset sticker iväg något galet...).  
 
  
Spekulationerna enligt länken verkar vara att M3P får två motorer från Plaid (dvs inte tre). Men bara det lär göra en rejäl prestandaboost!
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 17:26
				av Legato
				Nect skrev: ↑25 sep 2023 17:20
Legato skrev: ↑25 sep 2023 15:44
Nect skrev: ↑25 sep 2023 13:23 
Märkligt att de spekulerar om "Tri-Motor". Min minnesbild är att det i samma dokument som "T"-koden förkommer också var tydligt att det är Dual Motor, inte Tri Motor.
Oavsett väldigt spännande såklart. Personligen tycker jag redan uppdateringarna som skett på LR räcker för köp, dvs skulle det komma en Highland P med exakt samma prestanda som nuvarande P så skulle jag köpa den. Får vi dessutom en boost i prestanda så blir det ett än mer självklart köp (om inte priset sticker iväg något galet...).  
 
  
Spekulationerna enligt länken verkar vara att M3P får två motorer från Plaid (dvs inte tre). Men bara det lär göra en rejäl prestandaboost!
  
Nja, de spekulerar även i tre, vilket som sagt borde vara omöjligt:
”It's unclear whether the Highland Model 3 Performance will have a tri-motor setup... ”
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 17:31
				av Nect
				 
 Legato skrev: ↑25 sep 2023 17:26
Nect skrev: ↑25 sep 2023 17:20
Legato skrev: ↑25 sep 2023 15:44
Nect skrev: ↑25 sep 2023 13:23 
Märkligt att de spekulerar om "Tri-Motor". Min minnesbild är att det i samma dokument som "T"-koden förkommer också var tydligt att det är Dual Motor, inte Tri Motor.
Oavsett väldigt spännande såklart. Personligen tycker jag redan uppdateringarna som skett på LR räcker för köp, dvs skulle det komma en Highland P med exakt samma prestanda som nuvarande P så skulle jag köpa den. Får vi dessutom en boost i prestanda så blir det ett än mer självklart köp (om inte priset sticker iväg något galet...).  
 
  
Spekulationerna enligt länken verkar vara att M3P får två motorer från Plaid (dvs inte tre). Men bara det lär göra en rejäl prestandaboost!
  
Nja, de spekulerar även i tre, vilket som sagt borde vara omöjligt:
”It's unclear whether the Highland Model 3 Performance will have a tri-motor setup... ”
  
Tolkade det som så när jag läste fetmarkerat i stycket.
Oavsett så om rycktet stämmer så vrooom vrooom  
 
 
”It's unclear whether the Highland Model 3 Performance will have a tri-motor setup, like the Model S and X Plaid do, 
although this seems unlikely, given those vehicles produce over 1,000 HP. 
What seems more likely is that the Model 3 Performance will see some sort of adaptation of Plaid motors in a dual-motor configuration or some sort of Plaid motor technology implemented on the less powerful platform.”
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 17:50
				av Legato
				Nect skrev: ↑25 sep 2023 17:31
 
 Legato skrev: ↑25 sep 2023 17:26
Nect skrev: ↑25 sep 2023 17:20
Legato skrev: ↑25 sep 2023 15:44
Nect skrev: ↑25 sep 2023 13:23 
Märkligt att de spekulerar om "Tri-Motor". Min minnesbild är att det i samma dokument som "T"-koden förkommer också var tydligt att det är Dual Motor, inte Tri Motor.
Oavsett väldigt spännande såklart. Personligen tycker jag redan uppdateringarna som skett på LR räcker för köp, dvs skulle det komma en Highland P med exakt samma prestanda som nuvarande P så skulle jag köpa den. Får vi dessutom en boost i prestanda så blir det ett än mer självklart köp (om inte priset sticker iväg något galet...).  
 
  
Spekulationerna enligt länken verkar vara att M3P får två motorer från Plaid (dvs inte tre). Men bara det lär göra en rejäl prestandaboost!
  
Nja, de spekulerar även i tre, vilket som sagt borde vara omöjligt:
”It's unclear whether the Highland Model 3 Performance will have a tri-motor setup... ”
  
Tolkade det som så när jag läste fetmarkerat i stycket.
Oavsett så om rycktet stämmer så vrooom vrooom  
 
 
”It's unclear whether the Highland Model 3 Performance will have a tri-motor setup, like the Model S and X Plaid do, 
although this seems unlikely, given those vehicles produce over 1,000 HP. 
What seems more likely is that the Model 3 Performance will see some sort of adaptation of Plaid motors in a dual-motor configuration or some sort of Plaid motor technology implemented on the less powerful platform.”
  
Ja... De spekulerar i både möjligheten att den har två eller tre motorer men anser att det förstnämnda är mer sannolikt.
I realiteten bör det dock vara 100% att det är två motorer om man litar på övrig info från samma källa.
 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 17:55
				av Nect
				Legato skrev: ↑25 sep 2023 17:50
Nect skrev: ↑25 sep 2023 17:31
 
 Legato skrev: ↑25 sep 2023 17:26
Nect skrev: ↑25 sep 2023 17:20
Legato skrev: ↑25 sep 2023 15:44
Märkligt att de spekulerar om "Tri-Motor". Min minnesbild är att det i samma dokument som "T"-koden förkommer också var tydligt att det är Dual Motor, inte Tri Motor.
Oavsett väldigt spännande såklart. Personligen tycker jag redan uppdateringarna som skett på LR räcker för köp, dvs skulle det komma en Highland P med exakt samma prestanda som nuvarande P så skulle jag köpa den. Får vi dessutom en boost i prestanda så blir det ett än mer självklart köp (om inte priset sticker iväg något galet...).  
 
  
Spekulationerna enligt länken verkar vara att M3P får två motorer från Plaid (dvs inte tre). Men bara det lär göra en rejäl prestandaboost!
  
Nja, de spekulerar även i tre, vilket som sagt borde vara omöjligt:
”It's unclear whether the Highland Model 3 Performance will have a tri-motor setup... ”
  
Tolkade det som så när jag läste fetmarkerat i stycket.
Oavsett så om rycktet stämmer så vrooom vrooom  
 
 
”It's unclear whether the Highland Model 3 Performance will have a tri-motor setup, like the Model S and X Plaid do, 
although this seems unlikely, given those vehicles produce over 1,000 HP. 
What seems more likely is that the Model 3 Performance will see some sort of adaptation of Plaid motors in a dual-motor configuration or some sort of Plaid motor technology implemented on the less powerful platform.”
  
Ja... De spekulerar i både möjligheten att den har två eller tre motorer men anser att det förstnämnda är mer sannolikt.
I realiteten bör det dock vara 100% att det är två motorer om man litar på övrig info från samma källa.
  
Nöjd med din beställning/förbokning? 

 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 18:29
				av Legato
				Nect skrev: ↑25 sep 2023 17:55
Legato skrev: ↑25 sep 2023 17:50
Nect skrev: ↑25 sep 2023 17:31
 
 Legato skrev: ↑25 sep 2023 17:26
Nect skrev: ↑25 sep 2023 17:20
Spekulationerna enligt länken verkar vara att M3P får två motorer från Plaid (dvs inte tre). Men bara det lär göra en rejäl prestandaboost!
 
Nja, de spekulerar även i tre, vilket som sagt borde vara omöjligt:
”It's unclear whether the Highland Model 3 Performance will have a tri-motor setup... ”
  
Tolkade det som så när jag läste fetmarkerat i stycket.
Oavsett så om rycktet stämmer så vrooom vrooom  
 
 
”It's unclear whether the Highland Model 3 Performance will have a tri-motor setup, like the Model S and X Plaid do, 
although this seems unlikely, given those vehicles produce over 1,000 HP. 
What seems more likely is that the Model 3 Performance will see some sort of adaptation of Plaid motors in a dual-motor configuration or some sort of Plaid motor technology implemented on the less powerful platform.”
  
Ja... De spekulerar i både möjligheten att den har två eller tre motorer men anser att det förstnämnda är mer sannolikt.
I realiteten bör det dock vara 100% att det är två motorer om man litar på övrig info från samma källa.
  
Nöjd med din beställning/förbokning? 
 
  
Tja... Tror väl nu att det blir en så pass stor förändring och prishöjning att reservationen inte kommer göra någon 
 större skillnad, men man kan alltid hoppas på någon liten rabatt  

 
			
					
				Re: Model 3 Highland
				Postat: 25 sep 2023 20:32
				av Trevlig
				Legato skrev: ↑25 sep 2023 16:49
Trevlig skrev: ↑25 sep 2023 16:03
Legato skrev: ↑25 sep 2023 15:44
Nect skrev: ↑25 sep 2023 13:23 
Märkligt att de spekulerar om "Tri-Motor". Min minnesbild är att det i samma dokument som "T"-koden förkommer också var tydligt att det är Dual Motor, inte Tri Motor.
Oavsett väldigt spännande såklart. Personligen tycker jag redan uppdateringarna som skett på LR räcker för köp, dvs skulle det komma en Highland P med exakt samma prestanda som nuvarande P så skulle jag köpa den. Får vi dessutom en boost i prestanda så blir det ett än mer självklart köp (om inte priset sticker iväg något galet...).  
 
  
Är lite tråkigt hur "trött" bilen är 140-230.
Ja man får inte köra så fort men det är kul med acceleration ibland
  
Jupp. Nackdelen med att ha en Plaid är att tom Pn känns lite seg nu, särskilt när man är uppe i fart   
 
  
Har lösningen på det, vi byter bil varannan vecka? 
