Jerker skrev:Swede1 skrev:
Luktar inflation, går vi mot stagflation? Jag hoppas på ett snabbt slut på Kriget och att demokrati införs i Ryssland (mha tunga vapen från väst, jag tyckte Putin började se lite deppig ut i senaste snacket framför rymdraketen, verkligheten tränger sig på). Hur många kryssningsmissiler behövs för att halvera en kolonn på 100 Z fordon? 10-15 st? Ganska lätt att sätta lite käppar i hjulen för Putin. Killen kan vara utbytt i morgon. Då kan bromsarna släppa och inflationen sjunker.
Eller så fegar väst vidare och det blir ett segt krig, större risk för stagflation.
Ja, jag undrar varför NATO egentligen är så rädda för att gå in i Ukraina. De pratar om ett tredje världskrig. Vem skulle vara motparten i det? Ryssland har ju visat att deras armé är ett skämt. Ukraina borde kunna rensas från ryska trupper på några veckor. Eller menar de helt enkelt att om NATO blandar sig i så kommer Putin att trycka på knappen? Att det är hans enda möjlighet.
För det första så är det i princip omöjligt att installera en västvänlig president i Ryssland utan att invadera landet. Så om Putin faller så dyker det upp en liknande figur i hans ställe.
Och vad gäller det du skriver Jerker så handlar det om biologiska, kemiska och förstås kärnvapen. En trängd Putin kan göra lite vad som helst.
Fullskaligt kärnvapenkrig är inte första steget dock. Taktiska kärnvapen kan komma att användas först i striderna. Hjälper inte det så kan det dimpa ner strategiska kärnvapen på väl valda ställen. Kievs centrum t ex. Eller kanske en huvudstad i ett NATO-land?
Vad gör Biden och NATO om Putte spränger Kiev med kärnvapen? Trycker också på knappen? Då är det igång. Då kommer majoriteten av jordens befolkning dö inom några år. Vem ska ta det beslutet? Detta gör att Putin kan hota och antagligen även använda några atomvapen utan att väst vågar svara med samma mynt.
Men innan kärnvapen så finns det andra ohyggliga vapen att ta till. Smittsamma sjukdomar, stridsgas...
Man kan ömma för Ukraina hur mycket som helst. Jag hatar Ryssland nu. Men för jordens överlevnad hoppas jag att Ryssland tar Donbass och utropar seger 9 maj.
Jag tror inte Putin är ute efter fler länder eller territorier nu när han sett hur pass i ineffektiv hans armé är. Den är dock inget skämt. De har enorma reserver att sätta in om det krävs. Och den är brutal och saknar moral. De kommer mala ner Ukraina till slut.