VIN 0259. Vad många bilar skulle de tillverka under september? Var det inte 1500?
Jag kände igen mig i detta att köparen visste mer än försäljaren. Det var samma när jag hämtade min Zoe!
Det där med vindrutetorkarna ska bli intressant att få veta mer om sen.
Re: Model 3 spotting
Postat: 23 sep 2017 10:34
av vigge50
Jerker skrev:
VIN 0259. Vad många bilar skulle de tillverka under september? Var det inte 1500?
Jag kände igen mig i detta att köparen visste mer än försäljaren. Det var samma när jag hämtade min Zoe!
Det där med vindrutetorkarna ska bli intressant att få veta mer om sen.
Det var 1500 under tredje kvartalet men som sagt så når de nog inte riktigt upp i de siffrorna...
Re: Model 3 spotting
Postat: 23 sep 2017 10:38
av frippan
Bara för att detta var 259 så finns det ju inget som säger att det tillverkades 1200 bilar efter denna. Är ju långt till Texas från Fremont
Re: Model 3 spotting
Postat: 23 sep 2017 10:39
av LarsL
Ingen fara med vindrutetorkarna. Det finns aktivering av en vispning och spolare på vänstra spaken. Inställning at automatik och hastighet sitter på skärmen istället för att vrida spaken. Tror det blir riktigt bra.
(Edit) eller kanske till och med är en av och på knapp och sedan ställer man hastigheten på skärmen?
Re: Model 3 spotting
Postat: 23 sep 2017 10:41
av Bjelke
LarsL skrev:
Ingen fara med vindrutetorkarna. Det finns aktivering av en vispning och spolare på vänstra spaken. Inställning at automatik och hastighet sitter på skärmen istället för att vrida spaken. Tror det blir riktigt bra.
Thanks då är det nog lugnt på den fronten.
Re: Model 3 spotting
Postat: 23 sep 2017 10:44
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
far1far2 skrev:
Har detta någonsin hänt? Någon av alla er som ägt länge och kört mycke?
Lilla skärmen har aldrig hängt sig för mig medan jag kört. Dock har den hängt sig när bilen stått stilla. Men det har hänt att stora skärmen hängt sig och ibland startat om sig själv medan jag kört. På 3 an har man all information på stora skärmen så det vill till att den fungerar betydligt bättre än på Model S och X.
Samma här, stora har hängt sig många ggr (och även startat om) även mitt under körning, men inte den lilla (som är
viktigast)...
Så om model 3 bara har en enda skärm blir iaf jag orolig (och det har den ju i dagsläget iaf, vem vet kanske kommer en HUD
senare kanske)...
Re: Model 3 spotting
Postat: 23 sep 2017 11:27
av vigge50
En tidig ägare svarar på en del frågor i denna tråden.
Verkar som det är mittmotor på model 3. Så väghållningen kommer vara utmärkt
Fossilbilstänk
Re: Model 3 spotting
Postat: 25 sep 2017 07:22
av Niklas Z
Man får väl införa beteckningen "mittbatteribil" i stället för "mittmotorbil".
Re: Model 3 spotting
Postat: 25 sep 2017 08:07
av frippan
Man har väl ändå motor på elbilar?
Re: Model 3 spotting
Postat: 25 sep 2017 08:35
av Svenssons
Men det är inte motorn i en elbil som står för den stora vikten som måste placeras rätt.
Re: Model 3 spotting
Postat: 25 sep 2017 10:22
av Nicke Nyfiken
frippan skrev:
Man har väl ändå motor på elbilar?
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Re: Model 3 spotting
Postat: 25 sep 2017 11:09
av frippan
Klart det inte har så stor roll var man placerar motorn i en elbil jämfört med en fossilbil. Men hur som helst är det mittmotor. Vare sig det har någon betydelse eller inte.
Re: Model 3 spotting
Postat: 25 sep 2017 11:19
av jonas
Nicke Nyfiken skrev:
frippan skrev:
Man har väl ändå motor på elbilar?
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.
Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Re: Model 3 spotting
Postat: 25 sep 2017 11:39
av Niklas Z
Precis. En bil med massan placerad som hos en skivstång med viktskivor i ändarna får ett större tröghetsmoment än en där massan koncentrerats nära tyngdpunkten.
Re: Model 3 spotting
Postat: 25 sep 2017 11:53
av snowtroll
vad är det som väger mest här?
Motor med all koppar och hjulupphängning mm lär ju väga sina kg, men Batteriet?
Finns någon info om hur många kg för de större delarna, även karossen?
Mvh
Re: Model 3 spotting
Postat: 25 sep 2017 13:46
av jonas
snowtroll skrev:
vad är det som väger mest här?
Motor med all koppar och hjulupphängning mm lär ju väga sina kg, men Batteriet?
Finns någon info om hur många kg för de större delarna, även karossen?
Mvh
OM du ökar massans avstånd från tpc med 2 så blir tröghetsmomentet 4ggr större. Men om du ökar massan till det dubbla så är det bara dubbla tröghetsmomentet.
Det är alltså ett kvadratiskt förhållande till avståndet men endast linjärt med vikten.
det är alltså viktigare att massan är placerad centralt än att det är rätt viktfördelning.
Jz=m*a²/2
Re: Model 3 spotting
Postat: 25 sep 2017 14:30
av heron
Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3
Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...