Synd att vår diskussion avbröts och togs bort holden. Jag hann se ditt svar till mig innan det togs bort. Du är uppenbarligen inte tappad, tvärt om, och jag tyckte diskussionen var intressant. Men jag tänker inte återuppta den eftersom Tibor uppenbarligen tyckte att den inte hör hemma här.
Däremot vill jag skriva att många forskare anser att en delförklaring till den ökande polariseringen i samhället är att allt fler hamnar i sin egen filterbubbla, och inte längre stöter på eller konverserar med människor med andra perspektiv. Det är tråkigt att ett forum där mestadels intelligenta människor med ett gemensamt intresse kunnat mötas för att diskutera även andra stora och små frågor inte längre tillåter det.
Synd att vår diskussion avbröts och togs bort holden. Jag hann se ditt svar till mig innan det togs bort. Du är uppenbarligen inte tappad, tvärt om, och jag tyckte diskussionen var intressant. Men jag tänker inte återuppta den eftersom Tibor uppenbarligen tyckte att den inte hör hemma här.
Däremot vill jag skriva att många forskare anser att en delförklaring den ökande polariseringen i samhället är att allt fler hamnar i sin egen filterbubbla, och inte längre stöter på eller konverserar med människor med andra perspektiv. Det är tråkigt att ett forum där mestadels intelligenta människor med ett gemensamt intresse kunnat mötas för att diskutera även andra stora och små frågor inte längre tillåter det.
Respekt för det svaret!
Re: Artikel i media
Postat: 07 jan 2025 18:15
av SwedishAdvocate
Från SR P4 Sörmland. Rätt informationsfattigt 1:10 min kort radioinslag.
"Tufft för elbilsägare i kylan – Fredrik extremt missnöjd"
Publicerat söndag 5 januari kl 18.55
Elbilar påverkas när temperaturen kryper ner mot tio minusgrader.
Allting i batteriet rör sig långsammare när det blir kallt och det gör att man får större energiförluster på vintern, rapporterar Vetenskapsradion.
Fredrik Reling kör en elbil och är rejält trött på den.
Och som vanligt så återstår det att se om/när/hur det blir med dom, priset
i kombination med utrustning är väl mest intressant såklart men hitintills så
har det inte blivit några fullträffar direkt när det kommer till billiga elbilar tyvärr
Re: Artikel i media
Postat: 24 mar 2025 09:25
av Tellus
Model 3 med 35000 mil, räckviddstest 490km
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2025 15:33
av Tellus
Model 3 standard range 2019, sex år 13500mil senare
Nu är Robert Collin, den sk "experten" enligt tv4, ute och vevar mot batteribilar:
Volvo återkallar 73 000 bilar, enligt Di med hänvisning till Carup. Bilarna är laddhybrider, vars batterier kan kortsluta och därmed börja brinna.
– Jag är inte förvånad, säger motorjournalisten Robert Collin till TV4 Nyheterna.
– Det är inte för att det handlar om Volvo, utan det finns alltid risker med batterier. Det är inget som den gröna omställningsrörelsen vill prata om. Sparkcyklar brinner när de laddas, telefoner brinner när de laddas och elbilar brinner när de laddas.
Är det inte dags för gubben att gå i pension snart?
Re: Artikel i media
Postat: 28 mar 2025 09:57
av p1457
Herre gud. Det måste väl nästan vara en större risk att bilar krockar?
Hur många har varit med om att en telefon brinner när den laddas? Menar inte att det aldrig har hänt, men man måste väl väga in sannolikheten i riskerna också?
Re: Artikel i media
Postat: 28 mar 2025 10:01
av SIR N
Collin:
En bilbrand är alltid allvarlig. Men när en bensin eller dieselbil brinner så vet brandkåren hur man släcker, när en elbil brinner så vet brandkåren inte riktigt hur man släcker. Det blir en sån ohygglig värme
Jag ser framför mig hur brandsoldaterna står och kliar sig i huvudet och funderar på hur de ska göra. "Näe, det här går inte. Vi åker och tar lunch istället..."
En bilbrand är alltid allvarlig. Men när en bensin eller dieselbil brinner så vet brandkåren hur man släcker, när en elbil brinner så vet brandkåren inte riktigt hur man släcker. Det blir en sån ohygglig värme
Jag ser framför mig hur brandsoldaterna står och kliar sig i huvudet och funderar på hur de ska göra. "Näe, det här går inte. Vi åker och tar lunch istället..."
Men vaf@n det är inte år 2000 och elbilar var exotiskt längre, brandmännen vet precis hur man gör
En bilbrand är alltid allvarlig. Men när en bensin eller dieselbil brinner så vet brandkåren hur man släcker, när en elbil brinner så vet brandkåren inte riktigt hur man släcker. Det blir en sån ohygglig värme
Jag ser framför mig hur brandsoldaterna står och kliar sig i huvudet och funderar på hur de ska göra. "Näe, det här går inte. Vi åker och tar lunch istället..."
Men vaf@n det är inte år 2000 och elbilar var exotiskt längre, brandmännen vet precis hur man gör
Inte enligt "experten" Collin...
Re: Artikel i media
Postat: 29 mar 2025 15:38
av Gustafsson
Jag har aldrig upplevt att Teslor har en usel kvalitet, tvärtom har mina varit extremt driftsäkra i alla väder.
Har samma erfarenhet, haft ca 80 olika bilar, tesla mest felfri och otroligt billig TCO.
Sjukt att det sprids så mycket desinformation om Tesla, man kan misstänka oljemaffian och FUD.
Har samma erfarenhet, haft ca 80 olika bilar, tesla mest felfri och otroligt billig TCO.
Sjukt att det sprids så mycket desinformation om Tesla, man kan misstänka oljemaffian och FUD.
Så är det med allting, man hör bara klagomål.
Har man lite erfarenhet av kunder etc, så vet man att en tyst kund är en nöjd kund.
Nu är Robert Collin, den sk "experten" enligt tv4, ute och vevar mot batteribilar:
Volvo återkallar 73 000 bilar, enligt Di med hänvisning till Carup. Bilarna är laddhybrider, vars batterier kan kortsluta och därmed börja brinna.
– Jag är inte förvånad, säger motorjournalisten Robert Collin till TV4 Nyheterna.
– Det är inte för att det handlar om Volvo, utan det finns alltid risker med batterier. Det är inget som den gröna omställningsrörelsen vill prata om. Sparkcyklar brinner när de laddas, telefoner brinner när de laddas och elbilar brinner när de laddas.
Är det inte dags för gubben att gå i pension snart?
Fast Volvo hybrider var ingen bra lösning från början. Törstiga och löjligt stor motor. Byggdes i panik för att kunna sälja tjänstebilar och få ta del av bonusen.
Nu är Robert Collin, den sk "experten" enligt tv4, ute och vevar mot batteribilar:
Volvo återkallar 73 000 bilar, enligt Di med hänvisning till Carup. Bilarna är laddhybrider, vars batterier kan kortsluta och därmed börja brinna.
– Jag är inte förvånad, säger motorjournalisten Robert Collin till TV4 Nyheterna.
– Det är inte för att det handlar om Volvo, utan det finns alltid risker med batterier. Det är inget som den gröna omställningsrörelsen vill prata om. Sparkcyklar brinner när de laddas, telefoner brinner när de laddas och elbilar brinner när de laddas.
Är det inte dags för gubben att gå i pension snart?
Fast Volvo hybrider var ingen bra lösning från början. Törstiga och löjligt stor motor. Byggdes i panik för att kunna sälja tjänstebilar och få ta del av bonusen.
Det kan absolut vara så att de inte är ”bra” enligt några fritt valda kriterier, men för Volvo har de ju sålt bra och dragit in bra med flis, det är nog det Volvo styr sin verksamhet efter.