Sida 414 av 512

Re: Väntrum Model Y

Postat: 11 aug 2023 12:16
av antsve
SCA ortviken lägger ut från Kiel nu och ankommer Malmö imorgon för vidare tur mot Norrland. Ankommer Umeå hamn 16/8. Någon som har hört om teslor på denna båt? Är den enda båten som möjligtvis skulle passa in i mitt EDD 18/8. Man blir ju g a l e n av den här väntan..!

Re: Väntrum Model Y

Postat: 11 aug 2023 12:40
av mikebike
antsve skrev: 11 aug 2023 12:16
SCA ortviken lägger ut från Kiel nu och ankommer Malmö imorgon för vidare tur mot Norrland. Ankommer Umeå hamn 16/8. Någon som har hört om teslor på denna båt? Är den enda båten som möjligtvis skulle passa in i mitt EDD 18/8. Man blir ju g a l e n av den här väntan..!
Namnet tyder inte direkt på att den fraktar bilar. SCA Ortviken tillverkar pappersmassa. :D

Re: Väntrum Model Y

Postat: 11 aug 2023 12:48
av najs
Någon som beställt en MYP Röd/QS? Nyligen?
När bör jag beställa för levrarnas mitten på oktober?

Re: Väntrum Model Y

Postat: 11 aug 2023 13:25
av RaymondM
najs skrev: 11 aug 2023 12:48
Någon som beställt en MYP Röd/QS? Nyligen?
När bör jag beställa för levrarnas mitten på oktober?
Beställ så fort som möjligt. Det är heeelt omöjligt att förutse när du får leverans. Det sker när det sker. Datumet när du sitter i bilen och kör så har leverans skett :D alla andra datum är bara slumpmässiga siffror som presenteras...

Re: Väntrum Model Y

Postat: 11 aug 2023 13:42
av m1886
Någon som vet ungefär hur lång tidsåtgång det är mellan att beställd bil kommer med båt till Zeebrugge tills den är redo för leverans i Stockholm? Har beställt en vit MY SR som var lagerbil, fick VIN direkt och kontakten på Tesla sa att den är under transport. Gissningsvis är den på Morning Carina som tydligen ska anlända till Zeebrugge 28/8. Har leveransdatum 21-30 sept just nu. Vill ju gärna inte åka på den högre räntan 1/10 :shock:

Re: Väntrum Model Y

Postat: 11 aug 2023 13:52
av AndIT
najs skrev: 11 aug 2023 12:48
Någon som beställt en MYP Röd/QS? Nyligen?
När bör jag beställa för levrarnas mitten på oktober?
Tesla jobbar vad det verkar fortfarande med att sälja ”slut” till kvartalsslut.
Det innebär att de vill inte att din bil är byggd före 1okt.
Det kan då bli svårt att få den explicit till mitten oktober. Bästa gissningen är att du lägger ordern i mitten på september och ”håller tummarna”.
Men den kan då lika gärna dyka upp i slutet på september som siste december. You never know tyvärr.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 11 aug 2023 18:42
av Stirrah
Kommit upp en Long Range för typ 620k nu... sugen på att avboka min RWD och ta den istället men är rädd att den inte hinner komma innan räntekampanjen är slut :o

Re: Väntrum Model Y

Postat: 11 aug 2023 19:36
av Honkan
Just nu känner jag att Tesla har sämsta servicen i världen, hur fan får man reda på när biljäveln kommer… försökt ringa och maila men inga svar. Beställer nog en EV9 som tjänstebil istället och tar en hyrbil sålänge…

Tröttnat kraftfullt på Tesla…

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 08:17
av Snabbkaff3
Honkan skrev: 11 aug 2023 19:36
Just nu känner jag att Tesla har sämsta servicen i världen, hur fan får man reda på när biljäveln kommer… försökt ringa och maila men inga svar. Beställer nog en EV9 som tjänstebil istället och tar en hyrbil sålänge…

Tröttnat kraftfullt på Tesla…
Vad är det som gör att du måste veta så maniskt när den kommer? Du har väl fått ett estimerat datum?
Tesla är dåliga på att ge info om när bilen kommer, det är korrekt men vi teslaägare brukar ändra oss när vi väl får bilen. Så bra är den.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 11:03
av Stirrah
Ångrar lite att jag inte beställde LR. Vill byta men är samtidigt orolig att den i så fall inte hinner komma. Någon som vet ifall det går att se leveransdatum innan? Eller behöver man boka och betala för att se datum?

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 11:07
av TeslaM3
Stirrah skrev: 12 aug 2023 11:03
Ångrar lite att jag inte beställde LR. Vill byta men är samtidigt orolig att den i så fall inte hinner komma. Någon som vet ifall det går att se leveransdatum innan? Eller behöver man boka och betala för att se datum?
Ofta kan Tesla ge ungefärligt datum om du ringer och frågar om specifik bil.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 12:21
av Linda_
Har upphämtning av en Y på tisdag, finansiell leasing via DNB blev godkänd i mitten av juli och jag har enl. info betalat in den första förhöjda avgiften på 20%.
Tidigt imorse fick jag trots detta ett meddelande om att slutföra betalmetod och när jag då kollar i appen så är den delen som tidigare haft en ✔️ nu helt nollad igen. Hänger inte alls med, någon som varit med om samma sak och kan säga hur det löste sig? Lyckas inte att få tag på någon på varken Tesla eller DNB idag.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 12:33
av Walker
TeslaM3 skrev: 12 aug 2023 11:07
Stirrah skrev: 12 aug 2023 11:03
Ångrar lite att jag inte beställde LR. Vill byta men är samtidigt orolig att den i så fall inte hinner komma. Någon som vet ifall det går att se leveransdatum innan? Eller behöver man boka och betala för att se datum?
Ofta kan Tesla ge ungefärligt datum om du ringer och frågar om specifik bil.
Jasså??? :roll: Sedan när?

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 12:46
av TeslaM3
Linda_ skrev: 12 aug 2023 12:21
Har upphämtning av en Y på tisdag, finansiell leasing via DNB blev godkänd i mitten av juli och jag har enl. info betalat in den första förhöjda avgiften på 20%.
Tidigt imorse fick jag trots detta ett meddelande om att slutföra betalmetod och när jag då kollar i appen så är den delen som tidigare haft en ✔️ nu helt nollad igen. Hänger inte alls med, någon som varit med om samma sak och kan säga hur det löste sig? Lyckas inte att få tag på någon på varken Tesla eller DNB idag.
Samma för mig. Gjort klart allt, pratat med Tesla i fredags och de bekräftade att allt är klart. Imorse får jag samma sms om att slutföra betalningsmetod-steget. Tror det är något fel på Teslas utskick.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 14:43
av SamiHuutoniemi
Leverans/reseberättelse fredag 11 augusti!

Var inte helt självklart att ta sig från Östersund till Huddinge. Stormen Hans gjorde att många tåg var inställda i flera dagar efter stormen passerat pga bortspolade banvallar och träd över kontaktledningar. Men med ett par ombokningar och kraftiga förseningar kom jag ändå fram.

En kollega följde med till Tesla i Huddinge för skojs skull. Där hittade vi den blå MYLR nästan på en gång. Gjorde genast en utvändig inspektion och det enda vi kunde hitta var att höger bakdörr hängde en liten smula snett. Mest på fönsterlisten det syns då den inte riktigt matchar på och utanför dörren. La in det i appen. Fast jag var nästan 2 timmar tidig till leverans så var det helt okej och jag fick bilen upplåst av den trevliga personalen på plats. Dubbdäcken var slut på lager men de skulle skickas upp så fort de fanns tillgängliga. Vi gick igenom resten av checklistan och allt kändes grönt. 45 % charge, men de gav en kredit på 150 km. Bara att tuta och köra.

Först en tur genom huvudstaden för att kunna köra kollegan hem till nordöstra delarna av staden. Lite ovant med one pedal driving, men efter ett tag känns det nu som att det vore väldigt tråkigt utan. När jag till slut var ensam i bilen blev det att köra till superchargern strax norr om Uppsala för att ladda. Där var nästan fullt och jag fick lära mig av några nederländare att dessa gen 2-laddare är parvis kopplade, vilket gjorde att jag bara fick hälften av 150 kW som mest. Nåja, det fanns så mycket att utforska på skärmen att det inte gjorde något. Laddade från sådär 34% till ca 75% innan jag fortsatte färden norrut på E4. Tänkte hitta nånstans där man kunde både ladda och äta, och körde av vid Söderhamn. Ladda gick ju, men inget att äta. Så fortsatte till Hudiksvall. Kom dit med ca 22% laddning. Och där fanns en Burger King precis vid laddarna. Dessa var gen 3 och kunde genast se att den initialt i alla fall laddade med över 200 kW. Gick in och åt. Åt snabbt för det gick undan att ladda. Fast jag slängde i mig maten var bilen redan över 70% när jag kom ut. Detta ska räcka hem. Dock noterade jag att den först sa 10ish % laddning kvar när jag är hemma, men väldigt snart efter var uppe i 37% laddning hemma. Märkligt tyckte jag.

Fortsatte norrut riktning Sundsvall. Noterade att "framme-laddningsprocenten" började minska. Innan jag svängde av E4 var vi nere på 26% och när jag kom ut på E14 vid Matfors var den på 22%. Började nojja över att jag inte skulle komma hem utan att ladda igen. Dock stabiliserade den sig vid 20% och med denna laddning kom jag också hem. Om någon vet vad det kan bero på (om någon överhuvudtaget läst såhär långt) så får man gärna dela med sig av kunskapen.

Kom hem framåt 23.30 och visade frugan bilen. Satte i laddaren i motorvärmaren (som ett elbolag här fixat med för att man ska kunna ladda bilen med) och säkringen gick ju direkt. Sänkte den förvalda strömmen från 13 A till 10 A. Men säkringen gick fortfarande. Vid 8 A verkade det gå, men när jag varit inne i lägenheten ett tag såg jag att den slutat ladda igen. Gick ut och sänkte till 5 A, och det funkade hela natten. Men det är ju ingen snabbladdning precis. Hinner utan problem äta en burgare innan laddgränsen ;) Är dock sannolikt inget större problem, för väldigt sällan jag kör ner batteriet till någon superlåg nivå då jag mest kommer köra i och runt Östersund. Det verkar som att jag laddar upp ca 10% på kanske 8 timmar.

Hur som helst, superrolig bil att köra. Även om jag märkt ett par underligheter. Zoomen på kartan verkar man inte få välja själv. Den återgår till det som den började med, alternativt maximalt inzoomat tracking-läge. Lite knöligt att gå ur autopilot/farthållare kan jag tycka. Man måste, om jag förstått rätt, bromsa lite lätt för att autopiloten ska deaktivera, men gäller att trycka ner gasen rätt snabbt för att den regenerativa bromsningen inte ska hugga ner hastigheten, vilket händer rätt snabbt om man inte trycker ner gasen.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 15:09
av clawrius
SamiHuutoniemi skrev: 12 aug 2023 14:43
Leverans/reseberättelse fredag 11 augusti!

Var inte helt självklart att ta sig från Östersund till Huddinge. Stormen Hans gjorde att många tåg var inställda i flera dagar efter stormen passerat pga bortspolade banvallar och träd över kontaktledningar. Men med ett par ombokningar och kraftiga förseningar kom jag ändå fram.

En kollega följde med till Tesla i Huddinge för skojs skull. Där hittade vi den blå MYLR nästan på en gång. Gjorde genast en utvändig inspektion och det enda vi kunde hitta var att höger bakdörr hängde en liten smula snett. Mest på fönsterlisten det syns då den inte riktigt matchar på och utanför dörren. La in det i appen. Fast jag var nästan 2 timmar tidig till leverans så var det helt okej och jag fick bilen upplåst av den trevliga personalen på plats. Dubbdäcken var slut på lager men de skulle skickas upp så fort de fanns tillgängliga. Vi gick igenom resten av checklistan och allt kändes grönt. 45 % charge, men de gav en kredit på 150 km. Bara att tuta och köra.

Först en tur genom huvudstaden för att kunna köra kollegan hem till nordöstra delarna av staden. Lite ovant med one pedal driving, men efter ett tag känns det nu som att det vore väldigt tråkigt utan. När jag till slut var ensam i bilen blev det att köra till superchargern strax norr om Uppsala för att ladda. Där var nästan fullt och jag fick lära mig av några nederländare att dessa gen 2-laddare är parvis kopplade, vilket gjorde att jag bara fick hälften av 150 kW som mest. Nåja, det fanns så mycket att utforska på skärmen att det inte gjorde något. Laddade från sådär 34% till ca 75% innan jag fortsatte färden norrut på E4. Tänkte hitta nånstans där man kunde både ladda och äta, och körde av vid Söderhamn. Ladda gick ju, men inget att äta. Så fortsatte till Hudiksvall. Kom dit med ca 22% laddning. Och där fanns en Burger King precis vid laddarna. Dessa var gen 3 och kunde genast se att den initialt i alla fall laddade med över 200 kW. Gick in och åt. Åt snabbt för det gick undan att ladda. Fast jag slängde i mig maten var bilen redan över 70% när jag kom ut. Detta ska räcka hem. Dock noterade jag att den först sa 10ish % laddning kvar när jag är hemma, men väldigt snart efter var uppe i 37% laddning hemma. Märkligt tyckte jag.

Fortsatte norrut riktning Sundsvall. Noterade att "framme-laddningsprocenten" började minska. Innan jag svängde av E4 var vi nere på 26% och när jag kom ut på E14 vid Matfors var den på 22%. Började nojja över att jag inte skulle komma hem utan att ladda igen. Dock stabiliserade den sig vid 20% och med denna laddning kom jag också hem. Om någon vet vad det kan bero på (om någon överhuvudtaget läst såhär långt) så får man gärna dela med sig av kunskapen.

Kom hem framåt 23.30 och visade frugan bilen. Satte i laddaren i motorvärmaren (som ett elbolag här fixat med för att man ska kunna ladda bilen med) och säkringen gick ju direkt. Sänkte den förvalda strömmen från 13 A till 10 A. Men säkringen gick fortfarande. Vid 8 A verkade det gå, men när jag varit inne i lägenheten ett tag såg jag att den slutat ladda igen. Gick ut och sänkte till 5 A, och det funkade hela natten. Men det är ju ingen snabbladdning precis. Hinner utan problem äta en burgare innan laddgränsen ;) Är dock sannolikt inget större problem, för väldigt sällan jag kör ner batteriet till någon superlåg nivå då jag mest kommer köra i och runt Östersund. Det verkar som att jag laddar upp ca 10% på kanske 8 timmar.

Hur som helst, superrolig bil att köra. Även om jag märkt ett par underligheter. Zoomen på kartan verkar man inte få välja själv. Den återgår till det som den började med, alternativt maximalt inzoomat tracking-läge. Lite knöligt att gå ur autopilot/farthållare kan jag tycka. Man måste, om jag förstått rätt, bromsa lite lätt för att autopiloten ska deaktivera, men gäller att trycka ner gasen rätt snabbt för att den regenerativa bromsningen inte ska hugga ner hastigheten, vilket händer rätt snabbt om man inte trycker ner gasen.
Du kan dra upp högerspaken ett hack (inte hela vägen som du gör för att lägga i backen). Då deaktiveras autopilot :)

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 15:18
av SamiHuutoniemi
clawrius skrev: 12 aug 2023 15:09
[...]

Du kan dra upp högerspaken istället, så deaktiveras autopilot :)
Aha! Finns nog mycket att lära sig första tiden :)

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 18:01
av mikebike
SamiHuutoniemi skrev: 12 aug 2023 15:18
clawrius skrev: 12 aug 2023 15:09
[...]

Du kan dra upp högerspaken istället, så deaktiveras autopilot :)
Aha! Finns nog mycket att lära sig första tiden :)
Och tricket är att möta med gasen innan man kopplar ur farthållaren. ;)

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 18:17
av jonaz
Honkan skrev: 11 aug 2023 19:36
Just nu känner jag att Tesla har sämsta servicen i världen, hur fan får man reda på när biljäveln kommer… försökt ringa och maila men inga svar. Beställer nog en EV9 som tjänstebil istället och tar en hyrbil sålänge…

Tröttnat kraftfullt på Tesla…
Tog väll ca 3 veckor med lagerbil. Beställde 25 juli hämtar 15 augusti.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 18:47
av taliz
SamiHuutoniemi skrev: 12 aug 2023 14:43
Fortsatte norrut riktning Sundsvall. Noterade att "framme-laddningsprocenten" började minska. Innan jag svängde av E4 var vi nere på 26% och när jag kom ut på E14 vid Matfors var den på 22%. Började nojja över att jag inte skulle komma hem utan att ladda igen. Dock stabiliserade den sig vid 20% och med denna laddning kom jag också hem. Om någon vet vad det kan bero på (om någon överhuvudtaget läst såhär långt) så får man gärna dela med sig av kunskapen.
Den justerar efter förbrukningen. Dvs om du tex kör snabbare, eller det är mer motvind, regn etc, än den räknat med från start så kommer du ju att dra mer batteri.
Om det börjar närma sig lägre SOC än du är bekväm med kan du helt enkelt sakta ner, då kommer den stabilisera sig och till slut börja öka(beroende på hur mkt du saktar ner).
Erfarna Tesla-förare brukar använda detta för att anlända vid SUC med så låg % som möjligt(för att ladda så snabbt som möjligt).

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 19:40
av SamiHuutoniemi
taliz skrev: 12 aug 2023 18:47
SamiHuutoniemi skrev: 12 aug 2023 14:43
Fortsatte norrut riktning Sundsvall. Noterade att "framme-laddningsprocenten" började minska. Innan jag svängde av E4 var vi nere på 26% och när jag kom ut på E14 vid Matfors var den på 22%. Började nojja över att jag inte skulle komma hem utan att ladda igen. Dock stabiliserade den sig vid 20% och med denna laddning kom jag också hem. Om någon vet vad det kan bero på (om någon överhuvudtaget läst såhär långt) så får man gärna dela med sig av kunskapen.
Den justerar efter förbrukningen. Dvs om du tex kör snabbare, eller det är mer motvind, regn etc, än den räknat med från start så kommer du ju att dra mer batteri.
Om det börjar närma sig lägre SOC än du är bekväm med kan du helt enkelt sakta ner, då kommer den stabilisera sig och till slut börja öka(beroende på hur mkt du saktar ner).
Erfarna Tesla-förare brukar använda detta för att anlända vid SUC med så låg % som möjligt(för att ladda så snabbt som möjligt).
Jo, jag förstår att den ska justera efter förbrukning. Till Uppsala resp Hudiksvall skiljde det mycket lite (1-2%) mot vad den estimerade innan jag körde. Jag höll hastighetsgränserna hela vägen. Tycker det började avvika orimligt mycket helt plötsligt.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 19:46
av LarsaR
SamiHuutoniemi skrev: 12 aug 2023 19:40
taliz skrev: 12 aug 2023 18:47
SamiHuutoniemi skrev: 12 aug 2023 14:43
Fortsatte norrut riktning Sundsvall. Noterade att "framme-laddningsprocenten" började minska. Innan jag svängde av E4 var vi nere på 26% och när jag kom ut på E14 vid Matfors var den på 22%. Började nojja över att jag inte skulle komma hem utan att ladda igen. Dock stabiliserade den sig vid 20% och med denna laddning kom jag också hem. Om någon vet vad det kan bero på (om någon överhuvudtaget läst såhär långt) så får man gärna dela med sig av kunskapen.
Den justerar efter förbrukningen. Dvs om du tex kör snabbare, eller det är mer motvind, regn etc, än den räknat med från start så kommer du ju att dra mer batteri.
Om det börjar närma sig lägre SOC än du är bekväm med kan du helt enkelt sakta ner, då kommer den stabilisera sig och till slut börja öka(beroende på hur mkt du saktar ner).
Erfarna Tesla-förare brukar använda detta för att anlända vid SUC med så låg % som möjligt(för att ladda så snabbt som möjligt).
Jo, jag förstår att den ska justera efter förbrukning. Till Uppsala resp Hudiksvall skiljde det mycket lite (1-2%) mot vad den estimerade innan jag körde. Jag höll hastighetsgränserna hela vägen. Tycker det började avvika orimligt mycket helt plötsligt.
Det går uppför från Sundsvall mot Östersund, kan ha varit det. ( Min pläd drar 181/km till Boliden, 30 km 230 m stigning och 101 på vägen hem, 80 km/h, fartkameror 😔)

Re: Väntrum Model Y

Postat: 12 aug 2023 20:16
av mar-schmidt
Linda_ skrev: 12 aug 2023 12:21
Har upphämtning av en Y på tisdag, finansiell leasing via DNB blev godkänd i mitten av juli och jag har enl. info betalat in den första förhöjda avgiften på 20%.
Tidigt imorse fick jag trots detta ett meddelande om att slutföra betalmetod och när jag då kollar i appen så är den delen som tidigare haft en ✔️ nu helt nollad igen. Hänger inte alls med, någon som varit med om samma sak och kan säga hur det löste sig? Lyckas inte att få tag på någon på varken Tesla eller DNB idag.
Samma hände mig idag. I mitt fall var det för att dom har justerat ner priset på min midnight cherry red färg vilket då tvingar fram en ny finansiell överenskommelse. 7000 billigare blev det

Re: Väntrum Model Y

Postat: 14 aug 2023 12:34
av antsve
Jag fick precis sms om att boka upphämtningstid. Bokade 21/8 13:00 (första tillgängliga). Tesla säger att bilarna kommer till umeå på båt nu för tiden och då MÅSTE den ha kommit på en SCA-båt för inga andra kommer lägga till i hamnen inom den tiden. Men det kvittar för mig nu när jag fått upphämtningsdatum, tänkte mest för nästa som grubblar.

Re: Väntrum Model Y

Postat: 14 aug 2023 13:54
av BrooklynS
Det rullade precis in en lastbil med 4 bilar till Tesla Umeå…

Bild