Härlig rekyl i dag. Grattis till er som har aktien! Själv köpte jag GOOG igår.
Grattis till dom som köpte för ett par dagar sedan snarare, för övriga är det fortfarande en
rejäl förlust såvida man inte köpte för lite drygt två år sedan eller längre tillbaks då…
Är nog många likt mig som köpte huvuddelen av sitt innehav i Tesla under 2017-2019 och har fyllt på ytterligare under den kraftiga rean det senaste året
Härlig rekyl i dag. Grattis till er som har aktien! Själv köpte jag GOOG igår.
Grattis till dom som köpte för ett par dagar sedan snarare, för övriga är det fortfarande en
rejäl förlust såvida man inte köpte för lite drygt två år sedan eller längre tillbaks då…
Är nog många likt mig som köpte huvuddelen av sitt innehav i Tesla under 2017-2019 och har fyllt på ytterligare under den kraftiga rean det senaste året
Rea Får man tro den här tråden så var det rea med aktien på $400...
Får man tro Fscebookgruppen så ska Tesla leverera en EPS på garanterat minst $12 nästa år. Trots att analytikerna tror på ca $5.
Härlig rekyl i dag. Grattis till er som har aktien! Själv köpte jag GOOG igår.
Grattis till dom som köpte för ett par dagar sedan snarare, för övriga är det fortfarande en
rejäl förlust såvida man inte köpte för lite drygt två år sedan eller längre tillbaks då…
Är nog många likt mig som köpte huvuddelen av sitt innehav i Tesla under 2017-2019 och har fyllt på ytterligare under den kraftiga rean det senaste året
Rea Får man tro den här tråden så var det rea med aktien på $400...
Får man tro Fscebookgruppen så ska Tesla leverera en EPS på garanterat minst $12 nästa år. Trots att analytikerna tror på ca $5.
TSLA-ägare är en större sekt än Gamestop
Ser upp till dig både vad gäller kunskap om Tesla och även aktier generellt. Vad tycker du är fair value för Tesla aktien?
Härlig rekyl i dag. Grattis till er som har aktien! Själv köpte jag GOOG igår.
Grattis till dom som köpte för ett par dagar sedan snarare, för övriga är det fortfarande en
rejäl förlust såvida man inte köpte för lite drygt två år sedan eller längre tillbaks då…
Är nog många likt mig som köpte huvuddelen av sitt innehav i Tesla under 2017-2019 och har fyllt på ytterligare under den kraftiga rean det senaste året
Rea Får man tro den här tråden så var det rea med aktien på $400...
Får man tro Fscebookgruppen så ska Tesla leverera en EPS på garanterat minst $12 nästa år. Trots att analytikerna tror på ca $5.
TSLA-ägare är en större sekt än Gamestop
Ser upp till dig både vad gäller kunskap om Tesla och även aktier generellt. Vad tycker du är fair value för Tesla aktien?
Tack!
Ja det är sannerligen inte det lättaste att svara på. Det är såklart generellt mycket svårare att värdera snabbväxare, särskilt nu med höga och föränderliga räntor (diskontefingsräntan gör jättestor skillnad för värdet när kassaflöden ligger långt i framtiden).
I grunden tycker jag nog priset idag känns rimligt givet den tillväxt man lyckats prestera de senaste åren. Det som oroar mig är dock främst två saker:
1.) Det extremt smala modellutbudet och frånvaron av tecken på att det snart kommer tex en Model 2 samt de extremt låga utlovade priserna på Cybertruck.
2.) En skepsis mot långsiktigt höga marginaler i en extremt konkurrensutsatt bransch. Jag tror nedsidan är mycket större än uppsidan för Tesla på marginalfronten.
I viss mån kompenseras nackdelarna med potential från andra verksamhetsgrenar. Personligen tycker jag dock det känns osannolikt att det blir något stort av tex robotsatsningen. Det enda som genererar signifikanta intäkter idag är storage och det är en sektor som jag tror blir minst lika konkurrensutsatt som bilarna i framtiden.
Grattis till dom som köpte för ett par dagar sedan snarare, för övriga är det fortfarande en
rejäl förlust såvida man inte köpte för lite drygt två år sedan eller längre tillbaks då…
Är nog många likt mig som köpte huvuddelen av sitt innehav i Tesla under 2017-2019 och har fyllt på ytterligare under den kraftiga rean det senaste året
Rea Får man tro den här tråden så var det rea med aktien på $400...
Får man tro Fscebookgruppen så ska Tesla leverera en EPS på garanterat minst $12 nästa år. Trots att analytikerna tror på ca $5.
TSLA-ägare är en större sekt än Gamestop
Ser upp till dig både vad gäller kunskap om Tesla och även aktier generellt. Vad tycker du är fair value för Tesla aktien?
Tack!
Ja det är sannerligen inte det lättaste att svara på. Det är såklart generellt mycket svårare att värdera snabbväxare, särskilt nu med höga och föränderliga räntor (diskontefingsräntan gör jättestor skillnad för värdet när kassaflöden ligger långt i framtiden).
I grunden tycker jag nog priset idag känns rimligt givet den tillväxt man lyckats prestera de senaste åren. Det som oroar mig är dock främst två saker:
1.) Det extremt smala modellutbudet och frånvaron av tecken på att det snart kommer tex en Model 2 samt de extremt låga utlovade priserna på Cybertruck.
2.) En skepsis mot långsiktigt höga marginaler i en extremt konkurrensutsatt bransch. Jag tror nedsidan är mycket större än uppsidan för Tesla på marginalfronten.
I viss mån kompenseras nackdelarna med potential från andra verksamhetsgrenar. Personligen tycker jag dock det känns osannolikt att det blir något stort av tex robotsatsningen. Det enda som genererar signifikanta intäkter idag är storage och det är en sektor som jag tror blir minst lika konkurrensutsatt som bilarna i framtiden.
Jag gissar på att storage ligger ett par år framåt i tiden vad det gäller när marginalerna kommer sjunka rejält så där kan man nog tjäna bra med pengar i typ 3 år om man som Tesla redan har en produkt framme.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
ang marginaler så tror jag detta har väldigt liten påverkan på take rate i usa.
Borde ha en rätt ordentlig påverkan för marginalerna? Räcker med att take rate ökar några procent bara.
Vinstmarginal per bil:
Bil utan FSD = ~25%
Bil med FSD = ~50%
Påhittade siffror men borde ligga däromkring
Jag tror inte take rate påverkas. Det är fortfarande en L2 som inte ger något riktigt mervärde utöver den befintliga versionen i USA. Det är en nörd-gimmick. Som inte jag tror folk vill betala $15k för. Men folk kanske älskar att jobba som körskollärare obetalt... Autonomi skulle givetvis påverka marginalerna så man inte behöver sitta på helspänn och titta på vägen hela tiden, utan kan få loss lite tid ur sin pendling.
Ska bli spännande som Tesla bokar hela inköpet som vinst eller ej, som en signal på om man anser att FSD är "i huvudsak klart" eller ej.
ang marginaler så tror jag detta har väldigt liten påverkan på take rate i usa.
Borde ha en rätt ordentlig påverkan för marginalerna? Räcker med att take rate ökar några procent bara.
Vinstmarginal per bil:
Bil utan FSD = ~25%
Bil med FSD = ~50%
Påhittade siffror men borde ligga däromkring
Jag tror inte take rate påverkas. Det är fortfarande en L2 som inte ger något riktigt mervärde utöver den befintliga versionen i USA. Det är en nörd-gimmick. Som inte jag tror folk vill betala $15k för. Men folk kanske älskar att jobba som körskollärare obetalt... Autonomi skulle givetvis påverka marginalerna så man inte behöver sitta på helspänn och titta på vägen hela tiden, utan kan få loss lite tid ur sin pendling.
Ska bli spännande som Tesla bokar hela inköpet som vinst eller ej, som en signal på om man anser att FSD är "i huvudsak klart" eller ej.
Finns det inte en viss risk här också om Tesla tar alla dessa pengar som vinst redan nu vid beställning och det sedan blir problem?
Det skulle ju kunna bli problem med att kunder anser att Tesla inte levererat det som man har betalat för. I USA för att dom där är så väldigt glada i att stämma företag och i Europa för att man här kanske har mer problem med att släppa funktionerna pga regelverk som Tesla inte verkar vara så benägna att samverka med.
Kommer något av dessa problem bli verklighet i stor skala så kan det väl vara en ganska stor nackdel för Tesla?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ska bli spännande som Tesla bokar hela inköpet som vinst eller ej, som en signal på om man anser att FSD är "i huvudsak klart" eller ej.
Finns det inte en viss risk här också om Tesla tar alla dessa pengar som vinst redan nu vid beställning och det sedan blir problem?
Det skulle ju kunna bli problem med att kunder anser att Tesla inte levererat det som man har betalat för. I USA för att dom där är så väldigt glada i att stämma företag och i Europa för att man här kanske har mer problem med att släppa funktionerna pga regelverk som Tesla inte verkar vara så benägna att samverka med.
Kommer något av dessa problem bli verklighet i stor skala så kan det väl vara en ganska stor nackdel för Tesla?
Det jag syftade på var hur mycket dom tänker boka som vinst av försäljningen i NA. I resten av världen lovar ju Tesla "Autosteer på stadsgator (kommer senare)" fortfarande. För dom som köpte tidigare, lovades det mer. I EU ser jag inte att det blir lagligt inom 10 år. Men det hindrar ju inte Tesla från att fortsätta sälja tydligen.
Ang legala risker så finns det ett antal sådana i USA. DOJ ryktas utreder Tesla, CA DMV har stämt Tesla för falsk marknadsföring, det finns en class-action på FSD i USA, det finns väl en kring missförhållanden i Fremont-fabriken som jag tror fortfarande rullar på, med mera. Jag tror personligen inte det är stora risker för Tesla.
Klart det är massor av reservationer på ett absurt lågt pris.
Finns det någon i hela världen som tror att de faktiskt kommer säljas för under $40k? Hur många köpare blir kvar när priset gissningsvis blir uppåt det dubbla?
Klart det är massor av reservationer på ett absurt lågt pris.
Finns det någon i hela världen som tror att de faktiskt kommer säljas för under $40k? Hur många köpare blir kvar när priset gissningsvis blir uppåt det dubbla?
Visst, hade en reservation kostat 10.000kr istället för 1.000kr så hade jag reserverat färre antal. Men jag tror att majoriteten är beredda på att startpriset kommer vara betydligt högre än $40.000. Om jag inte minns fel så meddelade Tesla för flera år sedan att de inte kommer att tillverka single motor.
Gissar att startpriset hamnar strax under $70.000 och kommer den till Sverige hoppas jag på ett pris under miljonen iallafall
Klart det är massor av reservationer på ett absurt lågt pris.
Finns det någon i hela världen som tror att de faktiskt kommer säljas för under $40k? Hur många köpare blir kvar när priset gissningsvis blir uppåt det dubbla?
Visst, hade en reservation kostat 10.000kr istället för 1.000kr så hade jag reserverat färre antal. Men jag tror att majoriteten är beredda på att startpriset kommer vara betydligt högre än $40.000. Om jag inte minns fel så meddelade Tesla för flera år sedan att de inte kommer att tillverka single motor.
Gissar att startpriset hamnar strax under $70.000 och kommer den till Sverige hoppas jag på ett pris under miljonen iallafall
Är det i USA eller Sverige du reserverat? Hur många av dina reservationer kommer du att realisera respektive avboka?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Klart det är massor av reservationer på ett absurt lågt pris.
Finns det någon i hela världen som tror att de faktiskt kommer säljas för under $40k? Hur många köpare blir kvar när priset gissningsvis blir uppåt det dubbla?
Visst, hade en reservation kostat 10.000kr istället för 1.000kr så hade jag reserverat färre antal. Men jag tror att majoriteten är beredda på att startpriset kommer vara betydligt högre än $40.000. Om jag inte minns fel så meddelade Tesla för flera år sedan att de inte kommer att tillverka single motor.
Gissar att startpriset hamnar strax under $70.000 och kommer den till Sverige hoppas jag på ett pris under miljonen iallafall
Är det i USA eller Sverige du reserverat? Hur många av dina reservationer kommer du att realisera respektive avboka?
I Sverige, låste priset för FSD till 66.000kr. Tanken är att köpa loss samtliga men allt beror på pris, aktiekurs, hur bra FSD är och så vidare.
Klart det är massor av reservationer på ett absurt lågt pris.
Finns det någon i hela världen som tror att de faktiskt kommer säljas för under $40k? Hur många köpare blir kvar när priset gissningsvis blir uppåt det dubbla?
Visst, hade en reservation kostat 10.000kr istället för 1.000kr så hade jag reserverat färre antal. Men jag tror att majoriteten är beredda på att startpriset kommer vara betydligt högre än $40.000. Om jag inte minns fel så meddelade Tesla för flera år sedan att de inte kommer att tillverka single motor.
Gissar att startpriset hamnar strax under $70.000 och kommer den till Sverige hoppas jag på ett pris under miljonen iallafall
Är det i USA eller Sverige du reserverat? Hur många av dina reservationer kommer du att realisera respektive avboka?
I Sverige, låste priset för FSD till 66.000kr. Tanken är att köpa loss samtliga men allt beror på pris, aktiekurs, hur bra FSD är och så vidare.
Ja, det är nog många som bestämmer sig beroende på priset. Blir det t ex $70000 istället för $39000 för den billigaste så är det nog en stor andel som hoppar av även om den i bästa fall har bättre spec än vad som var utlovat.
Kanske kommer Tesla att erbjuda alla som valt lägsta specen att "byta upp sig" till en högre spec till det pris som är aktuellt vid leveranstillfället om nu single motor aldrig kommer. Kanske får alla "byta upp sig" till en aktuell spec. Det blir intressant att se hur Tesla löser reservationerna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Klart det är massor av reservationer på ett absurt lågt pris.
Finns det någon i hela världen som tror att de faktiskt kommer säljas för under $40k? Hur många köpare blir kvar när priset gissningsvis blir uppåt det dubbla?
Visst, hade en reservation kostat 10.000kr istället för 1.000kr så hade jag reserverat färre antal. Men jag tror att majoriteten är beredda på att startpriset kommer vara betydligt högre än $40.000. Om jag inte minns fel så meddelade Tesla för flera år sedan att de inte kommer att tillverka single motor.
Gissar att startpriset hamnar strax under $70.000 och kommer den till Sverige hoppas jag på ett pris under miljonen iallafall
Jag tror det är jättemånga som likt jag bara låtit reservationen ligga trots att priset gör den ointressant för väldigt många.
Tror personligen den där siffran på 1,5 miljoner har extremt svag koppling till hur många som verkligen kommer köpa efter alla dessa år och till ett långt högre pris.
$70k är nog rimligt och då vet i tusan hur bra den konkurrerar med F150, Rivian mm. I Europa kommer det såklart bli extremt små volymer om den ens kommer.
$70k är nog rimligt och då vet i tusan hur bra den konkurrerar med F150, Rivian mm. I Europa kommer det såklart bli extremt små volymer om den ens kommer.
Innan vi vet specs och pris är det ju omöjligt att veta hur det där geometriska missfostret kommer att sälja. Jag tippar på att det blir Teslas första rejäla flopp; tech-bros köper inte pickups i någon större utsträckning, och jag tror folk i allmänhet i USA är lite mer konservativa.
$70k är nog rimligt och då vet i tusan hur bra den konkurrerar med F150, Rivian mm. I Europa kommer det såklart bli extremt små volymer om den ens kommer.
Innan vi vet specs och pris är det ju omöjligt att veta hur det där geometriska missfostret kommer att sälja. Jag tippar på att det blir Teslas första rejäla flopp; tech-bros köper inte pickups i någon större utsträckning, och jag tror folk i allmänhet i USA är lite mer konservativa.
Den kommer troligen vara ganska lik MX i drivlinan men med större batteri och dyrare fälgar och däck m.m.