Sida 42 av 44
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 12 nov 2021 12:09
av RagWal
RagWal skrev:Beigler skrev:Eftersom de flesta inte kör jättemycket när de är där så skulle jag säga att 1kw räcker för de allra flesta. Dvs 6A säkring kommer man långt med och borde inte heller vara något problem för befintliga kablar och huvudsäkringar.
Absolut bättre med 6A än att förbjuda laddning! Även om så lite som 6A enfas ger rätt lite laddning om det är kallare än -20. Bromsar iaf urladdning.
Kopplingen till tråden är givetvis att ju bättre destinationsladdningen är desto mindre belastar man SuC. Dessutom är det bekvämare att ha laddning på plats än att stanna och "toppa upp" på ditvägen och dessutom starta fulladdad på hemvägen.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 12 nov 2021 12:13
av MWall
Beigler skrev:Eftersom de flesta inte kör jättemycket när de är där så skulle jag säga att 1kw räcker för de allra flesta. Dvs 6A säkring kommer man långt med och borde inte heller vara något problem för befintliga kablar och huvudsäkringar.
Det laddar fruktansvärt långsamt med 1kW mitt i vintern. Knappt den orkar ladda alls skulle jag tro.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 12 nov 2021 12:22
av R_Edvinsson
RagWal skrev:Beigler skrev:Eftersom de flesta inte kör jättemycket när de är där så skulle jag säga att 1kw räcker för de allra flesta. Dvs 6A säkring kommer man långt med och borde inte heller vara något problem för befintliga kablar och huvudsäkringar.
Absolut bättre med 6A än att förbjuda laddning! Även om så lite som 6A enfas ger rätt lite laddning om det är kallare än -20. Bromsar iaf urladdning.
Fast det är helt vansinnigt att låta mängder av bilar stå inkopplade under en vecka bara för att begränsa urladdning.
1 fas 6A ger ca 1-1.1kW kvar som går in i batteriet, kanske ännu mindre om det är riktigt kallt.
Räkna in 20 bilar som står så betyder det 5-6kW som konstant står och eldas för kråkorna.
Med 100bilar….ja bara att göra matten.
Ingår detta dessutom i hyran av stugorna så kommer ingen bry sig utan bara låta bilen stå inkopplad hela veckan.
Nej…smartare än så måste vi vara när vi ”kräver” laddning.
Och skulle de ta betalt så är frågan om det var intressant om de tog 100-150:-/dygn för att få stå inpluggad
Nu är ämnet kraftigt OT men ändå behövs det ett bra nätverk på destinationerna just för att avlasta SuC tex i Sälen så den istället används av de som är på förbifart.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 12 nov 2021 12:25
av fth
MWall skrev:Beigler skrev:Eftersom de flesta inte kör jättemycket när de är där så skulle jag säga att 1kw räcker för de allra flesta. Dvs 6A säkring kommer man långt med och borde inte heller vara något problem för befintliga kablar och huvudsäkringar.
Det laddar fruktansvärt långsamt med 1kW mitt i vintern. Knappt den orkar ladda alls skulle jag tro.
Nej, det räcker nog inte långt under riktiga vinterförhållanden.
Min bil skulle nog ta typ ett dygn för att öht börja fylla på batteriet från djupfryst läge om temperaturen låg runt -10 eller lägre.
Under förutsättning att man gör allt rätt till 100% (dvs alltid kopplar in laddningen när man anländer med varmt batteri etc.) så
kan det funka, men minsta misstag så är man rökt.
Mycket hellre då lastbalanserade lösningar, t.ex. 8-12 uttag som delar på en 32A trefasmatning, då är man alltid garanterad mins 1.8 kW, och kan få upp till 22 kW om man laddar ensam och bilen klarar av det.
/fth
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 12 nov 2021 12:34
av martinot
Har vi inte snurrat ut från SuC och snabbladdning rätt mycket nu?
Kräv att Skistar installerar Tesla SuC på skidorterna istället!

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 12 nov 2021 13:44
av Klintan
martinot skrev:Har vi inte snurrat ut från SuC och snabbladdning rätt mycket nu?
Kräv att Skistar installerar Tesla SuC på skidorterna istället!

Ja, om SuC i Lindvallen öppnar för alla märken löser det nog mycket.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 17 nov 2021 17:35
av Dexter
Kanske lika bra att slopa en MY?
Kanske köa på SuC i framtiden.
Sen 30 min laddtid ovan på detta.
Max 40-45mils räckvidd.
Ej kvalificerad för miljöbonus.
Börjar bli smidigare med hybridbil.
Behöver inte köa.
Behöver inte ladda för att komma fram och ingen spilltid.
Betydligt längre räckvidd när man kör fossilt.
Räcker med att köra på el i stan och korta turer.
Kvalificerad för miljöbonus.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 17 nov 2021 17:38
av MangeT
Se om du kan få tag i någon på Ecoshine centralt. Tror att det kan vara en väg att gå.
Alternativt få tag i ägaren till garaget och se om de kan sätta press.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 17 nov 2021 17:45
av Dexter86
Dexter skrev:Kanske lika bra att slopa en MY?
Kanske köa på SuC i framtiden.
Sen 30 min laddtid ovan på detta.
Max 40-45mils räckvidd.
Ej kvalificerad för miljöbonus.
Börjar bli smidigare med hybridbil.
Behöver inte köa.
Behöver inte ladda för att komma fram och ingen spilltid.
Betydligt längre räckvidd när man kör fossilt.
Räcker med att köra på el i stan och korta turer.
Kvalificerad för miljöbonus.

Fan rädd att jag också börjar luta dit :/
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 17 nov 2021 18:13
av DanneLKPG
MangeT skrev:Se om du kan få tag i någon på Ecoshine centralt. Tror att det kan vara en väg att gå.
Alternativt få tag i ägaren till garaget och se om de kan sätta press.
????
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 17 nov 2021 18:33
av RagWal
DanneLKPG skrev:MangeT skrev:Se om du kan få tag i någon på Ecoshine centralt. Tror att det kan vara en väg att gå.
Alternativt få tag i ägaren till garaget och se om de kan sätta press.
????
Sidoknäcker med indrivning och råkade skriva på TCS isf Encrochat?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 17 nov 2021 18:49
av renes
RagWal skrev:DanneLKPG skrev:MangeT skrev:Se om du kan få tag i någon på Ecoshine centralt. Tror att det kan vara en väg att gå.
Alternativt få tag i ägaren till garaget och se om de kan sätta press.
????
Sidoknäcker med indrivning och råkade skriva på TCS isf Encrochat?
Misstänker att det var avsett för tråden om "Tvättfirman råkade krocka min Model 3".
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 17 nov 2021 18:56
av martinot
renes skrev:RagWal skrev:DanneLKPG skrev:MangeT skrev:Se om du kan få tag i någon på Ecoshine centralt. Tror att det kan vara en väg att gå.
Alternativt få tag i ägaren till garaget och se om de kan sätta press.
????
Sidoknäcker med indrivning och råkade skriva på TCS isf Encrochat?
Misstänker att det var avsett för tråden om "Tvättfirman råkade krocka min Model 3".
Ahh! Makes more sense now!

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 17 nov 2021 19:45
av jonasl
Supercharger lokalt borde vara en rätt dålig lösning. Vad får jag för fart om bilen är djupfryst och jag kört till Lindvallen, 7 km från stugbyn?
Hemmaladdning är som vanligt lösningen på (nästan) allt!
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 17 nov 2021 20:22
av MWall
jonasl skrev:Supercharger lokalt borde vara en rätt dålig lösning. Vad får jag för fart om bilen är djupfryst och jag kört till Lindvallen, 7 km från stugbyn?
Hemmaladdning är som vanligt lösningen på (nästan) allt!
Man måste ju nästan åka och ladda vid ankomst. Men hur sugen är man på det då...
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 18 nov 2021 10:52
av mikebike
Dexter skrev:Kanske lika bra att slopa en MY?
Kanske köa på SuC i framtiden.
Sen 30 min laddtid ovan på detta.
Max 40-45mils räckvidd.
Ej kvalificerad för miljöbonus.
Börjar bli smidigare med hybridbil.
Behöver inte köa.
Behöver inte ladda för att komma fram och ingen spilltid.
Betydligt längre räckvidd när man kör fossilt.
Räcker med att köra på el i stan och korta turer.
Kvalificerad för miljöbonus.

Helt värdelöst för mig som inte kan ladda hemma. De flesta hybrider laddar bara 2 mil under veckohandlingen i köpcentret.
Dessutom måste man tanka och närmaste macken är riven.
MWall skrev:jonasl skrev:Supercharger lokalt borde vara en rätt dålig lösning. Vad får jag för fart om bilen är djupfryst och jag kört till Lindvallen, 7 km från stugbyn?
Hemmaladdning är som vanligt lösningen på (nästan) allt!
Man måste ju nästan åka och ladda vid ankomst. Men hur sugen är man på det då...
Ibland måste man....
Bredden är 16 km hemifrån.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 24 nov 2021 21:20
av Gustafsson
Ett par länkar av intresse, ionity bygger ut ordentligt, Tesla har gratis SuC vissa tider för att undvika laddkaos…
https://electrek.co/2021/11/24/ionity-i ... ss-europe/
https://electrek.co/2021/11/24/tesla-of ... y-traffic/
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 25 nov 2021 05:20
av Dafro
Tror jag börjar gilla Tesla så smått, företaget iallafall.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 26 nov 2021 05:58
av Dafro
Hade funderingar på att börja en ny tråd men tänker att jag skriver här då det har viss koppling. Det jag vill ta upp hur väl Tesla informerar nya tesla ägare om skillnaden på v2 och V3 då dett kommer bli viktigt att göra för ännu fler elbilsägare om/ när Tesla öppnar upp SuC. Jag kör inte Tesla men är tillräckligt elbilsnördig för att veta att man delar på ladeeffekt på v2 men ej V3. Anledning till att jag tar upp detta är för att jag parkerade vid SuC i Linköping för ett besök på glasbanken. När jag kommer ut till min bil så kommer en m3 och ska ladda och tar stolpen bredvid en annan 3 som laddar och då går denna förare ur sin bil och ber den andra bilen backa till stolpen längre bort för att dom inte ska dela på laddeffekten, och könde sig väl även snäll för att han lärde upp en förare och den föraren verkade tycka det var bra, fast det behövs ju inte på en V3.
Så till min fråga fundering till er som kör Tesla, hur får ni informationen om detta, står det på någon skylt eller kommer det upp på skärmen i bilen när man börjar ladda eller ska man bara känna till det. Tänker att nu när är det fler svenssons sommköper tesla så behöver informationen bli ännu tydligare.
Och skulle dom öppna upp för kreti och pleti (sådana som mig om 3v) så blir det ju ännu viktigare för att vi ska slippa pepparspray och baseballträ.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 26 nov 2021 07:47
av chaffis75
Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 26 nov 2021 09:32
av Dodde
chaffis75 skrev:Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
No news=good news?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 26 nov 2021 09:44
av OfarligTesla
chaffis75 skrev:Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
Tror inte de vill säga något under testperioden för att få vettigare data. De har kameror vid stationerna så de håller kanske koll på hur ofta laddare blockeras osv så de kan grunda beslut framöver på den datan.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 26 nov 2021 09:51
av kenjon
Dafro skrev:Hade funderingar på att börja en ny tråd men tänker att jag skriver här då det har viss koppling. Det jag vill ta upp hur väl Tesla informerar nya tesla ägare om skillnaden på v2 och V3 då dett kommer bli viktigt att göra för ännu fler elbilsägare om/ när Tesla öppnar upp SuC. Jag kör inte Tesla men är tillräckligt elbilsnördig för att veta att man delar på ladeeffekt på v2 men ej V3. Anledning till att jag tar upp detta är för att jag parkerade vid SuC i Linköping för ett besök på glasbanken. När jag kommer ut till min bil så kommer en m3 och ska ladda och tar stolpen bredvid en annan 3 som laddar och då går denna förare ur sin bil och ber den andra bilen backa till stolpen längre bort för att dom inte ska dela på laddeffekten, och könde sig väl även snäll för att han lärde upp en förare och den föraren verkade tycka det var bra, fast det behövs ju inte på en V3.
Så till min fråga fundering till er som kör Tesla, hur får ni informationen om detta, står det på någon skylt eller kommer det upp på skärmen i bilen när man börjar ladda eller ska man bara känna till det. Tänker att nu när är det fler svenssons sommköper tesla så behöver informationen bli ännu tydligare.
Och skulle dom öppna upp för kreti och pleti (sådana som mig om 3v) så blir det ju ännu viktigare för att vi ska slippa pepparspray och baseballträ.

Idag fick jag ett fönster i displayen om tips vid laddning, där det bl a stod om delning av effekten på v2.
Man kan öppne det igen längst ner på Laddfönstret, tips för att ladda.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 26 nov 2021 09:52
av MWall
chaffis75 skrev:Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
Det vanligaste användarfallet i Holland skiljer sig nog väldigt mycket från i Sverige så frågan är hur mycket vi kan lära oss av dem. Holland är så litet och tättbefolkat jämfört med oss. Skulle tro att de har mycket mer vardagsladdning och mindre långfärdsladdning. Där kan man åka hem till släkten över jul utan att behöva ladda osv. Inte har de några fjäll heller...

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 26 nov 2021 10:09
av Dexter86
Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.