Re: Senaste version 2025.20
Postat: 18 jun 2025 07:07
Min autopark funkar som vanligt med 20.3, ingen förändring. Vet inte om det spelar nån roll men efter varje uppdatering gör jag en manuell omstart av bilen med bromsen nedtryckt.
Min autopark funkar som vanligt med 20.3, ingen förändring. Vet inte om det spelar nån roll men efter varje uppdatering gör jag en manuell omstart av bilen med bromsen nedtryckt.
Wait!? Plingar det inne i era bilar?? Då förstår jag att ni är irriterade, jag trodde vi pratade om det utvändiga lätet.
Skönt slippa behöva använda appen på mobilen för att stänga av laddningen och få loss laddhansken (har ingen knapp på laddaren) men det vore ju bra om det gick att undvika att öppna bakdörren på förarsidan (men hellre stänga dörren igen än behövs ta upp mobilen)
Ute plingar det inte.agehall skrev: ↑18 jun 2025 08:24Wait!? Plingar det inne i era bilar?? Då förstår jag att ni är irriterade, jag trodde vi pratade om det utvändiga lätet.
Kanske, avvaktar provkörning av "nya" Enyaq RS. Sedan skall jag provköra Zeekr 7X också.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑26 jun 2025 10:22Är det inte dags för dig att byta till ett annat märke Mikebike?
Jag kan ha fel, men det känns som att intensiteten är kopplad till väderdata också. Nu med senaste gimmicken där man kan se regn via radarbilder så är det ganska sannolikt tycker jag.mikebike skrev: ↑26 jun 2025 10:16Med 2025.20.3 fungerar torkarna lika dåligt som tidigare. Torrtorkar och svephastigheten verkar inte knuten till regnintensiteten.
Vid två tillfällen på väg till sommarstugan på Midsommarafton så tvärbromsade bilen vid omkörning på motorväg. Bra förhållanden.
På vägen hem var det bitvis ösregn, men farthållaren höll hastigheten =förbättring.
Förutom vid två tillfällen (omkörningar) när det stänkte upp vatten på rutan varpå farthållaren kopplade ur.
Fortfarande minskas avståndet till framförvarande bil vid kraftigt regn (motsatsen vore önskvärt), men nu "bara" ned till 2,5 sekunder.
Det vore ju en fantastiskt dålig idé.enoch85 skrev: ↑26 jun 2025 12:35Jag kan ha fel, men det känns som att intensiteten är kopplad till väderdata också. Nu med senaste gimmicken där man kan se regn via radarbilder så är det ganska sannolikt tycker jag.mikebike skrev: ↑26 jun 2025 10:16Med 2025.20.3 fungerar torkarna lika dåligt som tidigare. Torrtorkar och svephastigheten verkar inte knuten till regnintensiteten.
Vid två tillfällen på väg till sommarstugan på Midsommarafton så tvärbromsade bilen vid omkörning på motorväg. Bra förhållanden.
På vägen hem var det bitvis ösregn, men farthållaren höll hastigheten =förbättring.
Förutom vid två tillfällen (omkörningar) när det stänkte upp vatten på rutan varpå farthållaren kopplade ur.
Fortfarande minskas avståndet till framförvarande bil vid kraftigt regn (motsatsen vore önskvärt), men nu "bara" ned till 2,5 sekunder.
För mig funkade det perfekt nu med duggregn, tidigare har det varit kasst.
Nja, alltså mer att den nu dubbelbekräftar för att undvika torrtorkning t.ex. Är det snustorrt, 30 grader och sol så kanske den inte ska torka automatiskt? Är det däremot regn enligt radar men att den inte känner av något på rutan, ja då kanske den ska torka ändå?mikebike skrev: ↑26 jun 2025 12:56Det vore ju en fantastiskt dålig idé.enoch85 skrev: ↑26 jun 2025 12:35Jag kan ha fel, men det känns som att intensiteten är kopplad till väderdata också. Nu med senaste gimmicken där man kan se regn via radarbilder så är det ganska sannolikt tycker jag.mikebike skrev: ↑26 jun 2025 10:16Med 2025.20.3 fungerar torkarna lika dåligt som tidigare. Torrtorkar och svephastigheten verkar inte knuten till regnintensiteten.
Vid två tillfällen på väg till sommarstugan på Midsommarafton så tvärbromsade bilen vid omkörning på motorväg. Bra förhållanden.
På vägen hem var det bitvis ösregn, men farthållaren höll hastigheten =förbättring.
Förutom vid två tillfällen (omkörningar) när det stänkte upp vatten på rutan varpå farthållaren kopplade ur.
Fortfarande minskas avståndet till framförvarande bil vid kraftigt regn (motsatsen vore önskvärt), men nu "bara" ned till 2,5 sekunder.
För mig funkade det perfekt nu med duggregn, tidigare har det varit kasst.![]()
Hur skall väderdata kunna avgöra hur mycket vatten som stänker upp från framförvarande bilar?
Nästa steg kanske blir kanske att ställa in klimatanläggningen efter väderprognosen, så slipper man kupésensor också.![]()
Nu varierade svepfrekvensen trots att intensiteten var konstant och ibland torkade den oftare vid duggregn än vid ösregn.
Låter enormt komplicerat och uselt, prognosen det regnar betyder bara det finns x% chans för regn (ej inräknat osäkerheten av bara göra en prognos)enoch85 skrev: ↑27 jun 2025 10:49Nja, alltså mer att den nu dubbelbekräftar för att undvika torrtorkning t.ex. Är det snustorrt, 30 grader och sol så kanske den inte ska torka automatiskt? Är det däremot regn enligt radar men att den inte känner av något på rutan, ja då kanske den ska torka ändå?mikebike skrev: ↑26 jun 2025 12:56Det vore ju en fantastiskt dålig idé.enoch85 skrev: ↑26 jun 2025 12:35Jag kan ha fel, men det känns som att intensiteten är kopplad till väderdata också. Nu med senaste gimmicken där man kan se regn via radarbilder så är det ganska sannolikt tycker jag.mikebike skrev: ↑26 jun 2025 10:16Med 2025.20.3 fungerar torkarna lika dåligt som tidigare. Torrtorkar och svephastigheten verkar inte knuten till regnintensiteten.
Vid två tillfällen på väg till sommarstugan på Midsommarafton så tvärbromsade bilen vid omkörning på motorväg. Bra förhållanden.
På vägen hem var det bitvis ösregn, men farthållaren höll hastigheten =förbättring.
Förutom vid två tillfällen (omkörningar) när det stänkte upp vatten på rutan varpå farthållaren kopplade ur.
Fortfarande minskas avståndet till framförvarande bil vid kraftigt regn (motsatsen vore önskvärt), men nu "bara" ned till 2,5 sekunder.
För mig funkade det perfekt nu med duggregn, tidigare har det varit kasst.![]()
Hur skall väderdata kunna avgöra hur mycket vatten som stänker upp från framförvarande bilar?
Nästa steg kanske blir kanske att ställa in klimatanläggningen efter väderprognosen, så slipper man kupésensor också.![]()
Nu varierade svepfrekvensen trots att intensiteten var konstant och ibland torkade den oftare vid duggregn än vid ösregn.
Jag vet inte, men det är eventuellt ett sätt att lösa problematiken.
Har svårt att tro att det funkar så, snarare kan du haft en massa insekter på rutan.tnjo skrev: ↑27 jun 2025 11:29Låter enormt komplicerat och uselt, prognosen det regnar betyder bara det finns x% chans för regn (ej inräknat osäkerheten av bara göra en prognos)enoch85 skrev: ↑27 jun 2025 10:49Nja, alltså mer att den nu dubbelbekräftar för att undvika torrtorkning t.ex. Är det snustorrt, 30 grader och sol så kanske den inte ska torka automatiskt? Är det däremot regn enligt radar men att den inte känner av något på rutan, ja då kanske den ska torka ändå?mikebike skrev: ↑26 jun 2025 12:56Det vore ju en fantastiskt dålig idé.enoch85 skrev: ↑26 jun 2025 12:35Jag kan ha fel, men det känns som att intensiteten är kopplad till väderdata också. Nu med senaste gimmicken där man kan se regn via radarbilder så är det ganska sannolikt tycker jag.mikebike skrev: ↑26 jun 2025 10:16Med 2025.20.3 fungerar torkarna lika dåligt som tidigare. Torrtorkar och svephastigheten verkar inte knuten till regnintensiteten.
Vid två tillfällen på väg till sommarstugan på Midsommarafton så tvärbromsade bilen vid omkörning på motorväg. Bra förhållanden.
På vägen hem var det bitvis ösregn, men farthållaren höll hastigheten =förbättring.
Förutom vid två tillfällen (omkörningar) när det stänkte upp vatten på rutan varpå farthållaren kopplade ur.
Fortfarande minskas avståndet till framförvarande bil vid kraftigt regn (motsatsen vore önskvärt), men nu "bara" ned till 2,5 sekunder.
För mig funkade det perfekt nu med duggregn, tidigare har det varit kasst.![]()
Hur skall väderdata kunna avgöra hur mycket vatten som stänker upp från framförvarande bilar?
Nästa steg kanske blir kanske att ställa in klimatanläggningen efter väderprognosen, så slipper man kupésensor också.![]()
Nu varierade svepfrekvensen trots att intensiteten var konstant och ibland torkade den oftare vid duggregn än vid ösregn.
Jag vet inte, men det är eventuellt ett sätt att lösa problematiken.
Och det faller ju på att min bil torrtorkade som en idiot igår då det var 25 och sol enligt prognosen
Det är helt korrekt med insekter på rytan, menade mer att den använder nån sorts väderdata som input till torkarnaFreez skrev: ↑27 jun 2025 12:28Har svårt att tro att det funkar så, snarare kan du haft en massa insekter på rutan.tnjo skrev: ↑27 jun 2025 11:29Låter enormt komplicerat och uselt, prognosen det regnar betyder bara det finns x% chans för regn (ej inräknat osäkerheten av bara göra en prognos)enoch85 skrev: ↑27 jun 2025 10:49Nja, alltså mer att den nu dubbelbekräftar för att undvika torrtorkning t.ex. Är det snustorrt, 30 grader och sol så kanske den inte ska torka automatiskt? Är det däremot regn enligt radar men att den inte känner av något på rutan, ja då kanske den ska torka ändå?mikebike skrev: ↑26 jun 2025 12:56Det vore ju en fantastiskt dålig idé.![]()
Hur skall väderdata kunna avgöra hur mycket vatten som stänker upp från framförvarande bilar?
Nästa steg kanske blir kanske att ställa in klimatanläggningen efter väderprognosen, så slipper man kupésensor också.![]()
Nu varierade svepfrekvensen trots att intensiteten var konstant och ibland torkade den oftare vid duggregn än vid ösregn.
Jag vet inte, men det är eventuellt ett sätt att lösa problematiken.
Och det faller ju på att min bil torrtorkade som en idiot igår då det var 25 och sol enligt prognosen
Har svårt att tro att man använder väderdata till torkarna men jag kan ha fel..tnjo skrev: ↑27 jun 2025 13:52Det är helt korrekt med insekter på rytan, menade mer att den använder nån sorts väderdata som input till torkarnaFreez skrev: ↑27 jun 2025 12:28Har svårt att tro att det funkar så, snarare kan du haft en massa insekter på rutan.tnjo skrev: ↑27 jun 2025 11:29Låter enormt komplicerat och uselt, prognosen det regnar betyder bara det finns x% chans för regn (ej inräknat osäkerheten av bara göra en prognos)enoch85 skrev: ↑27 jun 2025 10:49Nja, alltså mer att den nu dubbelbekräftar för att undvika torrtorkning t.ex. Är det snustorrt, 30 grader och sol så kanske den inte ska torka automatiskt? Är det däremot regn enligt radar men att den inte känner av något på rutan, ja då kanske den ska torka ändå?mikebike skrev: ↑26 jun 2025 12:56
Det vore ju en fantastiskt dålig idé.![]()
Hur skall väderdata kunna avgöra hur mycket vatten som stänker upp från framförvarande bilar?
Nästa steg kanske blir kanske att ställa in klimatanläggningen efter väderprognosen, så slipper man kupésensor också.![]()
Nu varierade svepfrekvensen trots att intensiteten var konstant och ibland torkade den oftare vid duggregn än vid ösregn.
Jag vet inte, men det är eventuellt ett sätt att lösa problematiken.
Och det faller ju på att min bil torrtorkade som en idiot igår då det var 25 och sol enligt prognosen![]()
![]()