Re: Polestar 2
Postat: 28 okt 2019 20:33
100k människor i kö säger du? Det var inte illa.
Kul! Jag har 45342x, så ganska långt fram i kön dåfilippb skrev:Jo de är det (eller har varit fram till nyligen) men börjar på 4534xx. Har själv köplats 4674xx och är alltså ca 14k in. För ett par veckor sedan var man uppe i 54xxxx så det går framåt. Möjligt att de har ändrat systemet nu men kön är som sagt uppe i 100k nuHelectriC skrev:Reservationsnumren är inte i numerisk ordning, så går inte att säga hur långt fram eller bak man är i kön.filippb skrev:Grattis! dock tror jag att kön är på ca 100k just nucosmos skrev:Jag la in en reservation i helgen. Blir perfekt med leverans till sommaren. Har någon sett något närmare om krok. Finns ju inget pris för denna ännu. Borde väl funka att ha kvar Tesla laddbox eller vad tror ni? Fick reservationsnummer 1020.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
De kör i Sverige med en Svensk regad bil, varför då kinesiskt snack?zed skrev:Synd på språket, men mycket körning
Kinesiska journalister/vloggare kanske. Trots allt en del folk som pratar kinesiska i världen.Zalman3 skrev:De kör i Sverige med en Svensk regad bil, varför då kinesiskt snack?zed skrev:Synd på språket, men mycket körning
För att det är deras språk?Zalman3 skrev:De kör i Sverige med en Svensk regad bil, varför då kinesiskt snack?zed skrev:Synd på språket, men mycket körning
Haha kul! Då måste du ha hängt på låset! Jag ställde mig i kön 22 mars.HelectriC skrev:Kul! Jag har 45342x, så ganska långt fram i kön dåfilippb skrev:Jo de är det (eller har varit fram till nyligen) men börjar på 4534xx. Har själv köplats 4674xx och är alltså ca 14k in. För ett par veckor sedan var man uppe i 54xxxx så det går framåt. Möjligt att de har ändrat systemet nu men kön är som sagt uppe i 100k nuHelectriC skrev:Reservationsnumren är inte i numerisk ordning, så går inte att säga hur långt fram eller bak man är i kön.filippb skrev:Grattis! dock tror jag att kön är på ca 100k just nucosmos skrev:Jag la in en reservation i helgen. Blir perfekt med leverans till sommaren. Har någon sett något närmare om krok. Finns ju inget pris för denna ännu. Borde väl funka att ha kvar Tesla laddbox eller vad tror ni? Fick reservationsnummer 1020.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Haha kul! Då måste du ha hängt på låset! Jag ställde mig i kön 22 mars.HelectriC skrev:Kul! Jag har 45342x, så ganska långt fram i kön dåfilippb skrev:Jo de är det (eller har varit fram till nyligen) men börjar på 4534xx. Har själv köplats 4674xx och är alltså ca 14k in. För ett par veckor sedan var man uppe i 54xxxx så det går framåt. Möjligt att de har ändrat systemet nu men kön är som sagt uppe i 100k nuHelectriC skrev:Reservationsnumren är inte i numerisk ordning, så går inte att säga hur långt fram eller bak man är i kön.filippb skrev:Grattis! dock tror jag att kön är på ca 100k just nucosmos skrev:Jag la in en reservation i helgen. Blir perfekt med leverans till sommaren. Har någon sett något närmare om krok. Finns ju inget pris för denna ännu. Borde väl funka att ha kvar Tesla laddbox eller vad tror ni? Fick reservationsnummer 1020.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ja verkligen, blir en ny upplevelse utan skrammel och skrapTellus skrev:Vilken riskokare!!! Tacka vet ja jänkare
Då stämmer det inte att det börjar på 4534xxpara skrev:Jag har 4533xx, beställde också den 27e, typ en halvtimme in i eventet.
Nä, para slog alla norrmän som diskuterade detta flitigt så det var lite okänt att serien faktiskt började på 4533 och inte 4534HelectriC skrev:Då stämmer det inte att det börjar på 4534xxpara skrev:Jag har 4533xx, beställde också den 27e, typ en halvtimme in i eventet.
Nej, jag hade 453379. La beställning 20-30 minuter efter eventet startade den 27:e. Jag HADE alltsåHelectriC skrev:Då stämmer det inte att det börjar på 4534xxpara skrev:Jag har 4533xx, beställde också den 27e, typ en halvtimme in i eventet.
Well, tydligen så har ingen några gissningar..connu skrev:Tjo,
Har två frågor/betänkningar angående Polestar 2 till er:
1. Hur mycket tror ni kostnaden kommer hamna på om man leasar? (Företagsleasing)
2. Hur mycket tror ni förmånsvärdet kommer hamna på? (Samma som Model 3?)
Looking forward to your replies!
Har vi inte dragit det här en gång redanconnu skrev:Well, tydligen så har ingen några gissningar..connu skrev:Tjo,
Har två frågor/betänkningar angående Polestar 2 till er:
1. Hur mycket tror ni kostnaden kommer hamna på om man leasar? (Företagsleasing)
2. Hur mycket tror ni förmånsvärdet kommer hamna på? (Samma som Model 3?)
Looking forward to your replies!
Så jag tar väll o gissar själv då![]()
1. Model 3 ligger i samma prisklass (600-700tkr) så jag säger att leasing kostnaden bör hamna på samma nivå.
Och om vi antar vi tar "företagsleasing" och jämför det med model 3 enligt denna länken: https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#battery
Men eftersom bas versionen är 550tkr så sätter vi longrange 660tkr och därefter ger den Autopilot (Cause we want that sweet performance on the Polestar 2 to compare with)
Så kan vi säga priset blir ca 4500-5000kr i månaden.
2. Model 3 fick ju ett väldigt förmånligt förmånsvärde och eftersom Polestar 2 har samma kostnad, samma antal hästkrafter och "ish" samma prestanda (Not as fast as the Model 3 performance though)
Så enligt https://www.skatteverket.se/privat/skat ... bilforman/ där vi jämför med Tesla Model 3 Long Range och med utrustning, Performance paketet på 60tkr, så blir förmånsvärdet ca 4800kr.
Utan Performance paketet på Polestar 2 blir det 3800kr.
#Nerd mode, deactivated
zed skrev:Har vi inte dragit det här en gång redanconnu skrev:Well, tydligen så har ingen några gissningar..connu skrev:Tjo,
Har två frågor/betänkningar angående Polestar 2 till er:
1. Hur mycket tror ni kostnaden kommer hamna på om man leasar? (Företagsleasing)
2. Hur mycket tror ni förmånsvärdet kommer hamna på? (Samma som Model 3?)
Looking forward to your replies!
Så jag tar väll o gissar själv då![]()
1. Model 3 ligger i samma prisklass (600-700tkr) så jag säger att leasing kostnaden bör hamna på samma nivå.
Och om vi antar vi tar "företagsleasing" och jämför det med model 3 enligt denna länken: https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#battery
Men eftersom bas versionen är 550tkr så sätter vi longrange 660tkr och därefter ger den Autopilot (Cause we want that sweet performance on the Polestar 2 to compare with)
Så kan vi säga priset blir ca 4500-5000kr i månaden.
2. Model 3 fick ju ett väldigt förmånligt förmånsvärde och eftersom Polestar 2 har samma kostnad, samma antal hästkrafter och "ish" samma prestanda (Not as fast as the Model 3 performance though)
Så enligt https://www.skatteverket.se/privat/skat ... bilforman/ där vi jämför med Tesla Model 3 Long Range och med utrustning, Performance paketet på 60tkr, så blir förmånsvärdet ca 4800kr.
Utan Performance paketet på Polestar 2 blir det 3800kr.
#Nerd mode, deactivatedNu vet vi dock lite mer om priser så...
1. Med tanke på att de kommer ha lite mer operationellt leasingupplägg så tror jag det blir en högre kostnad än motsvarande finansiell leasing som tesla erbjuder. 9-10 kkr/mån kanske.
2. Förhoppningsvis lågt förmånsvärde typ M3 LR, så din gissning är nog inte så dum. Jag gissar att man kanske kommer jämföra med en XC40 T5 R-design
//
Det är inte alls säkert med service. Många elbilstillverkare har haft trögt att få fart på sina serviceställen för elbilar. Kanske hjälper Volvos hybrider till där med högspännignsutbildningen, kanske inte. Värt att kolla upp innan köp hur det verkligen ser ut.benke_berguv skrev:En detalj att inte glömma är nog att polestar säkert kommer kunna servas hos den lokala Volvohandlaren (utgår jag från) medan tesla kör ett eget race.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
För mig är valet enkelt, jag skulle välja Tesla 3 eftersom laddhastighet, laddmöjligheter och kWh pris är så mycket bättre.connu skrev:Den stora frågan är egentligen:
Polestar 2 Versus Tesla Model 3
Which one is the better purchase?
Pris: Ish-samma
Performance: Model 3 är lite snabbare, speciellt med Performance versionen. Dock så ska Polestar 2 ha bättre stöttdämpning och caross
Safety: Polestar 2 har utvecklat bilen med tanke på säkerhet, så vid en krasch så bör personerna i bilen ha större chans att inte krossas tack vare att bilen krossas på ett vist sätt. Model 3 har dock ultra high-strength steel vilket gör den jäkligt tålig vid kraschar också.
Everyday commute: Polestar 2 är större och batterierna där back är flyttade från passagerarnas fötter vilket innebär att långa personer kan enklare få plats. Också mer utrymme för huvudet. Utöver det har Model 3 problem med sin baklucka, dvs när det regnar och den är öppen så kommer vatten in i bagage utrymmet. Dock är model 3 lite mindre vilket borde innebära att parkering och sånt är lika bra.
Autopilot: Polestar 2 ska komma med någon autopilot, och de har sagt de ska ha "Autonomous capabililty lvl 2", dock har inte bilen kommit ut så.. vem vet hur de kommer gå. Model 3 har redan autonomus capability lvl 2.
Prestige: Tesla all the way! Cool freaking car, cool freaking company, cool freaking Elon Musk![]()
Vad tycker resten av er?
Vilken bil skulle ni skaffa?
Personligen, så har jag för tillfället sloppat iden med tesla model 3 och bestämt mig för att vänta på Polestar 2. Det känns helt enkelt som att de fixat de problemen jag hade med Model 3, och jag får "mer" för pengarna![]()
Random url to reddit where there is more indepth comparisons:
HelectriC skrev:det som attraherar mig med PS2 vs M3 är flera saker, men huvudpunkterna:
-utseende, jag gillar inte M3's grodansikte och den aningen märklig baksidan där rutan slutar alldeles för högt upp.
-praktikalitet, kombiluckan på PS slår brevinkastet på M3 alla dagar
-utrustning, PS2 levereras med ordentliga matrixstrålkastare och strålkastarrengöring. Ventilation i stolarna och riktigt skinn. Skärm framför föraren. 360 kameraview och en del annat
-upplevd kvalitet/service, jag orkar verkligen inte med ännu en bil, som knakar och alltid ha med en liten lista med saker som man vill att service ska fixa. Att man sen inte ens kan få tag på service är ingen hit. Jag vill kunna ringa, få ett svar och vara färdig med det. Inte leta på forum, skicka femtielva mail och få goddag yxskaft svar tillbaks och kanske få fixat felen om flera månader om man har tur.
Noga att kontrollera om man kan få bra service.Henrik Torphammar skrev:Det är inte alls säkert med service. Många elbilstillverkare har haft trögt att få fart på sina serviceställen för elbilar. Kanske hjälper Volvos hybrider till där med högspännignsutbildningen, kanske inte. Värt att kolla upp innan köp hur det verkligen ser ut.benke_berguv skrev:En detalj att inte glömma är nog att polestar säkert kommer kunna servas hos den lokala Volvohandlaren (utgår jag från) medan tesla kör ett eget race.
Skickat från min iPhone med Tapatalk