Du råkar inte ha nån guide till det? Jag försökte få till det nyligen men det enda resultatet var att jag fick störande notiser på telefonen varje gång en automatisering kördes pga att telefonen anslöt till bluetooth. Notiserna gick inte att stänga av heller. Någon internetdelning blev det aldrig. Jag måste ha internetdelningsfliken öppen på telefonen för att den ska vara synlig, riktigt störande (men det är förstås inte Teslas fel)mussla skrev: ↑12 maj 2025 22:14Nu fick jag in 2025.14.3.1. Jag passade på att sätta upp automatisering så att min iPhone aktiverar sin hotspot när jag kliver in i bilen. Det fungerar riktigt bra. När jag har kört iväg utom räckhåll för mitt hemma-wifi så kopplar bilen automatiskt över till iPhone-hotspoten. Tidigare fick jag fippla på telefonen och i bilen för att det skulle koppla upp men nu sker det automagiskt. Jag är så himla nöjd.![]()
Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Senaste version 2025.14
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag har skrivit det tidigare men jag är rätt säker på att plinget vid farthållare av infördes pga att alla nya modeller saknar spaken för farthållaren. Istället ska man trycka på höger scrollhjul för att slå på och av farthållaren. Det är en enorm fördröjning (och usel knappkänsla) på scrollhjulen, vilket gör att man faktiskt måste ha plinget för att få återkoppling att bilen fattat. Annars får man trycka igen. Eller så tröttnar man och börjar dutta på bromspedalen istället, då slås farthållaren av direkt.mussla skrev: ↑05 maj 2025 13:29Då är jag med. Jag får säga att jag har börjat störa mig på plinget nu när vi har pratat om det så mycket.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 13:26Nej, rätt snubbe, fel funktion.
Det är AP, med dubbelpling, som jag inte får använda. Om jag uppdaterar och får pling även på farthållaren så.....![]()
Hur som helst, jag tror att man av lathet även lagt in plinget på alla modeller. Men det är helt onödigt för med spak funkar det 100%, det borde verkligen vara valbart att stänga av.
Största anledningen till att avstå uppdatering är för övrigt inte plinget @mikebike utan den irriterande kurvassistansen som kom för ett antal versioner sen. Jag tror inte du har den? Den sänker farten inför kurvor som knappt är kurvor, och den gasar på in i rondeller, den bromsar mycket tidigare än en människa osv. Så man får sitta och gasa emot även utan spökbromsningar nu. Man lär sig förstås snart var bilen beter sig på det viset och kan möta upp i förväg, men det är ändå irriterande. Fortfarande samma fel på 2025.14.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Det finn fyra lägen har jag för mig. Två intervall och två konstant i olika hastighet.tnjo skrev: ↑19 maj 2025 22:09
Intressant, så man kan sätta intervallet helt fritt inom 1-30 sekunder för svep?
Varför dumpade dom den funktionen måntro
Finns den inte i 3/Y så dumpades väl den för att det var för dyrt med en spak för 100 kr.
Angående pling och andra ljud så tycker jag att Joe mode är fantastiskt. Önskar att jag hade haft det på mina förra bilar som plingade och tjöt mer (Kia) eller högre (Volvo). Personligen gillar jag pling till farthållaren som feedback på att den är igång, men visst, att kunna ställa in allt precis som man vill ha det vore bättre.
Så här funkar torkarna. Se instruktionsbok:tnjo skrev: ↑19 maj 2025 22:09
Intressant, så man kan sätta intervallet helt fritt inom 1-30 sekunder för svep?
När du trycker in torkarknappen visar pekskärmen torkarmenyn så att du kan justera torkarinställningarna. Rulla den vänstra rullningsknappen på ratt uppåt eller nedåt för att välja önskad inställning.Välj hur du vill att torkarna ska fungera:
IIII – Kontinuerlig, snabb.
III – Kontinuerlig, långsam.
II – Återkommande, snabb.
I – Återkommande, långsam.
Auto – Model Y känner av nederbörd och justerar torkarnas hastighet och intensitet. Om du trycker på torkarknappen när torkarna är inställda på Auto ökar torkarnas känslighet tillfälligt.
Du kan även justera vindrutetorkarnas hastighet och frekvens med röstkommandon.
MY RWD Vit 2023
Kan det vara automatiseringen som är inställd på att köra efter bekräftelse? Det kan också vara inställningen på samma ställe att den skall medela när den körs.Dinsdale skrev: ↑20 maj 2025 06:10Du råkar inte ha nån guide till det? Jag försökte få till det nyligen men det enda resultatet var att jag fick störande notiser på telefonen varje gång en automatisering kördes pga att telefonen anslöt till bluetooth. Notiserna gick inte att stänga av heller. Någon internetdelning blev det aldrig. Jag måste ha internetdelningsfliken öppen på telefonen för att den ska vara synlig, riktigt störande (men det är förstås inte Teslas fel)mussla skrev: ↑12 maj 2025 22:14Nu fick jag in 2025.14.3.1. Jag passade på att sätta upp automatisering så att min iPhone aktiverar sin hotspot när jag kliver in i bilen. Det fungerar riktigt bra. När jag har kört iväg utom räckhåll för mitt hemma-wifi så kopplar bilen automatiskt över till iPhone-hotspoten. Tidigare fick jag fippla på telefonen och i bilen för att det skulle koppla upp men nu sker det automagiskt. Jag är så himla nöjd.![]()
Så här ser det ut på min telefon:
Model Y LR AWD -24
Men hur ställer jag att den torkar var 7 sekund, eller 12e eller 20e?Freez skrev: ↑20 maj 2025 09:10Så här funkar torkarna. Se instruktionsbok:tnjo skrev: ↑19 maj 2025 22:09
När du trycker in torkarknappen visar pekskärmen torkarmenyn så att du kan justera torkarinställningarna. Rulla den vänstra rullningsknappen på ratt uppåt eller nedåt för att välja önskad inställning.Välj hur du vill att torkarna ska fungera:
Auto – Model Y känner av nederbörd och justerar torkarnas hastighet och intensitet. Om du trycker på torkarknappen när torkarna är inställda på Auto ökar torkarnas känslighet tillfälligt.
Det kan du inte göra vad jag känner till.tnjo skrev: ↑20 maj 2025 13:58Men hur ställer jag att den torkar var 7 sekund, eller 12e eller 20e?Freez skrev: ↑20 maj 2025 09:10Så här funkar torkarna. Se instruktionsbok:tnjo skrev: ↑19 maj 2025 22:09
MY RWD Vit 2023
Nä det är den funktionen vag hade sina bilar aom jag saknat på alla bilar efter golf 3Freez skrev: ↑20 maj 2025 14:12Det kan du inte göra vad jag känner till.tnjo skrev: ↑20 maj 2025 13:58Men hur ställer jag att den torkar var 7 sekund, eller 12e eller 20e?Freez skrev: ↑20 maj 2025 09:10Så här funkar torkarna. Se instruktionsbok:
Någon som vet varför min telefon inte är korrekt avspeglad i bilen (Model Y) längre efter att jag haft den inne på rekond och har tips om hur jag får tillbaka det? Bla har en del favoriter försvunnit.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nu klarar inte AP vägar utan mittlinje längre. Jag har tidigare demonstrerat detta för min svåger och funkade det även på krokiga vägar, till skillnad mot hans BMW.
Vid det ena tillfället igår var vägen nyasfalterad på ena halvan så halvorna hade olika färg. Med AP placerade sig bilen mitt i vägen.
Vid det andra tillfället var hela vägen nyasfaltetad och det var små vita prickar mitt i vägen i väntan på "målarbilen". Där var AP Otillgänglig.
När jag styrde själv visade grafiken att jag låg till höger om en simulerad mittlinje.
Vid det ena tillfället igår var vägen nyasfalterad på ena halvan så halvorna hade olika färg. Med AP placerade sig bilen mitt i vägen.
Vid det andra tillfället var hela vägen nyasfaltetad och det var små vita prickar mitt i vägen i väntan på "målarbilen". Där var AP Otillgänglig.
När jag styrde själv visade grafiken att jag låg till höger om en simulerad mittlinje.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Vad olika det är och vad svårt Tesla har att få bilen att utvecklas steg för steg. Om utvecklingen tar ett steg framåt kan grannens bil ta ett steg bakåt. Om mi bil blivit lite bättre kan den få en nytt problem nästa uppdatering.
Just nu, sedan ett par uppdateringar tillbaka, vet inte vilken, är min bil bättre på att möta lastbilar på vägar som i bredd är som en landsväg. Jag har även en kurva i närheten av där jag bor där bilen kunde få spel för ett möte med en bil och alltid vid möte med lastbil som nu går utan problem.
Just nu, sedan ett par uppdateringar tillbaka, vet inte vilken, är min bil bättre på att möta lastbilar på vägar som i bredd är som en landsväg. Jag har även en kurva i närheten av där jag bor där bilen kunde få spel för ett möte med en bil och alltid vid möte med lastbil som nu går utan problem.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Fick min första .14 först för ett par veckor sen, men igårkväll kom 2025.14.7. Har dock bar rullat ut bilen ur garaget än så länge 

Model Y LR AWD 2022
Jag tror att de inte gör så mycket när det gäller fsd 12.6.x nu när de börjat försöka hitta andra sätt att få igenom fsd även här i Europa.
Tesla Model 3 Long Range Highland
Antar att du menar legacy ap? fsds v12 är senaste för hw3, fsds v13 är för hw4.
vad menar du med andra sätt? det finns bara ett sätt. vänta på unece och så typgodkännande. endast motorväg 2026. sim off highway tidigast 2027. eller ta ansvar för körningen och typgodkänna för L3 med r157. det har man kunnat göra sedan 2021.
Kees-tomten på x vet absolut inte vad han pratar om och förstår inte vad han läser. Eller så missförstår han med flit för att pumpa.
Som jag förstått det så kan du får igenom det i separata EU-länder istället för hela EU på ett bräde.spacecoin skrev: ↑29 maj 2025 22:19Antar att du menar legacy ap? fsds v12 är senaste för hw3, fsds v13 är för hw4.
vad menar du med andra sätt? det finns bara ett sätt. vänta på unece och så typgodkännande. endast motorväg 2026. sim off highway tidigast 2027. eller ta ansvar för körningen och typgodkänna för L3 med r157. det har man kunnat göra sedan 2021.
Kees-tomten på x vet absolut inte vad han pratar om och förstår inte vad han läser. Eller så missförstår han med flit för att pumpa.
Dvs att varje land kan godkänna separat.
Tesla Model 3 Long Range Highland
Jag kan nästan garantera att regeln som refereras till kommer inte att tillämpas i det här fallet. Den är inte avsedd för den här typen av saker öht. Det är önsketänkande eller troligare rena aktie-punpningsförsök. Vidare har regeln aldrig tillämpats, mig veterligen.fnils skrev: ↑30 maj 2025 09:12Som jag förstått det så kan du får igenom det i separata EU-länder istället för hela EU på ett bräde.spacecoin skrev: ↑29 maj 2025 22:19Antar att du menar legacy ap? fsds v12 är senaste för hw3, fsds v13 är för hw4.
Dvs att varje land kan godkänna separat.
Snubben (@KRoelandschap) förstår inte ens skillnad mellan lagstiftning för autonomi på motorväg (dvs eyes-off, hands-off, faller under R157) och Teslas eyes-on (faller under fd R79 / nuvarande R171). Än mindre standardiseringsprocesser inom UNECE.
R157 är laglig i en handfull länder (DE, CH, CZ, och några till) som gått före med LAGSTIFTNIGNEN eftersom man inte har tagit den i EU. Tesla har ingen avsikt att typgodkännas för R157 (som är L3 på motorväg upp till 130 km/h) eftersom den kräver att de tar ansvar för körningen.
R171 revisioner behöver inte lagstiftas, utan bara fastställas. Men det är beslut i enighet mellan dels arbetsgruppen och dess intressenter och dels alla medlemsländer. Jag har inte hört om någon som vill gå före standardiserings-arbetet (som regeln handlar om). Det skulle vara en väldigt stor risk för de som beslutar, med väldigt liten nytta.
Är man intresserad av processen och inte litar på mig kan man följa @seyesdotcom eller @aikisteve som har bättre koll och mindre feltolkningar.
I dagsläget är 2027 best-case. Min erfarenhet är att det troligare blir 2028-2029, men man kan hoppas.
"And that would mean the potential "in force" date would slip beyond January 2027. Since the ADS UNR will most likely be out in January 2027 I'm not sure we will be worried about the DCAS regulation any more by then."
Jag mejlar med en person i sekritariatet ibland och har hyfsad koll

Tack för tipset om automatisering.mussla skrev: ↑20 maj 2025 11:16Kan det vara automatiseringen som är inställd på att köra efter bekräftelse? Det kan också vara inställningen på samma ställe att den skall medela när den körs.Dinsdale skrev: ↑20 maj 2025 06:10Du råkar inte ha nån guide till det? Jag försökte få till det nyligen men det enda resultatet var att jag fick störande notiser på telefonen varje gång en automatisering kördes pga att telefonen anslöt till bluetooth. Notiserna gick inte att stänga av heller. Någon internetdelning blev det aldrig. Jag måste ha internetdelningsfliken öppen på telefonen för att den ska vara synlig, riktigt störande (men det är förstås inte Teslas fel)mussla skrev: ↑12 maj 2025 22:14Nu fick jag in 2025.14.3.1. Jag passade på att sätta upp automatisering så att min iPhone aktiverar sin hotspot när jag kliver in i bilen. Det fungerar riktigt bra. När jag har kört iväg utom räckhåll för mitt hemma-wifi så kopplar bilen automatiskt över till iPhone-hotspoten. Tidigare fick jag fippla på telefonen och i bilen för att det skulle koppla upp men nu sker det automagiskt. Jag är så himla nöjd.![]()
IMG_8481.pngIMG_8482.pngIMG_8483.png
Nu kör jag 3:an utan premium, men ändå automatisk uppkoppling till telefonens wifi hotspot. Det händer dock fortfarande någon gång att den inte kopplar upp helt själv. Det enda som jag saknar är satellitbilder i kartan.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Det är trevligt att kunna spara in en slant på att inte ha premium connectivity. Nu när jag har använt detta ett tag så kan jag konstatera att det inte är hundraprocentigt. Ibland blir jag tvungen att gå in på inställningarna och koppla ihop som förr i tiden men för det mesta så fungerar det automatisk.Elix747 skrev: ↑30 maj 2025 10:01Tack för tipset om automatisering.mussla skrev: ↑20 maj 2025 11:16Kan det vara automatiseringen som är inställd på att köra efter bekräftelse? Det kan också vara inställningen på samma ställe att den skall medela när den körs.Dinsdale skrev: ↑20 maj 2025 06:10Du råkar inte ha nån guide till det? Jag försökte få till det nyligen men det enda resultatet var att jag fick störande notiser på telefonen varje gång en automatisering kördes pga att telefonen anslöt till bluetooth. Notiserna gick inte att stänga av heller. Någon internetdelning blev det aldrig. Jag måste ha internetdelningsfliken öppen på telefonen för att den ska vara synlig, riktigt störande (men det är förstås inte Teslas fel)mussla skrev: ↑12 maj 2025 22:14Nu fick jag in 2025.14.3.1. Jag passade på att sätta upp automatisering så att min iPhone aktiverar sin hotspot när jag kliver in i bilen. Det fungerar riktigt bra. När jag har kört iväg utom räckhåll för mitt hemma-wifi så kopplar bilen automatiskt över till iPhone-hotspoten. Tidigare fick jag fippla på telefonen och i bilen för att det skulle koppla upp men nu sker det automagiskt. Jag är så himla nöjd.![]()
IMG_8481.pngIMG_8482.pngIMG_8483.png
Nu kör jag 3:an utan premium, men ändå automatisk uppkoppling till telefonens wifi hotspot. Det händer dock fortfarande någon gång att den inte kopplar upp helt själv. Det enda som jag saknar är satellitbilder i kartan.
Model Y LR AWD -24
Uppdaterade till 2025.14.7 igår och idag när jag skulle köra till jobbet så fungerar inte ljud alls. Varken stereo, blinkersljud eller tutan.
Har provat att starta om genom att hålla inne scrollhjulen men det hjälper inte.
Jag lade en servicebegäran i appen och fick en tid om 30 dagar... glädje.
Har provat att starta om genom att hålla inne scrollhjulen men det hjälper inte.
2023 Model 3 LR
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Testa att installera om via servicemenyn.Krusovice skrev: ↑04 jun 2025 13:53Uppdaterade till 2025.14.7 igår och idag när jag skulle köra till jobbet så fungerar inte ljud alls. Varken stereo, blinkersljud eller tutan.
Tesla MYLR -23
- FinaFisken
- Teslaägare