Vill sälja min Tesla pga Musk men även då den närmar sig tre år. Hade först när jag köpte den tänkt ha den i många år, men Musk har ställt till det. Just nu är IONIQ 5 huvudkandidat då det är bra priser på dessa samtidigt som jag tycker det verkar vara en trevlig bil och man får mycket utrustning för en billig peng.
Efter snart tre år med elbil känner jag att räckvidd är relativt ointressant och något man släpper ganska snabbt när man väl äger och kör en elbil, däremot är det nice om laddningen inte går onödigt långsamt. Så frågan är hur bra och snabb laddningen är i verkligheten på dessa 800 V-system? Hur ser laddkurvan ut? Ja, berätta vad ni tycker om snabbladdningen i verkligheten.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
-
xms67
- Teslaägare
-
juristen
- Teslaägare
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Efter tre år med Ioniq så tycker jag inte den är så spektakulär i laddningen. Den börjar ofta kring 75 kw för att gå upp till 150-175kw. Den kan ligga i 200-220 kw ibland korta stunder. I praktiken är den inte snabbare än många andra bilar idag, men samtidigt tillräckligt snabb för att det ska vara bekymmersfritt på resor. Det är trevligt att när den väl fått upp effekten håller den hög effekt ända till typ 82%. Den laddar klart snabbare än en tesla.
På vintern ställer den höga gränsen om 20% för att förvärmningen ska funka till det ofta för mig. Jag behöver ofta köra sista 10-15 minutrarna till laddaren utan förvärmning, så batteriet ändå inte är varmt. Och förvärmningen kan vara lite kinkig med att starta ibland och den tar alltid oroväckande lång tid för den att aktiveras när man ställt in destination. En knapp för förvärmning som alltid funkade skulle vara drömmen.
På vintern ställer den höga gränsen om 20% för att förvärmningen ska funka till det ofta för mig. Jag behöver ofta köra sista 10-15 minutrarna till laddaren utan förvärmning, så batteriet ändå inte är varmt. Och förvärmningen kan vara lite kinkig med att starta ibland och den tar alltid oroväckande lång tid för den att aktiveras när man ställt in destination. En knapp för förvärmning som alltid funkade skulle vara drömmen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
Macki
- elbilist
Jag körde ioniq5 i 2 år och 6200mil, jag håller inte med om laddningen.
Jag tyckte den var väldigt pålitlig visste precis vad man kunde förvänta sig av den och den höll över 200kw mellan 15-55% skulle jag säga.
Laddar riktigt snabbt!
Och den är sjukt bekväm att köra/åka i!
Jag tyckte den var väldigt pålitlig visste precis vad man kunde förvänta sig av den och den höll över 200kw mellan 15-55% skulle jag säga.
Laddar riktigt snabbt!
Och den är sjukt bekväm att köra/åka i!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
MrRun
- elbilist
Haft min i 4,5 år nu. Känner inte heller igen mig angående laddningen. Blir fortfarande lyrisk (nåja) kring laddningen då den rätt lätt kommer upp över i 220kW. Sällan har jag känt att vi behöver ladda längre än 15-20min.juristen skrev: ↑06 jun 2026 11:03Efter tre år med Ioniq så tycker jag inte den är så spektakulär i laddningen. Den börjar ofta kring 75 kw för att gå upp till 150-175kw. Den kan ligga i 200-220 kw ibland korta stunder. I praktiken är den inte snabbare än många andra bilar idag, men samtidigt tillräckligt snabb för att det ska vara bekymmersfritt på resor. Det är trevligt att när den väl fått upp effekten håller den hög effekt ända till typ 82%. Den laddar klart snabbare än en tesla.
Angående knapp för förvärmning så är det några nu som avkodat CAN-meddelandena som behövs och säljer ett litet kit att koppla in för att starta värmningen manuellt.
Jag har inte köpt det, än iaf.
https://www.etsy.com/se/listing/4498059 ... v6-manuell
https://www.ioniqforum.com/threads/remo ... ost-675133
Ioniq 5 FE AWD