Re: Artikel i media
Postat: 23 maj 2022 20:48
Bra att ha fönsterkrossare i bilen, oavsett bilmärke.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... video/amp/
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... video/amp/
AhaHok skrev:En timme på vägen dit, inte tur och retur. Men bra ändå.Bjelke skrev:En timme på 274 mil? Det är ju sjukt lite
Till en del förklaras det med att de tog gott om tid på sig för lunch i Sundsvall, båda bilarna, vilket ledde till att Teslan blev fulladdad där.
Långsamt brandförlopp dock och ingen explosion (mindre energi i en elbil än en bil med full tank diesel eller bensin).Tellus skrev:Bra att ha fönsterkrossare i bilen, oavsett bilmärke.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... video/amp/
Det har du rätt i. På MY är det iof nog bara bakrutan som går att krossa med en sådan, de andra fönstren är väl laminerade?Tellus skrev:Bra att ha fönsterkrossare i bilen, oavsett bilmärke.
Det finns väl en mekanisk back-up för att öppna dörren i en Model Y precis som i en Model 3?... Hade föraren koll på den funktionen?...Olof Tenghoff skrev:Det har du rätt i. På MY är det iof nog bara bakrutan som går att krossa med en sådan, de andra fönstren är väl laminerade?Tellus skrev:Bra att ha fönsterkrossare i bilen, oavsett bilmärke.
[Ett Youtube-klipp – se ovan...]
Insåg när jag såg din kommentar karmlösa dörrar är säkrare om man inte har fönsterkrossare och krossbara fönster. Föraren lyckades ju sparka ur sidorutan. Hade nog vart svårt med an traditionell dörr där glaset är inlåst i sin list från alla tre sidor.
På en bil med mekanisk öppning ja. VW har väl mekanisk backup vad jag förstår på ID, men vet inte vad Tesla har.Fredrik j skrev:Om inte bilen är krockad är det väl enklare att öppna dörren?
Som sagt...PapaD skrev:På en bil med mekanisk öppning ja. VW har väl mekanisk backup vad jag förstår på ID, men vet inte vad Tesla har.Fredrik j skrev:Om inte bilen är krockad är det väl enklare att öppna dörren?
Stämmer, Y har det också. S och X har förresten nödöppnare även för bakdörrarna. Poängen med glaskrossare var väl om dörrarna är blockerade efter en olycka. Men som sagt om det bara är bakrutan som är krossbar som på nyare teslor så är glasskrossare ganska oanvändbart.SwedishAdvocate skrev:Som sagt...PapaD skrev:På en bil med mekanisk öppning ja. VW har väl mekanisk backup vad jag förstår på ID, men vet inte vad Tesla har.Fredrik j skrev:Om inte bilen är krockad är det väl enklare att öppna dörren?
Har inte Model Y det här med?
Varför kunde man inte öppna bilen som vanligt? Bilen blinkar ju hela tiden, då kan det inte vara fel på 12V batteriet.Fredrik j skrev:Om inte bilen är krockad är det väl enklare att öppna dörren?
1000 och en Watt ?Zalman3 skrev:https://www.di.se/live/ctek-levererar-l ... stockholm/
Batteriladdarbolaget Ctek ska leverera över 1.000 laddplatser till vad som är tänkt att bli Europas hittills största elbilsgarage, beläget i Stockholm.
Bra, men ett månadsabonnemang kostar 2938 kr! Även om el ingår så är det väl i högsta laget för en boendeparkering?nek0 skrev:Vet inte om man skrivit om det här tidigare.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... nt-display
Nyfiken...Jerka skrev:Bra, men ett månadsabonnemang kostar 2938 kr! Även om el ingår så är det väl i högsta laget för en boendeparkering?nek0 skrev:Vet inte om man skrivit om det här tidigare.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... nt-display
Tycker det låter som rätt billigt. Även utan el så går många garageplatser på ca 3 papp i city.Jerka skrev:Bra, men ett månadsabonnemang kostar 2938 kr! Även om el ingår så är det väl i högsta laget för en boendeparkering?nek0 skrev:Vet inte om man skrivit om det här tidigare.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... nt-display
Finns det plats för min bil också?Jerka skrev:I vår förening någon kilometer därifrån kostar det 400 kr/månad. Men det är ju förstås ett par kilometer därifrån, på Solnasidan, utan laddning, och jag vet att det är billigt.
Han syftar väl på att personal i fabrikerna bor på jobbet...Curik skrev:Fast han säger ju att det kravet är *mindre* än vad man kräver "factory workers".
Det säger väl precis allting.