Toyota säljer ungefär 1.2 miljoner av Corolla, så Model Y ser ut att kunna bli världens mest sålda bil alla kategorier redan nästa år. Och redan i år första plats om man ser till omsättning.Zalman3 skrev:Om MY kommer över 2 miljoner sålda bilar på ett år, måste den väl vara den mest sålda modellen på ett år, alla kategorier någonsin?
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Inte oväntat... Är som jag skrivit så väldigt många ggr förut övertygad om att ASPn kommer falla konsekvent i takt med att volymerna stiger om man långsiktigt ens är nära de 50% i årlig tillväxt i antal bilar sålda som man hoppas på.Sabbe skrev:Prissänkningar i Kina.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Senaste året så har kinafabriken ungefär fördubblat sin kapacitet, brukar innebära att styckpriset sjunker med 20-25%.Legato skrev:Inte oväntat... Är som jag skrivit så väldigt många ggr förut övertygad om att ASPn kommer falla konsekvent i takt med att volymerna stiger om man långsiktigt ens är nära de 50% i årlig tillväxt i antal bilar sålda som man hoppas på.Sabbe skrev:Prissänkningar i Kina.
Så trots prissänkningen så tjänar Tesla bra med pengar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Tesla har fördubblat sin kapacitet många ggr, sjunker styckpriset med 20-25% varje gång?Zalman3 skrev:Senaste året så har kinafabriken ungefär fördubblat sin kapacitet, brukar innebära att styckpriset sjunker med 20-25%.Legato skrev:Inte oväntat... Är som jag skrivit så väldigt många ggr förut övertygad om att ASPn kommer falla konsekvent i takt med att volymerna stiger om man långsiktigt ens är nära de 50% i årlig tillväxt i antal bilar sålda som man hoppas på.Sabbe skrev:Prissänkningar i Kina.
Så trots prissänkningen så tjänar Tesla bra med pengar.
Re: Aktien TSLA
I princip ja, dock kan ju en bristsituation uppstå så att vissa råvaror/komponenter går upp i pris som gör att denna tumregel inte stämmer.backe skrev:Tesla har fördubblat sin kapacitet många ggr, sjunker styckpriset med 20-25% varje gång?Zalman3 skrev:Senaste året så har kinafabriken ungefär fördubblat sin kapacitet, brukar innebära att styckpriset sjunker med 20-25%.Legato skrev:Inte oväntat... Är som jag skrivit så väldigt många ggr förut övertygad om att ASPn kommer falla konsekvent i takt med att volymerna stiger om man långsiktigt ens är nära de 50% i årlig tillväxt i antal bilar sålda som man hoppas på.Sabbe skrev:Prissänkningar i Kina.
Så trots prissänkningen så tjänar Tesla bra med pengar.
Intressant är att Tesla MY snart når +1 miljon tillverkade bilar per år, vilket få bilmodeller i världen ligger på.
Vilket gör att de har de allra lägsta tillverkningskostnaderna i branschen.
Elon har ju sagt att långsiktigt kommer kommer konkurrenter ikapp vad gäller spec, men att tillverkningskostnad är det som blir Teslas fördel även långsiktigt.
Teslas batterifabrik blir mycket effektivare.Giga Nevada, which was once just one project, is now the main driver to Tesla’s current and future success, he noted in the video.
Citing Giga Shanghai, Giga Texas, and Giga Berlin, he said, “Tesla’s ability to construct gigafactories has improved substantially since the construction of Giga Nevada.”
Giga Nevada’s first phase took two years to complete. In comparison, it only took 10 months to complete Giga Shanghai’s first stage, and it cost Tesla 65% less.
This shows “how Tesla’s gigafactory, the machine that builds the machine, is beginning to be built more efficiently.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Att Tesla tjänar bra med pengar är det nog ingen som tvekar på.Zalman3 skrev:Senaste året så har kinafabriken ungefär fördubblat sin kapacitet, brukar innebära att styckpriset sjunker med 20-25%.Legato skrev:Inte oväntat... Är som jag skrivit så väldigt många ggr förut övertygad om att ASPn kommer falla konsekvent i takt med att volymerna stiger om man långsiktigt ens är nära de 50% i årlig tillväxt i antal bilar sålda som man hoppas på.Sabbe skrev:Prissänkningar i Kina.
Så trots prissänkningen så tjänar Tesla bra med pengar.
Däremot tror jag inte man kommer ens vara nära att öka vinsten med 50% cagr även om man skulle klara att öka leveranserna med 50% årligen.
Sen krävs det såklart inte 50% årlig nettovinst-ökning för att motivera nuvarande värdering heller, men men.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Duktig slakt av kinesiska elbilsaktier idag.
Nio och Xpeng ner ca 20%
Byd ner ca 10%
Nio och Xpeng ner ca 20%
Byd ner ca 10%
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Och Tesla ligger inte långt efter i raset (igen)… tur man inte har mer än en handfull typ…Legato skrev:Duktig slakt av kinesiska elbilsaktier idag.
Nio och Xpeng ner ca 20%
Byd ner ca 10%
Det kanske skuttar upp igen under dagen förvisso men det återstår att se.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Mmm inte så konstigt med tanke på de drastiska prissänkningarna i Kina. Best case = lägre ASP. Worst Case: lägre ASP och lägre efterfrågan...Bjelke skrev:Och Tesla ligger inte långt efter i raset (igen)… tur man inte har mer än en handfull typ…Legato skrev:Duktig slakt av kinesiska elbilsaktier idag.
Nio och Xpeng ner ca 20%
Byd ner ca 10%
Det kanske skuttar upp igen under dagen förvisso men det återstår att se.
Men ja, inte lika dramatiskt som för de kinesiska bolagen där man riskerar att förlora allt om de förstatligas och risken för de ökade ju helt klart idag.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Gårdagens prissänkningar är i linje med lägre produktionskostnader.
Årsmöte blir 16 maj 2023.
Bokförda intäkter från FSD ökar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
CEO compensation minskar.
Tesla har små lån jämfört med andra i branschen.
Försäljningen av Megapack och Powerwall går bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-salesTesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Gör inte det högre priset i EU att Tesla tjänar mer på att sälja en Shanghai-bil i EU än i Kina, trots exportkostnaderna? Problemet är väl att efterfrågan här också minskar.Zalman3 skrev:https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-salesTesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Men Teslas prissänkningar är en mardröm för konkurrenter.Maw skrev:Gör inte det högre priset i EU att Tesla tjänar mer på att sälja en Shanghai-bil i EU än i Kina, trots exportkostnaderna? Problemet är väl att efterfrågan här också minskar.Zalman3 skrev:https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-salesTesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
Exempelvis Polestar går redan med förlust.
Ska de hänga med i Teslas prissänkningar och därmed öka sina förluster?
Eller ska de minska sin försäljning, om de inte sänker priset, och därmed aldrig nå de volymer som krävs för att kunna gå med vinst?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Zalman3 skrev:Men Teslas prissänkningar är en mardröm för konkurrenter.Maw skrev:Gör inte det högre priset i EU att Tesla tjänar mer på att sälja en Shanghai-bil i EU än i Kina, trots exportkostnaderna? Problemet är väl att efterfrågan här också minskar.Zalman3 skrev:https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-salesTesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
Exempelvis Polestar går redan med förlust.
Ska de hänga med i Teslas prissänkningar och därmed öka sina förluster?
Eller ska de minska sin försäljning, om de inte sänker priset, och därmed aldrig nå de volymer som krävs för att kunna gå med vinst?
Tesla gick med förlust bra många mer år än Polestar har gjort såhär långt, enligt plan ska Polestar inte börja göra vinst förrän tidigast 2024, men det visste du troligen redan men ville gärna vinkla det lite till ditt narrativ.
Polestar tävlar knappast mot kineserna på samma sätt som Tesla, så tror mer att det här prisracet kan bli en mardröm för Tesla än Polestar.
Re: Aktien TSLA
Jag tänkte på texten som du har citerat som påstår att Tesla tjänar mer på att sälja i Kina än vid export.Zalman3 skrev:Men Teslas prissänkningar är en mardröm för konkurrenter.Maw skrev:Gör inte det högre priset i EU att Tesla tjänar mer på att sälja en Shanghai-bil i EU än i Kina, trots exportkostnaderna? Problemet är väl att efterfrågan här också minskar.Zalman3 skrev:https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-salesTesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
Exempelvis Polestar går redan med förlust.
Ska de hänga med i Teslas prissänkningar och därmed öka sina förluster?
Eller ska de minska sin försäljning, om de inte sänker priset, och därmed aldrig nå de volymer som krävs för att kunna gå med vinst?
Jag tror inte Tesla utgör någon större prispress på Polestar, åtminstone inte här i EU. Polestar säljer allt de kan tillverka och är inte begränsade av efterfrågan för närvarande.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.
Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.
Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Re: Aktien TSLA
pejvic skrev:Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.
Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Man sänker knappast priset för att man hatar pengar... Så ser du en sån här prissänkning så är det för att öka efterfrågan.Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt.
Det är väl ett väldigt begränsat område i Stockholm?Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Andra tillverkare får fram bilar också, BYD t.ex. växer snabbare än Tesla.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Precis, man sänker inte ett pris för att vara snäll liksom, men självklart så nämner man lägre kostnaderbacke skrev:pejvic skrev:Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.
Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.Man sänker knappast priset för att man hatar pengar... Så ser du en sån här prissänkning så är det för att öka efterfrågan.Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt.
Det är väl ett väldigt begränsat område i Stockholm?Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Andra tillverkare får fram bilar också, BYD t.ex. växer snabbare än Tesla.
som förklaring istället, det låter mycket bättre… ungefär samma som när ett företag ska
”stärker vår utvecklingsavdelning och satsar på utveckling/nya produkter ” osv istället för
”En av ingenjörerna har sagt upp sig”… osv osv.
Sedan finns det såklart tillfällen när man mest vill pressa konkurenterna och sänker priserna enbart
därför, men knappast något Tesla gör just nu iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..pejvic skrev:Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.
Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Aktien TSLA
Tesla har åtaganden i Kina bl a på grund av markleasingen som gör att de måste sälja många bilar där för att leva upp till det. Det rör skatteintäkter. Läs 10-Q.Maw skrev:Gör inte det högre priset i EU att Tesla tjänar mer på att sälja en Shanghai-bil i EU än i Kina, trots exportkostnaderna? Problemet är väl att efterfrågan här också minskar.Zalman3 skrev:https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-salesTesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
Tror ni Elon säljer idag?
Re: Aktien TSLA
chaffis75 skrev:Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..pejvic skrev:Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.
Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.