Re: Senaste version 2024.45
Postat: 22 jan 2025 19:22
De hade väl glömt någon liten ” glitch”..
Noterade exakt samma sak igår kväll. Så har inte min bil betett sig på länge, så jag tror också det är en bugg som kommer fixas.Nicke Nyfiken skrev: ↑22 jan 2025 09:00Börjar det duggregna när man kör så går torkarna först igång på intervall som dom ska. Men efter någon minut ändrar bilen till maxfart och behåller den hastigheten.
Nu efter senaste uppdateringen så tvångs byter den från manuell inställning på klimatanläggningen till auto flera gånger per åktur och därefter auto avimning trots noll imma. tidigare fick man iallafall behålla manuella läget.larjon skrev: ↑22 jan 2025 10:24Är det någon mer än jag som har problem med "automatisk avimmning"?
Den går numera på vid varje färd (gissar att det har med väderleken att göra) och resulterar i bastuvärme.
Jag kan inte längre ha klimatanläggningen på auto, utan behöver köra manuellt...
Det är för övrigt en funktion som aldrig någonsin gått på vid rätt tillfälle. Jag önskar verkligen att det gick att stänga av..
Jag har ju inte haft min bil så länge men detta är något jag noterade först nu, det kan MÖJLIGEN bero på att vädret matchar perfekt för att buggen ska uppstå, och jag körde väldigt lite på förra mjukvaruversionen eftersom jag varit julledig i nästan en månad.Nicke Nyfiken skrev: ↑22 jan 2025 10:15I detta fallet är det ett helt nytt beteende för torkarna på min bil. Har aldrig tidigare haft detta problem på drygt 2,5 år. Så något har ändrats, och jag är tydligen inte ensam om att uppleva detta problem.
Ja det händer bara under vissa förutsättningar. Vid "normalt" regn är det inga problem.repulsiv skrev: ↑22 jan 2025 23:55Jag har ju inte haft min bil så länge men detta är något jag noterade först nu, det kan MÖJLIGEN bero på att vädret matchar perfekt för att buggen ska uppstå, och jag körde väldigt lite på förra mjukvaruversionen eftersom jag varit julledig i nästan en månad.Nicke Nyfiken skrev: ↑22 jan 2025 10:15I detta fallet är det ett helt nytt beteende för torkarna på min bil. Har aldrig tidigare haft detta problem på drygt 2,5 år. Så något har ändrats, och jag är tydligen inte ensam om att uppleva detta problem.
Så jag tror den uppstod i någon av de allra senaste versionerna.
Det är min upplevelse också. På auto är den väldigt "aggressiv" med avfrostning och vräker på med värme ganska oprovocerat. Började nån gång i vinter men osäker vilken uppdatering som startade det hela. Har börjat slå av autoläget tom iom att det är irriterande och drar tydligt mer enrgi.
Det manuella läget får man tyvärr inte behålla efter senaste uppdateringen, det växlar tillbaka till auto efter ett tag.Bera_n skrev: ↑23 jan 2025 08:39Det är min upplevelse också. På auto är den väldigt "aggressiv" med avfrostning och vräker på med värme ganska oprovocerat. Började nån gång i vinter men osäker vilken uppdatering som startade det hela. Har börjat slå av autoläget tom iom att det är irriterande och drar tydligt mer enrgi.
Jag har haft ofrivillig/omotiverad auto defogging sen jag köpte bilen för snart 1,5 år sen.....automationen/logiken bakom den är ren dyngaBera_n skrev: ↑23 jan 2025 08:39Det är min upplevelse också. På auto är den väldigt "aggressiv" med avfrostning och vräker på med värme ganska oprovocerat. Började nån gång i vinter men osäker vilken uppdatering som startade det hela. Har börjat slå av autoläget tom iom att det är irriterande och drar tydligt mer enrgi.
Aldrig upplevt. Bor i Stockholms skärgård, mkt fukt och växlande väder, det har regnat senaste veckorna och kör med allt på auto. Kör i princip alltid autopilot på motorväg eller landsväg.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 jan 2025 00:18Ja det händer bara under vissa förutsättningar. Vid "normalt" regn är det inga problem.repulsiv skrev: ↑22 jan 2025 23:55Jag har ju inte haft min bil så länge men detta är något jag noterade först nu, det kan MÖJLIGEN bero på att vädret matchar perfekt för att buggen ska uppstå, och jag körde väldigt lite på förra mjukvaruversionen eftersom jag varit julledig i nästan en månad.Nicke Nyfiken skrev: ↑22 jan 2025 10:15I detta fallet är det ett helt nytt beteende för torkarna på min bil. Har aldrig tidigare haft detta problem på drygt 2,5 år. Så något har ändrats, och jag är tydligen inte ensam om att uppleva detta problem.
Så jag tror den uppstod i någon av de allra senaste versionerna.
Jag som kör mellan Malmö och Göteborg ett antal gånger varje månad kör ofta i diverse olika regnförhållandenså jag märkte nog buggen ganska omgående.
Jag har fortfarande version 2024.44.25.2 och drabbades av buggen senast igår i duggregn.
Vilken version har du?
Och om man stänger av hela värmeanläggningen vill bilen slå på den igen utan pardon ”pga risk för imma” även om risken är i princip noll (det kanske är hög luftfuktighet i Paraguay och då måste min värmeanläggning vara på enligt Tesla).Tellus skrev: ↑23 jan 2025 08:53Det manuella läget får man tyvärr inte behålla efter senaste uppdateringen, det växlar tillbaka till auto efter ett tag.Bera_n skrev: ↑23 jan 2025 08:39Det är min upplevelse också. På auto är den väldigt "aggressiv" med avfrostning och vräker på med värme ganska oprovocerat. Började nån gång i vinter men osäker vilken uppdatering som startade det hela. Har börjat slå av autoläget tom iom att det är irriterande och drar tydligt mer enrgi.
Tellus skrev: ↑23 jan 2025 17:02Testade lite mer idag. Fick behålla manuell klima om jag skippa farthållare och AP!
Börjar likna min vintage Volvo
- manuell klima
- ingen farthållare
- blir sämre år för år
Automatiskt helljus funkar dugligt på M3P-19 men mkt bättre på nya model S (och nyare 3/Y)
Ingen firma som säljer downgrading? Eller kan SEXY buttons mojängen förbättra bilen måntro?
Det trista är att det 2015 fungerade alldeles utmärkt på Model S med dåtidens mjukvara...AAKEE skrev: ↑23 jan 2025 17:29Och om man stänger av hela värmeanläggningen vill bilen slå på den igen utan pardon ”pga risk för imma” även om risken är i princip noll (det kanske är hög luftfuktighet i Paraguay och då måste min värmeanläggning vara på enligt Tesla).Tellus skrev: ↑23 jan 2025 08:53Det manuella läget får man tyvärr inte behålla efter senaste uppdateringen, det växlar tillbaka till auto efter ett tag.Bera_n skrev: ↑23 jan 2025 08:39Det är min upplevelse också. På auto är den väldigt "aggressiv" med avfrostning och vräker på med värme ganska oprovocerat. Började nån gång i vinter men osäker vilken uppdatering som startade det hela. Har börjat slå av autoläget tom iom att det är irriterande och drar tydligt mer enrgi.
Samtidigt är Teslas autoläge 100% opålitligt och vill ofta inte blåsa på vindrutan när det är imma på riktigt. Ställer man om knappen för att få luft på vindrutan stannar all automatik upp och det jan blir 1000 grader plus eller -273C. Så jäkla kass.
Värmeanläggningar typ Clima/ACC har fungerat utan att man har behövt tänka på det i minst 30-35 år. Alltså på riktigt fungera. Typ att man ställer in den på 21C eller ngt och sen håller den behagligt i 21år i sträck utan att man rör något, utom möjligen att trycka på defrost.
Tesla ska tamej*** krångla med flera grejer hela tiden och programvaraändringarna är till för att reta gallfeber på folk, tydligen.
Hir svårt ska det vara egentligen när de flesta mätken hade en ACC 1990 som fsktisk fungerade?
Har ju bilen i carport under vinterhalvåret med, det kan ju vara det.
Det borde vara en uppgift för Tesla Sweden, men för det första är det knappast bara svenska ägare som är missnöjda och för det andra tror jag inte moderbolaget bryr sig.
Nej, men det brode ju duggat "fel" nån gång i somras med tycker man.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 jan 2025 00:18Ja det händer bara under vissa förutsättningar. Vid "normalt" regn är det inga problem.
2024.45.32.1 nu.Jag har fortfarande version 2024.44.25.2 och drabbades av buggen senast igår i duggregn.
Vilken version har du?
flamman skrev: ↑25 jan 2025 10:10Snart kommer 2025.2. Kommer bl.a. ha (förbättrat?) stöd för förvärmning till 3:e-parts icke-Tesla-laddare:
https://tesla-info.com/release/2025.2