Sida 411 av 606

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 11:37
av backe
Zalman3 skrev:
Kommer inte fungera för Tesla i all evighet heller.
Tycker man anar det i tonen härinne att många kan tänka sig att byta bilmärke även om det är mycket man gillar med Tesla.
Jag personligen tror inte att min nästa bil blir en Tesla även om jag har en beställning liggande.
Visst kommer det allt fler elbilar ut på marknaden.
Ev Database har data för 261 elbilar.
Men är förvånad över att inte alla elbilar(10 år efter Tesla) har Plug&Charge.
Det tar mig 5-10s från att jag kliver ur bilen till att jag sitter i bilen igen och laddningen har startat.
Har kört min systers Seat Mii och försökt ladda på Mer 50kW stolpe. Inte fått igång laddningen, fått köra till en annan laddare, fått vänta eftersom det bara finns en stolpe per sajt. Även där fått strul, ringt supporten, de startar om stolpen, och man kan börja ladda.
Sånt gör en mörkrädd eftersom jag inte kan ladda hemma.

Som Teslaägare har jag aldrig snabbladdat hos någon annan än Tesla. Köpte dock CCS lösningen i höstas, eftersom jag hade tänkt åka till Nordkap, och ville vara säker på att kunna ladda överallt. Men resan blev inte av, så jag har aldrig testat CCS.

En ytterligare sak jag retar mig på hos konkurrenter är krav på service.

Dessutom verkar Tesla Umeå ha Sveriges bästa service.
Den enda, mig veterligen, konkurrent som också har bra service i Umeå är Toyota/Lexus. Och en BZ4X tilltalar mig inte.

Visst, min Tesla har inte varit felfri, hade ju skrammel i framvagn, efter ca 10.000 mil.
Men Tesla sa, klart vi byter det gratis, trots att garantin gått ut.

Servicekillen sa, som tidigare jobbat hos Audi, det hade Audi aldrig gått med på.

Har ju kört Audi förut, provkörde en 55 Quattro e-tron.
Kom ca 12 mil innan jag fick ringa en bärgare.
Vilket Audis nonstop garanti vägrade.
Sa att "det där får du fixa själv".

Men allt detta är bara mina erfarenheter.

En ytterligare sak jag retar mig på hos konkurrenter är krav på service.
Står det inte i Teslas instruktionsbok att man ska göra service(bromsar, filter m.m.), annars kan det påverka garanti?
Dessutom verkar Tesla Umeå ha Sveriges bästa service.
Hur avgjordes den här tävlingen?

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 11:43
av Zalman3
Trist att inte Tesla lyckats släppa något bättre de senaste 6 åren.
Med alla förbättringar som du säger att dom gör så skulle man kunna tro att det blivit bättre på 6 år men tydligen inte.
Självklart har min Tesla sedan köpet blivit mycket bättre!
1. Har fått gratis ca 90hk till. Gått från 5,4s till 4,4s till hundra.
2. Räckvidden har ökat från ca 330km till 365km.( uppgraderade från S60 till S75)
3. Laddhastigheten har ökat från 92kW till 121kW.
4. Massor av mjukvaru uppgraderingar.

Har nu obegränsade mils garanti på drivlina och batteri upp till 8 år.
Har gratis Premium Connectivity.

Men mest värt för mig är gratis laddning eftersom jag inte kan ladda hemma.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 11:48
av backe
Zalman3 skrev:
Trist att inte Tesla lyckats släppa något bättre de senaste 6 åren.
Med alla förbättringar som du säger att dom gör så skulle man kunna tro att det blivit bättre på 6 år men tydligen inte.
Självklart har min Tesla sedan köpet blivit mycket bättre!
1. Har fått gratis ca 90hk till. Gått från 5,4s till 4,4s till hundra.
2. Räckvidden har ökat från ca 330km till 365km.( uppgraderade från S60 till S75)
3. Laddhastigheten har ökat från 92kW till 121kW.
4. Massor av mjukvaru uppgraderingar.

Har nu obegränsade mils garanti på drivlina och batteri upp till 8 år.
Har gratis Premium Connectivity.

Men mest värt för mig är gratis laddning eftersom jag inte kan ladda hemma.
Tesla har alltså inte lyckats göra en bättre bil på 6 år eftersom du inte vill byta.
Eller är allt dom har lyckats med i utveckling på alla dessa år mjukvaruuppgraderingar?
Men mest värt för mig är gratis laddning eftersom jag inte kan ladda hemma.
Det är det här som är grejen, du skriver i en massa trådar att du är besviken att du inte kan byta till det ena och det andra för att dom inte är så bra som du hoppats, när det egentligen är så att du inte kan byta till någonting eftersom du inte vill bli av med din gratis laddning.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 11:50
av Fredrik j
Ingenting är gratis. Kostnaden är dold på något sätt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 11:53
av backe
Fredrik j skrev:
Ingenting är gratis. Kostnaden är dold på något sätt.

Sant, den är betald för någon gång, men nu är laddningen gratis för Zalman åtminstone, sen tas kostnaden av de som köper nya Tesla.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 11:56
av Fredrik j
backe skrev:
Fredrik j skrev:
Ingenting är gratis. Kostnaden är dold på något sätt.

Sant, den är betald för någon gång, men nu är laddningen gratis för Zalman åtminstone, sen tas kostnaden av de som köper nya Tesla.
Precis. Men väntar han på en ny bil som erbjuder fri laddning tror jag det inte blir något byte.
Fri laddning har ju ett värde som går att räkna ut.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 11:58
av Zalman3
Det är det här som är grejen, du skriver i en massa trådar att du är besviken att du inte kan byta till det ena och det andra för att dom inte är så bra som du hoppats, när det egentligen är så att du inte kan byta till någonting eftersom du inte vill bli av med din gratis laddning.
Visst är gratis laddning viktigt.
2kW per mil x 14.000 mil x 5kr kWh blir =140.000kr.

Men kommer nu Volvo EX90 med V2G.
Då finns det nya affärsmöjligheter.

Kan jag då sälja frekvensreglering?
Om jag laddar med solceller på mitt företag.
Och hemma säljer elen till grannen för en bra slant.

Målsättning är ju givetvis att elbilen ska bära sina egna kostnader.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 12:05
av LarsOJ
Zalman3 skrev:
Det är det här som är grejen, du skriver i en massa trådar att du är besviken att du inte kan byta till det ena och det andra för att dom inte är så bra som du hoppats, när det egentligen är så att du inte kan byta till någonting eftersom du inte vill bli av med din gratis laddning.
Visst är gratis laddning viktigt.
2kW per mil x 14.000 mil x 5kr kWh blir =140.000kr.

Men kommer nu Volvo EX90 med V2G.
Då finns det nya affärsmöjligheter.



Kan jag då sälja frekvensreglering?
Om jag laddar med solceller på mitt företag.
Och hemma säljer elen till grannen för en bra slant.

Målsättning är ju givetvis att elbilen ska bära sina egna kostnader.
Låter som du sitter och planerar olagligheter… Varför inte bara koppla förbi mätaren som din andra polare.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 12:34
av Zalman3
Låter som du sitter och planerar olagligheter… Varför inte bara koppla förbi mätaren som din andra polare.
Intressant fråga du ställer. Utgår ifrån att skattesystemet måste förändras.
Ska VPP fungera på ett vettigt sätt måste man få använda befintliga elledningar, vilket inte alls är självklart med dagens regler.
Får man inte använda befintliga ledningar, då kommer snart elen med lastbil och inte i elledningen!

Exempel på tokigheter:
Ringde skatteverket och undrade om jag måste betala någon elskatt om jag för egna pengar sätter upp en solfångare på jobbet och laddar min elbil.
Det går bra.

Då frågade jag om jag och min kompis tillsammans köper 2 solceller och laddar våra elbilar. Det gick däremot inte alls!

I andra länder tar elbolaget ut en avgift på ca 20 öre per kWh, så du kan skicka elen skicka från och till var du vill.
Utan någon elskatt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 13:17
av backe
Zalman3 skrev:
Låter som du sitter och planerar olagligheter… Varför inte bara koppla förbi mätaren som din andra polare.
Intressant fråga du ställer. Utgår ifrån att skattesystemet måste förändras.
Ska VPP fungera på ett vettigt sätt måste man få använda befintliga elledningar, vilket inte alls är självklart med dagens regler.
Får man inte använda befintliga ledningar, då kommer snart elen med lastbil och inte i elledningen!

Exempel på tokigheter:
Ringde skatteverket och undrade om jag måste betala någon elskatt om jag för egna pengar sätter upp en solfångare på jobbet och laddar min elbil.
Det går bra.

Då frågade jag om jag och min kompis tillsammans köper 2 solceller och laddar våra elbilar. Det gick däremot inte alls!

I andra länder tar elbolaget ut en avgift på ca 20 öre per kWh, så du kan skicka elen skicka från och till var du vill.
Utan någon elskatt.

Beroende på vilket land du pratar om så finns det säkert en del nackdelar där också om man jämför hela linjen. Svårt att bara bryta ut en skatteteknisk detalj och flytta till ett annat land.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 13:21
av Legato
Zalman3 skrev:
Jag har snart haft min Tesla i 6 år.
Tänkte byta när det kom nåt bättre.
Vilket det i min värld inte har gjort.

Trodde i min enfald att Polestar 3 med V2G skulle vara en USP, som skulle få mig på andra tankar.
Såg lanseringen, tyvärr sas inte ett ord om V2G.
Däremot 28 högtalare...blablabla...

Hoppas att Volvos EX90 den 9 november kan berätta mera om sin V2G satsning.
Handen på hjärtat nu... Hur många (och vilka) andra elbilar har du kört ordentligt? Dvs iaf några dagar för att utvärdera på riktigt?

Personligen tycker jag det hänt extremt mycket jämfört med en 2016 Model S. I mina ögon är både 3 och Y helt överlägsna, men även en lång rad bilar från andra tillverkare.

Jag tycker fortfarande Tesla är bäst på en hel del viktiga delar, men långtifrån alla. Kommer plocka ut en X Plaid men för första ggn känner jag mig faktiskt inte särskilt sugen. Skulle tex hellre köra en EQS SUV (men "tyvärr" blir nog Plaiden en långt vettigare affär).

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 13:48
av Zalman3

Handen på hjärtat nu... Hur många (och vilka) andra elbilar har du kört ordentligt? Dvs iaf några dagar för att utvärdera på riktigt?

Personligen tycker jag det hänt extremt mycket jämfört med en 2016 Model S. I mina ögon är både 3 och Y helt överlägsna, men även en lång rad bilar från andra tillverkare.
Har kört det mesta från Porsche, BMW, AUDI, Mercedes, Volvo, Polestar, Kia, Hyundai, Nissan, Seat, VW, Skoda och Renault.

Skulle vilja att min nästa bil har följande:
1. Gratis laddning
2. V2G
3. Gratis connected
4. 8 års garanti med fria mil
5. Inte några krav på att man måste serva bilen för att garantin ska gälla
6. Minst lika rymlig som min MS, och ha frunk
7. Drag på minst 2 ton
8. Alukaross. Min ser ut som "ny" trots snart 6 år och 14.000 mil på delvis grusvägar
9. 800V, 250 kW laddning
10. 65 mils räckvidd
11. Plug and Charge
12. OTA som fungerar
13. App som fungerar och är snabb
14. Snabbt och användarvänlig infotainment
15. Bra GPS
16. Bra service I Umeå

Det snackas ju mycket och automatiska vindrutetorkare och matrixbelysning.
Det sköter jag bäst själv.

Provade en bil med matrix.
Hade följande problem.
1. Körde saktare än 50 km/h. Då gick det inte ha helljus på.
2. Parkerade bilen för att fixa lampbyte på garaget.
Fick inte igång heljuset, om jag inte satt på sätet.
3. Sen var den seeeeg på att slå om från halvljus till helljus.
Farligt att köra i mörker en extra sekund.
Björn Nyland höll ju på köra på en älg/rådjur på grund av detta.
4. Man måste verkligen ha rena lyktor. Smuts sprider ljuset åt alla håll.
Visst, skit bakom spakarna kanske.
Men jag vill sköta ljuset själv.

Skulle jag inte köra Tesla skulle jag välja Ioniq 5.
Hoppas att det 2023 kommer någon elbil som bockar av fler saker på min önskelista.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 13:54
av Legato
Zalman3 skrev:

Handen på hjärtat nu... Hur många (och vilka) andra elbilar har du kört ordentligt? Dvs iaf några dagar för att utvärdera på riktigt?

Personligen tycker jag det hänt extremt mycket jämfört med en 2016 Model S. I mina ögon är både 3 och Y helt överlägsna, men även en lång rad bilar från andra tillverkare.
Har kört det mesta från Porsche, BMW, AUDI, Mercedes, Volvo, Polestar, Kia, Hyundai, Nissan, Seat, VW, Skoda och Renault.

Skulle vilja att min nästa bil har följande:
1. Gratis laddning
2. V2G
3. Gratis connected
4. 8 års garanti med fria mil
5. Inte några krav på att man måste serva bilen för att garantin ska gälla
6. Minst lika rymlig som min MS, och ha frunk
7. Drag på minst 2 ton
8. Alukaross. Min ser ut som "ny" trots snart 6 år och 14.000 mil på delvis grusvägar
9. 800V, 250 kW laddning
10. 65 mils räckvidd
11. Plug and Charge
12. OTA som fungerar
13. App som fungerar och är snabb
14. Snabbt och användarvänlig infotainment
15. Bra GPS
16. Bra service I Umeå

Det snackas ju mycket och automatiska vindrutetorkare och matrixbelysning.
Det sköter jag bäst själv.

Provade en bil med matrix.
Hade följande problem.
1. Körde saktare än 50 km/h. Då gick det inte ha helljus på.
2. Parkerade bilen för att fixa lampbyte på garaget.
Fick inte igång heljuset, om jag inte satt på sätet.
3. Sen var den seeeeg på att slå om från halvljus till helljus.
Farligt att köra i mörker en extra sekund.
Björn Nyland höll ju på köra på en älg/rådjur på grund av detta.
4. Man måste verkligen ha rena lyktor. Smuts sprider ljuset åt alla håll.
Visst, skit bakom spakarna kanske.
Men jag vill sköta ljuset själv.

Skulle jag inte köra Tesla skulle jag välja Ioniq 5.
Hoppas att det 2023 kommer någon elbil som bockar av fler saker på min önskelista.
Tja, det är ju ett enkelt sätt att skriva av precis alla andra bilar genom att kräva "gratis laddning". IMO är det ett ganska korkat krav, det du borde göra är att räkna ut exakt hur mycket det är värt för dig och relatera det till priset på respektive bil.

För mig vore det värt några enstaka tusenlappar per år.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 14:39
av Fredrik j
Zalman3 skrev:

Handen på hjärtat nu... Hur många (och vilka) andra elbilar har du kört ordentligt? Dvs iaf några dagar för att utvärdera på riktigt?

Personligen tycker jag det hänt extremt mycket jämfört med en 2016 Model S. I mina ögon är både 3 och Y helt överlägsna, men även en lång rad bilar från andra tillverkare.
Har kört det mesta från Porsche, BMW, AUDI, Mercedes, Volvo, Polestar, Kia, Hyundai, Nissan, Seat, VW, Skoda och Renault.

Skulle vilja att min nästa bil har följande:
1. Gratis laddning
2. V2G
3. Gratis connected
4. 8 års garanti med fria mil
5. Inte några krav på att man måste serva bilen för att garantin ska gälla
6. Minst lika rymlig som min MS, och ha frunk
7. Drag på minst 2 ton
8. Alukaross. Min ser ut som "ny" trots snart 6 år och 14.000 mil på delvis grusvägar
9. 800V, 250 kW laddning
10. 65 mils räckvidd
11. Plug and Charge
12. OTA som fungerar
13. App som fungerar och är snabb
14. Snabbt och användarvänlig infotainment
15. Bra GPS
16. Bra service I Umeå

Det snackas ju mycket och automatiska vindrutetorkare och matrixbelysning.
Det sköter jag bäst själv.

Provade en bil med matrix.
Hade följande problem.
1. Körde saktare än 50 km/h. Då gick det inte ha helljus på.
2. Parkerade bilen för att fixa lampbyte på garaget.
Fick inte igång heljuset, om jag inte satt på sätet.
3. Sen var den seeeeg på att slå om från halvljus till helljus.
Farligt att köra i mörker en extra sekund.
Björn Nyland höll ju på köra på en älg/rådjur på grund av detta.
4. Man måste verkligen ha rena lyktor. Smuts sprider ljuset åt alla håll.
Visst, skit bakom spakarna kanske.
Men jag vill sköta ljuset själv.

Skulle jag inte köra Tesla skulle jag välja Ioniq 5.
Hoppas att det 2023 kommer någon elbil som bockar av fler saker på min önskelista.
Jag tycker det låter som du missuppfattat vad matrixljus är för något. Det är ett dynamiskt helljus som du kan använda istället för halvljus och lysa upp i riktningar där det inte finns någon att blända. Bilar med matrix har även ett klassiskt "helljus". Avskärmningen sker sömlöst och mycket snabbt. När man möter en bil blir den mötande avskärmad under hela mötet.
Det låter som du provat någon slags helljusautomatik.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 15:30
av LarsOJ
Zalman3 skrev:
Låter som du sitter och planerar olagligheter… Varför inte bara koppla förbi mätaren som din andra polare.
Intressant fråga du ställer. Utgår ifrån att skattesystemet måste förändras.
Ska VPP fungera på ett vettigt sätt måste man få använda befintliga elledningar, vilket inte alls är självklart med dagens regler.
Får man inte använda befintliga ledningar, då kommer snart elen med lastbil och inte i elledningen!

Exempel på tokigheter:
Ringde skatteverket och undrade om jag måste betala någon elskatt om jag för egna pengar sätter upp en solfångare på jobbet och laddar min elbil.
Det går bra.

Då frågade jag om jag och min kompis tillsammans köper 2 solceller och laddar våra elbilar. Det gick däremot inte alls!

I andra länder tar elbolaget ut en avgift på ca 20 öre per kWh, så du kan skicka elen skicka från och till var du vill.
Utan någon elskatt.
Låter som du hela tiden vill att ”någon annan” hela tiden ska betala för ditt liv.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 15:34
av LarsOJ
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har snart haft min Tesla i 6 år.
Tänkte byta när det kom nåt bättre.
Vilket det i min värld inte har gjort.

Trodde i min enfald att Polestar 3 med V2G skulle vara en USP, som skulle få mig på andra tankar.
Såg lanseringen, tyvärr sas inte ett ord om V2G.
Däremot 28 högtalare...blablabla...

Hoppas att Volvos EX90 den 9 november kan berätta mera om sin V2G satsning.
Handen på hjärtat nu... Hur många (och vilka) andra elbilar har du kört ordentligt? Dvs iaf några dagar för att utvärdera på riktigt?

Personligen tycker jag det hänt extremt mycket jämfört med en 2016 Model S. I mina ögon är både 3 och Y helt överlägsna, men även en lång rad bilar från andra tillverkare.

Jag tycker fortfarande Tesla är bäst på en hel del viktiga delar, men långtifrån alla. Kommer plocka ut en X Plaid men för första ggn känner jag mig faktiskt inte särskilt sugen. Skulle tex hellre köra en EQS SUV (men "tyvärr" blir nog Plaiden en långt vettigare affär).
Dags att öppna upp ett nytt konto. Du kan kalla det ”livet är kort kontot” och så kan du köra EQS SUV. Att unna sig är också en bra affär men inte i kr räknat.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 15:36
av Jeppe_E
Ja, nä men AKTIEN TSLA verkar ju skutta lite idag. Twitter-affären klar + BBB kreditomdömet + att Wall street har läst klart Q3 Rapporten?

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 15:43
av spacecoin
Sabbe skrev:
Får en känsla av att de som totalsågar FSD och säger att det ligger 15-100 år bort inte kommer att erkänna att de hade fel om FSD är löst inom 5 år…

Eller har jag fel spacecoin?
Min bil är en MX 2019 Raven med FSD. Om den är autonom på motorväg i motorvägsfart fem år efter det jag köpte den, dvs sept 2024 så vinner du. Annars vinner jag.
Du får 20x pengarna. Om jag skulle vinna ger jag dig tillbaka pengarna om MX2019 någonsin blir autonom på motorväg i motorvägsfart i EU. Hur mycket vill du betta? No limit.

Det finns till och med möjlighet för Tesla att typgodkänna sina bilar för autonomi i EU sedan två år tillbaka... Dom kan typgodkänna för 130 km/h på motorväg från 2023-01-01.
Det kommer inte att hända med min bil. Vet du varför? För att FSD är en scam. Det är en hajpad (och kompetent) L2 och inte autonomi.

Kanske har Tesla autonoma bilar i en liten ODD om fem år om dom lägger till bättre sensorer och redundans - men knappast de bilar man sålt hittills med FSD. De kommer aldrig att bli autonoma. Jag tror inte Tesla blir först i EU med L3 heller. System med endast kameror kommer aldrig att bli autonoma om det inte händer något radikalt genombrott.

Tror du Tesla ger mig pengarna tillbaka? :D :D :D

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 16:04
av Legato
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har snart haft min Tesla i 6 år.
Tänkte byta när det kom nåt bättre.
Vilket det i min värld inte har gjort.

Trodde i min enfald att Polestar 3 med V2G skulle vara en USP, som skulle få mig på andra tankar.
Såg lanseringen, tyvärr sas inte ett ord om V2G.
Däremot 28 högtalare...blablabla...

Hoppas att Volvos EX90 den 9 november kan berätta mera om sin V2G satsning.
Handen på hjärtat nu... Hur många (och vilka) andra elbilar har du kört ordentligt? Dvs iaf några dagar för att utvärdera på riktigt?

Personligen tycker jag det hänt extremt mycket jämfört med en 2016 Model S. I mina ögon är både 3 och Y helt överlägsna, men även en lång rad bilar från andra tillverkare.

Jag tycker fortfarande Tesla är bäst på en hel del viktiga delar, men långtifrån alla. Kommer plocka ut en X Plaid men för första ggn känner jag mig faktiskt inte särskilt sugen. Skulle tex hellre köra en EQS SUV (men "tyvärr" blir nog Plaiden en långt vettigare affär).
Dags att öppna upp ett nytt konto. Du kan kalla det ”livet är kort kontot” och så kan du köra EQS SUV. Att unna sig är också en bra affär men inte i kr räknat.
Nja. Jag tycker egentligen det är onödig lyx att köra en Plaid också, men så länge jag fortsätter förvänta mig att tom göra vinst på de Teslor jag säljer så är jag mycket nöjd...

Just nu känns det som jag kommer köra Plaiden fram tills VW Buzz finns som 6/7 sits. Så kan man ha en lyxig/rolig sedan vid sidan om istället. Tycker ingen SUV är kul oavsett prislapp, så känns lite overkill att köpa bil för över miljonen.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 16:18
av Tellus
Ner igen...

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 16:39
av Bjelke
Japp och jag tror det kommer att fortsätta att fladdra omkring dom här nivåerna ett tag till…

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 16:57
av LarsOJ
Legato skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har snart haft min Tesla i 6 år.
Tänkte byta när det kom nåt bättre.
Vilket det i min värld inte har gjort.

Trodde i min enfald att Polestar 3 med V2G skulle vara en USP, som skulle få mig på andra tankar.
Såg lanseringen, tyvärr sas inte ett ord om V2G.
Däremot 28 högtalare...blablabla...

Hoppas att Volvos EX90 den 9 november kan berätta mera om sin V2G satsning.
Handen på hjärtat nu... Hur många (och vilka) andra elbilar har du kört ordentligt? Dvs iaf några dagar för att utvärdera på riktigt?

Personligen tycker jag det hänt extremt mycket jämfört med en 2016 Model S. I mina ögon är både 3 och Y helt överlägsna, men även en lång rad bilar från andra tillverkare.

Jag tycker fortfarande Tesla är bäst på en hel del viktiga delar, men långtifrån alla. Kommer plocka ut en X Plaid men för första ggn känner jag mig faktiskt inte särskilt sugen. Skulle tex hellre köra en EQS SUV (men "tyvärr" blir nog Plaiden en långt vettigare affär).
Dags att öppna upp ett nytt konto. Du kan kalla det ”livet är kort kontot” och så kan du köra EQS SUV. Att unna sig är också en bra affär men inte i kr räknat.
Nja. Jag tycker egentligen det är onödig lyx att köra en Plaid också, men så länge jag fortsätter förvänta mig att tom göra vinst på de Teslor jag säljer så är jag mycket nöjd...

Just nu känns det som jag kommer köra Plaiden fram tills VW Buzz finns som 6/7 sits. Så kan man ha en lyxig/rolig sedan vid sidan om istället. Tycker ingen SUV är kul oavsett prislapp, så känns lite overkill att köpa bil för över miljonen.
Låter klokt. Lät som du var supersugen på en EQS men speciellt rolig är den nog inte jmf med Teslan. Inte för den som kör iaf. Tror dock EQS är mysigare och bekvämare med familjen.

Jag är orolig att Buzzen kommer bli för liten. Hade gärna sett att den var Caravelle/Multivan size. Men beror ju på vad man är van med.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 19:45
av Bjelke
Tellus skrev:
Ner igen...
Och det ser ut att sluta nära noll igen…
Måste vara fantastiska tider för dom som tradar (så stavar man det nog inte hehe)…

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 okt 2022 23:08
av Zalman3
Lite upp i alla fall idag.

228,52 USD +3,43 (1,52 %)i dag

Re: Aktien TSLA

Postat: 29 okt 2022 18:02
av Sabbe
97066DC8-D96B-4DF7-912F-ECB51AB7AA85.jpeg