Sida 407 av 606

Re: Aktien TSLA

Postat: 22 okt 2022 13:48
av Sabbe
Zalman3 skrev:
Om MY kommer över 2 miljoner sålda bilar på ett år, måste den väl vara den mest sålda modellen på ett år, alla kategorier någonsin?
Toyota säljer ungefär 1.2 miljoner av Corolla, så Model Y ser ut att kunna bli världens mest sålda bil alla kategorier redan nästa år. Och redan i år första plats om man ser till omsättning.

Re: Aktien TSLA

Postat: 24 okt 2022 12:24
av Sabbe
Prissänkningar i Kina.
9233D173-4FC1-46C7-AD17-E97FC503A9E4.jpeg

Re: Aktien TSLA

Postat: 24 okt 2022 12:38
av Legato
Sabbe skrev:
Prissänkningar i Kina.
9233D173-4FC1-46C7-AD17-E97FC503A9E4.jpeg
Inte oväntat... Är som jag skrivit så väldigt många ggr förut övertygad om att ASPn kommer falla konsekvent i takt med att volymerna stiger om man långsiktigt ens är nära de 50% i årlig tillväxt i antal bilar sålda som man hoppas på.

Re: Aktien TSLA

Postat: 24 okt 2022 13:04
av Zalman3
Legato skrev:
Sabbe skrev:
Prissänkningar i Kina.
9233D173-4FC1-46C7-AD17-E97FC503A9E4.jpeg
Inte oväntat... Är som jag skrivit så väldigt många ggr förut övertygad om att ASPn kommer falla konsekvent i takt med att volymerna stiger om man långsiktigt ens är nära de 50% i årlig tillväxt i antal bilar sålda som man hoppas på.
Senaste året så har kinafabriken ungefär fördubblat sin kapacitet, brukar innebära att styckpriset sjunker med 20-25%.
Så trots prissänkningen så tjänar Tesla bra med pengar.

Re: Aktien TSLA

Postat: 24 okt 2022 13:15
av backe
Zalman3 skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:
Prissänkningar i Kina.
9233D173-4FC1-46C7-AD17-E97FC503A9E4.jpeg
Inte oväntat... Är som jag skrivit så väldigt många ggr förut övertygad om att ASPn kommer falla konsekvent i takt med att volymerna stiger om man långsiktigt ens är nära de 50% i årlig tillväxt i antal bilar sålda som man hoppas på.
Senaste året så har kinafabriken ungefär fördubblat sin kapacitet, brukar innebära att styckpriset sjunker med 20-25%.
Så trots prissänkningen så tjänar Tesla bra med pengar.
Tesla har fördubblat sin kapacitet många ggr, sjunker styckpriset med 20-25% varje gång?

Re: Aktien TSLA

Postat: 24 okt 2022 13:55
av Zalman3
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:
Prissänkningar i Kina.
Bilagan 9233D173-4FC1-46C7-AD17-E97FC503A9E4.jpeg finns inte längre
Inte oväntat... Är som jag skrivit så väldigt många ggr förut övertygad om att ASPn kommer falla konsekvent i takt med att volymerna stiger om man långsiktigt ens är nära de 50% i årlig tillväxt i antal bilar sålda som man hoppas på.
Senaste året så har kinafabriken ungefär fördubblat sin kapacitet, brukar innebära att styckpriset sjunker med 20-25%.
Så trots prissänkningen så tjänar Tesla bra med pengar.
Tesla har fördubblat sin kapacitet många ggr, sjunker styckpriset med 20-25% varje gång?
I princip ja, dock kan ju en bristsituation uppstå så att vissa råvaror/komponenter går upp i pris som gör att denna tumregel inte stämmer.

Intressant är att Tesla MY snart når +1 miljon tillverkade bilar per år, vilket få bilmodeller i världen ligger på.
Vilket gör att de har de allra lägsta tillverkningskostnaderna i branschen.
Elon har ju sagt att långsiktigt kommer kommer konkurrenter ikapp vad gäller spec, men att tillverkningskostnad är det som blir Teslas fördel även långsiktigt.

Giga Nevada, which was once just one project, is now the main driver to Tesla’s current and future success, he noted in the video.
Citing Giga Shanghai, Giga Texas, and Giga Berlin, he said, “Tesla’s ability to construct gigafactories has improved substantially since the construction of Giga Nevada.”
Giga Nevada’s first phase took two years to complete. In comparison, it only took 10 months to complete Giga Shanghai’s first stage, and it cost Tesla 65% less.
This shows “how Tesla’s gigafactory, the machine that builds the machine, is beginning to be built more efficiently.”
Teslas batterifabrik blir mycket effektivare.
Tesla 1TWh.jpg

Re: Aktien TSLA

Postat: 24 okt 2022 14:26
av Legato
Zalman3 skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:
Prissänkningar i Kina.
9233D173-4FC1-46C7-AD17-E97FC503A9E4.jpeg
Inte oväntat... Är som jag skrivit så väldigt många ggr förut övertygad om att ASPn kommer falla konsekvent i takt med att volymerna stiger om man långsiktigt ens är nära de 50% i årlig tillväxt i antal bilar sålda som man hoppas på.
Senaste året så har kinafabriken ungefär fördubblat sin kapacitet, brukar innebära att styckpriset sjunker med 20-25%.
Så trots prissänkningen så tjänar Tesla bra med pengar.
Att Tesla tjänar bra med pengar är det nog ingen som tvekar på.

Däremot tror jag inte man kommer ens vara nära att öka vinsten med 50% cagr även om man skulle klara att öka leveranserna med 50% årligen.

Sen krävs det såklart inte 50% årlig nettovinst-ökning för att motivera nuvarande värdering heller, men men.

Re: Aktien TSLA

Postat: 24 okt 2022 16:14
av Legato
Duktig slakt av kinesiska elbilsaktier idag.

Nio och Xpeng ner ca 20%
Byd ner ca 10%

Re: Aktien TSLA

Postat: 24 okt 2022 16:29
av Bjelke
Legato skrev:
Duktig slakt av kinesiska elbilsaktier idag.

Nio och Xpeng ner ca 20%
Byd ner ca 10%
Och Tesla ligger inte långt efter i raset (igen)… tur man inte har mer än en handfull typ…
Det kanske skuttar upp igen under dagen förvisso men det återstår att se.

Re: Aktien TSLA

Postat: 24 okt 2022 17:21
av Legato
Bjelke skrev:
Legato skrev:
Duktig slakt av kinesiska elbilsaktier idag.

Nio och Xpeng ner ca 20%
Byd ner ca 10%
Och Tesla ligger inte långt efter i raset (igen)… tur man inte har mer än en handfull typ…
Det kanske skuttar upp igen under dagen förvisso men det återstår att se.
Mmm inte så konstigt med tanke på de drastiska prissänkningarna i Kina. Best case = lägre ASP. Worst Case: lägre ASP och lägre efterfrågan...

Men ja, inte lika dramatiskt som för de kinesiska bolagen där man riskerar att förlora allt om de förstatligas och risken för de ökade ju helt klart idag.

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 00:35
av spacecoin

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 05:37
av Sabbe
Toyota börjar vakna upp till den hårda verkligheten :lol:
9F74FC2D-C7D9-4876-BE6D-3AFAF2DDF3DD.jpeg

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 05:53
av Zalman3
Gårdagens prissänkningar är i linje med lägre produktionskostnader.
Screenshot_20221025-053724_YouTube.jpg
Årsmöte blir 16 maj 2023.
Screenshot_20221025-054009_YouTube.jpg
Bokförda intäkter från FSD ökar.
Screenshot_20221025-054044_YouTube.jpg

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 05:59
av Zalman3
CEO compensation minskar.
Screenshot_20221025-054144_YouTube.jpg
Tesla har små lån jämfört med andra i branschen.
Screenshot_20221025-054218_YouTube.jpg
Försäljningen av Megapack och Powerwall går bra.
Screenshot_20221025-054303_YouTube.jpg

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 06:10
av Zalman3
Tesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-sales

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 06:43
av Maw
Zalman3 skrev:
Tesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-sales
Gör inte det högre priset i EU att Tesla tjänar mer på att sälja en Shanghai-bil i EU än i Kina, trots exportkostnaderna? Problemet är väl att efterfrågan här också minskar.

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 06:53
av Zalman3
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-sales
Gör inte det högre priset i EU att Tesla tjänar mer på att sälja en Shanghai-bil i EU än i Kina, trots exportkostnaderna? Problemet är väl att efterfrågan här också minskar.
Men Teslas prissänkningar är en mardröm för konkurrenter.
Exempelvis Polestar går redan med förlust.
Ska de hänga med i Teslas prissänkningar och därmed öka sina förluster?
Eller ska de minska sin försäljning, om de inte sänker priset, och därmed aldrig nå de volymer som krävs för att kunna gå med vinst?

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 07:51
av backe
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-sales
Gör inte det högre priset i EU att Tesla tjänar mer på att sälja en Shanghai-bil i EU än i Kina, trots exportkostnaderna? Problemet är väl att efterfrågan här också minskar.
Men Teslas prissänkningar är en mardröm för konkurrenter.
Exempelvis Polestar går redan med förlust.
Ska de hänga med i Teslas prissänkningar och därmed öka sina förluster?
Eller ska de minska sin försäljning, om de inte sänker priset, och därmed aldrig nå de volymer som krävs för att kunna gå med vinst?

Tesla gick med förlust bra många mer år än Polestar har gjort såhär långt, enligt plan ska Polestar inte börja göra vinst förrän tidigast 2024, men det visste du troligen redan men ville gärna vinkla det lite till ditt narrativ.

Polestar tävlar knappast mot kineserna på samma sätt som Tesla, så tror mer att det här prisracet kan bli en mardröm för Tesla än Polestar.

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 07:55
av Maw
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-sales
Gör inte det högre priset i EU att Tesla tjänar mer på att sälja en Shanghai-bil i EU än i Kina, trots exportkostnaderna? Problemet är väl att efterfrågan här också minskar.
Men Teslas prissänkningar är en mardröm för konkurrenter.
Exempelvis Polestar går redan med förlust.
Ska de hänga med i Teslas prissänkningar och därmed öka sina förluster?
Eller ska de minska sin försäljning, om de inte sänker priset, och därmed aldrig nå de volymer som krävs för att kunna gå med vinst?
Jag tänkte på texten som du har citerat som påstår att Tesla tjänar mer på att sälja i Kina än vid export.

Jag tror inte Tesla utgör någon större prispress på Polestar, åtminstone inte här i EU. Polestar säljer allt de kan tillverka och är inte begränsade av efterfrågan för närvarande.

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 08:07
av pejvic
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.

Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.

Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 08:31
av backe
pejvic skrev:
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.

Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.

Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt.
Man sänker knappast priset för att man hatar pengar... Så ser du en sån här prissänkning så är det för att öka efterfrågan.
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Det är väl ett väldigt begränsat område i Stockholm?

Andra tillverkare får fram bilar också, BYD t.ex. växer snabbare än Tesla.

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 09:12
av Bjelke
backe skrev:
pejvic skrev:
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.

Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.

Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt.
Man sänker knappast priset för att man hatar pengar... Så ser du en sån här prissänkning så är det för att öka efterfrågan.
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Det är väl ett väldigt begränsat område i Stockholm?

Andra tillverkare får fram bilar också, BYD t.ex. växer snabbare än Tesla.
Precis, man sänker inte ett pris för att vara snäll liksom, men självklart så nämner man lägre kostnader
som förklaring istället, det låter mycket bättre… ungefär samma som när ett företag ska
”stärker vår utvecklingsavdelning och satsar på utveckling/nya produkter ” osv istället för
”En av ingenjörerna har sagt upp sig”… osv osv.
Sedan finns det såklart tillfällen när man mest vill pressa konkurenterna och sänker priserna enbart
därför, men knappast något Tesla gör just nu iaf…

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 09:15
av chaffis75
pejvic skrev:
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.

Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.

Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 09:28
av spacecoin
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla has lowered the prices of Model Y and Model 3 in China, which will lead to a significant increase in sales in the country in Q4 2022. Domestic sales will actually reduce the burden on logistics and lead to higher earnings per share in Q4.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... nger-sales
Gör inte det högre priset i EU att Tesla tjänar mer på att sälja en Shanghai-bil i EU än i Kina, trots exportkostnaderna? Problemet är väl att efterfrågan här också minskar.
Tesla har åtaganden i Kina bl a på grund av markleasingen som gör att de måste sälja många bilar där för att leva upp till det. Det rör skatteintäkter. Läs 10-Q.

Tror ni Elon säljer idag?

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 okt 2022 09:37
av backe
chaffis75 skrev:
pejvic skrev:
Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.

Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.

Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..

Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.